värmeutslag och röd rumpa

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Lindis

värmeutslag och röd rumpa

Inlägg av Lindis »

Hej!
Min flicka är drygt ett år och har fått en massa värmeutslag på nästan hela kroppen och väldigt röd i rumpan. Hon har fått tre salvor från bvc till rumpan men de hjälper inte hon river o sliter i blöjan. Vi försöker ha henne utan blöja (kiss över allt) och får inte vara i solen. Vad kan man göra åt detta?
Är det någon som har tips??

Nu mera sover vi i källaren...
Döttrar födda feb -04 och maj - 06
johanna

Inlägg av johanna »

Hej Lindis!

Har du provat potatismjöl?
"Pudra" över de ställen det är som värst, däremellan får du svalka henne med blöta handdukar. Aloe vera-gelén är också bra att smörja med istället för de receptbelagda salvorna.
Är ju lite trixigt att ha henne utan blöja, men försök i den mån det är möjligt. Lycka till!
*35 år, en tjej på 11 år, en pojke på 8 år och en äkta man på 43!*
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Om det kliar väldigt mycket kan man under en kortare period stryka på Hydrokortisonsalva, tunt, tre gånger per dag. Det finns receptfritt på Apoteket.

Försök också hålla henne sval om det går, det brukar hjälpa.

Kram,
Marie
Senast redigerad av MarieH den ons 13 jul 2005, 15:41, redigerad totalt 1 gånger.
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Springa naken i en park med massa skuggande träd kanske...
Fy, vad jobbigt det låter! :cry: Lider med er!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Mindy

Inlägg av Mindy »

Usch, det låter besvärligt. De är fantastiskt tålmodiga med blöjorna ändå i den här värmen måste jag säga.
Det bästa mot röd hud tycker jag är barnpuder i veck och andra rodnader även vätskande som Simon t ex fick när han hade för många dubbelhakor :lol: , har jag använt Innotyol-salva på. Den är verkligen super! Drar ur fukten och lindrar, slår alla zinksalvor med mil.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"