napp på dagen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mariaviola

napp på dagen

Inlägg av mariaviola »

kan man ha napp på dagen som tröst, inte när de ska sova? är det någon som gjort så?
MariaViola
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Jag vet inte, men har samma fråga faktiskt. Är inne på kurdag 2 och tog nappen den första kvällen. Tänkte att han kanske kan ha den ibland på dagen, men har låtit bli för magkänslan ändå säger nej. Jag tänker att han inte glömmer den då och att han därför kanske ändå fortsätter att leta efter den på natten... Men jag vet inte... Jag upplevde att Tor (min pojk) letade efter nappen inatt (natt 2) fast att boken säger att de glömmer den på en natt. Det var ingen katastrof eller så, men jag hörde på hans ljud att han stoppade sin snuttefilt i munnen... kanske ett substitut för nappen jag vet inte. Hur som helst tror jag det är bäst att låta bli nappen helt även om jag önskar han kunde få ha den lite ibland...

Lycka till
Kram s
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Min plutta har aldrig gillat napp och det är jag glad för. :D Visst kan man använda den till tröst, men är den egentligen en äkta tröst? Min erfarenhet är att med ordentligt med social delaktighet och utevistelse på marken så blir det väldigt lite gnäll och en förälder kan trösta minst lika bra (om inte betydligt bättre) med sin trygga famn, än alla världens nappar. :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Jag hade oxå dessa tankar innan jag tog bort nappen. Men faktiskt blev gnället så lite att jag aldrig tänkte på det nästan. Tillräckligt med sömn och mat tog ju bort det mesta. Och nu hade det bara kännts konstigt att sätta en propp i munnen på ungen. Vill hellre hon ska få uttrycka sig fritt. Däremot suger dottern min på tummen nuförtiden, och det är helt ok med mig. Den bestämmer hon över själv.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

När vi kurade Rufus vid 6 månader så tog vi bort nappen på dagtid (utom i sängen vid sovning) några dagar innan själva nattkuren. Vi ville vara säkra på att vi klarade av att släppa den även på dagen innan vi sa adjö. Det visade sig att han gnällde betydligt mindre efter ett par dagar utan napp, och att själva vetskapen att nappen fanns och att man kunde få den om man grät lite framkallade gråt... :shock: Sen var det lätt att lägga bort den, kan jag meddela. :lol:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"