Halloj alla glada!
Jag undrar om det finns någon som har några bra knep på att få lite mat ro vid middags bordet. Just nu är mina busar lite väl busig vid middagsbordet.
Malin 3 år vill oftats inte äta alls, fast hon tar alltid mat själv mm. Lukas 1 1/2 år kastar mest sin mat och sitter och skriker och vill ha saltet vill ha det och det. Själv klart får han det till en viss gräns...
Finns det något sätt att få lite mat ro, eller kommer det med åldern?
Tilläggas bör att Malin är i trotsåldern och Lukas i "förtrotsen"!
" Tänk att man har fått två underbara individer som man älskar över allt annat, men ibland behöver man lite vägledning som förälder!" Tack alla som arbetar med denna sida! Ni är Guld värda för många!
Vänliga hälsningar
Mat ro vid middagsbordet!
Mat ro vid middagsbordet!
Flicka 020701 Pojke 040220
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Klart du inte ska ha ett evinnerligt "spexande" (hm, snällt ord) vid matbordet. Nyckeln till det hela är att folk ska vara hungriga. Då äter de också som folk. Lillebror tar efter storasyster, förstås, men vi vill ha dem båda att ta efter dig och er
Så läs på och se om du inte kommer på ett för alla trevligare sätt att begå måltiderna
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
lilla morran
Vill bara instämma till fullo med det Anna skrev om att barn äter om dom är hungriga!
Vår dotter är 14 mån snart och hon äter väldigt sällan mellanmål, kanske någon frukt fram på eftermiddagen då blodsockret börjar dala men hon äter frukost, lunch och middag med stor apptit!
Jag följde alla råd från BVC om mellanmål mm ibörjan med slutsatsen att hon åt lite varje gång och lagad mat var inte att tänka på!
Sedan slopade jag mellanmålen, hon får äta det vi äter, hon är med och lagar maten med provsmakning och allt vad det innebär.
Är hon inte intresserad av det som serveras så lagar jag inte något annat!
Försöker avleda och truga ett tag men jag bråkar inte om maten! Dom äter som sagt när dom är hungriga. Vi såna tillfällen så blir det en frukt till mellis.
Jag vill få en mysig stämning vid matbordet, att mat är något kul!
Tända ljus till korv och makaroner är inget fel
Har däremot en undran om oliver, vår dotter älskar oliver men är det bra för henne att äta egentligen? Dom är ju rätt så salta? Med tanke på att små barn inte skall ha så mycket salt så kanske hon inte bör få oliver utan vi får kanske börja smygäta..
Vår dotter är 14 mån snart och hon äter väldigt sällan mellanmål, kanske någon frukt fram på eftermiddagen då blodsockret börjar dala men hon äter frukost, lunch och middag med stor apptit!
Jag följde alla råd från BVC om mellanmål mm ibörjan med slutsatsen att hon åt lite varje gång och lagad mat var inte att tänka på!
Sedan slopade jag mellanmålen, hon får äta det vi äter, hon är med och lagar maten med provsmakning och allt vad det innebär.
Är hon inte intresserad av det som serveras så lagar jag inte något annat!
Försöker avleda och truga ett tag men jag bråkar inte om maten! Dom äter som sagt när dom är hungriga. Vi såna tillfällen så blir det en frukt till mellis.
Jag vill få en mysig stämning vid matbordet, att mat är något kul!
Tända ljus till korv och makaroner är inget fel
Har däremot en undran om oliver, vår dotter älskar oliver men är det bra för henne att äta egentligen? Dom är ju rätt så salta? Med tanke på att små barn inte skall ha så mycket salt så kanske hon inte bör få oliver utan vi får kanske börja smygäta..
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Om folk (och BVC) kunde lära sig att hunger inte är någonting farligt eller fel som små barn ska skonas ifrån, vore mycket vunnet (som t ex friden vid matbordet)
Oliver är en specialare som många barn formligen älskar. Saltet behöver du inte oroa dig för efter första året. (Jag antar att du inte ger ungen en burk om dagen
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022