Var kommer timmarna ifrån?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

Var kommer timmarna ifrån?

Inlägg av JH »

Här pratas ju mycket om antalet timmar som barnen ska sova per dygn, och det är ju olika beroende på hur gammalt barnet är. Jag undrar bara varifrån de här "timmarna" kommer. Är det byggt på Anna W's erfarenheter eller finns det nåfon mer "vetenskaplig" bakgrund till dem?

Det stämmer ju bra in på mitt barn eftersom hon verkar som nöjdast när hon får sova 15,5 timmar, men det skulle ändå vara intressant att veta varifrån kunskapen kommer... :-k
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej :D
Vad menar du med "vetenskaplig grund"?

AW´s erfarenheter av "9 barn, 9 barnbarn och några tusen nänstanbarn" :D - är väl grunden till denna kunskap.

Däremot tror jag inte att någon forskare testat AW´s teser på laboratorium.
Den forskning som finns säger väl att; "alla barn är olika" :?:

:D
JH

Inlägg av JH »

Menade inte att ifrågasätta AW's samlade kunskap, men var rädd att inlägget skulle tas så ändå... :roll: Var bara nyfiken på om detta är AW's kunskap eller om det var något mera allmänt vedertaget.

På sidan låter det ju som att "så här är det, så här många timmar (ungefär) SKA barn i den och den åldern sova" och då undrade jag bara hur man kommit fram till just detta antal timmar.

Ingen kritik på något sätt alltså utan bara en stilla undran... :wink:
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Jag är också nyfiken. Inte bara på antalet timmar utan på forskning om barns sömnvanor i allmänhet. Har letat litet sen tidigare, men inte så mycket. Följer intressant denna tråd, men kan ju tyvärr inte bidra med något.

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
father of sons

"SHN-barn´s" sömnvanor är de vanor vi föräldrar väljer att ge dem :D 8)

Jag tror att din barnavårdscentral kan ge dig den senaste forskningen om barns sömn - Om det är forskningen du är ute efter.

Med Vänlig Hälsning :D
JH

Inlägg av JH »

Men.... nu tycker jag att du svara lite konstigt - eller missförstår jag dig "father of a son"? Undrar ju bara vart de timmar som anges här på forumet (under verktygslådan - basbegrepp) kommer ifrån...
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
father of sons

JH - Nej, missförstå mig inte :!: :)
Jag svarade på HelBoB´s inlägg ovan - BVC kan ge dig/er forskning om barns sömn. Antalet sömntimmar som anges på forumet, är grundat på AW´s erfarenhet. (Rätta mig om jag har fel)

:D
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Jag tror precis som father_of_a_son att det "helt enkelt" :roll: är då att det är Annas samlade erfarenhet som talar när det gäller såväl antal timmar/dygn som med allt annat :!:
br

kom ihåg

Inlägg av br »

en sak är ju viktig att komma ihåg och det är ju att det är ju inte så att barnet till varje pris ska sova exakt det antal timmar som AW stipulerar utan ges _förutsättningar_ att sova.

Dessutom så kan det ju variera olika dagar ( marginalkvartar, fem minutare eller 20 minutare vid behov), men jag har för mig Aatt AW skrev i en tråd på det gamla forumet att det i snitt skulle bli ca 14 timmar/dygn vid en viss ålder. J

ag tycker nog att man ska se dessa timmar som en rekommendation Och vi som kört efter schema mm länge ( och med fler barn ) kan ju intyga att nattsömnen brukar bli kortare om man envisas m,ed att ha kvar samma antal timmar sömn p ådagen fast barnet blir större! Då är det dags för schemajustering och minska ner och lägg aom dagsömnen! Eller att det är svårt att somna för natten om man har kvar sen sovstund på em för länge.
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
schnokie

Inlägg av schnokie »

Hej pa er! :D

Innan jag körde igang SHN-kuren pa var dotter läste jag x-antal böcker om barns sömn (pa tyska och engelska) och det stod faktiskt i samtliga böcker (om jag inte minns fel) samma sömnbehov för barn som Anna rekommenderar.

- sen vet jag inte vilken vetenskaplig metod som har använts :wink:

Kramar
Anki
Bor i Wien och ?r mamma till Annelie (juli-03) som kurades vid 9 manader och
Erik (juni-05) som fick en mjuk kurning vid dryga 5 manader!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, alla :D

Bakom all vetenskap ligger forskning.

Som sagt (decemberkrönikan 2004), om jag hade varit karl och studerat orangutanger i djungeln i 40 år, dag och natt, så hade min forskning gett ett mycket tungt, beaktansvärt underlag för Vetenskapen om Orangutanger. (Är det doktorshatten som fattas?)

Elizabeth Pantley med sin bok NCSS (No Cry Sleep Solution), till vilken dr. Sears - "pappan" till AP, Attachment Parenting - skrivit ett uppskattande förord, har på sitt håll kommit fram till exakt samma sömnbehov hos de små barnen som jag.

Godtyckligt är det inte. Solid erfarenhet ligger bakom.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
JH

Inlägg av JH »

Mitt ordval "vetenskapligt" var mycket illa valt och jag ber om ursäkt! :oops: Anna W har HELT rätt, naturligtvis är det vetenskapligt om man har studerat något under så pass lång tid och dragit slutsatser!!

Det jag menade, och också fått svar på :) , var ju om andra också dragit samma slutsats som AW vad gäller sömn. Om flera av varandra oberoende källor kommit fram till samma resultat så är det ju ännu större chans att resultatet är rimligt :D

Tack för svar AW!
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"