Tummsugare

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lillbusan1

Tummsugare

Inlägg av lillbusan1 »

Hej på er alla!

Har bara en liten fundering kring kurandet av min dotter som är snart 4 mån. (har tidigare skrivit under rubriken kurdag 3). Nora har aldrig haft napp (även om vi försökt) :oops: , men har de senaste dagarna hittat sin tumme av och till. Vi vill helst inte att hon ska bli tummsugare men vet inte om vi kan hindra det. Det jag undrar är:
Kan man fortsätta kura även om hon suger på tummen (eller blir det lika bökigt som med napp)?
Kan man på något sätt hindra att hon blir tummsugare?
8-[
Hittar inte något i boken om tummsugare :(

Hoppas det finns någon som har erfarenhet av det eller bara några bra tips!
Mamma till: Elsa 060308 & Nora 080623
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej lillbusan1 :D :!:

Jag skulle inte oroa mig för din dotters tumsugning om jag vore du! Tre av mina barn har varit tumsugare, och de har självmant slutat med tummen runt 6-8 månader, då de helt enkelt inte haft tid att ha tummen i munnen.

Jag tror det är få barn som använder tummen långt upp i åldern!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Tummsugare

Inlägg av annawahlgren »

lillbusan1 skrev:Nora har aldrig haft napp (även om vi försökt) :oops: , men har de senaste dagarna hittat sin tumme av och till. Vi vill helst inte att hon ska bli tumsugare men vet inte om vi kan hindra det.
:D Hon "blir" inte tumsugare i stor stil bara för att hon "de senaste dagarna har hittat sin tumme av och till".

Ni har försökt tratta på henne napp, i tron att det skulle vara bättre :?: :!:

Det är det inte.

Respektera barnet :!:

Barn utvecklas. I morgon kanske hon suger på lakanet. Eller sjunger en sång. Eller häver sig på armarna i sängen. Eller spelar på läpp. Eller har något annat för sig, som ni har kritiska synpunkter på :roll:

Ha inte det. Studera, iaktta, respektera - och låt er fascineras :P

:heart: Små barn ska njutas - och njuta själva :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"