Att kura eller inte...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mammafia

Att kura eller inte...

Inlägg av mammafia »

Hej!
Jag har en son som är ganska precis 6 mån. Han har fram till 5 mån ålder sovit ganska bra på nätterna (haft nattmål) och har i princip aldrig haft några svårigheter med sina sovstunder på dagarna. Jag har, utan att veta om det, kört på med en egen variant av SHN. Har bestämt mig för att han ska vara trygg i sin egen säng och försökt trösta honom där och sövt honom där genom att buffa. Han sover ofta två gånger/dag i sin vagn ute på balkongen och då behöver jag för det mesta bara "ställa ut" honom så sover han. Han sover på rygg natt som dag.

Nu har han börjat "strula" på nätterna. Han är inte riktigt vaken och somnar om direkt när man lägger honom på sidan (men de undantag som bekräftar regeln har varit fruktansvärda och jag har tagit upp honom ur sängen. ). Ibland är jag uppe 5-6 ggr och vänder honom på sidan. Nu har även lurarna på dagen börjat strula och han blir rasande! Visserligen har han mycket för sig just nu; sitter, ålar och försöker krypa. Han vill också dra sig uppför möblemanget... Kanske har han mycket att bearbeta...

Han somnar gott 19-1930 efter att ha ätit välling och sover ibland ända till kl 4. Så han har egentligen inga stora sovproblem. Men trots allt...

Ska jag kura ändå? Fast vi har någorlunda sovrutiner. Matrutinerna är toppen och mycket fasta så när som på en halvtimme.

Några råd till velig mamma?
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och välkommen! Det verkar som ni redan har det bra, men för att få det ännu bättre tycker jag absolut ni kan kura. Perfekt tillfälle att öva upp verktygen så att ni vet hur ni ska agera om han skulle få ett sammanbrott som du beskriver att han får ibland. Att ha verktygen och veta hur de används är verkligen användbart, särskilt ramsan! Han kan nu sova 12 h utan mat, så jag skulle själv vilja bli av med den där 4-vällingen.

Så fundera om det är något för er, läs boken och här på forumet och fråga på om det är något du undrar. Vi finns här :heart: !

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
mammafia

Inlägg av mammafia »

Tack för svaret!
Jag läser boken och tycker den är kul och intressant att läsa! Lärorik. Kanske har vi bra rutiner redan och egentligen så följer han ju spädbarns sömnmönster med kortare perionder av djupsömn och han är aldrig riktigt vaken när han hör av sig på natten... Kanske störs vi av honom och vice versa eftersom han sover i samma rum som oss ( i brist på rum)... Men verktygen är ju bra och när jag kommit på en bra ramsa så ska jag genast anamma det!
Jag har precis slutat amma och kanske är det dumt att utsätta honom för ytterligare större förändringar så nära inpå. Han blir ju arg om man råkar glömma att han vill sitta i knät och koppla av innan han äter kvällsvällingen!

//Fia
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Kura eller inte kura är ju givetvis erat val, men du behöver inte oro dig för att kura så tätt inpå avslutad nattamning. Jag tycker det låter som ni har fina rutiner, och med en kur kan man få det ännu bättre just iom att man har flera olika vertyg som man "installerar" och kan använda sig av i olika utvecklingsfaser då sömnen kan trassla något :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"