Orolig på natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mariacaroline

Orolig på natten

Inlägg av Mariacaroline »

Hej igen :D

Jag skrev förut ang min käre son som är fyra månader och vaknar på natten och är orolig trots genomförd kur. Jag fick då rådet att ge smakportioner för att han skulle vara riktigt mätt och belåten. Jag har nu gjort det i kanske två veckor plus att han får välling som nattslurk men problemet kvarstår. Han får fyra stora mål per dag. Han ammas plus får flaska efter. Till lunch får han bröst, flaska och smakportioner. (Ett par matskedar mat och även lite katrinplommonpure.) Det är väldigt smaskigt :D . Jag tror inte att jag ger för lite mat för ofta kräks han efter en stund och jag trugar verkligen med flaskan in i det sista..

Han har tillräckligt med vakentid på dagarna så han borde vara trött. Ja han borde vara väldigt trött eftersom han vaknar på natten. Han är aldrig ledsen men han bökar snurrar runt pratar o gnäller lite. Om jag ger honom nappen då somnar han om relativt fort. (Nappen brukar jag ge när han ligger o ska sova sedan tar jag ur den när han somnat. )Kan det vara nappen som ställer till det för honom?
Jag får honom inte att ligga på mage fast jag gärna vill att han ska det. Hur gör man för att få honom att sova på mage?
Jag brukar ramsa när han vaknar på natten och ibland tar han till sig den, ibland inte. På dagarna däremot lyssnar han till den.

Finns det någon som kan ge råd hur vi ska gå tillväga? Tycker synd om lillen att han inte får sova skönt hela nätterna. På dagarna är han solstrålen själv med en mycket fin aptit. Han gråter nästan aldrig så han verkar må bra men 15tim sömn får han inte. Vad kan vara fel?
Tacksam för hjälp.
Kram Caroline
Emmy

Inlägg av Emmy »

Hej Caroline

Min son har också sovit oroligt vissa perioder, men jag tror vi led mer än han. Han var ändå utvilad på morgonen :D . Ibland verkar de mer vakna än de är när de drömmer.
Men jag tycker ändå du ska ta bort nappen. Det blir ju gärna att de saknar nappen när de fått somna med den. Och springa upp och stoppa i den är inget bra alternativ. För det är ju sova gott vi vill :sleep:
Prova med att lägga till rätta på sidan och se om det går bättre. Båda mina barn är "sido-sovare" och ligger och kramar en liten filt när de ska sova.

Lycka till! Kram Emmy.
Stolt mamma till Lowe 050311 och Milia 080814.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Han har tillräckligt med vakentid på dagarna så han borde vara trött. Ja han borde vara väldigt trött eftersom han vaknar på natten. Han är aldrig ledsen men han bökar snurrar runt pratar o gnäller lite. Om jag ger honom nappen då somnar han om relativt fort. (Nappen brukar jag ge när han ligger o ska sova sedan tar jag ur den när han somnat. )Kan det vara nappen som ställer till det för honom?
Hörruduru! Upp ur överkoncentratisnträsket bums! :D Barn som inte är ledsna ska inte verktygas alls. Du ska ge förutsättningar för sömn, och om han vaknar till och det tar ett tag att somna om så är det inte din ensak. Du ska sova vidare. Alla vaknar vi ibland på natten, stora som små.

MEN- bort med nappen. :!: Har du kurat eller har du inte? ÄR nappen ett verktyg i SHN? [-X Skäll, skäll. Söver du med napp är det klart att han vill ha den när han vaknar, eller hur?

Seså, upp på banan och ge honom rätt förutsättningar nu. Han kan det här, så var inte där å stör! :thumbsup:
Mariacaroline

Hej!
Okej okej jag skaaa inte ge nappen :lol: och nej den finns inte med i SHN kuren. Tack för hård men rättvis tillrättavisning. Det var nog det jag behövde.
Kram Caroline
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:lol:

Skönt att du tog det så. Jag hoppas du såg glimten i ögat! O:)
Mariacaroline

Jag måste ju bara tala om hur det gick inatt efter ditt svar. Jo vi la han som vanligt och han somade bums. Sen som vanligt körde han igång vid två, men jag ignorerade hans bök o stök och han somnade om. Han vaknade två gånger till men jag fortsatte sova vidare OCH det gjorde han med efter ett tag. Tänk att jag gjort det så svårt för mig!
Så jag ville bara säga TACK!
Kram Caroline
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ibland är det lättare än man tror! :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"