Illamående -vad är farligt och inte?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
-Linda-
Inlägg: 96
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 15:04
Ort: Stockholm

Illamående -vad är farligt och inte?

Inlägg av -Linda- »

Jag väntar första barnet och mår så himla illa! I tre veckor har jag varit sjukskriven och badrummet är i princip det enda jag sett under den här tiden.

På mvc har de försökt hjälpa mig på olika sätt, jag har fått akupunktur några gånger (vilket jag inte direkt tror ger någon effekt) av en barnmorska där, jag har ätit Postafen och nu fick jag Lergigan.

Igår kväll tog jag min första tablett och har varit bättre idag. Dock känns det ju konstigt att ta något som hjälper mot oro, ångest, allergi, sjösjuka och illamående, är det VERKLIGEN ofarligt för barnet..?

Jag är verkligen inte mig själv just nu och har så svårt att tänka klart, jag behöver hjälp och råd!
Det känns som man bara bollas runt vad barnmorskorna på mvc tycker och tror och att jag liksom glömt hur jag själv brukar tycka...

Jag är i vecka 11.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej Linda!

Grattis till vännen i magen!

Jag kan inte riktigt reda ut vad som är farligt och inte i förbindelse med de mediciner du har fått. Men jag kan komma med ett tips som kanske kan hjälpa dig - om du nu skulle bestämma dig för att Postafen och Lergigan inte hör ihop med graviditet.

Jag har varit sjösjuk genom mina graviditeter, men andra gången gick det bättre än den första, tack vare ett homeopatiskt piller som faktiskt hjälpte mig, Alloplex 56 H 69 FIN.

(Fast jag egentligen är lite skeptiskt till homeopati :wink: :lol:)

Första gången kräktes jag så jag fick sår i halsen. Det började på samma sätt andra gången, jag spydde till exempel i varenda soptunna jag passerade är jag gick till jobbet på morgnarna. Hade rekat var de fanns, så att ag kude skynda mig från den en till en annan.

Ett litet minihelvete.

Andra gången kunde jag leva rätt normalt. Tack vare pillren, kräkningarna slutade direkt. Illamåendet hängde kvar, men det kan man ju leva med. Lite jobbigt att smälta proteinrik mat, men det kan man ju styra.
Jag fick inga biverkningar, som trötthet, vilket jag tror postafen kan ge?

Hoppas att det blir bättre för dig!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Alloplex 56 H 69 FIN.

Men vad är det i DEM då? Det är ju inte helt ovanligt att homeopatmedicin innehåller höga halter av diverse otestade preparat. Men vet man exakt vad det är i så är det ju ingen fara, men det är sällan man vet det...
-Linda-
Inlägg: 96
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 15:04
Ort: Stockholm

Inlägg av -Linda- »

Tack Nya mamman! Jag är jätteglad men det här med illamåendet överskuggar tyvärr en del av glädjen just nu...

Ja det är det där vad som är i som jag funderar över.

Lergigan hjälper verkligen mig men man blir ganska utslagen och avtrubbad. Jag antar då att barnet blir det också och det är det jag är orolig över.

Barnmorskan säger ju att det inte är någon som helst fara för fostret men jag vet inte om jag vågar lita på det... :?
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Ja, vad är det i dem..?
Rävkaka ml
:lol: :lol: :lol:

För den som vill fördjupa sig:
http://www.alternativmedicin.se/sok/Hom-185.ht

Som jag förstår det är alla homeopatiska preparat så extremt utspädda, typ 99,9 procent sockerpiller.
Det finns ett piller som rekommenderas särskilt vid kräkningar i samband med graviditet, Nux vomica D-6. Jag gick för att köpa just det, men fick rekommendationen att köpa det mer omfattande Alloplex, som innehåller Nux Vomica.
Jag skiter faktiskt i vad det innehåller, (ursäkta franskan här...) Det är icke-kemiskt och extremt svaga doser. Jag slutade spy, fick inga som helst biverkningar och tog inga syntetiska preparat som eventuellt skulle kunna skada barnet. Möjligen var det bara en placeboeffekt, men det gör ingenting för mig. Bara det funkar.

I princip inget, vare sig skol-eller alternativmedicin, är ju testat på gravida, så egentligen vet man ju inget som vad som går över till fostret och vad som inte gör det. Man får bara avgöra själv vad som känns bäst. För mig kändes det bra att slippa spy och kunna äta hyfsat näringsriktigt under graviditeten. (Vilket var problematiskt under den första.)

Klokare någon??

:lol: :lol:
Ingela
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 20 jul 2005, 08:00
Ort: Göteborg

Inlägg av Ingela »

Hej vill hjälpa en annan illamående kvinna!! :shock:
Har mått illa alla tre graviditeter och kräkts kopiöst mycket. Gick tom ner i vikt de första graviditeterna. Men iallafall, lärde mig till 3e gången att så kasst som jag mår var jag inte i stånd till någonting. Jag sjukskrev mig och fick lergigan comp utskrivet av läkare. Varvade lergigan som finns koffein i, med postafen som man blir trött av. Så då var jag ngt piggare på dagarna och sov som en klubbad säl nattetid. Kräktes och mådde illa ändå men absolut inte i den grad som innan. Lycka till och det går över och det är ju underbart då!!
Mamma till två pojkar
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"