Vill först verkligen TACKA ANNA OCH SOVA-HELA-NATTEN-KUREN!!! Vi har två underbara killar, 6 och 3 år och en liten tjej på 5 mån. 3 åringen ha varit jätte strulig att lägga (kunde ta 2-21/1 tim/kväll) och kom sedan över till oss på natten. 6 åringen somnade bra, men kom även han över på natten, plus att vi hade lilltjejen i sängen eftersom jag ammade nattetid. Som ni förstår blev det rätt TRÅNGT fram emot småtimmarna. Jag och lilltjejen flyttade över till 3 åringens säng för att få ite söämn, efter ett tag kom han över till oss och efter en stund även 6 åringen, så nätterna slutade ofta med att jag plus 3 barn låg och trängdes i en 90 säng, medans maken låg i vår dubbelsäng
Ramlade på "sova-hela-natten-kuren" när jag sökte efter "barnaboken" och blev helt såld på idén, beställde hem boken och läste in mig som bara den!
Började kura 3 åringen (han sover i stor säng i eget rum och sover ej middag dagtid), gick på 2 nätter!! Nu kör vi "skrattet till gonattet" med båda killarna som de ÄLSKAR, går in och lägger och ramsar ut. Han ramsar med, sen säger han "ni vill jag vara ifred, jag vill sova mamma". Första natten klamrade han sig fast runt min nacke och skrek att han inte ville sova själv! De första 2 nätterna kom han över, sen aldrig mer (började kura 2 dar innan nyårsafton). Började gå tillbaka med 6 åringen samma natt, försökte komma över 2 nätter- gick med tillbaka, nu sover även han som en prins! Båda sover 12 tim/ natt och är JÄTTE STOLTA när de vaknar! Hade ett återfall efter ca 1 v, då 3 åringen vakande 03.30 och skrek ca 45 min, jag ramsade med jämna mellanrum, efter ca 45 min ramsade han plötsligt med och somnade! Tyvärr hade han då hunnit väcka både storebror och lillasyster..... Jag och min make har nu nästan fått tillbaka vår säng, för första gången på jag jag vet inte hur länge.... VILKEN LYX
Igår var det dags för lilltjejen! Hon har sovit i vår säng och jag har ammat vid midnatt och på morgonen när hon börjat vakna till. På dagen måste jag tyvärr erkänna att hon sovit när hon själv somnat ... (nu när jag läst in mig på hur mycket sömn de FAKTISKT behöver skäms jag.....
Schema:
19.20 skrattet till gonattet (mat innan!)
19.30-07.30 sova natt
07.30 mat
08.30-10.00 sova fm
10.00 mat
12.15 mat
13.30-14.00 sova em
14.15 mat
16.15 mat
16.30-17.15 kvällslur
17.45 mat tillsammans med familjen
19.10 mat följt av skrattet till gonattet
19.30 sova natt
KURNATT 1:
Tryckte i henne så mycket mat som möjligt (helammar fortfarande), la henne 19.30, buffade-hon bajasade, bytte i sängen, buffade- hon bajsade, bytte i sängen ramsade ut. Pratade för sig själv 5 min somnade! Tänkte att detta var ju ingen match..... skrattar bäst som skrattar sist!
22.35 vaknar provar buff, ramsa ut, buff, ramsa ut, bara ramsa etc .Tyst någon sek/min, sedan skrik igen. håller på i över 1 tim! När hon lugnat ner sig och är på väg att somna vaknar hon av sitt eget hulkande (eftersom hon jagat upp sig så).
23.45 kapitilerar jag så pass att jag provar att stoppa i nappen, somande direkt, ramsade ut
00.45 napp, buff, ramsa ut, buff, ramsa ut etc till ca. 01. tyst 5 min, sen igen.
01.15-01.20 söver sig själv, ramsar lite bekräftade, kom på att Anna nog hade rätt ang napp, att den stör när den åker ut, så struntar i den
01.45 vaknar, snuttar på ALLT!!! sig själv, filten, ALLT!! Gråter "hungrigt" (ett annat tonfall). Ger henne bröstet utan att ta upp henne (fråga inte hur, tur att ingen såg, måste sett HELT galet ut!!). TOKäter!
01.55 fråga- jag ramsar
02.00 fråga - jag ramsar
02.01 sover
03 frågar- jag ramsar
04.00 rör sgi, får ta hand om det själv
04.05 frågar, buffar, solfjädern,ramsar ut
06.35 vaknar jätte ledsen, buffar, ramsar, solfjädrar om vart annat till slumrar till, men vaknar när jag bekräftelseramsar....
07.20 somnar
07.30 går in och "gör morgon", med glada bröder i släptåg!
Dagslurarna i sängen har gått jätte bra. har matat innan, lagt henne glad ocg mätt, ramsat ut- somnat. vid lunchluren vaknade hon efter 40 min, men jag ramsade utifrån 2 X 4, sen somnade hon.
Nu kommer äntligen min FRÅGA!!! Verkar ju som om hon är hungrig vid 2 tiden (har hört att spädbarn upplever hunger som smärta!), trots att jag tryckt i henne mat innan (försökte t.o.m truga i henne lite ersättning efter amningen, men den kom upp igen eftersom hon antagligen var mätt...). VAD SKA JAG GÖRA?! är 12 tim utan mat för lång tid om man är 5 mån (fast enl Anna ska det ju inte vara så)?! Vill ju inte att hon ska ligga där hungrig vilket hon gjorde inatt, så fort hon fick mat somnade hon ju.... Idag har jag verkligen försökt TRYCKA i henne mat hela dagen för att hon ska hinna få i sig mer under dagen.
Vore VÄLDIGT tacksam för ALLA råd och tips!! Tror stensäkert på metoden (efter att ha kurat 3 åringen tipsade jag en kompis med en knappt 3 åring och en 10 mån om kuren. Hon ammade MINST 3 ggr per natt och var ett vrak. Nu har hon kurat lilltjejen, går jätte bra och snart är det storsysters tur. Även hon tycker kuren är FANTASTISK!!!!) och ännu en gång - TACK ANNA!!! Vi har snart återerövrat vår säng, MAMMOR KAN!!!!! (anledningen till att det är jag som kurar är att min make inte är lika uthållig som jag. Han kapitulerar lättare. natt 1 med 3 åringen gick han tillbaka med honom och LA SIG MED HONOM!!! Jag blev JÄTTE ARG!! Han gör det inte för att sabotera, har bara inte hjärta att stå emot.....)
Tack på förhand från en SNART pigg och utvilad mamma till 3 små underverk!
// Anna