5 ½ mån - synpunkter på schema

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Catherine

5 ½ mån - synpunkter på schema

Inlägg av Catherine »

Hej,
Min dotter är 5½ mån och har egentligen sovit ganska bra hittills, förutom att hon vaknat och velat äta ca varannan timme (varje i tillväxtfaser).

Men nu börjar jag ledsna på allt nattätande, speciellt som hon har börjat äta fast föda på dagarna och vi har ökat ut antalet måltider i ett försök att få nattätandet att minska. Men tji...

Därför har jag nu läst SHN boken i hopp om hjälp. Vi körde igång i går kväll och första delen av natten var det mycket buffande och ramsande, men hon somnade om varje gång. Straxt efter två var det däremot svårt att få henne lugn, så till slut ammade jag - mest för min egen skull eftersom det kändes som jag började få knölar och ont i brösten... Efter det somnade hon och sov ända till morgonen!

Men jag har några frågor:
1. Är det fel att låta henne ha ett nattmål ett tag till? Kan hon vänja sig vid att äta en gång mitt på natten bara eller ska man vara benhård på att det inte händer nåt på natten? Är det för risken att hon skulle vilja ha fler mål i så fall eller varför? Hur går det i så fall med min mjölkproduktion? Hon har ännu inte velat ta flaskan, pipmuggen, drickkoppen - you name it - så jag är lite orolig för att hon inte får i sig den vätska hon behöver. Hon har blivit jättehård i magen sen hon började äta mer fast föda. Och på dagen har hon jättesvårt att koncentrera sig på bröstet. På natten har däremot amningen fungerat som bäst.

2. Vad tror ni om hennes schema:

7.30 Vakna, amma
8.00 Grötfrukost (tillsammans med mamma och bror) innan vi går till dagis
9.15 - 9.50 Sova
10.00 Amma
11.45 Lunch
12.15 - 13.25 Sova
13.30 Amma
15.15 Middag
15.45 - 16.20 Sova
17.30 Gröt
18.15 Pyamas etc
19.00 Nattslurk + skratt
19.30 Sova natt

Vi insåg rätt snabbt att det aldrig skulle hålla att låta det gå så långt som 3 timmar mellan måltiderna eller mer. Hon blir superhungrig och grinig, trots att hon äter mycket plus att vi som sagt vill att hon får ordentligt med vätska (efter lunch, middag, gröt får hon inte i sig mkt) så därför har vi lagt in amning som ett par "mellanmål".

3. En annan fråga är om dagslurarna. Hennes naturliga lurar är 35 min långa (till skillnad mot min son som alltid var inställd på 45 min). Sover hon längre blir det följdaktligen 70 min. Känns onaturligt att försöka tvinga henne att ändra på det, eller?

Innan har hon sovit 4 x 35 min varje dag. Det är sällan hon slår till med en 70 minuters. Vi fick henne t ex inte att somna om efter lunchen idag. Hur viktigt är det? Skulle hon kunna köra sina 4 kortare lurar istället? Det är också svårt att få henne att orka hålla sig vaken mellan 16.20 och 19.30. Funderar på om man borde lägga in en kort lur där i alla fall?

Puh, det blev långt... Hoppas ni har möjlighet att ge lite råd och synpunkter.
Hälsn Catherine
Catherine

Snälla, har någon lite råd?

Inlägg av Catherine »

Hej,
Jag kanske är för ivrig, då jag ställde mina frågor bara igår men jag undrar såå...

Vad säger ni om:
:arrow: nattmål?
:arrow: extra amning pga flaskvägran?
:arrow: 35 minuters sovklocka?

Se mer i mitt första inlägg.

Skulle bli så glad för lite vägledning med vår lilla Elin!
/Catherine
Mamma till Nils mars-04 och Elin juni-08
john80

Inlägg av john80 »

Hej!
Jag har precis börjat kura så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Läste dock en nnan tråd ang längd på "naturliga somnpass" då ngn hade samma fråga som dig. Svaret var att ett det finns barn med kortare alt längre rytm är 45 min. Sedan har jag läst att foster sover i 40-minuters intervaller när de ligger i mammas mage och att det är därför de ofta vaknar efter 40 min när de är pyttisar. Bara en reflektion. Du kanske ska skiva en rad till så proffsen inte tror att du fått svar. Lycka till!
cissii

Inlägg av cissii »

Hej och Välkommen hit!

1. Enligt SHN så är det "fel" - dvs SHN anser att barnet behöver sin sömn oavbruten. Det är ju så man blir mest utvilad, tänk bara själv. Du blir säkert tröttare av att gå upp och ge nattmålet själv? Likadant är det för barnet. MEN tycker du att du vill ha nattmålet kvar, så ska du ha det. Det här är ett beslut som bara du kan ta. Du måste nog lyssna till dig själv här, det är ju ditt barn och din kur om man säger så. Men isf ska du nog bestämma en tid och väcka då. Så det inte blir upp till barnet att kalla på mat. För då tappar SHN sitt koncept, det är meningen att du ska förmedla att du har koll på läget.

2 & 3. Jag hade satsat på en långlur, det är skönt att ha en sådan för alla inblandade. Hon lär sig att sova längre om du ger henne chansen. Jag hade oxå dragit ihop målen lite, ammat direkt efter maten med en liten paus. Det finns tex katrinplommorjuice som är rätt tjock, den kan man mata i med sked, både för vätskan och hård-i-magen. Du kan ju blanda i mer vätska i maten oxå, bröstmjölk tex? Det känns som det blir lite rörigt med 4 x 35 lurar, 6 mål + nattslurk + nattmål. MEN det är ju oxå upp till dig hur du tycker :wink:
Just det, har hon 35 min skarvar så är det inte mycket att göra åt det. Planera efter det helt enkelt.

Lycka till!
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Catherine

Inlägg av Catherine »

Tack för ditt svar! :) Då kanske det är ok med lite mindre pass än just 45 min. Ja, jag väntar och hoppas på svar på mina andra frågor också.
/Catherine
Catherine

Inlägg av Catherine »

Hej Cissii,

Tack för ditt svar! (Jag svarade visst John samtidigt som du svarade mig) :D

Jättebra och tänkvärda råd! Det verkar ju helt logiskt som du säger - jag måste ha kollen och inte barnet.

Bra tips också med katrinplommonjuicen. Hittills har vi bara givit purén.

Kan meddela att vi testat långluren och idag lyckades det bra! Hon är dock trött som aldrig förr nu och det är en timme kvar till läggdags. Men vi ska testa det här med en 5-minuterslur. Det kanske hjälper.

Hälsn. Catherine
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"