Ska jag genomföra kuren med en "hostig" bebis?
Ska jag genomföra kuren med en "hostig" bebis?
Hej alla,
Har nu fått nog med min älskade lille Viktor, min 3e son. Nu (bättre sent än aldrig) är det dags för kuren!!! Har sovit mycket dåligt i ja, typ 9 mån nu... De andra två, framförallt min mellanälskling, är kurade mycket tidigare och allt har gått bra. Men med Viktor har det varit annorlunda. Han kom en an ing för tidigt och åt nonstop i 2 månader (med tillväxtkurva spikrakt upp i skyn). Jag lät honom hållas och tänkte att det löser sig nog snart men sen fick han kolik ell liknande som höll i sig till han var ca 6 mån. Och ja sen har han varit förkyld hit och dit, jag har inte "orkat" ta tag i det osv osv. Ursäkterna är många. Idag har han precis avslutat en Kåvepeninkur för dubbel öroninflammation, han hostar rätt mycket fortfarande, och här kommer frågan: kan jag trots hostandet köra kuren nu? Eller ska jag vänta tills han är helt symptomfri? Vad säger ni där ute?
Tacksam för alla svar!
//Linn som inte orkar skjuta upp det längre...
Har nu fått nog med min älskade lille Viktor, min 3e son. Nu (bättre sent än aldrig) är det dags för kuren!!! Har sovit mycket dåligt i ja, typ 9 mån nu... De andra två, framförallt min mellanälskling, är kurade mycket tidigare och allt har gått bra. Men med Viktor har det varit annorlunda. Han kom en an ing för tidigt och åt nonstop i 2 månader (med tillväxtkurva spikrakt upp i skyn). Jag lät honom hållas och tänkte att det löser sig nog snart men sen fick han kolik ell liknande som höll i sig till han var ca 6 mån. Och ja sen har han varit förkyld hit och dit, jag har inte "orkat" ta tag i det osv osv. Ursäkterna är många. Idag har han precis avslutat en Kåvepeninkur för dubbel öroninflammation, han hostar rätt mycket fortfarande, och här kommer frågan: kan jag trots hostandet köra kuren nu? Eller ska jag vänta tills han är helt symptomfri? Vad säger ni där ute?
Tacksam för alla svar!
//Linn som inte orkar skjuta upp det längre...
-
ilindstrom
Hej Linn E och välkommen hit!
Bra beslut att kura sonen så att ha nfår sin välbehövliga sömn. Så här tänker jag: Om du bedömmer att han klarar av kuren så kommer han att göra det. Lite hosta är ingen fara. jag skulle inte kura om haan hade feber t.ex. Det viktigast är att du bestämt dig och tror ditt beslut så att hostan inte blir en orosvarg i sig, då är det bättre att vänta.
hälsningar
Ida
Bra beslut att kura sonen så att ha nfår sin välbehövliga sömn. Så här tänker jag: Om du bedömmer att han klarar av kuren så kommer han att göra det. Lite hosta är ingen fara. jag skulle inte kura om haan hade feber t.ex. Det viktigast är att du bestämt dig och tror ditt beslut så att hostan inte blir en orosvarg i sig, då är det bättre att vänta.
hälsningar
Ida
Hej Ida,
Och tusen tack för ditt svar! Du lät precis som jag själv när jag pratade med min man om jag skulle köra nu eller inte. Och det var ju skönt! =) Han har inte feber längre, men är rätt hängig och hostig. Så jag körde nu, fast det blev en litet knasig start. I stället för att amma till sömns i storsängen för att därefter lyftas över till eget rum och säng (vilket jag kört hittills) så ammade jag kvällen (han vägrar välling hittills, men det kanske ändrar sig nu oxå) i soffan med storebröderna ('04 & '06-or) som garanter för ickesomnande. Men det sket sig så att säga. Lille Viktor däckade och jag bar upp honom bullrigt och allt för att han skulle vara lite vaken, gick in i hans rum, la honom på magen (första ggn) och solfjädrade lite grann sen smög jag ut och halvväste fram min gamla ramsa... Han sover än. Men kommer antagligen att vakna första ggn sin vana trogen vid 22-tiden. Då kör jag vidare tänkte jag. Men lite mer som man ska. HM.
Wish me luck o sov gott (eller?)!
//Linn
Och tusen tack för ditt svar! Du lät precis som jag själv när jag pratade med min man om jag skulle köra nu eller inte. Och det var ju skönt! =) Han har inte feber längre, men är rätt hängig och hostig. Så jag körde nu, fast det blev en litet knasig start. I stället för att amma till sömns i storsängen för att därefter lyftas över till eget rum och säng (vilket jag kört hittills) så ammade jag kvällen (han vägrar välling hittills, men det kanske ändrar sig nu oxå) i soffan med storebröderna ('04 & '06-or) som garanter för ickesomnande. Men det sket sig så att säga. Lille Viktor däckade och jag bar upp honom bullrigt och allt för att han skulle vara lite vaken, gick in i hans rum, la honom på magen (första ggn) och solfjädrade lite grann sen smög jag ut och halvväste fram min gamla ramsa... Han sover än. Men kommer antagligen att vakna första ggn sin vana trogen vid 22-tiden. Då kör jag vidare tänkte jag. Men lite mer som man ska. HM.
Wish me luck o sov gott (eller?)!
//Linn
-
ilindstrom
Bra då har du bestämt dig så gå för det. En tanke bara är att ramsan ska vara hög och tydlig så att den verkligen går in, inte viskas fram. Tänk på att det är nu du ska arbeta in den mha. buff och solfjädern så att den under natt 2 kan ta över mer och mer. Bekräfta alltid, du ska ha sista ordet. Ge dig inte han ska få den med sig in i sömnen.
hälsningar
Ida
hälsningar
Ida
-
ilindstrom
Har precis haft "första dusten". Det gick bra tyckte jag, tog 45 min ca och använde mig av buffning, solfjäder samt ramsan i lagom dos. Nu allt lugnt för ett tag. Hade trott att det skulle bli kämpigare men än är ju inte slaget vunnet. Känns i alla fall bra hittills och är vid gott mod. Och det känns som om det, hur man är rent psykiskt (inställning, attityd, självsäker eller vad man ska kalla det) som är halva grejen! //Linn
-
ilindstrom
Ville bara ge en rapport om hur natten blev till er som är intresserade. Efter den där första dusten så sov han till 03:00, vilket i sig är en bragd. Men det konstigaste av allt är att det räckte med att bara ramsa lite grann för att han skulle somna om. Det trodde jag aldrig! Därefter vaknade han ungefär 1 gng/timme resten av natten, men samma där, några ramsor så var det klart. Man kan ju alltid hoppas att resten av kurningen går lika "geschwint" men misstänker att jag kommer få kämpa lite mer än så här...
//Linn
//Linn
-
ilindstrom
Tack för ditt svar Ida! Och här är jag tillbaka i "gamla" tråden. Det är så typiskt att han blev sjuk igen men jag kör på som ni tycker. Har bullat upp hans säng med några spännande och tjocka pocketböcker i brist på telefonkataloger... =) Han gick precis och lade sig så jag kör en liten kvart innan vanlig sovtid eftersom vi sedan måste skynda till doktorn. Det som känns lite bittert är att jag börjar ana att anledningen till att det varit så "lätt" att få honom att somna till kvällen de två första kvällarna är helt enkelt för att han höll på att bli sjuk. Hm.
Håll tummarna för i natt så bunkrar jag med vatten och suppar!
tack igen,
Linn
Håll tummarna för i natt så bunkrar jag med vatten och suppar!
tack igen,
Linn
-
ilindstrom
Så trist! Men för att se det positiva i det hela så brukar ju penicillin hjälpa på 2 dagar och om det hade varit en virusinfektion kunde det hållit i sig betydligt längre... Hoppas att han tillhör dem som repar sig snabbt! Lycka till nu inatt - kör på och om han vaknar inatt så ge alvedon förutsatt att det gått 5 timmar sen föregående supp förstås. Jag ska tänka på er!
Kram
Kram
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!