Kurstart lille A 7 mån ikväll - ngra frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
judith08

Kurstart lille A 7 mån ikväll - ngra frågor

Inlägg av judith08 »

Först: Har varit inne och läst lite då och då - vilket fantastiskt forum m så mkt erfarenhet och engagemang.

Ikväll ska vi börja kura lille A 7 månader. A var en riktig sjusovare tills han var typ fyra månader. Sen dess har det varit mer el mindre struligt i omgångar, ffa med mycket uppvak och amning på natten. De senaste tre fyra veckorna har det eskalerat m mellan 5 och i värsta fall 10 uppvak per natt. Allt för ofta ammat till söms m konskevens att amning nu är betingad till sömn för lille A.

Har läst boken (men har den inte just nu för pappan som är den som ska ta de första två nätterna har den och är inte hemma). Ngra frågor:

:?: Schemat ser ut så här, verkar ok? A van vid att sova ca 3 timmar under dagen utslaget på 3 tillfällen men tid och längd för dessa varierar idag.

Natt kl 19.30 – 07.00
Äta kl 7.30
Sova kl 9.15 – 9.45 (45 min)
Äta kl 11.30
Sova kl 12.30 – 14.00 (1,5 tim)
Äta kl 15
Sova kl 16.30 – 16.50 (20 min)
Äta kl 18.30
Bad, skoj, nattmat (banan?) kl 18.45 - 1930
Sova natt 19.30.

:?: Ramsan. Vi har haft en ramsa som vi har använt i ca månad - kan vi använda samma eller bör vi ta en ny nu vid kurstart?

:?: Buffning o solfjädring t lugn. Vet att man ska ramsa sig ut. Men kan man också ramsa och/eller prata lugnande medans man buffar och/eller solfjädrar?

:?: Draglakan. Står att man bör ha ett draglakan/trekantslakan. vad är det...?

vore toppen om nån hade tid att återkoppla

nära, nära

tack på förhand!
Lille A 080424
_lill

Inlägg av _lill »

Hej och grattis till ett gott beslut :sleep:

Schemat ser bra ut tkr jag, men kanske lite lite sömn? Finns det någon anledning til latt ni inte vill ha 12 h:s natt? Med 12 natt och lika mkt sömn dagtid tkr jag schemat vore bättre.

Jag tycker ni kan använda samma ramsa. Tänk på att använda er av olika tonlängen bara.

Medan man buffar/solfjädrar ska man vara tyst.

Draglakan vet jag faktiskt inte... kanske någon annan kan svara?

Lycka till!!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej judith08 och välkommen hit! :heart: :D
Schemat ser ut så här, verkar ok? A van vid att sova ca 3 timmar under dagen utslaget på 3 tillfällen men tid och längd för dessa varierar idag.
Precis som lill skriver så bör ni ha ca 30 minuter till på schemat. Mitt förslag är att ni antingen lägger redan 19.00 eller har 2 timmar mitt på dagen.
Ramsan. Vi har haft en ramsa som vi har använt i ca månad - kan vi använda samma eller bör vi ta en ny nu vid kurstart?
Här gör ni som ni vill men ibland kan det vara lättare att ta en helt ny ramsa för din egen skull. Den är inte använd på ett visst vis innan utan just idag börjar ni använda den mitt rätt betoningar och allt.
Buffning o solfjädring t lugn. Vet att man ska ramsa sig ut. Men kan man också ramsa och/eller prata lugnande medans man buffar och/eller solfjädrar?
Under buffning och solfjäder ska du vara tyst. Ramsan används bara när du går ut ch sedan vid bekräftelsen.

Draglakan. Står att man bör ha ett draglakan/trekantslakan. vad är det...?
Jag brukar ha ett vikt lakan högst uppe i sängen så att om det kommer lite kräk eller snor så kan jag bara vika bort det och vips så är det tort och rent under.

Lycka till nu i kväll och natt. Ser fram emot rapport imorgon bitti.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
judith08

Inlägg av judith08 »

Tack lill och Ida för snabb återkoppling! Smart grej m lakanet.

Läser pappans logg och ser att natten gick över förväntan (som var inställds på det värsta...). 20 min läggning m buff kl 1930, vaknar sen 2015, 23.30, 0050, 01.50, 0520, 0605. 0620. Alla gånger utan den sista somnar lille A om efter mellan 1-5 minuter. Ibland m buff, ibland bara ramsa! Vid tillfällen finns anteckning om att 'a pratar med mig'. Otroligt. Trodde han skulle reagera mkt starkare givet att han ammat typ 3-5 ggr per natt senaste veckorna...

När A vaknade 0620 så tog inte ramsan o pappan ville inte gå in och störa så han fick ligga, låg och jollrade ca 10 min, sen missnöjd och visade sig att den var en rejäl laddning i blöjan...Så gjorde lite för tidig morgon 0635...

På morgonkvisten kommer det nog bli en liten kamp, har förstått att det också är en av de saker som kan ta ett tag innan det sätter sig.
:?: Skulle ni gått in och buffat en jollrande bebis eller hur tänka?

:arrow: Schemat. Ok, ser att behöver 30 min till. A är en tröttis och osäker på om han bara klarar sig på 20 min på em egentligen så väger mellan att ändra dagsluren till 2h eller emluren till 45...

Kom också på att jag glömt att lägga in morgonamning (tills jag slutat inom ca två veckor) så lade det kl 0700. Intressant att notera att A inte var direkt superhungrig trots att det gått 12 timmar sen åt senast!

nu hoppas vi att dagslurarna ska funka ok, A van vid att sova i rullande vagn då han brukar somna på stört och sova länge men sämre på att sova inne på dagen vilket jag ändå tänkte köra idag för att få in sömnsäkerheten.

tack, vi hörs!
Lille A 080424
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Skulle ni gått in och buffat en jollrande bebis eller hur tänka?
En glad och nöjd bebis gör man inget åt. Om barnet börjar fråga så ska du svara men inte annars.

Visst är det härligt när man märker att de små inte är hungriga på morgonen. Om du har morgonamning så skulle jag föreslå att du skjuter någon timme på frukosten. Angående dagluren så gör det som följer hans rytm bäst tycker jag.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"