Hjälp att komma igång.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Tinnys

Hjälp att komma igång.

Inlägg av Tinnys »

Hej!
Jag har tre barn och det är bara den sista som krånglat med sovandet, han är 8 månader på torsdag. Storebror som är 17 månader äldre sov i egen säng och hela natten vid 4 månader. Men nu är det dax för den här lilla eller för mig är det dax att få tillbaka orken.

Hans schema nu ser ut ungefär så här:
vaknar 7-7.30
äter lite 9.30 inte hungrig
sover 10-12
äter lunch 12
sover 15-16.30
äter middag 17
välling 19
sover 20.30

vaknar för mat på natten 11, 02, 04, 06, i bästa fall, under andra tider kan jag buffa honom till söms.

Nya schemat jag satt upp:
Natt 19.30-07
Frukost 07.30
Sova 9.30-10.15
Lunch 10.30
Sova 12-13.30
Mellis 14
Sova 16-16.45
Middag 17
Kvälsrutiner med välling 18.30-19.30

Mitt problem är att jag har en två åring som går 15 timmar på dagis, 9.15-14-15, får inte gå mer. Men jag ska försöka lämna 9 så jag hinner hem till 9.30 och hämta 14.15 så mellis inte blir stört.

Men nu till frågorna.
Ser tiderna okej ut för en 8 månaders?
Ska det vara mörkläggningsgardiner på dagen?
Kallt i rummet, det är svårt att öppna fönstret nu, det blir så himla kallt, är det okej ändå att använda en body?
Jag har tänkt att två åringen får flytta ifrån sitt rum och in till oss under dessa veckor så att lillkillen inte blir störd, är det rätt tänkt? Sen måste de dela rum, är det okej?
I morgon ska vi till biblioteket med öppna förskolan och ska vara där 9.30 mitt i sovandet, kan jag lägga på väg ner i vagnen och hoppas att han sover. Det är svårt att isolera brorsan i två veckor?

Jag återkommer i morgon, antingen glad eller förtvivlad..... spännande.

Hälsningar
Tina
Mamma till tre härliga ungar.
Thilde -00
Isak -06
Måns -08
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Tinnys och välkommen hit :heart: :D

Först och främst vad härligt med tre underbara barn. :D
Ser tiderna okej ut för en 8 månaders?
Ja det tycker jag.
Ska det vara mörkläggningsgardiner på dagen?
Många barn sover bättre även dagtid om det är mörkt. Om du vill ha någon av lurarna i vagnen så skulle jag hänga för ett skynke, så att ha ninte får så mycket synitryck.

Kallt i rummet, det är svårt att öppna fönstret nu, det blir så himla kallt, är det okej ändå att använda en body?
Jag tycker att en lagom sovtemp. är runt 17-18 grader. Om man inte har elementet på i rummet så brukar det hålla sig runt det. Ivarjefall hemma hos mig.
Jag har tänkt att två åringen får flytta ifrån sitt rum och in till oss under dessa veckor så att lillkillen inte blir störd, är det rätt tänkt? Sen måste de dela rum, är det okej?
Absolut. Det är många här inne som har flera barn som delar rum. Barnen brukar uppskatta det.
I morgon ska vi till biblioteket med öppna förskolan och ska vara där 9.30 mitt i sovandet, kan jag lägga på väg ner i vagnen och hoppas att han sover. Det är svårt att isolera brorsan i två veckor?
Här höjer jag ett varneingens finger. Det är superduperviltigt att det de första fyra dagarna verkligen är lugn och ro. Att han får alla förutsättningar till att sova. Jag skulle faktiskt hålla mig hemma dessa dagar. Storebror dör inte av det. Han går ju dessutom på förskola. Så håll dig hemma är mitt heta tips.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Tinnys

Tack!

Inlägg av Tinnys »

Det var väl ungefär det jag tänkte också, jag håller mig hemma. Han vet ju ändå inte om att vi planerat att gå dit. Men är det de fyra dagarna som är viktiga eller ska vi hålla oss hemma även uppföljningsveckan?

Och sen en nappfråga, jag förstår precis varför nappen ska bort, men nu har ju brorsan napp och jag hade inte tänkt ta bort den från honom ännu. Har någon annan därute erfarenhet av att ta bort nappen för den mindre men inte den äldre och hur gick det?

Hälsningar
Tina
Thilde -00
Isak -06
Måns -08
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag skulle hålla mig hemma även uppföljningsveckan i den mån det går.

Angående nappen så ta bort den. Han glömmer den på ett par dagar. Och om han får tag på en av storebrors så gör det inget. Det är ju inte när han ska sova. :wink:

hälsningar
Ida

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!
Nu har jag vaknat efter en två timmars nap lagom till lillen första vila. Han somnade på fyra minuter efter buffande och ramsa ut och bekräftelseramsa.

Har jätte ont i armen efter allt buffande i natt, brukar få det när jag överanstränger mig, men jag har inte gett upp än.... ska inte ge upp..

Så här såg vår natt ut.
19.53 Lite försenad läggning pga storasysters ridning, vill inte ge upp innan jag började så vi gick och la oss då. och i kväll lägger vi oss 19.30 enligt schema.

jag buffar och har mig, de första 10 minutrarna pendlade tankarna mellan att jag klarar inte detta och jag ska klara detta. Han hittar tummen ett tag. Jag får påminna mig om att han kommer inte komma ihåg detta och hata mig för sin traumatiska barndom...
20.15 ramsar mig ut. Gnyr... Bekräftelseramsa... gnyr...
20.17 sover.
21.01 ramsar varannan minut
21.06 går in och buffar
21.17 ramsar ut - sover
23.16 ramsar - tycker att han hör ramsan och avvaktar men behöver sen gå in och buffa och ramsar ut ett par gånger.
23.24 buffar, är på väg att ge upp, min rygg tar livet av mig.
00.38 ramsar ut.
00.43 gnyr
00.57 vaknar till och sätter sig upp. ramsar och han lägger sig och somnar.
02.13 gnäller till, men behöver inte göra något.
04.36 vaknar, ramsar, men måste gå in och buffa.
04.42 ramsar ut.
04.43 bekräftelseramsan väcker honom
04.46 in och buffar
04.47 ramsar ut
04.48 bekräftelseramsan väcker honom
04.53 in buffar
04.57 ramsar ut
05.03 in buffar
05.15 ramsar ut
05.17 ramsar
05.21 in buffar
05.31 ut, men får vända in, blir nästanhysterisk.
05.51 ramsar ut, gnäller
06.40 vaknar, ramsar 3x4
06.43 går in buffar
06.46 ramsar ut.
07.00 gör morgon tillsammans med pappa och stora syster.

Jag förrsökte ramsa ofta innan jag gick in och buffade om han inte lät så mycket, svårt att hinna skriva emellanåt.

Jobbiga vargtimmar, när mamma var som tröttast. Hjälp... hoppas natten blir bättre, ska försöka sova mer under dagen, pappa tar matningen och dagen, jag vilan, har mer tålamod...

Några frågor så här långt. Gjorde jag någelunda rätt under natten?
Ska vilan på dagen spegla natten med buff och ramsor förutom att de inte ska innehålla natt?
Ska man räkna vilans 45 minuter från det han sover eller det att man går och lägger sig.
Kan jag försöka vagna en 8 månaders på eftermiddagsvilan? Grannarna kommer ringa soc....

Är rätt trött nu, hoppas jag använt rätt ord...
Tacksam för stöd, behöver uppmuntran känner jag...,.

Hälsningar
Tina
Måns -08

Till överst på sidan

Chagak

Registreringsdatum: 20 juli 2008
Postat: fre nov 14, 2008 10:45 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Hej!
Jag är själv inne på min 3:e kur dag - är nybörjare o ingen expert! MEN vill peppa dig inför natt 2 att MIN natt 1 då vaknade dottern 28 ggr !! Natt 2 Vaknade hon 3 ggr och natt 3 - då har jag endast ramsat 2 ggr utanför!. Det blir bättre!! Läs gärna om vår lilla resa i ilägg "kura min 7 månaders dotter"
Ge inte upp! Lycka till - attityd!
Kram Malin

www.sovgott.net
Tinnys

Inlägg av Tinnys »

Tack, det låter ju lovande, det är rätt lätt att lägga på dagen, 4 resp 10 minuter, peppa peppa, men jag hoppas att jag också bara behöver ramsa snart. När man säger att man försöker få killen att sluta äta på natten och sluta med napp så får man konstiga responser, majoriteten tycker att han är för liten. Men jag orkar inte berätta för alla just nu om kuren heller, kanske skulle de förstå bättre om de visste lite mer.... lite funderingar så¨här i lunch tid.

Har nu kommit in i andra andningen, hoppas man inte storknar till kvällen.

Tina
Thilde -00
Isak -06
Måns -08
Tinnys

Inlägg av Tinnys »

Hej!

Nu har det gått en natt till och den gick bättre än första, jag var helt chockad när jag vaknade och han inte hade vaknat under vargtimmern. Jag sov bara tre timmar under dagen i går så vid fyra i natt så orkade jag inte vara vaken längre utan la en madrass utanför Måns rum och somnade. Vaknade med ett ryck när min andra son vaknade och ropade. Klockan var då 7.19 jag var försenad med väckningen. Lite förvirrad springer jag in och gör glad morgon. Det är nu jag tabbar mig. Vid första vilan som tar 15 minuter innan han sover så borde jag bara låtit honom sova 20 minuter hajar jag nu i efterhand och inte 45 som vanligt. Andra vilan var en mardröm med buffande och ramsor och tog över 30 minuter, inte konstigt han var ju inte trött.... Men nu ska han bara sova 45 minuter så eftermiddagen inte blir förstörd. Har jag tänkt rätt då?

Så här har det sett ut sen i går kväll.
19.30 buffar
19.36 ramsar ut
1937 bekräftar
22.40 gnäller och jag flyger upp beredd vid dörren, avaktar, tyst, tyst...
22.53 Gnäller, börjar skrika ramsar, påminner, påminner. Skriker mer, står upp i sängen, går in buffar, solfjädrar som vanligt och ramsa ut, påminner.
23.03 bekräftar
23.40 Gnäller, skriker, ramsar, tyst
01.01 gnäller, ställer mig redo, men han tystnar själv
01.10 vaknar, skriker, ramsar, räcker inte får buffa, ramsa ut, in igen många gånger, rädd att buffa för mycket.
01.50 samma prosedur som ovan till 02 fasar för vargtimmen.
07.19 vaknar med ett ryck av son 2.

Andra vilan för dag två blev också katastrof, vaknar efter 35 minuter jag hör inte på en gång då jag hjälper min äldsta dotter att komma iväg på kalas. Försöker få han att somna om, då kommer son 2 som precis vaknat in och förstör, då har de sista 10 minuterna gått och det är dags att gå upp.

Börjar bli irreterad på detta nu.... men det är väl bara att stå ut, saknar nappen nu när han gnäller, 10 minuter kvar till mellis.....

Fasar för natt tre då buffningen är slut. Men jag känner någonstans att det kanske blir en natt två till, sa att allt sitter. Vet inte om han fattat ramsan ännu, det är svårt att låta glad och käck när man är irreterad och vill att han ska somna....

Tina
Thilde -00
Isak -06
Måns -08
Tinnys

Inlägg av Tinnys »

Nu har jag en liten fundering så här på andra dagen. Är det vanligt att de börjar protestera nu, läggningarna under dagen har varit jätte jobbiga och han bara stökar. Trodde att protesterna skulle komma om ett par dagar.

Tina
Thilde -00
Isak -06
Måns -08
Gäst

Inlägg av Gäst »

Från en Tinis till en Tinnys :D

Hej på dig!
Fasar för natt tre då buffningen är slut. Men jag känner någonstans att det kanske blir en natt två till, sa att allt sitter. Vet inte om han fattat ramsan ännu, det är svårt att låta glad och käck när man är irreterad och vill att han ska somna....
Det viktiga är att du förstår, känner och följer PROCESSEN, dvs går från direkt ingripande/buff inne hos sonen till att enbart använda ramsan (och så småningom backa även med den). Hur lång tid detta tar måste man lyssna av barnet för att bedöma.

De struliga daglurarna var förstås delvis en följd av att schemat blev lite tokigt. Jag måste också säga att jag inte tycker 3 lurara fungerar så bra i den här åldern, jag tycker det blir för kort vakentid mellan sovpassen. Men det är olika från barn till barn och man bör hur som helst inte byta schema under kuren.

Du ger alltid ett så långt naturligt sovpass (5, 20 ,45, 1,5, 2) som ryms inom sovtiden + 15 minuter. Har man då tagit för lång tid på sig att somna så kan behöva korta ner för att inte rucka på schemat. Är du med?

Daglurarna ska du absolut hantera precis som nätterna, förutom att ramsan då låter annorlunda. Men du ska ge samma lugnande besked (tillrättaläggning/buff/solfjäder) och så ramsan på det. Även här gäller samma gradvis backande med verktygen som på natten.

Hoppas nu att natten blir bra!
Tinnys

Inlägg av Tinnys »

Jag måste bara berätta innan jag går och sätter mig utanför min sons rum, vi förberedde med tv, fotölj och allt i lillhallen utanför.

19.30 jag lägger ner honom, solfjädrar, har inte provat det innan, han blir lugn fort, fortare än jag trodde,
19.38 jag ramsar ut. Han livar upp sig och jag ramsar på. Får lov att gå in igen då han blir hysterisk, solfjädrar ett par minuter, ramsar ut. Han protesterar men tystnar snart och jag bekräftar x2 vågar inte mer, han muttrar lite men sen tyst..... 19.46 var det klart, inte illa.... wow, jag kommer klara detta. Jag vet att verktygen ska bort och de kommer de, men wow, jag är nöjd.....

Tina, mycket, mycket närmare målet
Thilde -00
Isak -06
Måns -08
Chagak

Inlägg av Chagak »

Grattis :thumbsup:
Jag sitter själv och är väldigt nöjd med kvällen läggning då, jag har gjort massa fel innan som jag håller på att rätta till. Så även om jag är på natt 4 låtsar jag att det är 3 :oops:
Härligt att det är fler som kurar just nu - då känner man att man inte är ensam. Du avslutar helt rätt i ditt inlägg - så känner jag med - närmare målet :D
Trevlig helg!
/Malin
Mamma till två döttrar - en 941028 :heart: & en :heart: 080402
Tinnys

Inlägg av Tinnys »

Godmorgon alla glada!
Natt 3 gick jätte bra, ingen buffning..... Jag sov utanför dörren igen, ska nog göra det hela uppföljningsveckan också så jag slipper störa storebror med att springa fram och tillbaka.

Min lillkille somnade på en kvart som jag skrev i går.
Han gnyr och gnäller lite under kvällen och
22.31 ramsar jag x 4 (första gången för kvällen) bekräftar x2 när han tystnat.
02.40 vaknar han till och skriker, efter avvaktande så ramsar jag, påminner, påminner.... tror att han somnar till i mellanåt men..
02.51 blir han helt plötsligt hysterisk... in solfjädrar, ramsar ut, påminner, påminner ( han är snuvig hör jag) påminner...
03.03 in solfjädrar, ramsar ut, påminner....
03.10 måste solfjädra igen, ramsar ut
03.13 skriker, avvaktar
03.16 bekräftar
06.50 börjar prata, avvaktar
07.15 vaknar, har missat väckning igen...

Dag 3
09.17 läggning, inte alls glad, solfjädrar, skriker, ålar, ger ett par buff, skriker när jag ramsar ut, hysteriskt
in solfjädrar, ramsar ut, rör sig direkt men låter inte
09.34 bekräftar.... tyst

Tack malin, det är skönt att veta att andra kämpar på precis som en själv. Jag var jätte nöjd när jag kunde byta buffning mot ett par minuter solfjädring... trodde jag skulle få göra om natt 2. Men nu är ju frågan hur man går vidare och får bort fjädringen, utan att få en hysterisk son...

Ha en fortsatt trevlig helg...
Thilde -00
Isak -06
Måns -08
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag tycker du jobbar på fantastiskt bra. Glöm inte att det här är en process som tar sin tid. För att backa från solfjädern så ramsar du utanför precis som du gjort inatt. Ramsa så högt att du överröstar honom. Få till en dialog, men vid krisläge går du in och solfjädrar.

hälsningar :heart:
Ida

www.sovgott.net
Tinnys

Inlägg av Tinnys »

Hej och tack. Jag måste försöka våga gå ut tidigare från solfjädringen.
I går kväll så solfjädrade jag, gick ut och ramsade, avvaktade och ramsade och solfjädrade, ramsade och bekräftade, tog 15 minuter. Sen så ramsade jag tre gånger mellan 4.30 och 6.30 resten klarade han helt själv. Jag gick aldrig in i rummet. Det måste väl vara godkänt...

Det roliga är att Måns är mycket stadigare nu, han äter jätte bra och har efter två dagars trötthet börjat skratta och prata igen.

Även om vi inte riktigt är där ännu så har det gått över förväntan. Tänk att det gick så smidigt att sluta med napp och flaska. Nu äter han mat hela dagarna förutom ersättning till mellis och välling till kvällen. Och inte fyra flaskor på natten.
Nu ropar son 2, bygga tåg...
hej för nu
Thilde -00
Isak -06
Måns -08
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad härligt det låter. Glöm bara inte att det är en process som tar oftast runt 4 veckor innan allt sitter. SÅ bli inte otålig.

kram :heart:
Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"