Vaknar efter 30-45minuter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Wilmer

Vaknar efter 30-45minuter

Inlägg av Wilmer »

Lillen vaknar nästan allitd efter 30-45minuter efter att han somnat kvällstid. Då gråter han och är helt otröstlig, det kan ta länge ibland innan man får honom att somna om. Vi måste sitta där och buffa/vagga eller sjunga innan han somnar om djupt igen. Varför detta uppvaknande? Vi har inte direkt kurat honom för han har sovit relativt bra men det senaste halvåret har detta stört sömnen. Varför just efter 30-45minuter? Sen den senaste veckan har han vaknat mitt i natten och varit pigg och glad. Då tar det allt från 1-3h innan han somnar. Varför? Han är snart 1,3år. Är det något skillt i med sovandet efter just 30-45 minuter?
Elin
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D 20 min respektive 45 min är klassiska "sömnrytmspass"; barnet seglar upp till ytan så att säga men behöver inte vakna ordentligt för det. Därför är det bättre att mota Olle i grind dvs ramsa upplysningscvis direkt, innan lilla älsklingen vaknar på riktigt, än att presentera diverse underhållning - umgänge, mat, tröst etc. Som bara får lilla älsklingen att tro antingen att sängen är farlig och vargen står på tröskeln eller att morgonen har kommit och att alla har sovit färdigt.

Här finns Sova hela natten-kuren :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"