Samma metod i båda böckerna?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Stina49

Samma metod i båda böckerna?

Inlägg av Stina49 »

Hej,
Jag har läst BB och började kuren igår. Men efter att ha läst en massa här på sajten undrar jag om det är en annan KUR som beskrivs i SHN boken jämfört med i BB?
Vi har BARA vagnat, inte sagt någon RAMSA. Inte heller buffat när han vaknat på natten utan vagnat för allt vad tygerna håller! Han sover på rygg ska tilläggas, han vill INTE sova på mage, ens på dagen.
Vi trodde att vi varit relativt lyckade; han vaknade till fyra ganger mellan 20-3 och efter 3-5 min vagnande somnade han om men under vargtimman sov han sedan endast i fem och tio minuters stötar i vargtimman, 4-5.45.

Hur fasen går vi vidare? Vi har borjat kuren men kommer inte hinna inforskaffa och läsa SHN boken innan ikvall, uppenbarligen. Kan någon ge oss lite enkla sammanfattade instruktioner angående RAMSANS SYFTE och hur den används med eller utan vaggning? Det är ingen fel på varken vår motivation eller övertygelse men som sagt, nu är vi förvillade... tackar för svar som kan lite enkelt beskriva vad vi ej kan hitta i BB.
kram
Stina
mamma till Kasper född 1 augusti. Dvs precis 5 månader.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :)

Det som beskrivs i Barnaboken är inte själva SHN - kuren. Till det behöver du ha SHN - boken.

Jag förstår att det kan bli krisigt att införskaffa boken till ikväll, och inte skulle det hjälpa särskilt mycket heller då ni inte skulle hinna läsa igenom den tills kurdags. :)

Om det kan vara till någon tröst så kan ni ju tänka så att ni än så länge INTE har påbörjat kuren - eftersom ramsan är en sådan vital del av den, redan natt ett, då den introduceras. Jag föreslår att ni ser om det lokala biblioteket har boken eller så köper ni den - kanske går det att låna från någon som redan har?

Så kurar ni "på riktigt" när ni har hela bilden klar. :wink:
kiki

Inlägg av kiki »

Var i stockholm bor ni? kanske det finns någon i närheten som har boken att låna ut!
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Lua

Inlägg av Lua »

Det går utmärkt att använda metoden i Barnaboken också. Shn-kuren är utarbetad för barn med svåra sömnproblem. Det går utmärkt att läsa runt här också, det allra mesta finns här.

Läs om ramsan här:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... dan-ramsan

Lathunden:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... /lathunden

Ramsan är verktygens rollsroyce, men man kan leva utan den också, det har Alva gjort eftersom vi "bara" hade Barnaboken då!

Vad tror ni?

Kram Lua. :heart:
Stina49

Inlägg av Stina49 »

Tackar!
Då var det som jag trodde dvs att boken BB har den ursprungliga metoden och SHN en mer utvecklad variant.
Vi kör med orginalet då helt enkelt eftersom vi nu har börjat med det och tyckte att det inte var helt misslyckat efter natt 1. Nu har jag precis nattat för dag 2. Det blev senare än vi velat men den där nedrans rapen sitter ofta djupt inne och jag VET att han kommer att vakna pga att den bara måste ut. Nu kom den och vi nattade GLATT och bestämt.

Har iallafall hittat på en dag och en nattramsa: Natti Natti Sov så Gott och Allt är bra, sov så gott för natt resp. dag. Inte särskilt spirituellt tyckte min man men erbjöd inget bättre så nu har vi dem. Vet fortfarande inte riktigt exakt hur vi använder dem men vi får väl läsa på. Just nu fokuserar vi iallafall på vagningen!

Lycka till alla ni andra som står/sitter/ligger därhemma och KURAR!
kram Stina
mamma till Kasper född 1 augusti. Dvs 5 månader.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Stina49 skrev:

Lycka till alla ni andra som står/sitter/ligger därhemma och KURAR!
kram Stina
Hel pudel. 8)

Jag hade fel, du hade rätt. Det är visst "kurning" det här också, alldeles utan ramsa. :wink:

Lycka till!
Stina49

Inlägg av Stina49 »

Vet inte om någon kollar på denna länk igen, men jag ville bara rapportera att andra natten gick som en dans! Kasper sov HELA NATTEN. Från 8.15 till 7. Vi är helt chockade.
Naturligtvis förstår vi att kommande vecka troligtvis kommer att inkludera mer vagning men jisses vad vi känner oss lättade och glada.

kram Stina
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mamman till en egen Kasper apploderar och visslar! :D

BRA jobbat! :D

Fokus nu på allt det underbara så kommer du få se mera av det... :wink:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Trenätterskuren i Barnaboken handlar om att hjälpa små välmående barn sova över nattmålet / nattmålen.

Sova hela natten-kuren är utvecklad för barn med avancerade sömnproblem.

I nya jubiluemsutgåvan av Barnaboken introduceras SHN, men vill man kura regelrätt - om man alltså (i missriktad välvilja) har dragit på lilla barnet sömnbrist - får man läsa och ta till sig Internationella Sova hela natten; då "räcker" inte Barnaboken.

Barnabokens budskap är, kan man säga: "Gör så här, så slipper du problem". Medan Internationella Sova hela natten åtgärdar de stora problem kring sömnen som redan uppstått. (Därför att man inte läste och lärde av BB från början :shock: :roll: :lol: )

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Stina49

Inlägg av Stina49 »

Jag får tacka först och främst för din expertis Anna -- och en underbar bok -- och sedan tack till stödet/erfarenheten från er andra.

Tredje natten gick fin-fint den med. Kasper lades ner leende 19.30 och sov sedan till vartimmen då han vaknade två gånger men efter cirka tre minuters vagning somnade han om båda gångerna.

Jag och Kaspers pappa ser nu framemot att kunna vara mer utvilade och glada föräldrar :P :P :P
varma hälsningar,
Stina
Mamma till Kasper född 1 augusti 08. Kurad Dec/Jan 09.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"