Hej!
Jag har tio månader mellan mina tjejer och har ett par funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
Min första fråga gäller hur ni anser att jag på bästa sätt uppfostrar dem med tanke på deras ålder. Min lilla tjej är 2,5 år och min "stora" tjej är 3 år och 4 månader. Den lilla är väldigt tidig i utvecklingen och pratar egentligen nästan lika bra som sin syster. Båda är starka och utåtriktade individer som tar för sig och bubblar av härlig energi. Problemet är att de ibland hetsar varandra, särskilt den lilla måste alltid göra det hennes syster gör och de kan oftast inte ens sitta på toaletten utan att den stora sitter på golvet bredvid och håller henne sällskap. Vi försöker låta dem få göra egna saker med en förälder, leka med kompis själv ibland osv, men jag undrar hur vi ska tänka i ett större perspektiv. ska man låta den "stora" vara stor eller bör man betrakta dem som tvillingar? Det står inget om tvillinguppfostran i barnaboken så där kan jag inte få några uppslag...
En annan fråga gäller den lillas trots med ytterkläder. Hon börjar morgonen med att fråga "behöver jag inte regnbyxor/overall idag"? Jag svara med att man måtse ha byxor ute. Hon bryter ihop och så fortlöper hela morgonen. Jag har försökt allt jag kan komma på. Jag försöker bryta hennes vanmakt genom humor, genom att gnälla och själv säga att jag vill gå naken och då skrattar hon en stund och säger att det får jag inte för då fryser jag. Sedan är hon igång igen. Jag har också försökt klä på henne ute för att hon ksa få känna att det är kallt. Hon har fått gå i strumpbyxor till dagis men inget hjälper. Hon blir ändå jätteledsen när byxorna kommer. Idag försökte jag ge henne gott om tid i hallen. Jag lade fram kläderna och presenterade två alternativ (som jag gjort förut): vill du själv eller ska jag hjälpa dig? Hennes syster klädde fint på sig själv. Efter 20 min klädde jag på henne medan hon spottade och fräste, satte henne i vagnen och körde hurtigt iväg, utan att bli arg på henne. hon försökte klättra ur och till slut skrek hon så att hon fick kräk i munnen. Sedan satt hon tyst och snyftade. Jag vill inte ha det så här. Hur skulle ni göra med ytterkläder i min situation?
Tacksam för svar!
pseudotvillingar och trots med ytterkläder
pseudotvillingar och trots med ytterkläder
Mammor till tjejerna f?dda -05 och -06
Hej!
Jag är inte helt säker på att jag förstår din pseudotvilling-fråga 8-[ . Men så här tänker jag
. Oavsett hur tätt det är mellan barnen - eller om de är tvillingar - så tror jag Syskonkapitlet i BB är rätt väg att gå. Att tänka att man svetsar dem samman, att man ser på dem som ett team. Givetvis med hänsyn till vad de är mogna att ta till sig och kan klara av. Så till viss del har man kanske lite högra krav på det större syskonet, men i mesta möjliga mån så jobbar ni allesammans som ett team för flockens överlevnad. Och vid stök så behandla dem som ett team då också, istället för att leta syndabock eller så. Visst är det nyttigt för alla syskon att också bli sedda individuellt - och det kan man ge tid till varje dag - i ett viktigt möte. Det behöver inte vara några stora projekt eller någon särskild utfärd eller så. Bara just att man möter barnet varje dag, och ser till just det.
Här är en bra tråd om strul vid påklädning - nog det vanligaste trotstrasslet som finns - och Anna skriver ju om det i BB också (om lilla Ada, som nämns även i tråden):
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 4ec6538980
Hojta om du vill bolla mera!
Kram Ewa
Jag är inte helt säker på att jag förstår din pseudotvilling-fråga 8-[ . Men så här tänker jag
Här är en bra tråd om strul vid påklädning - nog det vanligaste trotstrasslet som finns - och Anna skriver ju om det i BB också (om lilla Ada, som nämns även i tråden):
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 4ec6538980
Hojta om du vill bolla mera!
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Tack för ditt svar!
Jag har läst tråden om ytterkläder och fått mig några tankeställare. Imorse var min attityd bättre och det hjälpte en aning, även om jag var tvungen att tvinga på kläder till slut. Hon sprang omkring naken tillsa det var dags att lämna lägenheten och jag tyckte inte att det gjorde något. Hon fick sin hög och valde att springa naken. Jag sa bara att man måste ha kläder när man går ut så att hon skulle vara beredd på det. Jag lyckades hålla mig lugn och saklig och bryta missnöje med skratt vid ett par tillfällen. HOn är väldigt lättflörtad med lite basal humor.
Jag ska testa att låta henne fixa själv i större utsträckning och ta med storasyster ut på altanen under tiden. Vi brukar gå ut och känna på kylan men hoon har varit så väldigt låst i klädtrotset att inget har funkat. Jag ska också jobba mycket mer med social delaktighet. HOn är enormt duktig och försigkommen så där kan mer åstadkommas det inser jag nu
Med psedotvillingfrågan undrar jag egentligen i första hand hur man bryter det för tvillingar (som jag förstått) typiska beteendet att det hela tiden avbryter varandra och tävlar om att hinna först till allt, på ett sätt som är mycket mer intensivt än för syskon med större spridning. Lilla vill alltid ha eller göra precis det som stora gör/har och bryter ihop när hon inte får det. Stora blir frusterad. Jag premierar inte lillas beteende men jag känner att jag inte har någon bra strategi för att bryta deras gnabbande, även om de leker fint bitvis, ofta helt självständigt och i invecklade rollekar. Det är som att de inte kan göra olika saker. Om jag ber lilla hämta tidningen springer stora före och gör det varpå lilla av förståeliga själ blir olycklig. Jag har försökt be dem göra saker tillsammans, eller att ge dem en varsin uppgift men det har inte fungererat och jag är inte säker på varför...
tips?
tack igen!
Jag har läst tråden om ytterkläder och fått mig några tankeställare. Imorse var min attityd bättre och det hjälpte en aning, även om jag var tvungen att tvinga på kläder till slut. Hon sprang omkring naken tillsa det var dags att lämna lägenheten och jag tyckte inte att det gjorde något. Hon fick sin hög och valde att springa naken. Jag sa bara att man måste ha kläder när man går ut så att hon skulle vara beredd på det. Jag lyckades hålla mig lugn och saklig och bryta missnöje med skratt vid ett par tillfällen. HOn är väldigt lättflörtad med lite basal humor.
Jag ska testa att låta henne fixa själv i större utsträckning och ta med storasyster ut på altanen under tiden. Vi brukar gå ut och känna på kylan men hoon har varit så väldigt låst i klädtrotset att inget har funkat. Jag ska också jobba mycket mer med social delaktighet. HOn är enormt duktig och försigkommen så där kan mer åstadkommas det inser jag nu
Med psedotvillingfrågan undrar jag egentligen i första hand hur man bryter det för tvillingar (som jag förstått) typiska beteendet att det hela tiden avbryter varandra och tävlar om att hinna först till allt, på ett sätt som är mycket mer intensivt än för syskon med större spridning. Lilla vill alltid ha eller göra precis det som stora gör/har och bryter ihop när hon inte får det. Stora blir frusterad. Jag premierar inte lillas beteende men jag känner att jag inte har någon bra strategi för att bryta deras gnabbande, även om de leker fint bitvis, ofta helt självständigt och i invecklade rollekar. Det är som att de inte kan göra olika saker. Om jag ber lilla hämta tidningen springer stora före och gör det varpå lilla av förståeliga själ blir olycklig. Jag har försökt be dem göra saker tillsammans, eller att ge dem en varsin uppgift men det har inte fungererat och jag är inte säker på varför...
tips?
tack igen!
Hej hopp!
Ok - då förstår jag frågan
. Men upprepar då faktiskt mitt svar och hänvisar åter till syskonkapitlet. Det är 21 mån mellan mina, men det du beskriver är lika tydligt här, så jag tror faktiskt inte att det är något specifikt för tvillingar eller syskon födda väldigt tätt. Och oavsett vilket så blir det ju en handhavande-fråga. Och du tänker helt rätt som ger dem varsin uppgift
. Och man kan också ge dem uppgifter som de måste lösa tillsammans, så de lär sig jobba ihop. Och om jag någon gång bett det ena syskonet tända lampan - och det andra springer och gör det först, så brukar jag även där anamma Annas råd. Så jag tackar för hjälpen med att tända. Sedan ber jag nästa syskon göra detsamma. Och tackar lika glatt därefter. Och sedan vidare mot annat.
Kram Ewa
Ok - då förstår jag frågan
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Hej!
okej, jag ska läsa på!
Du har rätt i att det kanske inte spelar någon roll om detta är ett "tvillingbeteende" eller inte. Det som räknas är att barnen ska bemötas på ett bra sätt. Anledningen till att jag drar in detta med tvillingar är att deras fröken på dagis (mycket vettig människa) har tvillingar själv och hon menar att hon känner igen sina pojkars beteende i mina barns, deras symbiotiska förhållande till varandra som i vissa lägen är en fördel men i andra en nackdel. Nackdelen är att de stör varandra ibland och härmar det den andra gör, inte nödvändigtvis för att det verkar roligt utan bara därför att den andra gör något... Om du förstår... Det gör att det blir väldigt intensivt hos oss många dagar och jag spånar på sätt att bryta sådant beteende, som jag faktiskt inte ser hos syskon som har mer "normal" åldersspridning, i vart fall inte i samma utsträckning som med mina barn.
Men, som sagt, jag ska läsa på! Tack för dina tips.
okej, jag ska läsa på!
Du har rätt i att det kanske inte spelar någon roll om detta är ett "tvillingbeteende" eller inte. Det som räknas är att barnen ska bemötas på ett bra sätt. Anledningen till att jag drar in detta med tvillingar är att deras fröken på dagis (mycket vettig människa) har tvillingar själv och hon menar att hon känner igen sina pojkars beteende i mina barns, deras symbiotiska förhållande till varandra som i vissa lägen är en fördel men i andra en nackdel. Nackdelen är att de stör varandra ibland och härmar det den andra gör, inte nödvändigtvis för att det verkar roligt utan bara därför att den andra gör något... Om du förstår... Det gör att det blir väldigt intensivt hos oss många dagar och jag spånar på sätt att bryta sådant beteende, som jag faktiskt inte ser hos syskon som har mer "normal" åldersspridning, i vart fall inte i samma utsträckning som med mina barn.
Men, som sagt, jag ska läsa på! Tack för dina tips.