Efter fjärde natten - fortfarande flera nattuppvaknanden

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
patriksobocki

Efter fjärde natten - fortfarande flera nattuppvaknanden

Inlägg av patriksobocki »

Hej,

vi har satt igång vår kur till punkt och pricka sedan 1 januari med vår 5-månaders dotter. Dagarna har gått bättre och bättre medan vi har svårare med nätterna.

Det går bra att få henne att somna in på kvällen men hon har flera uppvaknanden per natt och då svarar hon initialt på ramsan med att somna till men vaknar sedan till efter 5 minuter och gnölar igen. Detta har vid flera tillfällen eskalerat till halvtimmas skrik till en timma. Vi får känslan av att vi inte riktigt fått till ramsan och bekräftelseramsan för återinsomning. Dessutom har vi erfarit att solfjädern snarare retar upp än ger ett avslut vid buffningen.

Vore tacksamma för tips på hur vi ska undvika dessa flertalet uppvaknanden och hur vi kan få till bättre svar på ramsan vid uppvaknande på natten.

Här följer vårt schema:

0730 vaknar och äter+gröt
0930 tupplur 1 h
1100 mat
1230 längre tupplur 2 h
1430 mat
1630 lur 1 h
1830 mat
1915 nattslurk
1930 läggning
5-månaders och kur startad 1/1 09.
patriksobocki

förtydligande från barnets mor: Hon har inte skrikit i en halvtimme eller timme, utan har börjat skrika efter en halvtimmes eller timmes intervallramsande
cissii

Inlägg av cissii »

Hej och Välkomna hit!

Jag tycker schemat ser bra ut. Vad äter hon, innebär mat - mat eller ammning?
När hon är vaken på natten, hur låter hon då? Är det gnöl som du skriver eller skrik?

Mvh Cecilia
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
patriksobocki

Hej!
Nu har vi bytt taktik, och inatt kör vi som om det är natt 1 igen. Anldeningen är att eftermiddagsluren strulade idag igen (grymtade vid nedläggning, fick ramsa sen buff men blev nästan mer upprörd av det) och att vi tror att det har blivit lite fel med de olika verktygen. Främsta anledningen till det kan nog vara att vi inte riktigt vet om hon är arg eller ledsen när hon låter. Det är mkt möjligt att hon från början bara är arg och då gör vi nåt (ramsa, solfjäder, buff) och då blir hon bara än mer irriterad. Så en ny strategi är att låta henne vara arg på egen hand en längre stund.

När det gäller mat så ammas hon bara på morgonen, andra målet ammas hon plus får 1-2 tsk "nyttiga" smakportioner (potatis, morot), vilket är halvpoppis och ett par fler smakportioner efterrätt- vilket är mkt poppis.

Nu när vi startar om justerar vi schemat lite, och kortar emluren och lägger kvällsmålet lite tidigare. Då blir schemat så här:

7.30 Morron och mat
9.30- 10.15 lur
11.00 mat
12.30 lur 2h
14.30 uppvak och mat
16.30- 16.50
18.15 kvällsmål
19.15 nattslurk
19.30 gonatt

Frågor:
- EMluren har blivit kortare eftersom vi insåg att vi hade planerat in en kvart för mkt för en femmånaders- nu blir det istället 10 min för lite- är det ett problem, och hur kommer vi runt det isf?
- är det för långt mellan 11-målet och em-vilan? hittills har hon varit väldigt trött innan em-vilan, oavsett om hon har sovit bra på natten eller inte.
- är det en bra idé att hon äter nästan direkt när hon vaknar efter den långa vilan på em?
- hittills har hon oftast vaknat en första gång en stund efter att vi har gått och lagt oss- kan det vara den totala tystnaden som väcker henne? och vad gör vi åt det?
- nattens andra uppvak sker ofta mellan 4-6 och vi brukar inte göra några bakgrundsljud som musik eller pysselljud, men det kanske är läge för det?
cissii

Inlägg av cissii »

Hej igen!

Bra med maten. Vad jag vill komma med det var att en 5-mån kan äta en hel del och gärna mat. Mätt mage ger ju bättre sömn.
Det här med att ramsa arga barn, det är verkligen där som finliret i kuren ligger. Där måste man våga lyssna såpass länge att man får en uppfattning om vad barnet vill säga. Försök att inte i första hand tänka tysta utan lugna. Förstår ni hur jag menar?

Fråga 1: När jag gjorde schema första gången så fick jag till det så att 45 min + 45 min var 1 tim o 5 min istället för 1,5 tim. Det hela upptäckte jag några mån senare. 10 min hit eller dit måste inte spela så stor roll. Jag hade nog för säkerhetskull schemalagt för mycket sömn istället för för lite, om man var tvungen att välja.

2. 3,5 tim blir det mellan eller hur? :roll: Det borde ju vara helt lagom.

3. Låter ju som en bra idé.

4 & 5. Här får man tänka till vad man själv tycker tror jag. Jag tycker det är bra om barnet lär sig att sova både i tystnad och med ljud. Eftersom det är så livet ser ut ändå. Jag hade personligen aldrig pallat gå upp kl 04 för att göra husljud. Men det får var och en avgöra för egen del. Allt handlar om att vänja sig. Jag tror hon kommer vänja sig vid att sova även i tystnad om hon får chansen att testa. Men som sagt, här får man lyssna på sig själv.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D
Frågor:
- EMluren har blivit kortare eftersom vi insåg att vi hade planerat in en kvart för mkt för en femmånaders- nu blir det istället 10 min för lite- är det ett problem, och hur kommer vi runt det isf?
- är det för långt mellan 11-målet och em-vilan? hittills har hon varit väldigt trött innan em-vilan, oavsett om hon har sovit bra på natten eller inte.
- är det en bra idé att hon äter nästan direkt när hon vaknar efter den långa vilan på em?
- hittills har hon oftast vaknat en första gång en stund efter att vi har gått och lagt oss- kan det vara den totala tystnaden som väcker henne? och vad gör vi åt det?
- nattens andra uppvak sker ofta mellan 4-6 och vi brukar inte göra några bakgrundsljud som musik eller pysselljud, men det kanske är läge för det?
-Ofta hamnar schemat på en kvart plus eller minus, och det gör detsamma, beror på om det passar, en del är piggisar andra tröttisar. Schemat ska ju passa henne :wink:

- 5 mål fördelat med 3-4 h mellanrum brukar bli bra, kvällsslurken kan dok komma så tightsom 1 h efter middagen utan att det är ett bekymmer.

- Mat och sömnintag fördelar man då det passar henne bäst, jag har alltid haft mina mål efter vilorna.

- Ingenting :wink: På natten händer ingenting och hon kommer att vänja sig vid det.

- Vargtimmes uppvak brukar jag bemöta med en pangramsa (ingen bekräftelse på den) och skulle det gnällas allt för mycket och hon fastnar i en klagan då skulle jag bryta med hög klassisk musik eller höga husljud och kom ihåg, väckarklocka är guld. Låt den ringa in morgonen och glöm inte partyt :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
duggan

Inlägg av duggan »

dubbelt upp :lol: :wink:
patriksobocki

hej igen!
tack för alla snabba svar :-)
bra idé det där med att tänka lugna istället för tysta, det har nog varit det vi har gjort. sen är det nog oxå helt rätt att vara inställd på att göra pangramsa i vargtimmen i första hand, och bara om det behövs gå upp och sätta på bakgrundsljud.
Ikväll drog vi fö ut på kvällsmålet längre än vanligt genom mkt trugande(blev en halvtimme istället för ca en kvart) och vi fick även till ett fysiskt skratt (hittills har vi nöjt oss med ett brett leende eftersom hon har varit så svårflirtad på kvällarna). spännande att se vad som händer i natt!
patriksobocki

Framsteg under natten, men nu är vi lite förvirrade! Tanken var ju att vi skulle köra som om det var första natten (fastän att vi kurat i fyra dygn innan) för att få verktygen att sätta sig igen. Så jag rusade in vid minsta pip, men när jag kom till sängen kändes det mest som om jag störde vilket gjorde att jag buffade extremt kort och solfjärdrade kort, men båda lite "tvekande". En gång gick jag tom in och vände utan att göra nåt för att jag trodde att pipet jag hört var nåt hon hade gjort i sömnen. Två gånger lät jag bli att gå in vid ljud och hon fortsatte att sova. Vi har ju haft erfarenheten att varannan natt är bra och varannan natt inte så bra, och då är frågan om vi lyckades "ometablera" verktygen natten som gick så vi kan använda dom inatt igen? det lär vi väl märka..
Vid 6.20 vaknade hon till och blev buffad väldigt kort, Sen var hon vaken i 40 min och frågade lite (och fick ramsa), men varken upprörd eller arg. Strax efter sju började hon bli irriterad och blev buffad väldigt kort två gånger. fem min innan upptagning (jag ville inte ta upp henne innan tiden var inne) fick hon en solfjäder och på ramsan ut tystnade hon och somnade och sov i 15 min innan en köksapparat antagligen väckte henne.

Förutom natt nr var det här den bästa natten- hur kommer det sig? Vi trodde att det sovutveckligen skulle gå lite mer jämt framåt?
Nu inatt kommer det vara läge att lägga henne tillrätta och då undrar vi; sen vi började med kuren har hon börjat sova med rumpan i vädret (en reaktion på buffningen) och när man ska räta ut rumpa och ben får man trixa en del för positionen sitter så hårt. Hur gör vi för att lägga henne lite mer bekvämt till rätta utan att väcka henne?
- Imorse när hon kom upp åt hon väldigt dåligt, trots en massa trugande. Det kändes som om hon var för upptagen med att vara vaken och spana in läget för att äta. Vad göra- flytta fram frukosten en stund efter uppvaket?
duggan

Inlägg av duggan »

Många barn väntar med frukosten en stund, upp till 1 timme har jag hört flera, här hemma har vi dock alltid väckt med vällingflaskan med oss, hungrig herre det här :wink:

Det är ju hemska olika hur nätterna utvecklar sig beroende på många faktorer. Jag tycker man ska ta det mesta med ett lugn, det är en process som ser olika ut för alla men till mål kommer man bara man håller siktet :wink:

Jag tycker att det var häftigt att du själv upplevde att du med din närvaro störde, du kommer du nog att hand et lättare att backa hädanefter, större tilltro till den lilla! :lol:

//Malin
patriksobocki

tack för supporten, utan den här på forumet hade vi nog gett upp kuren för flera dagar sen:-)

och nu är vi där igen, vid uppgivenhetsstadiet, efter en riktigt dålig morron. Natten gick bra (vaken mellan halv tolv och tolv, men ett par ramsor gjorde att hon somnade upp). Men 5.20 gnydde hon till och ville morron (som egentligen ska infalla 7.30). Planenligt fick hon då en pangramsa och sen inget mer trots att hon gnydde från och till i en kvart. I tio min var det sen helt tyst men sen började hon protestera väldigt. Efter 40 min gick jag in och gjorde snabb buff och medan jag ramsade mig ut så tystnade hon. Men drog igång nån minut senare. Av nån anledning kom jag på att hon kanske behövde byta blöja, och mkt riktigt, det behövdes verkligen ;-). Innan jag hade hunnit administrera om och in bytgrejjer till hennes säng var hon riktigt upprörd, men under blöjbytet blev hon återigen lugnare.
Men efter det blev det bara värre. Först testade jag hustljud, sen husljud plus mozart. Sen krisverktyg. Men vid varje buff-försök blev hon nästan bara argare, och till slut väntade jag in en tyst och lugn sekund och lyfte upp henne...jag tänkte att det skulle göra att hon fick med sig lite extralugn i sängen. Men så fort jag la ned henne skrek hon. Jag bestämde då för att det var bättre att lugna henne i sängen med andra medel (än buff och solfjäder) än att lyfta upp henne. Så en liten lampa tändes och så satte jag upp en spelande mobil ovanför henne. Det gillade hon...och sen försökte jag fasa ut det genom att först släcka lampan (vilket gick) men när mobilen sen slutade började hon gasta. Å det är väl här problemet ligger....vi vet fortfarande inte när gastandet/ropandet/skrikandet bara är argt och när det är ledsamt och behöver tröstas.

Vår hopplöshet nu ligger nog i att krisverktygen inte verkar funka på morgonen- några tips på hur vi kommer ur det här?
Idag ska dottern vaccineras, hoppas det inte inverkar allt för mkt på kurandet (tycker inte att det borde göra det) och så får det nog bli ett par femminutare.
Nancy

Inlägg av Nancy »

patriksobocki skrev:Men efter det blev det bara värre. Först testade jag hustljud, sen husljud plus mozart. Sen krisverktyg. Men vid varje buff-försök blev hon nästan bara argare, och till slut väntade jag in en tyst och lugn sekund och lyfte upp henne...jag tänkte att det skulle göra att hon fick med sig lite extralugn i sängen. Men så fort jag la ned henne skrek hon. Jag bestämde då för att det var bättre att lugna henne i sängen med andra medel (än buff och solfjäder) än att lyfta upp henne. Så en liten lampa tändes och så satte jag upp en spelande mobil ovanför henne. Det gillade hon...och sen försökte jag fasa ut det genom att först släcka lampan (vilket gick) men när mobilen sen slutade började hon gasta. Å det är väl här problemet ligger....vi vet fortfarande inte när gastandet/ropandet/skrikandet bara är argt och när det är ledsamt och behöver tröstas.
Hej :D

Läs dina ord igen och fundera på varför dottern inte kände sig vidare lugnad. Jag skriver lugnad för det är det ni skall sträva efter, inte tröst. Det är inte synd om ert barn som får sova gott om natten, som får rejält med mat och delaktighet i er vardag :heart:. Jag lovar att allt blir så mycket lättare om ni släpper tanken på tröst.

Er "uppgivenhet" hjälper inte den heller. SHN är en process som tar tid och ibland är det två steg fram och ett tillbaks. Tidiga mornar är nåt som många dras med men med tålamod, envishet, tydlighet och ännu mer tålamod kommer man tillrätta med det också. Ni med :thumbsup:

Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

Nancy skrev:Er "uppgivenhet" hjälper inte den heller.
Hm... tanken var att låta lite småbarsk, inte oförskämd :roll: Sorry.
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hej på dig!

Jag upplevde också länge problem med uppvak under vargtimmen. Det tog över tre veckor innan min tjej sov sin första 12 timmars natt. Jag tror dock att du skall ta fasta på din egna insikt. Du stör mer än du gör nytta där inne... :roll: Hon kanske bara är arg för att hon inte kan somna om och så är du dessutom där och stör, leker och håller på :wink: .
När jag var som mest frustrerad och i vad du kallar uppgivenhetsstadiet prövade jag oxå allt samtidigt. Ramsa, buffning, solfjäder, lyfte upp, bytte blöja, pangramsor, musik, husljud. Allt verkligen :!: "Bluna" gjorde en jämförelse med motorvägar som var lite kul... Och jag förstår nu i efterhand att min stackars lilla älskling undrade vad f-n jag höll på med där inne. Allt hon ville var att få sova :oops: #-o .

Jag bestämde mig sedan för att OM min tjej vaknade under vargtimmen skulle jag ge EN pangramsa och spela hög musik. Ibland fick skivan spela i över 1 timme innan hon somnade om. Men jag gick aldrig in till henne annat än om hon hade snurrat över och lagt sig på rygg, (jag hörde skillnad på hennes skrik/frågor när hon låg på ryggen istället för på magen) då vände jag snabbt rätt henne och ramsade sedan ut.
Du skall enbart gå in till henne om det verkligen är kris. Kris för henne alltså, inte för dig :wink: . Jag har även inför väckarklocka. Den ringer prick 07:00. Innan dess går jag "aldrig" in till henne [-X .

Boosta upp din Attityd av självklarhet och ta nya tag. Klart ni fixar detta, det kanske bara tar något längre tid än ni tänkt er.

Lycka till!

//Cilla
Cilla, mamma till Hanna född 080522
duggan

Inlägg av duggan »

Vilka bra svar du har, jag vill bara förtydliga:

"krisverktygen" hjälper inte därför att det inte var kris, hon ville inte ha den hjälpen, ni öververktygade och hon ville bara ha klara besked, bestäm EN strategi och håll er till den, det tar ett par dagar men ha is i magen, fortfarande är budskapet: på ntten händer ingenting! Husljud kan kännas paradoxalt men det händer ingenting för henne alltså, ingen trafik eller dyl. Om det verkligen blir KRIS skulle jag använda mig av en låååång solfjäder istället för buff.

Vi finns här!

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"