Hur använda sökfunktionen mer effektivt och precist?

Här hjälper vi varandra med användartekniska frågor om forumen
Skriv svar
gabriella77
Inlägg: 90
Blev medlem: ons 03 sep 2008, 13:25
Ort: Stockholm

Hur använda sökfunktionen mer effektivt och precist?

Inlägg av gabriella77 »

Jag är ofta inne på forumet men har än så länge inte riktigt fattat hur sökfunktionen fungerar.

:?: Kan man bara söka efter ett visst nyckelord i meddelandetext och rubrik och inte enbart rubrik.

Behöver tex. tips om mörkläggning och när jag söker på "mörkläggning" så får jag 127 träffar/trådar, söker jag på "tips AND mörkläggning får jag 31 träffar/trådar.
För att hitta ett ev. svar på just min fråga så får jag läsa igenom alla trådar, eller :?

Ska jag söka på författare så antog jag att jag skulle få upp alla trådar som en viss författare skrivit/startat. Nu få jag upp alla trådar som författaren skrivit i.

Är det någon som vet hur man söker lite mer precist?
Mamma till Elsa, född 080707 (v. 38+4)
Mindy
Inlägg: 1190
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 18:13
Ort: Umeå

Inlägg av Mindy »

:D
Jag är rädd för att sökfunktionen inte är så precis. :( Du kan försöka minimera antalet träffar på ett ord genom att välja sökning på enbart det forum du tror/tycker är aktuellt.
Sedan kan du också längst ned till vänster välja att visa som "inlägg" istf "ämnen" och då får du "brottsstycken" av alla inlägg som gör att det är lättare att sållra vilka som kan vara aktuella för dig. Alltså, du behöver inte klicka och öppna varje tråd utan kan skumma lite ytligt, åtminstone inledningen av ett inlägg.

Hoppas att det hjälpte lite!
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Teknisk Användarhjälp"