Ta igen missad dagslurtid?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
jenny_ebba

Ta igen missad dagslurtid?

Inlägg av jenny_ebba »

Min son som nu är strax över 10 månader sover för det mesta alla sina dagslurer i sin spjälsäng. Nu på sommaren om vi har varit borta har vi så ofta vi kunnat tagit med vår resesäng och hängt ett stort mörkblått lakan över den och där har han intagit sin dagslur på 1,5 timma. Detta har fungerat över förväntan 8)

Nu ska vi dock iväg på semester och i 3 dagar på raken ska vi vara ute och röra på oss hela dagarna och jag har ingen möjlighet att ställa upp hans resesäng någonstans. (Och vi MÅSTE tyvärr vara ute dessa tre dagar) Min son måste alltså inta sina dagslurer i vagnen dessa dagar.

Och här kommer mitt problem: Sen han var ca 6 månader har jag ALDRIG lyckats få honom att sova över sin sömntröskel på 30 minuter i vagnen. Tro mig jag har testat ALLT! (Egenhändigt sytt skynke över vagnen, ramsning, vagning osv osv.). Hans förmiddagslur (på 45 minuter) är väl oftast inga problem, han sover då i 30 minuter och är nöjd med det. Men hur ska jag göra nu när han även måste sova sin dagslur på 1,5 timma i vagnen i tre dagar i sträck :!: :?:

Min fråga lyder egenligen så här: Om han nu bara sover i 30 minuter när han egenligen borde sova i 1,5 timma ska jag då "ta igen" den förlorade tiden lite senare på eftermiddagen med att låta honom sova i 30 minuter till :?: Vore mycket tacksam för hjälp med det här :D
stolt mor till Viggo :heart: , f?dd 040911 - Kurad 050221
Nu 2-barnsmor till lilla Ebba, kuren påbörjad 8/6-07
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Jag hade lagt in en extra 20-minutare (om det strulat) om han behöver och därefter lagt honom en halvtimme tidigare på kvällen!

:D Lycka till!
kokos

Inlägg av kokos »

Sover han på mage i vagnen? :?:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
jenny_ebba

Inlägg av jenny_ebba »

Tack för era svar! :D

Ja det där med 20 minutaren var också så jag tänkte att jag skulle göra, ville bara få det bekräftat att det var ok att göra så i tre dagar utan att strula till det i framtiden. Men jag har nog inget annat val tror jag ...

Nej han sover inte på mage i vagnen. Jag har testat det en gång men min vagn är av en sportig modell och det verkade inte alls bekvämt för honom. Det tog längre tid för honom att somna och han vaknade ändå efter PRICK 30 minuter.

Det där är något annat jag tycker är konstigt. Jag har för mig att jag har läst någonstans att barn har en sömntröskel på 45 minuter men min son verkar ha en på EXAKT 30 minuter :!: :?:
stolt mor till Viggo :heart: , f?dd 040911 - Kurad 050221
Nu 2-barnsmor till lilla Ebba, kuren påbörjad 8/6-07
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"