Hungrig på natten?! -Kura 5 mån prinsessa dag 2

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Annapanna4

Hungrig på natten?! -Kura 5 mån prinsessa dag 2

Inlägg av Annapanna4 »

Hej!

Vill först verkligen TACKA ANNA OCH SOVA-HELA-NATTEN-KUREN!!! Vi har två underbara killar, 6 och 3 år och en liten tjej på 5 mån. 3 åringen ha varit jätte strulig att lägga (kunde ta 2-21/1 tim/kväll) och kom sedan över till oss på natten. 6 åringen somnade bra, men kom även han över på natten, plus att vi hade lilltjejen i sängen eftersom jag ammade nattetid. Som ni förstår blev det rätt TRÅNGT fram emot småtimmarna. Jag och lilltjejen flyttade över till 3 åringens säng för att få ite söämn, efter ett tag kom han över till oss och efter en stund även 6 åringen, så nätterna slutade ofta med att jag plus 3 barn låg och trängdes i en 90 säng, medans maken låg i vår dubbelsäng :roll: Alternativt att han flyttade på sig när det blev för trångt och jag låg med 3, varav 2 väldigt rörliga!, barn och försökte se till att ingen råkade rulla ur sängen, eller över något litet syskon :shock: Så här efteråt undrar både jag och min käre make vad vi höll på med?!!?!?

Ramlade på "sova-hela-natten-kuren" när jag sökte efter "barnaboken" och blev helt såld på idén, beställde hem boken och läste in mig som bara den!

Började kura 3 åringen (han sover i stor säng i eget rum och sover ej middag dagtid), gick på 2 nätter!! Nu kör vi "skrattet till gonattet" med båda killarna som de ÄLSKAR, går in och lägger och ramsar ut. Han ramsar med, sen säger han "ni vill jag vara ifred, jag vill sova mamma". Första natten klamrade han sig fast runt min nacke och skrek att han inte ville sova själv! De första 2 nätterna kom han över, sen aldrig mer (började kura 2 dar innan nyårsafton). Började gå tillbaka med 6 åringen samma natt, försökte komma över 2 nätter- gick med tillbaka, nu sover även han som en prins! Båda sover 12 tim/ natt och är JÄTTE STOLTA när de vaknar! Hade ett återfall efter ca 1 v, då 3 åringen vakande 03.30 och skrek ca 45 min, jag ramsade med jämna mellanrum, efter ca 45 min ramsade han plötsligt med och somnade! Tyvärr hade han då hunnit väcka både storebror och lillasyster..... Jag och min make har nu nästan fått tillbaka vår säng, för första gången på jag jag vet inte hur länge.... VILKEN LYX :lol:

Igår var det dags för lilltjejen! Hon har sovit i vår säng och jag har ammat vid midnatt och på morgonen när hon börjat vakna till. På dagen måste jag tyvärr erkänna att hon sovit när hon själv somnat ... (nu när jag läst in mig på hur mycket sömn de FAKTISKT behöver skäms jag..... :oops: ). Har nu satt upp hennes säng, men hon har knappt sovit i den, på dagen sover hon i babysittern eller bilstolen.

Schema:
19.20 skrattet till gonattet (mat innan!)
19.30-07.30 sova natt
07.30 mat
08.30-10.00 sova fm
10.00 mat
12.15 mat
13.30-14.00 sova em
14.15 mat
16.15 mat
16.30-17.15 kvällslur
17.45 mat tillsammans med familjen
19.10 mat följt av skrattet till gonattet
19.30 sova natt

KURNATT 1:
Tryckte i henne så mycket mat som möjligt (helammar fortfarande), la henne 19.30, buffade-hon bajasade, bytte i sängen, buffade- hon bajsade, bytte i sängen ramsade ut. Pratade för sig själv 5 min somnade! Tänkte att detta var ju ingen match..... skrattar bäst som skrattar sist!
22.35 vaknar provar buff, ramsa ut, buff, ramsa ut, bara ramsa etc .Tyst någon sek/min, sedan skrik igen. håller på i över 1 tim! När hon lugnat ner sig och är på väg att somna vaknar hon av sitt eget hulkande (eftersom hon jagat upp sig så).
23.45 kapitilerar jag så pass att jag provar att stoppa i nappen, somande direkt, ramsade ut
00.45 napp, buff, ramsa ut, buff, ramsa ut etc till ca. 01. tyst 5 min, sen igen.
01.15-01.20 söver sig själv, ramsar lite bekräftade, kom på att Anna nog hade rätt ang napp, att den stör när den åker ut, så struntar i den
01.45 vaknar, snuttar på ALLT!!! sig själv, filten, ALLT!! Gråter "hungrigt" (ett annat tonfall). Ger henne bröstet utan att ta upp henne (fråga inte hur, tur att ingen såg, måste sett HELT galet ut!!). TOKäter!
01.55 fråga- jag ramsar
02.00 fråga - jag ramsar
02.01 sover
03 frågar- jag ramsar
04.00 rör sgi, får ta hand om det själv
04.05 frågar, buffar, solfjädern,ramsar ut
06.35 vaknar jätte ledsen, buffar, ramsar, solfjädrar om vart annat till slumrar till, men vaknar när jag bekräftelseramsar....
07.20 somnar
07.30 går in och "gör morgon", med glada bröder i släptåg!

Dagslurarna i sängen har gått jätte bra. har matat innan, lagt henne glad ocg mätt, ramsat ut- somnat. vid lunchluren vaknade hon efter 40 min, men jag ramsade utifrån 2 X 4, sen somnade hon.

Nu kommer äntligen min FRÅGA!!! Verkar ju som om hon är hungrig vid 2 tiden (har hört att spädbarn upplever hunger som smärta!), trots att jag tryckt i henne mat innan (försökte t.o.m truga i henne lite ersättning efter amningen, men den kom upp igen eftersom hon antagligen var mätt...). VAD SKA JAG GÖRA?! är 12 tim utan mat för lång tid om man är 5 mån (fast enl Anna ska det ju inte vara så)?! Vill ju inte att hon ska ligga där hungrig vilket hon gjorde inatt, så fort hon fick mat somnade hon ju.... Idag har jag verkligen försökt TRYCKA i henne mat hela dagen för att hon ska hinna få i sig mer under dagen.

Vore VÄLDIGT tacksam för ALLA råd och tips!! Tror stensäkert på metoden (efter att ha kurat 3 åringen tipsade jag en kompis med en knappt 3 åring och en 10 mån om kuren. Hon ammade MINST 3 ggr per natt och var ett vrak. Nu har hon kurat lilltjejen, går jätte bra och snart är det storsysters tur. Även hon tycker kuren är FANTASTISK!!!!) och ännu en gång - TACK ANNA!!! Vi har snart återerövrat vår säng, MAMMOR KAN!!!!! (anledningen till att det är jag som kurar är att min make inte är lika uthållig som jag. Han kapitulerar lättare. natt 1 med 3 åringen gick han tillbaka med honom och LA SIG MED HONOM!!! Jag blev JÄTTE ARG!! Han gör det inte för att sabotera, har bara inte hjärta att stå emot.....)

Tack på förhand från en SNART pigg och utvilad mamma till 3 små underverk!
// Anna :lol:
Anna, mamma till Adam 020527, Erik 050620 (kurad 081227) och Klara 080730
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och varmt välkommen hit! Vilket underbart inlägg, massa energi och framtidstro! Visst är det en underbar kur :heart: . Ska tänka högt kring dina frågor. Jag tycker du jobbade på bra i natt, men det verkar absolut som att hon är hungrig. Nu pratar jag inte som SHN-kurare utan som mamma och jag hade nog haft svårt att kura med attityd om jag hade hungersvargar runt benen (som dessutom kan vara befogade). Jag hade infört gröt och smakportioner nu och haft kvar ett nattmål tills ni börjar ge vanlig mat. Detta nattmål skulle jag själv väcka henne för att ge så hon vet att ni har koll. Hur tänker ni andra som läser detta?

En fundering, varför sover hon inte i vagn på dagarna? Superlätt att vagna till sömns. Har ni andningslarm?

Det ser ut som att ni har lite många mål på schemat. I den åldern hade vi fyra mål + nattslurk. Låt målen ta max en timme.

Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

emma80 skrev:Superlätt att vagna till sömns.
Vagna lugn menar jag såklart :D .
Annapanna4

Inlägg av Annapanna4 »

Hej Emma!

Tack för svar och goda råd! Är ju som sagt novis inom området, men väldigt laddad :lol:

Ja, det blev en hel del måltider inlagda, men jag la in dem efter natt 1 för att försöka få i henne så mycket som möjligt under dagen (innan hade jag lagt in måltider a la Anna W, tror det blev 4 el 5/dag, men trodde inte att det räckte efter nattens erfarenhet...), vet ej om jag lyckats?!

Kan nog vara bra, som du förslog, att börja komplettera med något annat så hon står sig lite längre. Skulle gärna vilja att hon drack välling (6åringen gjorde det efter övertalning (kommer dock ej ihåg när och hur vi introducerade detta) men tyvärr inte 3 åringen). Några bra tips när och hur man introducerar detta? Ska hon få det precis innan hon somnar eller ska jag först amma så mycket som möjligt och sedan "fylla på" med ersättning/ välling? Eller tror du att man ska ta vällingen lite tidigare? Oj, så många frågor det blev :P

Jag hade en rätt tuff graviditet, satt i rullstol de sista 4 mån (sängläge de sista 3 mån) pga foglossning och risk för förtidig födsel, så jag kan tyvärr inte gå ut och promenera ännu vilket har resulterat i att vi inte använder vagnen särskillt mycket. Jag har henne i bär sjal (rekommenderas VARMT!!! Helt fantastiskt!!!)/bilstol när vi är ute, handlar, lämnar syskon etc. Funderade på om jag skulle behöva skaffa en "inne vagn" för ev vagning dagtis, men då verkar hon ju acceptera sängen (än så länge :wink: ).

Hon sover på rygg så vi har inte något andningslarm (vet inte om jag skulle känna mig trygg med detta, plus det fungerar ju bra som vi gör).

NATT 2:
matning och skrattet till gonattet, la henne, solfjäder ramsa X 4. Pratade för sig själv 3 min - somnade!

Håll tummarna för resterande del!!!!

Om jag skulle lägga in en matning under natten, som du föreslog, när tror du att det skulle vara bra att lägga in den?!

Tusen tack för hjälpen!
// Anna :lol:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Jag är så dålig på det där med mat så här får gärna någon annan hoppa in och tipsa dig!

Lite varning för att ha ett ogenomtänkt schema. När man startar kuren ska man ha tänkt mycket noga för att sedan inte göra några ändringar under kuren och uppföljningsveckan. Att då lägga många mål för att natten blivit tokig är ingen bra idé tycker jag. Hon ska inte snuttäta utan äta sig rejält mätt vid ett bestämt antal mål.

Om hon brukar vakna ungefär vid samma tid så skulle jag väcka strax innan hon brukar vakna. Jag känner mig kluven inför mina svar till dig. Känns inte riktigt förenligt med kuren att ta upp och mata. Samtidigt har du inlett kuren nu och faktum är att hon inte verkar riktigt mätt. Så det kanske är det bästa att göra ändå, att väcka alltså.

Ha en trevlig kväll!
Emma
Annapanna4

Inlägg av Annapanna4 »

Hej igen!

Tack för tips! Ja, du har nog rätt ang schemat. Hade verkligen tänkt igenom och planerat ordentligt, men fick lite "panik" efter natten, bara tanken att hon skulle behöva ligga där och vara hungrig... :cry: Men ska nog göra som du sa, ta in färe mål som jag tänkt från början. Märkte redan idag en stor förändring att hon åt mer när det var bestämda tider och inte "när hon var hungrig" som tidigare. Hade planerat in ett mål mellan varje vila, ska nog återgå till det.

Har ännu inte bestämt hur jag ska göra med matningen under natten, tänkte se om hon vaknar hungrig inatt igen ( som du sa känns det lite som att gå "emot" sova-hela-natten-kurens" tänk). Men om det behövs är det nog en bra idé att lägga in den som du föreslog!

Vad tror du om vällingen, ska den in tidigare under kvällen, eller i samband med nattningen?! Är SÅ svårt att veta hur man ska göra, men dina tips underlättar verkligen!

Tack ännu en gång! (hon har nu vaknat till c:a 1/tim, men då har det räckt med ramsan, har inte ens behövt gå in i rummet).

Trevlig kväll!
Kram
Anna :lol:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Lyckas inte slita mig härifrån :D

Vi hade svårt att få Emil att dricka välling, men det var mycket för att vi introducerade flaskan så sent att det mest var flaskan han inte var så sugen på. Men om ni får henne att ta flaska så är väl vällingen en utmärkt nattslurk tänker jag, mättande och god. Jag ammar nu, men ger ersättning som nattslurk. Känns mer stadigt.

NU ska jag sova.
Kram Emma
Annapanna4

Inlägg av Annapanna4 »

Tack för ditt stöd! (har även varit inne på andra trådar och läst dina tips :lol: )

Liten fråga till bara, när du sa att du ger ersättning vid nattslurken, struntar du helt i amningen då? Hade tänkt helamma till 6 mån, som med killarna, men hon kanske behöver mer för att klara sig en hel natt?

Nu kommer ännu en fråga, har läst lite på formet om "pangramsan" på natten och blir lite förvirrad.... Ska man bara "pangramsa" och sen strunta i bekräftelseramsan? Har märkt att hon blir störd av den i vargtimmen....

Jag tror att jag kanske skrev lite för lång inledning för att folk ska orka läsa (utom du, vilket jag är VÄLDIGT tacksam för :lol: ). Ska jag börja en ny tråd, men mer direkta frågor för att få lite fler svar eller tror du att jag ska ge denna en chans till?

Tack igen och sov så gott!
Kram
Anna :D
Annapanna4

Inlägg av Annapanna4 »

kom på en liten fråga till (hoppas du inte tröttnar på mig :oops: )... i SHN boken står det mat under en timme, vad menas med detta?! När min lilltjejäter brukar hon göra detta på 5-10 min, ska jag försöka ge henne mat flera gånger igen under den närmaste timmen, eller vad menar de?!?!

Natti natti :lol:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Annapanna4 :D

Jag tycker att du skall fortsätta i samma tråd. Mitt bästa tips ang frågor är att du i slutet av ett inlägg radar upp dina frågor tydligt och klart så man lätt ser mer exakt vilket du vill ha hjälp med.

Så jättefina svar du redan fått av emma80. Jag tänkte bara komma här och vara lite barsk i all välmening :wink:

:idea: Släpp din hungervarg omedelbart. Det är på dagen man äter, magen behöver vila nattetid även hos din lilla flickebebis.

Min lillaste minsta är 4,5 mån. Hon äter ofta sitt sista mål redan vid 18.00 och sen ingen frukost förrän vid 07.15, alltså över 13 tim senare. Ibland vaknar hon i vargtimman och OM hon nu var på väg att svälta ihjäl hade hon ju inte somnat om enbart på en pangramsa, eller hur :?:

:idea: Jag tycker att du skall introducera stadigare mat. Välling eller gröt till natten . Har själv inte riktigt kommit igång med smakportioner i övrigt men ger min tös två flaskor majsvälling/dag och resten ersättning (ammar inte).

:idea: Trycker lite extra på det emma80 skrev, behövs inte mer än 4 mål + nattslurk innan läggdags.

:idea: Det bästa inköp jag gjort i hela mitt liv var ett andningslarm. Ville bara tala om det. Lägg tösen på mage med larm.

:idea: Jag tycker att du skall satsa på att mata inom 45 min. Då hinner du pausa lite och sen truga igen. Målet är att få tösen så mätt så att hon med råge håller sig nöjd till nästa mål men samtidigt ge magen en chans att vila mellan varven och aptiten chans att byggas upp.

:idea: Bekräftelseramsan använder du till dess att du känner att du upprättat dialog med barnet, dvs att barnet lugnas av ramsan. Målet är att inte behöva bekräfta alls utan att man bakar in bekräftelsen och tonar ned rösten på slutet. I vargtimman har jag aldrig bekräftat utan bara (från min egen säng) pangramsat så det dånar i mattisborgen. Helt skoningslöst och utan att bry mig om vilka jag stör. Hittils har jag inte väckt någon i onödan :wink: 8) :lol:

Vänliga hälsningar från Nancy
Annapanna4

Inlägg av Annapanna4 »

Hej igen!

Har stul med vår internet uppkoppling så jag har inte kunnat gå in och / läsa/ svara på 1 1/2 dygn... :?

Vill börja med att tacka för alla fina tips och råd, särskillt till emma80! Hade inte lyckats så här bra alls utan din hjälp! Tror att ni båda har rätt i att försöka ge lite stadigare mat fram emot kvällen. (har även återgått till matning 4ggr/ dag plus kvällsslurk, som ni tipsade om)

Har idag inhandlat banangröt från 4 mån, och min lilltjej satt och gapade som en liten fågelunge :lol: Vågade inte ge henne för mycket första gången, men tror ni att hon klarar en hel portion imorgon?! Skulle även gärna vilja få in en flaska välling innan nattningen, men ver inte riktigt hur jag ska göra för att kombinera med gröten... tips tages TACKSAMT emot!!!! :wink:

Liten fråga till Nancy, hur länge har din lilltjej sovit hela natten? Vaknade hon i början och var hungrig i vargtimmen? Är "hungern" knuten till ålder, vana, hur mycket de ätit under dagen eller...?!?!? Tack för förklaringen av "mat 1 timme", nu förstår jag lite bättre hur jag ska göra :D

Börjar fundera mer och mer på det där med andningslarm, men har självklart lite frågor runt detta.... :) Vilken sort har ni använt, baby sense II eller angel care? Tror ni att det är ok att köpa ett begagnat? Hur gör man när man är borta, går alla enheter på batteri eller måste de vara uppkopplade till en kontakt?!

Återigen TUSEN TACK FÖR ALLA RÅD OCH TIPS!!!! :lol: Tack vare er går dagarna som en dans, nätterna (kvällsnattningen tar ca 2 min, lägger henne ramsar ut, hon pratar för sig själv ca 2 min och somnar!!!) sover hon utan problem till fram emot vargtimmen men det hoppas jag ska lösa sig iom gröten :lol:

KRAM
Anna - tacksam småbarnsmamma med 3 SOVANDE små älsklingar :sleep:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vad roligt att läsa att det går bra för er! Tack för berömmet :oops: :D !

Jag skulle mata på rätt snabbt med gröt om hon visar så tydligt att hon vill ha. lite katrinplommonpuré är inte fel heller så lilla magen får sitt. Jag började själv med risgröt idag till min lille fastän han är drygt tre månader bara. Kändes som att han var redo för det. Kanske lägga grötmål morgon och em och välling till kvällen?

Vi har babysense II och är mycket nöjda med det. Det är två stora plattor så man kan ha den ett bra tag. Den går på batterier och de håller hur länge som helst. Mycket lätt att ta med sig när man åker och om man växlar mellan vagn och säng. Går att köpa på www.andningslarm.se eller hyra, mvet inte om det går där också. Ibland finns det till salu här på hemsidan. Går säkert utmärkt att köpa begagnat, vet flera som har köpt begagnade. Det är så skön att slippa ens tänka tanken på att något är fel hur de än sover. Om han är sjuk så behöver jag inte vara orolig för den larmar även om han skulle hyperventilera av någon anledning.

Kram Emma
Annapanna4

Inlägg av Annapanna4 »

Hej igen!

Tack för tipset om katrinplommonpuré, hade alldeles glömt bort det :oops: Ska köpa direkt i morgon bitti :lol: ((Är säker på att även Klaras lilla mage tackar för tipset :wink: )

Jätte bra förslag att köra gröt morgon och em, och välling till kvällen. Någon på forumet tipsade om att blanda NAN2 (undrar om det funkar med Babysemp2) och bröstmjölk, vad tror du om det? Eller tror du att man ska försöka kämpa på med att få henne att ta babysempen eller kanske t.o.m. vanlig välling 6 mån (var väl den som tidigare var från4 mån? Vet du varför de ändrade det?).

Håller på att kolla på det där med andningslarm.... Har du hört något om Angelcare larmet?

Lycka till med matningen av lillkillen :lol: Är lite nyfiken, när kurade du honom?!

Tack igen för all hjälp :lol:

Kram
Anna
Nancy

Inlägg av Nancy »

Härligt att det går så bra för er :D
Annapanna4 skrev:Liten fråga till Nancy, hur länge har din lilltjej sovit hela natten? Vaknade hon i början och var hungrig i vargtimmen? Är "hungern" knuten till ålder, vana, hur mycket de ätit under dagen eller...?!?!?
Lani var väldigt tidig med att sova hela natten utan mat. Vid 2 månader hade hon natt 19.30-07.00 med nattmål vid 02 men vid 2,5 mån ville hon inte ha flaskan där på natten så då lät jag henne sova natten igenom istället.

Hon var en riktig liten tröttis som nyfödd så jag matade på fasta tider redan från 2 veckor. Vakentiden fick styra hur länge varje sovpass skulle bli och sen väckte jag då det var dags för nästa mål.

Jag tror att det har med AW:s teorier om överlevnadsångesten att göra, hur snabbt den stillas.

Hälsningar från Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

I denna tråden finns recept på "nattmackan":
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070

Vällingen var tidigare från 4 månader men det ändrades då Sverige skrev på WHO-avtal som skulle främja amning.

Jag har gett mina töser välling från 3,5 mån.

Nancy
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"