Kurdag 1- hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Tack tack Ida! D känns bra för självkänslan att få beröm.
Middagsluren gick bra, d tog sina 20 min innan han somnade, men han grät inte o klagade ytterst lite, mest pratade han sig igenom de 20. "babababababa"

På em kom pappan o storebror tillbaka från farmor, jag tänkte att d skulle säkert gå bra ändå, trots att d blir lite annorlunda m hela familjen hemma. Vi lekte alla, d blev kanske inte jättemycket skratt för mamma var tvungen att underhålla storebror oxå o pluttisen var inte ensam m sin mamma ikväll, men å andra sidan hade han tre att leka m.
Jag brukar bada pojkarna tillsammans, de brukar gilla d, men idag ville jag leka 100% m lilla (han gillar d) så stora fick inte va m ens i badrummet, han tog lite för mycket uppmärksamhet. Sen ville inte lilla ha sin välling, han blev lite störd i ätandet av allt liv i luckan som var, men jag hoppas han inte vaknar hungrig mitt i natten...

Nattningen tog drygt en kvart. Massa prat här m, o när d blev för mycket babbel påminde jag. Var det fel? Ska man bara påminna när de frågar liksom oroligt, lr även när de babblar på o håller sig själva vakna?

Ikväll blev d en del annat ljud oxå m pappa o storebror, vilket var bra, för jag har inte riktigt vågat föra oväsen när han sover, vare sig kväll, natt, lr dag. Men jag vill ju inte heller att han bara ska kunna sova när d e tyst så vi måste tassa runt i raggsockor för att han inte ska vakna.

Så jag har en liten undring om d här m husljud. Idag vid dagsluren lät jag dörren t badrumet stå öppen när tvättmaskinen gick för att d skulle låta nånting, jag gick iväg o slamrade m kastruller oxå när han pratade o höll sig vaken, dels för att han skulle komma av sig, men oxå för att jag inte skulle stå o överkoncentrera mig. Men när ska de klara ljud? Från natt 1, lr måste man lära dem det oxå, lr kommer d när de sover säkert?
Hans rum ligger intill vardagsrummet där vi har datorn o man vill ju kunna ha den på o se på filmklipp o ha ljud på utan att han vaknar. Lr bara sitta o prata utan att viska...
Hur ska jag lära honom det? Lr alltså: hur gör man?

D blev långt hoppas det finns tid att läsa..

/Ummusab.
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Nu har jag en till fråga:
När nu pappan är tillbaka så måste ju han oxå kunna natta /natta om barnet.
Men eftersom jag (snart) tagit alla 4 första nätter så är han van vid mig.

Hur gör vi för att även pappan ska kunna natta? Är det bara att ramsa på, o så funkar det, lr måste d vara pappan som lägger så att barnet förstår att "ok, nu e d pappa som gäller i natt".
Lr ska vi vänta nån månad m att pappan nattar, så att vi kommer t den utlovade punkten [-o< att vem som helst kan natta barnet var som helst? Men d blir ju krångligt: tänk om jag t ex e på toa (lr ännu längre bort) när han vaknar o måste påminnas?
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Vad bra det går! Nu har jag inte läst hela tråden :oops: men tror mig kunna svara på dina frågor du har just nu. :D

"Massa prat här m, o när d blev för mycket babbel påminde jag. Var det fel? Ska man bara påminna när de frågar liksom oroligt, lr även när de babblar på o håller sig själva vakna?"

Är han nöjd och bara babblar så skulle jag pyssla med mitt. Lagom husljud så att han hör att ni finns där. Men vill han prata lite innan han somnar så är det upp till honom. Du ger alla förutsättningar för god sömn och han sköter insomnandet. :wink:

"Men när ska de klara ljud?"

Ja tycker du ska vänja honom med lite ljud omkring. Hos oss är det alltid musik på tex hela lurarna på dagen och vid insomnandet på kvällen. Om han är känslig så börja med lite ljud, lite radio i bakgrunden eller tv. Inte behöver ni viska, prata i vanlig lugn samtalston tycker jag. 8)

"Hur gör vi för att även pappan ska kunna natta?"

Är han väl insatt i kurningen? För då är det inga problem. Han nattar som vanligt och om han behöver hjälp med att ramsa eller så, så finns ju du där och kan visa hur. :wink:

Hoppas det var svar på dina frågor.

Kram Bea[/quote]
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Vad bra det går! Nu har jag inte läst hela tråden :oops: men tror mig kunna svara på dina frågor du har just nu. :D

"Massa prat här m, o när d blev för mycket babbel påminde jag. Var det fel? Ska man bara påminna när de frågar liksom oroligt, lr även när de babblar på o håller sig själva vakna?"

Är han nöjd och bara babblar så skulle jag pyssla med mitt. Lagom husljud så att han hör att ni finns där. Men vill han prata lite innan han somnar så är det upp till honom. Du ger alla förutsättningar för god sömn och han sköter insomnandet. :wink:

"Men när ska de klara ljud?"

Ja tycker du ska vänja honom med lite ljud omkring. Hos oss är det alltid musik på tex hela lurarna på dagen och vid insomnandet på kvällen. Om han är känslig så börja med lite ljud, lite radio i bakgrunden eller tv. Inte behöver ni viska, prata i vanlig lugn samtalston tycker jag. 8)

"Hur gör vi för att även pappan ska kunna natta?"

Är han väl insatt i kurningen? För då är det inga problem. Han nattar som vanligt och om han behöver hjälp med att ramsa eller så, så finns ju du där och kan visa hur. :wink:

Hoppas det var svar på dina frågor.

Kram Bea
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Super Bea!!
Tack för hjälpen!
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej hej!
Nu har jag lite frågor..
Igår kom som sagt pappa o storebror hem, o d blev lite annorlunda är de 3 första nätterna.
Nattningen igår kväll tog 15 min (inte 2 som d står i boken att d ska om man gjort allt rätt) o natten gick jättebra (förutom att han vaknade lite för tidigt 45 min).
På förmiddagsluren (som jag har valt att ta ute i vagn) följde storebror med. Eftersom d inte var helt tyst runtomkring (antar jag e anledningen) tog d längre tid att somna så det blev bara 20 ist för 45 min..
Lunch är kl 12.30, men eftersom jag idag skulle se till att 2 åt ordentligt hann vi inte med något skratt innan middagsluren kl 13.
Jag lade honom o solfjädrade vilket funkade jättebra, sen gick jag ut m ramsan o så klagade han o gnällde ogrät lite o protesterade. Jag försökte låta honom vara ifred o inte ramsa för mycket så han skulle få chans att somna själv, men sen började han skrika upp sig efter nån kvart (lät mest irriterad) så jag gick in o solfjädrade igen (fel va?) o ramsade mig ut. Sen fortsatte han skrika o klaga o låta småarg, så jag påminde efter 5 resp. efter 10 min. Sista gången somnade han som en stock när jag påmint klart. Då hade d gått nästan 20 min (inte 2 min här heller...).
Men varför tar d sån tid för honom att somna? M tanke på att han bara sov 20 min på förmiddagen tycker jag att han borde somna direkt.
Ev e jag lite nervös nu när resten av familjen e hemma (oroar mig kanske för protester lr misstro om kuren).
Nu blir d inte heller så mycket husljud o jag brukar stänga dörren t hans rum även under dagen så att han inte ska vakna, jag tänkte vänta m allt sånt tills han sover bra, men är d bättre att börja redan nu? O riskera att han sover sämre?
Jag vill hjälpa honom att somna snabbt, hur ska jag göra?

Ett annat "problem" är att storebror tar väldigt mycket plats. Om man inte uppmärksammar honom o tittar o lyssnar när han vill säga nåt (jag brukar vara noga m att ge uppmärksamhet när han pratar så han ska känna att d han vill säga är viktigt för mig, men d e inte alltid tid finns då jag lagar mat, lr tar hand om lillebror, lr leker m lillebror, lr matar honom m m) o om jag inte tittar på storebror när han vill säga nåt ger han sig heller inte: t slut gastar han "MAMAAAA!!!!" o lillebror blir förskräckt. Men om jag ger uppmärksamhet, blir lillebror okoncentrerad o tappar bort sig i ätandet lr blöjbytet lr vad d nu än är, o d jag känner är värst är att lille får inte alls samma uppmärksamhet som store. Därför får han inte lika mycket tid, lek, lr skratt t go'natt som han borde få o som jag vill ge. Tips någon på vad jag ska göra?

/Ummusab
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

En del barn tar lite längre tid på sig innan dom lär sig somna fort, det är så olika och jag tycker inte att du ska stressa upp dig för det, han kommer att somna fortare, var bara lugn. :lol:

Husljud är bara nyttigt, då hör han verkligen att du vaktar för vargen, du finns ju där aldeles utanför :wink:

Gällande storebror så skulle jag starta en tråd under "barnafostran" och där kommer du att få så mycket tips och råd du bara kan tänka dig! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej malin o tack för ditt svar.
Grejen e bara den att andra natten somnade han på 5 min, var d kanske bara pga enorm trötthet efter första dagen?
Sen undrar jag: när han klagat färdigt efter läggningo ramsa, o ev påminnelse, o verkar beredd på att somna, ska jag bekräfta så fort d blir tyst då? Ibland går han igång igen på ljudet av min röst, o "pladdrar" mera (bababababa, lr eeeeeeeeeee i olika styrka o tonart). Är det bättre då att vänta lite m bekräftelsen, lr blir d ist då som om han frågat om jag håller koll på vargarna, o sen när han tycker att han pratat klart vill ha svar, men inget får?
Men ibland (lr oftast) när jag väntar fortsätter han oxå m babbel. Jag vill ju ge honom chansen att somna själv, så jag försöker verkligen hålla mig, men ska jag det, lr ska jag påminna o bekräfta på? Nu t ex (15 min efter läggning)klagar han fortfarande relativt högljutt. Ska jag låta honom hållas?

O tack för tipset om att öppna tråd i ett annat forum.
/Ummusab
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

När de lärt sig vad ramsan betyder kan man baka ihop bekräftelsen med den. Så att man säger den sista versen som en bekräftelse, lite långsammare och mjukare. Om han sedan pratar efter det och är nöjd så behöver du inte göra något mer än husljud, inte ens en bekräftelse. Börjar han däremot fråga några gånger så han behöver påminnelse kan man ge separat bekräftelse den gången. Vet inte om du börjat göra så än? För jag tycker det låter som att han bara vill pladdra lite för sig själv. :wink:
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej Bea!
Jo jag brukar göra så att jag ramsar ut o sista versen är bekräftelse. O visst, han pratar o pratar, men t slut blir d mer o mer högljudd klagan, nu tex innan han somnade:
20.01 lägger, solfjädrar 5 sek,
20.02 ramsar ut x 4 varav sista bekräftelse.
20.10 påminner x6 då han klagat o "blablabla"-at oavbrutet, liksom för att avbryta honom
20.12 bekräftar vid tystnad, för att kanske få ett avslut på d hela
20.19 påminner x 3 "argt" sådär: "jaja, jag vet, men nu är d sovdags, punkt slut", eftersom han lugnar sig fortsätter jag påminnelsen x3 till men glatt o avslutar m en bekräftelse varpå d blir tyst på stört
20.20 bekräftar igen för att han ska få m sig ramsan in i sömnen

Så d verkar som om även om han behöver prata så kan han liksom inte somna helt själv, samma ska vid middagsluren då han oxå babblade o babblade o t slut nästan blev ledsen o klagade enormt varpå jag påminde o han somnade kaboom.
Jag önskar bara att d kom tidigare. Men som duggan skrev:
En del barn tar lite längre tid på sig innan dom lär sig somna fort
Sen d där m husljud, Jag måste fundera på vad jag kan hitta på. Köket e en bit bort fr rummet, o jag tror inte att bestickskramel hörs över hans babbel, dammsugaren e han lite rädd för, så d kanske inte e nån höjdare att sätta igång den (även om d vore perfekt, d skulle bli så rent o fint här!!!), TV har vi inte....
Tips någon?

Tack iaf Bea för peppning!! Sitter fint.

Kram Ummusab.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ok, men då är du nog på rätt spår! Bara att ha tålamod. :D

Husljud...radio med musik eller en cd-skiva med musik? Lite högre slammer från köket, slår man i kastruller så blir det rätt högt. Det behöver ju inte vara direkt köksljud. Kan vara skrammel med nycklar eller saker lite närmare hans rum. Snart hittar du nog något som han svarar bra på. :wink:

När det blir fnurror hos oss så svarar hon bäst på pangramsa med efterföljande ljud av skrammel med påsklämmor i lådan. :roll: 8)

Kram Bea
Idacha

Inlägg av Idacha »

Hej!!

Jag är inget proffs utan är mitt uppe i kurandet själv (femte dygnet). Ville bara berätta angående att föra ljud och oväsen vid insomning, så var det så att innan kurning smög vi omkring här hemma och stängde av alla ljud när vår dotter skulle sova. När vi satte igång med kurstart tänkte vi att det är ju bra om hon hör att vi är här ute, så vi sätter alltid på lite musik när hon ska sova, dag som natt och sen brukar vi plocka undan i köket efter middagen och slamra lite och sen pratar vi som vanligt och tittar på tv och rör oss i lägenheten resten av kvällen. Vid vargtimmen, om hon vaknar, brukar vi dock vara mer tysta för att då signalera att det är fortfarande natt.

Så för oväsen och lev som vanligt. Det blir bäst för er alla tror jag. Med ett småsyskon blir det ju extra svårt att smyga. Lyckat till!!
Ida 20080221- kurad september 2008 och sover gott än idag :)
Lucas 20120222
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Nu e jag här igen m våra middagslurar.
Idag tog d som vanligt 20 min innan han somnade. D underliga är att han var supertrött redan 1h tidigare, men somnade ändå inte förrän efter 20 min. Dessutom var han idag faktiskt ledsen innan han somnade.
(Natten gick jättebra, han vaknade till flera ggr, o gnydde lite, men somnade själv om varje gång. Från kl 7.15 var han vaken från o till o efter 7.45 somnade han iaf inte, då låg han o pratade m sig själv till jag "väckte" honom.
Förmiddagsluren tog även den sina 20 min. Hade kunnat gå fortare, men jag ville att han skulle somna själv o inte i rullande vagn, så när han började somna, bekräftade jag o stannade vagnen, sen vaknade han vi höll på så tills han t slut somnade iaf.)
I förrgår natt, igår middag o igår natt var d massa babbel o gnäll o klagan som d brukar, så jag lät honom hållas tills han efter 20 min somnade, med idag middagsllur funkade d liksom inte. Han har ätit, vi lekte o busade o han var trött o nöjd när jag skulle lägga honom. Så fort jag stänger dörren o släcker lampan klamrar han sig fast vid mig, men jag lägger ned, solfjädrar o ramsar ut o d brukar gå bra. Ja, visst, han klagar o gnäller, men då får han väl d då. Jag brukar påminna när d blir för intensivt, lr jag hör att han håller på att öka ljudvolymen o skrika upp sig, men inte brukar han va ledsen. Idag snyftade han o kippade efter andan (lr hur man nu ska beskriva d när de gråter så de inte andas vanligt).
Ok om han babblar, men inte ledsen. Jag var inställd på att han kanske skulle babbla, men jag kände inte oro när jag la honom, jag vet att han somnar, om så efter 20 min. Men d var lite jobbigt att han va ledsen.. (vad jag försöker säga är att jag inte tänkte "ojojoj hur ska d här gå?" o sabbade allt genom att förvänta mig att d inte skulle gå bra).

Råd!! ni som kan o vet o har förstått!!
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

fler frågor:
Jag satt o läste på en annan tråd o d står:
Om Ida ska sova 1,5 h mitt på dagen och det tar en kvart för henne att somna (såhär i början innan kuren satt sig). Ska man då lägga på den kvarten i slutet för att hon ska väckas efter 1,5 h så att man väcker vid ett naturligt sömnpass?
Från 2 dipl.SHN-kurare (cissii o kiki) fick hon svare "ja".
Så hur gör man om barnet somnar efter 20 min? när e d då meningen att jag ska väcka?
Nu e ju jag inne på uppföljningsveckan, men jag har hela tiden (korta o långa luren) väckt efter ett naturligt sömnpass. t ex om han somnar efter 20 min på 45minluren har jag väckt efter 20 o inte 25. Men långa luren då? ska jag väcka efter 45+20 min, lr ska jag väcka i tid lr hur gör jag? Han missar ju massa sömn o jag e rädd att han senare inte vaknar när han "ska" utan den tid han då vant sig vid att sova. Samma gäller morgonen: ska jag väcka efter ett naturligt sömnpass (om han vaknat o somnat om) lr prick 8 så han lär sig att vakn kl 8?
E på dygn 5 o har forft inte fattat d viktigaste #-o
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Det kan ta ca en månad innan alla lurar sitter bra så tålamod. :wink: Jobba med målet i sikte så kommer han att förstå hur skönt det är att sova snart. Är han ledsen så behöver han hjälp, och du har verktygen så jag tycker du jobbar på bra.

Snabba läggningar är bra. Om du vill kan du ju ha släckt redan när du går in med honom och så flyger han glatt ner i sängen och så ramsa ut.

Om han somnar efter 20 min på långluren så kan du lägga på en kvart på sömnen så att han får lite mer sömn. Det kan hända att du väcker honom mitt i djupsömn då, men han får åtminstone lite mer sömn. Kortlurarna har du förstått rätt. :wink:

Var inte orolig att han inte kommer att lära sig när han ska sova, det kommer han. Snart blir han inte orolig av att läggas och somnar in snabbt och då har du ju rätta tiderna.

Kram Bea
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"