Behöver reda ut en sak... ??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Hej igen!
Lur nr 2 har nu infunnit sig. I sedavnlig ordning pratade han sig själv glatt till söms, tog 20 minuter, men ingen klagan, bara nöjda små bubblande ord. Skönt. Han verkar fakltiskt inte riktigt trött när jag går in med honom, men det är ju inte så konstigt, vilket annawahlgren också konstaterar, med tanke på att han faktiskt fått sova mycket mer än annars. Schemat är ju emellertid planerat utefter hans vanor innan och schemat får jag ju inte ändra på ännu. Men sen, när jag väl får det kommer jag nog skjuta upp båda lurarna lite och förkorta den på eftermiddagen. Just nu ser Tors schema ut så här:
Tor är 10 månader by the way

19.30-07.00 nattsömn :lol:
07.00-07.15 mamma-mys och mamma-bus i soffan så att Tor vaknar ordentligt
07.15 välling 220 ml och smörgåsbitar (fast äter inte så mycket av mackan)
09.30-11.00 sova
11.00 Mat: mannagrynsgröt och smörgås
14.00 Mat: hemlagad mat och fruktpuré på burk
14.30-16.00 sova
17.30 Mat: Det vi äter
19.20 kvällsslurk: 250 ml välling
19.30 skrattet till godnattet och SOVA!

Det är en halvtimmes för mycket sömn inplanerat av den anledningen att han alltid faktiskt sovit bra under dagarna och då i regel valt att sova 1.15 minuter, men det är ju inget naturligt sovpass så därför kunde jag inte ha ett sånt i schemat. Vi har valt att hålla järnet på förmiddagsluren och låter den andra bli så lång som den blir (i regel 1.15), fast den får inte bli längre än 1.5 timmar. Sen blir det ju inte riktigt sömn alla de där minuterna heller eftersom han ligger och pratar en stund innan han somnar :wink:

På er inrådan tönker jag nu sluta oroa mig för att han inte somnar direkt och jag är kanske också för lycklig över hur bra natten gick för att oroa mig riktigt på riktigt i alla fall. Nu ser jag fram emot natten, undrar hur det ska gå och tycker det ska bli kul att jämföra imorgon. Detta är sista natten på huvudkuren, sen är det uppföljning. Så skönt att ha klarat av de första nätterna.

Kramar
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Härligt :thumbsup:
Schemat ser bra ut tycker jag, lagom långt mellan målen. Jag skulle personligen lägga kl 19 så att det blev 12h natt (Dag är ganska trött på kvällen så det är en stor bidragande orsak :roll: ) och sen köra 1,5h+45min. Jag kan tänka mig att han inte är jättetrött vid 14.30 eftersom han sovit 1,5h mellan 9.30-11. När du ändrar i schemat skulle jag föreslå lur nr. 2 15.00-15.45 om ni fortsätter med läggning vid 19.30.
Dags schema innan vi gick över till en lur såg ut så här:
7.00 Vakna & amma
8.30 Gröt
9.30-10.15 sova
11.45 lunch
13.30-15.00 sova
15.00 mellis
17.30 middag
18.30 nattslurk
19.00 sova
Mycket mat men så är han ju en semla :D Funkade jättebra tyckte vi, nu har vi istället lunchen 11.30 och en långlur 12-14 med mellis 14.15 ca.
På er inrådan tönker jag nu sluta oroa mig för att han inte somnar direkt och jag är kanske också för lycklig över hur bra natten gick för att oroa mig riktigt på riktigt i alla fall.
:thumbsup: Suverän attityd!! Det är detta som smittar av sig på barnen och ger besked om hur det skall vara :thumbsup: Fortsätt så!
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Så var då natt nr 4 till ända! Både ris och ros får jag säga. Han var lite upprörd i samband med läggningen igår kväll, fick ramsa ett par gånger. Han blev tyst under själva ramsan, men började genast gnälla då den var slut. Avvaktade, men fick ramsa på nytt sammanlagt 4 ggr efter det att pappa lämnat rummet (det var han som ramsade och skötte allt igår). 19.47 var det tyst och han fick bekräftelse. Altså lite sämre nattning än de 2 föregående kvällarna, men jag och mannen min tyckte att det på ett sätt var bra eftersom vi då kunda nöta in ramsan ytterligare och liksom statuera exempel: På natten sover man! Sen var kvällen lite mer skakig än de 2 föregående 20.17 hör vi att lillen pratar, men låter som om det är i sömnen - vi gör inget. 20.24 gnäll som snabbt eskalerar till gråt, vi ramsar vilket resulterar i mer gnäll, vi avvaktar ger sedan ny ramsa - blir tyst får bekräftelse - fortfarande tyst 20.29 sover han igen. 21.09 gnäll, somnar om själv. 22.15 gnäll, somnar om själv. 23.35 gnäll ca 20 sekunder, somnar själv. MEN SEN! Inte ett ljud förrän 06.38!!! Då är han lite missnöjd med att jag ramsar - han vill upp! Jag hör på ljuden att han står upp i sängen, men egentligen ska vi ju inte gå upp förrän kl 07. Jag ramsar 2 omgångar till, efter ett tag börjar han prata lite glatt istället för att vara ledsen. Han blir inte tyst förrän 5 i 7. Då tänker jag: "då låter jag honom sova de fem minuterna och går och gör vällingen så kan han få den i soffan. Går ut i köket, diskar flaska, gör välling, när jag kommer in i vardagsrummet igen hör jag att han är ledsen igen SKIT! Varför gick jag inte in och väckte honom direkt. Ramsar - han blir tyst, börjar sedan småprata och då går jag in och lyfter upp honom med buller och bång! Då var han ju i alla fall nöjd då jag tog honom ur sängen och inte ledsen - så det var väl ok...

Nu sover lillen lur 1. Gick in 09.25 lade solfjädern lite längre på honom som tina tipsade om igår. Han var lugn, ville ligga ner, men pratade mellan varven. När han blundar pratar han fortfarande lite grann, men då väljer jag ändå att gå ut för jag har hållit solfjäder säkert 3 minuter (vilket jag vet är "för länge") ramsar, han tittar upp, men låter mig gå ut utan protester. Ligger sen och pratar en stund, så blir det tyst och han får bekräftelse. Pratar ett par ljud till men med någon minuts mellanrum 09.38 sover han.

Så nöjd! Kan inte fatta att jag fått sova helt ostört från 23.35 till 06.38! Och bra även dessförinnan. LYCKA! och bättre ska det bli :wink:

Igår eftermiddag blev luren bara 45 minuter. Han ville inte somna om. Stod upp och jag riktigt hörde hur han tyckte att han sovit färdigt. Ramsade (må hända lite halvhjärtat :oops: 2 ggr) men sen gav jag mig. Vi har ju bestämt att eftermiddagsluren får bli så lång den blir och egentligen är det nog bättre med ett lite kortare pass där, men får ju inte ändra än. Om han nu ändrar det själv eftersom han sover så mycket mer på natten och så pass länge på förmiddagen så låter jag nog honom göra det. Måste ju lyssna in honom också och han var pigg och glad ända till kvällen sen. Kanske bättre att göra natten till en 12 timmars istället... Får se sen när det är dags att ändra lite på schemat (om en vecka).

Jag känner mig så hoppfull nu, inte hopplös som jag kände mig innan. Men gudarna ska veta att jag är trött! Nästan mer trött än innan, fast på ett mer behagligt sätt. Nu vet jag att jag ska få sova och göra något åt tröttheten och behöver inte ha ångest över den på samma vis. Självklart har vi jobb kvar att göra innan vi är i mål, men jag kan gott och väl skymta en horisont, och det mina vänner kunde jag inte göra för bara 4 nätter sedan. OTROLIGT!

Kram på er alla!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vill bara säga att du jobbar på fantastiskt bra. :thumbsup: Vilken kanonnatt ni haft. Angående dagschemat skulle jag ändra så att det innehåller rätt antal sovtimmar och ha en fast sovtid på eftermiddagen. Men det är jag det :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Hej hej! ilindstrom, har faktiskt tänkt och kommit på precis det du föreslår under dagen. Tänkte att jag kanske kunde smygändra lite nu i uppföljningsveckan och låta eftermiddagspassat vara 45 minuter bara, han är inte lika trött på dagarna nu som han var när jag gjorde schemat och det är ju inte så konstigt med tanke på hur mycket bättre han sover. Därför tänker jag nu att han ska sova mellan 15 och 15.45 på eftermiddagen och så lägger jag till en kvarts sömn på morgonen så natten blir 11.45 h. Då blir antalet timmar rätt och jag får sova en kvart längre :D hi hi. Det känns bra att ha bestämt det och mannen min är med på noterna. Tack för råd och pepping! Det behöver man så väl!

Nu har vi nattat godingen 5.e natten. Det tog 2 minuter! Det är helt osannolikt att han låter mig lämna rummet innan han somnat. Vårt problem innan kuren har egentligen aldrig varit att få vår älskling att somna. Det har alltid gått bra och snabbt så länge man varit i rummet. Vårt problem har varit att han sen inte förblev sovandes utan vaknade ofta (ibland en gång i timmen). Han vaknade och undrade vart jag tagit vägen och ville ha min hjälp att somna om. Men man orkar inte ju inte det! Och inte han heller. Denna kuren har hjälpt oss så mycket. För mig är det en utopi att jag verkligen kan gå ut ur rummet när han är vaken utan att han omedelbart ställer sig i sängen och protesterar högljytt. Det är väl också därför han nu lyckas somna om själv. Han har lärt sig att han inte behöver mig där. UNDERBART! Jag tillbringar gärna alla dygnets vakna timmar med honom, problemet innan var att de var så fasligt många... Och någongång måste ju även den mest älskande mamman få sova - ÄNTLIGEN! Hurra! Det är en sån lycka att jag blir tjock i halsen. Och lika lycklig som jag är över detta positiva resultat, lika förbannad är jag på BVC över att de inte hjälpt mig att hitta denna metoden för si så där 5 månader sedan. Jag ska skälla på dem nästa gång jag är där. Det har jag lovat mig själv och alla andra i framtiden trötta mammor som vill ha ett bra tips. Om jag skäller kanske nästa mamma får tipset om denna metoden.

Kramar till alla tappra mammor och pappor!
S
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Jag tillbringar gärna alla dygnets vakna timmar med honom, problemet innan var att de var så fasligt många...
8) Jag älskar också att vara med min lille men ack så skönt det är när dom sover...Tänk ändå vad länge vi höll ut :shock: Man visste ju inget bättre och ville bara det bästa för sitt barn. Jag trodde inte det fanns så mycket mer än 5 min metoden!
Vilken härlig natt! Grattis =D> Ni har verkligen jobbat toppenbra du och mannen :thumbsup:
Tycker dessutom du gör rätt som ändrar i schemat (vi ändrade 3 olika tider under kuren... :oops: ) Ni har ju sett vad som funkar för er och sonen så kör nu på det :thumbsup:
Kram :heart:
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Inatt sov mitt barn. INATT SOV MITT BARN! Lade honom 19.30, sov 19.35, hörde honom en endaste gång kl 22.35, somnade om själv och sov sedan som en stock fram till 06.40. Då var han ganska arg, jag ramsade både en och två gånger, efter 15 min hade han somnat och fick då sova de sista fem minuterna till väckning. Nu sover han lur 1. Inget gnäll, inga protester. JAG ÄLSKAR MITT NYA LIV!
Mippe

Inlägg av Mippe »

Hej!

Ville bara säga att så här inne på dygn 2 i kurandet av min solstråle får din historia mig att gråta stora krokodiltårar. :cry: :heart: :D vilken härlig historia! Lycka till!
Elias (*augusti/00) och Amandas (*juni/07) mamma
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

=D> \:D/ =D> \:D/ :heart:
Att få se sitt barn anama den sköna sömnen & bevittna den utveckling som följer på detta är nog bland det finaste som finns :heart: roligt att få följa er!
Många kramar :heart:
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Visst är det helt fantastiskt när ens älskling och en själv äntligen får sova en heeel natt :sleep: ! Ni har gjort ett jättebra jobb. =D> Otroligt eller hur, att BVC är så ignoranta till SHN-kuren :shock: ?!?! Skäll på bara, så kanske det är någon annan mamma som får hjälp. :thumbsup:

/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vilken härlig nattrapport. jag blir så glad ända in i själen för er skull. :-({|= \:D/

Och u skäll gärna på BVC det är vi fler som gör. :wink:

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
lavender

Inlägg av lavender »

Och vad härligt att läsa, bra jobbat!
Älsklingssonen 080321
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D GRATTIS och pris och beröm :-({|=
MissSoofi skrev:Och lika lycklig som jag är över detta positiva resultat, lika förbannad är jag på BVC över att de inte hjälpt mig att hitta denna metoden för si så där 5 månader sedan. Jag ska skälla på dem nästa gång jag är där.
Rara människa :heart: TACK :!: Droppen urholkar stenen. Ju mer det talas om SHN, desto snabbare avlivas myten om att små barn inte skulle vilja sova på nätterna. Inte bara KUNNA utan faktiskt också VILJA - naturligtvis. I likhet med alla andra människor av kött och blod :wink: :lol:

Men du får bereda dig på kommentarer som dessa:

:arrow: "Ni har haft tur, som fått ett så snällt barn."
:arrow: "Han var mogen nu, helt enkelt, för att sova hel natt. De hade han gjort ändå."
:arrow: "Anna Wahlgrens metoder är ingenting vi kan rekommendera. De är ovetenskapliga."

Det sista är sanningen, om man byter ut "kan" mot "får". BVC styrs av direktiv uppifrån och där sitter inte jag :roll: Jag sitter bland barnen :lol: :heart: :lol:

Arbeta nu vidare, lugnt och fint, och minns det enkla förhållandet: Ifrågasätter inte du / ni lilla älsklingens goda sömn, gör inte han det heller :thumbsup:

Och när du vill dela med dig till alltfler av dina erfarenheter och ge ditt stöd till inspiration och uppmuntran - skriv då din berättelse på "LIvet efter kuren - en uppmuntran" (klistrade favorittrådar) så blir jag dig innerligen tacksam och många, många med mig =D>

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Hej ´hej! Ännu en lyckad natt! Tor smnade 20.30 och vaknade (det blir nästan aldrig så att jag får väcka honom, eller jo, för ibland somnar han om och då får jag väcka sen, men han har alltid varit vaken själv innan och behövt ramsa eller solfjäder...). Han vaknade 06.15 och låg länge och pratade i sängen. 06.45 låg han fortfarande där och pratade och blev lite mer högljydd, då tänkte jag att jag skulle påminna om att det var natt så det gjorde jag - det skulle jag aldrig gjort. Han blev jättelessen när jag inte tog upp honom. Jag ramsade igen och igen, men det hela blev bara värre. Tillslut gick jag in och lade solfjädern, han var lugn och sov nästan då ramsade jag ut - blev jättebes´viken direkt, ramsade utanför, men nej, han skulle inte somna om! 07.15 (hade han ju varit vaken en timme) var det dags att gå upp, men han var ju upprörd. Gick in lade solfjädern igen och lugnade honom i sängen sen plockade jag upp honom. Han var go och glad. kl 09.15 var han jättetrött så jag gick in och lade honom, det har ju gått så bra alla andra dagar! Jag har lämnat rummet och han har pratat en stund sen somnat, men idag blev han lessen innan jag hunnit ut ur dörren. Ramsade utanför 2 ggr, sen hade han somnat, totalt kanske 10 minuter. Efter 30 minuter är det höga skrik i sovrummet. Jag ramsar, men det hjälper inte, ramsar, ramsar, ramsar, hjälper inte. Får gå in och göra solfjäder, lugn så länge jag är där, men lessen så fort jag går ut. Ramsar utanför, efter2 min har han somnat om. Varför börjar nu detta strula? Jag är rädd att det var för att jag bråkade så med honom i morse som han nu inte vill ligga i sängen :( Han kanske kände sig jättepigg och verkligen inte behövde sova mer. Han hade ju sovit i 10.45 h när han vaknade. Kanske var det dumt att bråka med honom när han varit så duktig hela natten. Känns inte alls bra att han går tillbaka till att vara ledsen då jag lämnar rummet. Då kanske det blir så inatt också. Att han vaknar och vill ha in en där och det vill ju inte jag! Nu vet jag varken in eller ut. Ska jag bråka med honom när han vaknar efter en så bra natt eller skulle jag bara varit glad över att han vaknade glad och gått in och lyft upp honom 06.45 (efter den där halvtimmens prat) istället för att börja påminna och greja? Känns som om jag sabbade mer än stärkte metoden i morse - i alla fall nu eftersom luren plötsligt strular... :cry: I alla fall hemskt nöjd med att ha fått sova en hel natt till! Även om morgonen då som sagt blev något tidig!
Kram
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

MissSoofi skrev: Att han vaknar och vill ha in en där och det vill ju inte jag!
:D Han vill inte alls ha dig där, tro mig. Han vill ha sin säkerhet garanterad. (Se krönikan "Säkerhet är trygghet".)

Springer du in och härjar aviserar du räddning undan vargen - stora Faran - som kommer och tar honom vilken sekund som helst. Och det gör då ingen människa glad att få veta. Allra minst små barn :shock:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"