11 månaders - första gången SHN

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Golftjejen

Inlägg av Golftjejen »

Hej,
Vad bra att du inte tycker jag har dumma frågor..... :D

Ja det är ju ett bestyr de där sista timmarna, då blev det en fight från att ha funkat under natten..., lite tråkigt. Han verkade också VÄLDIGT pigg och jag funderar på det där med vintertiden om det spelat in..... men du menar alltså att jag ska ramsa mer nu och buffa och solfjädra mindre? Men att jag bara då går in och lägger ner honom iallafall eller? (När han håller på att skrika upp sig vilket han gjorde då). Funderar på detta med mat också nu var han verkligen jättehungrig kl 6...(och förmodligen också 5.15..?) men det är ändå ingen anledning att gå upp med honom tidigare eller hur?
Golftjejen
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Du ska absolut inte gå upp tidigare och ge mat - finns ingen anledning snart har hans mage ställt in sig på att vara hungrig först då det serveras mat - alltså först när det är godmorgon. Som du själv skriver ska du nu ramsa mer och solfjädra mindre - om nöden kräver tillrättaläggning och solfjäder så ger du det - men först då. Nöden tenderar att visa sig oftare under dagen än under natten. Försök att hålla dig till att gå in max ytterliagre en gång till efter det att du lagt honom ner första gången. När du känner att "nu får jag nog gå in" - då är det dags att ramsa - inte gå in. Om det sen inte hjälper - då tar du din enda gång och går in och ger nytt besked. Men helst använder du inte den enda gången alls eftersom du vill undvika att fastna i en rutin där han förväntar sig att det är dags att sova först efter det att mamma varit inne en gång till. Är du med? Ramsa inte för ofta - låt honom reagera på ramsan och avvakta - hur låter han - avtar protesterna? Eskalerar de? Behövs ny påminnelse eller han har förstått? Avsluta med bekräftelse och ge dig inte förrän bekräftelsen fått sista ordet.

Inte undra på att lillen var superpigg kl 05.15 så gott som han sov fram tills dess har han ju (aldrig) inte ofta gjort innan - han kände sig säker skitpigg, men han behöver sova mer trots att han inte tror det själv så var ihärdig. Som sagt, vargtimmarna hänger ofta med ett tag och jag sliter själv mellan 06-07 och ofta slutar det med att jag får använda marginalkvarten och låta en väckarklocka ringa en kvart innan godmorgon och då gå in och plocka upp honom... Men det ska också sägas att han blivit bättre. Innan började han 05.20 - nu är det oftast 06.20...

Lycka till nu!
Kram
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
Golftjejen

Inlägg av Golftjejen »

Hm ska verkligen tänka på att inte ramsa för mycket. Kanske jag gör det? Det känns bara så mycket lättare under natten än på morgontimmarna. Kanske är det så många känner också på dagsovningarna.

Ibland så känns det som om när jag ger honom bekräftelsen att han då svarar med att skrika och det då eskalerar....har jag gett bekräftelsen för tidigt då kanske?

Hur länge sedan är det du körde din första kur? Kommer morgontimmarna att bli bättre vad det lider eller ska man räkna med att det tar ett tag kanske.... trots allt har jag ju bara kört 2 nätter. Hm.
Golftjejen
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Jag har kört ca 3 veckor nu och det blir bättre och bättre... I morse var det dock lite sämre, men han var lite gnällig på daglurarna igår också - då gäller det att vara konsekvent och inte backa - så han fick bara ramsa fast att han var rätt rejält arg i morse men han somnade om efter ett tag och vaknade sen sin vanliga tid 06.20 då det blev ny ramsa o.s.v. plockade upp 06.45... men som sagt jag upplever att det går åt rätt håll och han sover sammanhängande ända fram till 06.20 i regel. Det är bara de sista 40 minutrarna som bråkar och jag tänker inte ge mig!

Det är vanligt att barnet i början svarar på bekräftelsen med nytt skrik - då ger du helt enkelt ny påminnelsen och sedan ny bekräftelse och håller på så tills bekräftelsen får sista ordet. Det är meningen att denna lugna och bekräftande tonen ska följa med barnet in i sömnen så ge dig inte. Efter bara ett par dagar kommer du märka att han svarar med tystnad då han får bekräftelsen.
Kram
Golftjejen

Inlägg av Golftjejen »

Nu gick det bra vid nattningen 19, kunde lägga ner honom utan att göra buffningar eller solfjädern och han låg kvar och "väntade" på ramsan. När jag gick ur rummet ställde han sig dock upp och började studsa..., jag stog kvar utanför dörren och ramsade och han stog kvar inne i spjälsängen och "klagade" , sedan började han skrika extremt mycket, svarade ej på ramsning och då gick jag in snabbt la bara ner honom igen på mage och gick snabbt ut med ramsan. Då låg han kvar :D , ramsade igen och han låg fortfarande kvar, suckade lite och då bekräftade jag. Somnade sedan in, gnällde till efter 10 minuter men då sa jag ramsan en gång till. Nu sover han igen. Allt som allt tog det 15 min. Kan inte tro det är sant.... :D
Nu ska vi se hur natten blir! Ska tänka på att kämpa imorgonbitti och inte ge mig förrän tidigast 05.45...helst 06.00.
Golftjejen
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Kanon! Du märker - han börjar svara på ramsan precis enligt planen. Perfekt. Hoppas nu att ni får sova gott och tänk på att ha lite is i magen om han mumlar lite under natten - inte ramsa för tidigt eller i onödan. Däremot i vargtimmen så är det pangramsa direkt för att påminna om att det fortfarande är natt. Gå upp och damsug eller töm diskmaskinen och skapa vardagliga ljud som inte har med lillkillen att göra (eller sätt på hög klassisk musik) om han fastnar i en jag vill ha morgon nu-klagan om inte annat så för att själv få tiden att gå fram tills det är dags för glad morgon.
Lycka till och sov så gott!
Golftjejen

Inlägg av Golftjejen »

Hm.... himla vargtimme....

Nätterna funkar nu hyfsat bra, sov mellan 19 och 03. igår natt ramsade somnade då till 05.15. Inatt mellan 19 och 03.30 vaknade men somnade om efter ramsning till 05.

Men efter 5 är det liksom kört......han tycker det är morgon och jag kämpar...., avvaktar känner att jag måste ramsa, testar det men han gallskriker.....jag gick in buffade och solfjädrade vilket gjorde honom arg....jag lät honom skrika en stund försökte få kontakt men det gick inte alls.....

Suck, hur kan det gå så dåligt efter 5 när det går så himla bra på natten, på natten känner jag verkligen gensvar men nu efter 5 är det som om inget funkar....... men jag kämpar :D
Golftjejen
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Du är själv det hela på spåret här:
Hm ska verkligen tänka på att inte ramsa för mycket. Kanske jag gör det? Det känns bara så mycket lättare under natten än på morgontimmarna. Kanske är det så många känner också på dagsovningarna.
Har du sett verktygslistan för mornar?

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"