Första kvällen på Tors kur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ida_carlen

Första kvällen på Tors kur

Inlägg av ida_carlen »

Hej,

Skulle jättegärna vilja ha lite åsikter om mitt agerande ikväll. För snart tre timmar sen började vi kura Tor 9,5 mån. Har läst SHN-boken och känner mig säker på min sak, men buffandet vid läggning gick väl inte jättebra... Tor, som allra oftast somnar själv utan skrik blev jättearg när jag försökte bestämma hur han skulle ligga (på mage) och började buffa. Jag fick buffa 20 min innan han tystnade och blev stilla. Jag ramsade mig ut, men så började Tor (som han oftast gör vid läggning) att prata och jollra i sängen, sätta sig upp, ställa sig upp... Han verkar inte alls rädd eller orolig i sängen, hade jag egentligen behövt buffa alls? :? Jag gick in 3-4 ggr när han lät lite upprörd och la honom ner, solfjädrade lite och ramsade mig ut. Tillslut tystnade han och fick en bekräftelse, och sen somnade han så småningom. Hur ska man göra när man lägger en unge som inte alls vill ligga still från början men som inte är varken arg, ledsen eller rädd utan bara sprallig? Gosekillen! :D
Stolt mamma till Tor
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Hej!
Min Tor (11 mån) är lite likadan, men jag brukar se till att han ligger ner när jag går och då är lugn. Det är inte alltid han blivit sömntung, men efter ett tag ligger han "tillräckligt" sen ramsar jag upprepade gånger, går bara in igen om han blir upprörd och då endast i nödfall. Annars får han stå eller sitta, han lägger sig ju så småningom ner och somnar. Man kan ju inte göra mer än att ge förutsättningarna för sömn som de brukar säga... Och man vill ju inte heller fastna i verktygslådan - ett nöjt batn ska inte verktygas skrevs på min tråd igår så låt honom hållas. Men var ihärdig med ramsan och i synnerhet bekräftelsen.
Lycka till
Kram
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
ida_carlen

Inlägg av ida_carlen »

Tack för ditt svar! Vi jobbar på! Har precis lagt Tor och gör nu lite som du föreslog, låter honom bara hållas, han är ju nöjd.

Igår natt gick rätt bra, han vaknade några gånger men skrek eller grät inte. MEN dagslurarna idag blev inte bra! Han somnade efter ca 10 min, men vaknade för tidigt och när jag ramsade blev han jättearg och det bara eskalerade trots buffning enligt alla konstens regler. Eller, ja, antagligen inte enligt konstens alla regler eftersom det inte funkade så bra...
:oops:

Men det reder väl ut sig hoppas jag...
Stolt mamma till Tor
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Hur har halgen gått för lille Tor?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
ida_carlen

Inlägg av ida_carlen »

Tack för omtanken! Jo, det har gått väldigt bra på nätterna, redan andra natten sov han nästan 11 timmar i ett sträck, och även om det inte varit riktigt lika bra efter det så är det riktigt bra. I natt vaknade han fyra gånger men tre av gångerna somnade han om helt utan vår inblandning.
Det enda som är jobbigt är lurarna på dagen. Förmiddagsluren funkar okej, men eftermiddagsluren är struligare än nånsin förut. Undrar om han är för trött, vi kanske borde ha lagt den lite tidigare...
Stolt mamma till Tor
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Hihi - de är lika våra barn konstaterar jag. Vår eftermiddagslur brukar också vara den som strular. Jag tänker förvisso tvärtom att han kanske inte är tillräckligt trött, men jag kan inte senarelägga luren för då blir det för tätt in på kvällen... så jag är ihärdig - han blir arg, men somnar till sist. Skönt att nätterna fungerar så bra för er. Det var väl varken en dag, minut eller sekund för tidigt misstänker jag :wink:
Kram
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"