Erfarna SM:are hjälp en nybörjare!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, vagnen blir bäst, skulle jag tro. Men då måste du öva upp tekniken så att du VET att den är effektiv - och det tränar man inte in med barnet i vagnen, då ska man veta va man gör och ATT det verkligen är effektivt det man gör :wink: :lol:

Buffar medan barnet suger på tummen gör man ju liksom inte. Man buffar barnet lugnt, och det ska inte ta många minuter. Vill barnet sedan suga på tummen en stund betyder inte det att hon måste få tumsugarproblem! Lika lite som en liten unge som ammas måste fortsätta suga på bröst i hela sitt liv (ja, forutom vissa karlar, då, kanske :lol: ).

De allra flesta barn som kuras har sovit betydligt kortare pass än 3-4 timmar i stöten, så oroa dig inte för DET - när hon väl somnar om, "tror" hon att hon har ätit som vanligt och klämmer 3-4 timmar till.

Viktigare är att du bestämmer dig / ni bestämmer er för hur ni vill ha det, nu och framöver. Så att ni verkligen kan stå bakom det ni gör och överföra känslan av absolut säkerhet i det ni gör till ert lilla barn. Läs gärna krönikan "Säkerhet är trygghet" :idea:

Så tänk efter före och ha målet för ögonen - tidpunkten bestämmer du själv :wink: :thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Iris mamma

erfarna SM:are hjälp en nybörjare!

Inlägg av Iris mamma »

Tack Anna för att du tar dig tid att svara på alla mina frågor! :P

Usch jag skäms nästan när jag läser mina första inlägg, vad trodde jag liksom, det är klart att detta tar lite tid och måste få sätta sig i lugn o ro!

Min lilla älskling är förkyld och snorig stackarn. Hon gör sitt bästa för att sova sina sovpass men vaknar tyvärr av att hon inte kan andas genom näsan och blir ledsen eller förbannad (?) Därför är det lite svårt att hålla schemat just nu. När hon väl somnar så vill jag ju låta henne sova eftersom hon behöver just sova. Tänker jag fel? Jag menar eftersom jag ändå varit så förvirrad och oklar över schemat så tänker jag att vi inte riktigt startat på riktigt.
På måndag, om lillan är frisk, så börjar vi på riktigt och då ska vi vara helt på det klara med när läggningen och matningen på natten ska ske.

Jag läser här att man ska lugna den lilla på plats och inte rädda henne skrikandes med famnen, men om hon vaknar från ett långt sovpass med ett skrik av ex. hunger, vilket händer ibland, bör jag inte då ta henne till bröstet direkt?

En annan fråga är hur jag ska natta henne inför sänggåendet? När jag kör på med schemat så ska hon få sova i vagnen. Bör jag då ge henne en chans att somna själv? När börjar man annars vagna, vid lite bök o rop eller vid skrik?

Som det är nu somnar hon ofta vid tutten vid kvällsslurken och sedan lägger jag ner henne o går ut. Efter ett tag börjar hon skrika och då går min man in och buffar lite på sitt egna sätt vilket funkar ibland. Oftast stegras skriket och det slutar med att jag kommer med tutten, hon suger tre tag o somnar sedan. Hur kan man bryta detta? Hon är väl för liten för SHN och ramsa etc. (har inte läst den boken än så jag är inte så påläst)

Även fast den här världen är helt ny för mig och vi ännu inte gjort några stora framsteg så kan jag säga att jag är såå glad över att det finns! Tack Anna! Jag märker på min älskling att hon mår så mkt bättre av att matning, umgänge etc är lite (mycket) mer uppstyrt och att hon får mer sömn på dagarna (hittills- men snart även på natten)

Jag läste krönikan om säkerhet- genialisk! Känner redan att den rätta attityden börjar växa fram!

Kram på er alla!
Mamma till Iris 080721 (42+1)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: erfarna SM:are hjälp en nybörjare!

Inlägg av annawahlgren »

Iris mamma skrev:Jag läser här att man ska lugna den lilla på plats och inte rädda henne skrikandes med famnen, men om hon vaknar från ett långt sovpass med ett skrik av ex. hunger, vilket händer ibland, bör jag inte då ta henne till bröstet direkt?

Som det är nu somnar hon ofta vid tutten vid kvällsslurken och sedan lägger jag ner henne o går ut. Efter ett tag börjar hon skrika - - -
:D Så rart du skriver. Tack :lol:

Var inte orolig. Hon vaknar inte av hunger. Hon svälter inte ihjäl, jag lovar. Misstänker du att hon är hungrig (och det är hon säkert, och det ska vi vara glada för!) ska du ge henne mer mat på dagen, inte på natten. På natten sover man, nämligen :wink: (Eller brukar du gå upp och käka på nätterna :?: Möjligen i så fall om du inte ätit som folk på dagen, eller hur?)

Förkyld och snorig kan man bli. Man kan bli jättesjuk också. Men ingenting, INGENTING blir bättre av att man inte får sova. Lilla kroppen (såväl som den stora) skriker på att få sova sig frisk. Så hjälp henne till det. Du tänker alldeles rätt :wink:

Ja, lägg tillrätta distinkt (se Verktygslådan), ge lätta men klara, bekräftande eftertryck och gå sedan direkt därifrån med ramsan. Häng inte kvar :!: Sedan kanske du måste gå tillbaka x antal gånger, men gör det du gör allt kortare och snabbare, och GÅ. Tänk BESKED, inte tröst! Det är inte synd om henne ett dugg, så länge hon har fått allt hon behöver. Och det har hon ju :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Iris mamma

Inlägg av Iris mamma »

Min vagning brukar vara mkt effektiv men idag på dan när jag skulle försöka få henne att somna så började hon gallskrika. Hon såg heller inte ett dugg trött ut så jag lugnade henne på plats och tog sedan upp henne (efter en lång stund). Undrar hur jag ska stå ut med ev tre nätter av vagnande för att få bort något av nattmålen, om hon kommer skrika så. Är rädd för att jag inte är tillräckligt "tuff" för att stå ut... Hur länge brukar de skrika och finns det någon gräns för när man bör ta upp dem? Jag försöker ta i rejälare med vagnandet men det ser ju lite läskigt ut. Är det någon fara för dem med ett rejält knyck? Någon som vill dela med sig av hur en sån här kur har sett ut och hur resultatet blivit?

Undrar även hur viktig rapen är? Ibland somnar hon ju när jag ammar inför natten och då vaknar hon och blir skitsur om jag försöker rapa henne. Ibland kommer ingen rap när jag gått runt i ca 5 min, tar det längre tid än så? När jag liggammar henne ibland på natten och sedan somnar hon utan rapen så vaknar hon någon/några timmar senare och bökar och ibland pruttar. Kan det bero på den uteblivna rapen? Det enda som hjälper då är mer tutte, då somnar hon om...
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, du har fått så fina och bra svar av AW så jag kommer inte att svara så mycket mer än, man ammar barnet sittandes upp, när jag sen bytte bröst så kom oftast rapen på det, (bytte blöja om så krävdes) ammade andra bröstet gick tillbaka med sonen till sängen (vi körde med säng, vagn är utmärkt!) hade höjt huvudändan med 7 cm. Med vagn kan man ställa hjulen på några telefonkataloger så kommer rapen upp (förutsatt att de sover på mage, MED LARM!).

Så leta nu upp attityden och se till att få det att fungera.

HÄr är länk till den berömda

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
emb

Inlägg av emb »

Hej,

Hur går det för er?

Kram
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Iris mamma

Inlägg av Iris mamma »

En liten uppdatering:

Vi bestämde oss för att börja på allvar med schemat igår då lillans förkylning är lite bättre. Schemat vi bestämde oss för är:
7.00 godmorgon, äta, sköta, umgänge, äta
8.30-10.30 sova
10.30 äta, sköta, umgänge, äta
12.30-14.30 sova
14.30 äta, sköta, umgänge, äta
16.30-17.15 sova
17.30 äta, bada, umgänge, 20-min-lur vid behov, nattslurk
20.30 sova

Första dan löpte på okej, dock vaknade hon efter 1 tim vid första sovpasset pga täppt i näsan, men somnade om efter ca 20 min. 45-min luren på kvällen blev 1 tim sen. Hon var dock trött och somnade för natten 20.15. Vi la henne i vagnen och jag fick gå upp och vagna henne 4 ggr! kl 23, 00, 01 och 06. Första gången skrek hon så det skar i hjärtat på mig men jag försökte tänka att jag besvarade hennes frågor med "på natten sover man i det här huset" och "nej vargen kommer inte och tar dig, jag vaktar, du kan tryggt somna om." Och det hjälpte. Undrar dock vad grannarna tyckte! De senare vagningarna blev det kortare o kortare skrik. Kl 06 blev det ganska mkt skrik igen men jag vagnade på. Kände mig rätt usel eftersom det bara var 1 tim kvar men jag stod på mig. Jag hade tänkt ge henne mat 03.30 men kl 3 hörde jag att hon var nära att vakna och då tog jag upp henne och matade henne. Jag ville själv väcka henne till mat så att hon känner att jag bevakar hennes intressen, att hon inte behöver vakna själv och skrika till sig maten..
Ska jag stå fast vid mat kl 3 nu eller kan jag ändra till 3.15 i natt och kanske 3.30 nästa natt?

Denna morgon vaknade hon också från sitt morgonpass efter ca 45 min pga nästäppa. Hon var svår att söva om, hon verkade jätte pigg och låg och jollrade. Det slutade med att jag kastade på mig o henne kläder och gick ut och gick. Hon sov denna morgon alltså mellan 8.20-9.05 och 10.10-10.45. Men det är väl bara att köra på med schemat och försöka få in de andra tiderna så gott det går? Ska man avvakta 4 dagar innan man gör ev justeringar i schemat? Jag tror iof att schemat passar henne bra och att det bara var nästäppan som gjorde att hon vaknade.

En sak jag oroar mig över lite är ex mammagruppen och ex en vaccinationstid som ligger mitt i hennes sovtider. Hur handskas man med det? Om hon vaknar mitt i mammagruppen ex, ska jag försöka söva om henne då? När schemat sedan sitter, hur mkt ställer det till det för dem om hon blir väckt av ex en läkartid? Jag håller mig givetvis hemma nu tills allt fungerar men ex bvc-tider måste man ju gå på!

Tacksam för svar! Jag skriver vidare och berättar hur det går!
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Här jobbas det hör jag. Vad trevligt!
Du bestämmer hur du vill göra med nattamaten.
Jag hade en solklar 4-ätare i min dotter, fick (efter 1-målet var bortvagnat) alltid väcka.
Allan däremot ville hellre äta runt 2-3 (godnatt 1900, godmorgon 0630) och fick så göra. Det sov han sedan GOTT på fram till godmorgon. Vad som hände när jag försökte införa mat klockan 4 även med honom var att han inte hade NÅGON som helst aptit under HELA första vakenpasset. Och det gillade jag inte. [-(
Jag gjorde olika med mina 2, men båda sov sina 11,5 timmar utan nattmål strax efter 4 månader. 8) :D

När det gäller BVC har jag faktiskt önskat mig tider som passar oss alla och det brukar gå så bra. Bara att säga klockan 1000, vilken dag som helst till exempel.
Och de tider som ändå infaller under ett sömnpass, ja där brukar jag anpassa mig efter situationen. Jag har funnit att ju äldre barnen blir desto svårare blir det att "låtsats som ingenting" om de varit vakna en halvtimme mitt i ett sömnpass. Jag har inte klarat av att söva om efter 3-4 månaders ålder. Däremot kan de ju få vila i vagnen på väg hem.

KRAM katten
Iris mamma

Inlägg av Iris mamma »

Tack för svaret. Jag tror 3 eller 3.30 blir bra för Iris. Men sen när man förlänger natten ytterligare och kanske tidigarelägger läggningen och senarelägger nattmålet blir det samma jobbiga vagning då eller går det lättare o lättare?
Usch fasar lite inför denna natt, hoppas den blir lite lättare. Är det säkert att vagningen inte är ngn fara för de små huvudena? Det är ju både snabbt o ryckigt!

Jag ska försöka ordna med tider som passar oss, kanske ändra på de jag har inbokat om det går.
Kram
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det kommer att gå lättare. De förlänger i allmänhet nätterna själva rätt bra när man använder Standardmodellen.

Nej, huvudet sitter där det sitter, så det är ingen fara. :lol:

Med BVC så har jag alltid sagt att "han brukar sova då", ingen har någonsin ifrågasatt det. Tvärtom.
Iris mamma

Inlägg av Iris mamma »

Känner mig förtvivlad idag! Natten började väl okej. Kl 20.40 somnade hon. Ca kl 00 vaknade hon och jag behöver inte vagna så jätte länge och det var inte så mkt skrik. Sedan vaknade hon ca kl 01 och då var det desto mer skrik och jag fick vagna om flera ggr. Sedan vaknade hon igen 2.30 och gallskrek. Det kändes jobbigt eftersom det var tänkt att hon skulle äta kl 3. Jag stod hur som hels och vagnade i 30 min! Det var ganska mkt skrik och läten och sug på händerna. Kl 3 tystade jag henne med vagnandet och tog upp henne till bröstet.
När hon ätit från andra bröstet så började hon tokhosta och kippa efter luft. Jag tog upp henne och dunkade mkt försiktigt i ryggen, då eller jag vet inte om det hann komma innan, men hon kräktes ner hela sig, mig o sängen. Jag blev så himla rädd och skärrad. Låter ju som hon håller på att dö. Jag blev rädd efter detta. Vi bytte på henne och la henne vid bröstet igen. När hon ätit klart var hon klarvaken och jag kände inte att jag pallade att vagna henne i 30 min till efter att hon kräkts så. Jag la henne därför i sin säng och tänkte söva henne med tutten som brukar vara framgångsrikt (hennes säng sitter ihop med vår så jag kan luta mig över). Det gick inte så vi bestämde att vi la henne i vagnen iaf. Jag behöver faktiskt bara vagna i 2 omgångar kanske 5 o 10 min sedan sov hon till kl 7. Hon var vaken 1,5 tim runt nattmålet! Stackarn!
Vi försöker väcka henne med massa leenden osv men hon vaknar alltid skrikandes, Vad göra?

Kände ändå förutom kräkincidenten att natten var pyttelite bättre än gårdagen, alltid nåt. Gjorde jag fel som tog upp henne ur vagnen utan att söva om. Hon skulle ju trots allt äta och hon var lugn när jag tog upp henne. Är så rädd att jag ska ha förstört nåt nu.

När hon nu sedan skulle sova sitt 2 tim pass så vaknade hon i vanlig ordning efter 30 min. Jag försökte vagna men hon låg klarvaken och jollrade och sparkade. Jag känner inte att jag orkar vagna dag som natt, vid alla sovpass! Efter 20 min när hon var lugn tog jag upp henne för att se om hon skulle ha lite påfyllning, några få droppar gick väl ner men lika vaken för det. Jag tog då på oss och gick ut men hon somnade inte i vagnen heller. Efter ca 20 min och skrik så tog jag upp henne lugn i babybjörnen. Hon somnade inte då heller. Jag gick hem och kan nu konstatera att mål 2 började kl 10.30 och hon sov bara 30 min på 2 tim sovpasset. Vad ska jag göra nu? Man vill ju komma i fas resten av dagen, men hon kommer ju inte orka vara uppe nu till nästa sovpass. Ska jag låta henne somna under vakenpasset om hon gör det eller vad ska jag göra?

Känner mig hemskt nere nu. Jag känner inte att jag kan njuta av min underbara älskling då det skapar så mkt irritation när hon inte sover enligt schemat. Allt blir fokuserat på att hålla tiderna o oro för att de inte ska hållas. Sedan får jag så dåligt samvete att jag blir irriterad och inte njuter för hon är världens underbaraste! Usch vill bara lägga mig ner o gråta! Tycker ju samtidigt så synd om henne som inte får sova, mörka ringar under ögonen har hon...Vill inte ge upp det jag gjort...

Någon som har något tips? Blir det bättre?
Den viktigaste frågan av alla: Kan jag fortsätta köra på o vagna på natten även fast inte schemat hållts riktigt på dagen? Förutsatt att jag har matat mkt!
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Iris mamma,

Jag är absolut ingen expert (håller själv på och förbereder inför torsdagsnatten då 01.00 målet ska bort) och ni erfarna diplomerade får gärna korrigera mitt svar.

Kanske det är lättare att ta en sak i taget. Fokusera på att få till dagarna (försök att var stenhård med schemat) med SM och så mycket mat som bara går så förlänger hon kanske natten själv som TorpSara skrev. Om du har 1,5 tim för mat och umgänge på morgonen så kan ju själva matningen börja tex 07.30 istället för 07.00 så kanske hon är mer hungrig och äter bättre (mer). Dessutom så ligger det ju lite närmare första sovpasset vilket gör att hon inte vaknar lika lätt eftersom hon fortfarande är mätt. Hade ni testat med ersättning på kvällen, kanske håller hon sig bättre inför natten om hon får en kvällsslurk som är mer mättande än bm?

Elsa kommer från och med imorgon få en skvätt utpumpad morgonmjölk till det sista dagsmålet (innan kvällsslurken) för att hålla sig bättre under kvällen då hon ofta är lite gnällig. Kan vara värt att testa.

Vet inte om du syftar på att ni väcker henne med leenden och skratt på morgonen, vilket är bra, men vid nattpassen så tänder vi knappt upp (har en dimmer på lampan) och vi pratar aldrig med henne och så lite ögonkontakt som det går.. Matningen brukar ta mellan 20-30 min och sen snabbt ner i spjälisen.

Jag tyckte själv att det var jättejobbigt i början när inget kändes som att det fungerade men när jag fokuserade på matintaget (kanske mer än de exakta tiderna) så släppte det och nätterna flöt på bättre.

Ge inte upp!
Mamma till Elsa, född 080707 (v. 38+4)
Iris mamma

Inlägg av Iris mamma »

Mattes fru gissar jag? Alice här om du inte misstänkt det?

Tack för svaret! Jag har ju kört på med schemat egentligen ngr veckor, mer el mindre konsekvent pga att hon varit så snorig bla. Tyckte inte att hon förlängde natten själv-kanske inte gav det tillräckligt lång tid. Men men eftersom jag nu börjat vagna bort ngr nattmål så vill jag fortsätta. Jag har två jobbiga nätter bakom mig o hoppas på en lättare natt i natt. Ska du ha henne i vagnen el när du ska få bort ett nattmål? När det gäller utpumpad mjölk på flaska så försökte vi det men hon visste inte vad hon skulle göra, hon tuggade bara på pipen eller vad det nu kallas...
Jag försöker ju mata 2 ggr vid varje mål men tror du att det räcker att ge en gång vid första målet, alltså vid 7.30 endast? Har lite svårt att söva henne på annat sätt än vid tutten så ibland ger jag påfyllningen strax innan första sovpasset så somnar hon. Kanske dumt?

Jag antar att jag får prestationsångest av att man bara får använda marginalkvartarna och att hålla superstrikt på tiderna. Jag hade helt enkelt inte den energin o kraften jag behövde för att vagna henne till sömns nu på fm efter en jobbig natt med lite sömn o mkt vagnande. Är det normalt att man ska behöva vagna varje sömnpass? Jag vill ge henne en god sömn men jag kan inte låta bli att känna mig taskig när jag vagnar på och hon ligger där och sparkar med benen rätt upp, ser klarvaken ut o skriker. Men på nätterna är det lättare för då sover man. Jag menar vad ska hon upp o göra? Har tydligen inte rätt attityd på dagarna!?
Känner mig så hemsk när hon skriker "nehe" som om hon verkligen säger nej mamma sluta!
Nej på nätterna pratar vi inte med henne.

Vill gärna få svar på om ni tror att jag förstört ngt med det som hände i natt och i förmiddags. Vad skulle jag gjort, fortsatt att vagna? om det händer igen ska hon få sova en stund i vakenpasset då eller vara vaken ända till nästa sovpass? Vi kom i hyfsad fas o hon prickade sömnpasset efter lunch nu iaf.

Behöver ngr peppande ord på vägen som gör att jag orkar fortsätta vagna o vagna o vagna!!!! Kommer hon lära sig tiderna?
Iris mamma

Inlägg av Iris mamma »

Jag undrar vad jag gör för fel?? Nu skulle hon sova 16.30 och då la jag ner henne i vagnen. Jag har stått och vagnat i 30 min!!! Hoppas hon sover nu men jag väntar bara på att hon ska börja skrika snart igen!! Jag tror inte att det är nåt fel på min vagning. Jag gör rytmiskt, snabbt och rycker när jag drar tillbaka vagnen. Ska man rycka när man drar den ifrån sig också? Jag kanske slutar för tidigt? Är ju rädd för att dra när hon faller ner i sömn...
När ska man börja dra igen, vid minsta pip, bök el skrik?
Nu har jag stått o vagnat hela hennes sovpass! Gått tillbaka kanske 10 ggr. Det är mer än 2 min skrik vill jag lova! Vet inte om jag står ut med detta! Känns som att jag håller på att falla sönder av trötthet!!!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Dags att lägga liten fröken på mage?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"