Erfarna SM:are hjälp en nybörjare!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Iris mamma

Erfarna SM:are hjälp en nybörjare!

Inlägg av Iris mamma »

Jag är i desperat behov av hjälp!

Jag har en liten tjej på 2 månader som jag börjat standardmodella. Jag började för en vecka sen men har inte kunnat hålla det strikt då vi haft massa besök eller varit i väg på saker. I onsdags började jag ordentligt. Det gick bra, hon var vaken 2 tim och sov 1 tim 45 min men på natten vaknade hon som vanligt varannan/ var tredje timme. Igår ville hon bara sova 30 min åt gången på dagen. Ska man då försöka vagna henne till sömns igen eller ska man ta upp o starta ett nytt mål? Hon sov lika dåligt inatt. I natt har jag sovit 4 tim och känner mig helt förstörd. Iris har sovit 3 tim längre men då låg jag o kunde inte somna, trodde att hon skulle vakna när som helst! Man blir ju helt knäpp av så här störd sömn!

Kommer hon av att man följer alla mål sova 6 tim av sig själv eller måste jag köra tredagarskuren och vagna henne om hon vaknar för tidigt?

När kommer det vända och kommer det verkligen fungera?

Kan man leva ett normalt liv och åka iväg på grejer men ändå följa programmet? Just nu går det i alla fall inte!

Tacksam för råd, tips, stöd!
Mamma till Iris 080721 (42+1)
emb

Inlägg av emb »

Hej och grattis till dottern! Och välkommen hit:)

Det är bra att du börjat på med standardmodellen. Ingenting kommer att lösa sig på bara ett par gånger utan då man utför standardmodellen krävs lite tålamod.
Du kan sikta på vaken 2 och sova 2, men orkar hon inte vara vaken fullt 2h så kan du förlänga sovluren istället så att du får ett nytt mål att starta ungefär var fjärde timme. Läs på lite om standardmodellen och gör både vakentiden och sovtiden helt enligt den. Så ifall hon vaknar upp efter 30min då gäller det nog att vagna, tanken är ju att hon skall sova minst 2h. Försök få henne att äta så mycket det bara går ner under 1,5h. Med mycket mat i magen är det lättare att sova hela sovpass utan uppvaknande;)
Jag tycker att du skall ge detta en par dagar. Om hon inte förlänger natten själv efter det så kan du vagna bort ett nattmål och sikta på 6h sammanhängande natt. Men ge SM först ett par dagar.

Du skrev att hon ville bara sova 30 min åt gången. Jag tror inte att hon vill det utan hon vaknar upp och behöver lite hjälp att somna om. Läs på lite till om hur du kan vagna för att få babyn att somna om.

Mina tre barn är SMbarn och jag kan säga att det verkligen fungerar. Men inte utan jobb. Men det är härligt att hela tiden veta vad som gäller. Så mitt bästa tips till dig nu just är att du läser på ordentligt om SM, fullföljer målen och sovpassen, vagnar då det behövs och däremellan njuter av dottern. Slappna av och njut;)

Lycka till,
kram
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Iris mamma

erfarna SM:are hjälp en nybörjare!

Inlägg av Iris mamma »

Tack för ditt svar o tipsen! Hon har aldrig några problem med att vara vaken 2 tim, hon är gärna vaken 3 tim! Jag försöker aktivera henne under den vakna tiden o mata henne men ibland blir hon förbannad när jag trugar o hon blir mätt på bara 10 min. Men ibland kan hon äta längre. Nyss vaknade hon efter 35 min och jag ställde mig då o vagnade henne i 30 min sen gav jag upp för hon såg klarvaken ut. Ska man behöva vagna så länge? Måste varje sovpass vara 2 tim?
emb

Inlägg av emb »

Om hon är klarvaken och nöjd, ser jag ingen ide att vagna. Låt henne ligga och vagna då när det behövs. Du kommer nog att få ordning på vaken - sova tiderna bara du ger det lite tid.
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Iris mamma

Inlägg av Iris mamma »

Schemat spricker ju på helgen när man gör saker. Är det något särskilt man ska tänka på när man är borta hela dan och handlar och sedan på middag t.ex. Typ amma ofta? Spricker allt jag gjort nu i veckan bara för att man inte lyckas hålla det på helgen? Går det att köra standardmodellen och ändå ha ett liv annat än bara vara hemma och ha koll på alla tider? /Uppgiven
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja du ROM byggdes inte på en dag, men se så ståtligt det blev och står där än idag!

Lite mer tålamod från mamman här om vi få be.

Jo, det tar 3 dagar att införa ett schema och upp till 1 vecka för det att sätta sig. Under denna tiden håller man inte på med en massa utsvävningar som förstör schemat helt enkelt.

När schemat sen sitter, ja då följer man bara det där man är också. På 10 dagar tror jag att du kommer att ha lärt dig tiderna och då också kan planera lite mer efter dessa, eller hur?

Åker man i en lur får man se till att åka när den börjar och sen lägga över om det funkar, annars åker man när det är vakentid korta sträckor.

Läs gärna min egen tråd jag startade här när jag kom till forum. (Oerfaren mammas frågor till mer erfarna) Bland "mina favoriter".

Jag får många bra svar av AW och jag har även en ide om att kunna köra med babysim 1ggn/vecka mitt i Tors sovning på schemat, med mindre lyckat resultat. Så jag lärde mig att få en babysim tid som passade vårt schema lite bättre. Schemat ger struktur och förutsägbarhet, men man måste också leva lite efter det då. Detta gäller även helger.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Iris mamma

Inlägg av Iris mamma »

Självklart måste jag ha lite mer tålamod. Fick bara lite smått panik och såg framför mig att vi aldrig kommer utanför dörren för att rutinerna blir störda. Men visst är det väl såklart så att när lillan lärt sig sina tider så kan hon sova borta också..

Är det en bra idé att börja med att lägga upp ett schema? Som jag givetvis får revidera vartefter. Jag har kommit fram till följade utifrån min lilla piggis tjej. Vad tror ni?

7.00 äta, sköta, umgänge, äta
8.45-10.30 sova
10.30 äta, sköta, umgänge, äta
12.30-14.00 sova
14.00 äta, sköta, umgänge, äta
16.00-17.00 Sova
17.30 äta, sköta, umgänge, äta
19.30-20.00 sova
20.45 äta, bad, umgänge, äta
22.00 sova
Blir det för lite med ca 14 tim sömn? Får nog svårt att få henne att sova mer..?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, sitt ner igen med papper och penna och fundera på ditt schema en gång till.

Naturliga sömnpass är 5min, 20min, 45min, 1,5 tim, 2 tim, 3tim.

2 mån skall ha 16 timmar sömn på schemat och en 3+4 mån skall ha 15,5 tim sömn på schemat.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60

När Tor fyllde 3 mån fick han det klassiska 12-45-2-45 schemat, med mat kl. 04. Tänk långsiktigt när du sitter ner för att göra ett schema. kort fmlur, lång mitt på dagen lur och kort em lur. Är tankarna som gäller.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Iris mamma

Inlägg av Iris mamma »

Tack för ditt svar. Ditt förslag 11-2-2-45 skulle nog passa oss. Jag sover gärna med Iris det första sovpasset efter natten och då är det bra om hon sover 2 tim. Sedan går jag en promenad och då är det också bra att hon sover 2 tim. Men om natten ska vara 11 tim så är det nog lämpligt att hon går och lägger sig 20.00.
-När ska jag då påbörja det sista målet? redan kl 18? Då brukar vanligtvis mål 4 börja så jag undrar hur man hinner 5 mål?

Eftersom hon är van att sova 22-07 nu så undrar jag hur det kommer bli om jag lägger henne för natten kl 20.00.
-Ska jag bara börja med det på en gång eller ska man ha en mjuk övergång till kl 20?
- när ska hon äta på natten om hon sover 20-07 och vad gör jag om hon vaknar innan det. Nu äter hon 01.30 och 05 ungefär varje natt.

Tacksam för svar!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Och GRATTIS till lilla älsklingen :heart:

Innan du förlorar dig alldeles i mer eller mindre hypotetiska detaljer, tycker jag att du ska ta dig en ordentlig funderare på hur du vill ha det här i världen.

Vill du verkligen satsa på SM, och varför då i så fall :?: Börja där :idea:

Det mesta med små barn är mycket enklare än man tror, om man bara har ett mål för ögonen.

Omvänt kan det mesta med små barn LÄTT bli absolut hur komplicerat som helst - om man inte har det.

Så det är det gamla vanliga som gäller - som med så mycket annat, för att inte säga allt, här i livet: att ta reda på vad man vill, först och främst. Och varför :wink: :lol:
Senast redigerad av annawahlgren den tis 07 okt 2008, 14:43, redigerad totalt 1 gånger.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Iris mamma

Inlägg av Iris mamma »

Jag vill absolut satsa på SM. Jag tycker att det känns så vettigt och självklart det som står i barnaboken om mat o sömn. Har redan märkt på min lilla tjej att hon mår så mkt bättre av mer sömn o rutiner. Har bara lite funderingar nu när jag ska göra upp ett schema.
Iris mamma

Inlägg av Iris mamma »

Menar du att det inte behöver vara så detaljerat? Att jag inte behöver fasta i att det ska vara på ett visst sätt, exakt 5 mål etc.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Utmärkt :wink: :lol:

Ta då en sak i taget. Schemat först. Mat inom 45 min (med marginalkvart i början), så att gränserna blir tydliga med vad som gäller och när. Nogsamt umgänge i klar och ömsesidig direktkontakt :!: Förevisningar av världen under samma personliga kontakt. Vad jag far efter här är som du säkert förstår att INTE tillskynda den inställning du möjligen, möjligen hade från början (den är rätt allmän numera), att ett litet barn ska kunna skyfflas med hur som helst på allt möjligt och behandlas mer eller mindre som ett litet paket, som man har under armen (eller hängande på sig :roll: eller bortvänt ifrån sig i vagnen :roll: ) medan man lever på som vanligt.

Små barn tar tid. Deras vakna stunder, som man då alltså kan förutse och planera för om man följer SM, är heliga. Ska få vara. Varken mer eller mindre. Heliga.

Självklart ska då ett litet barns tider respekteras lika högaktningsfullt som vuxenvärldens tider :!: :lol:

Och, som TorsMamma påpekar, klockan ändrar sig ju inte. Har tiderna och rutinerna väl fått sätta sig i lugn och ro, kan du sväva ut på vilka vidlyftiga äventyr som helst här i världen - med ett litet barn som äter överallt, sover överallt och är världens bästa, trevligaste, gladaste sällskap. Men, som sagt, Rom byggdes inte på en dag :wink: :!:

Satsa alltså på en sak i taget. Målen sköter du, med allt vad därtill hör, verkligen allt - inklusive förutsättningar för barnet att försöka ta sig fram för egen maskin (åla). Mellan målen ska barnet sedan inte störas av din (eller annans) person utan få smälta både mat och intryck och femtioelvatusen nya lärdomar :shock: utan styrning. En smula rogivande knuff i baken (bokstavligen, ha :lol: ) kan behövas, om du med schemat siktar på ungefär 2-2 och man behagar vakna för tidigt eller har svårt att komma i ro av sig själv någon gång. Vagna då eller buffa, med teknik som du övat upp INNAN, på annat än barnet (se Verktygslådan under fliken Sova hela natten).

Går du över till läggning kl 20 (mycket uppskattat nu, ska du få se) kan du alltså behöva hjälpa till en smula att ge de första nätterna sina åtta timmars längd. Ställ gärna klockan på 4 för nattmålet, så barnet från start känner att du övertagit intressebevakningen :wink: och inte behöver skrika dig till sig för att få mat. Med det lilla enkla knepet håller du alltså tiderna även nattetid och barnet kommer tacksamt att svara, när tiden är mogen dvs när du infört SM och det hela fått sätta sig en vecka efter det, med att helt sonika sluta skrika. Över huvud taget. Eller på sin höjd fem minuter / dygn sammanlagt (och då av övertrötthet).

Då blommar SM och resten av världen kommer att avundas dig svårt :lol: Tänk dig skrikfria babysim, skrikfria lattesittningar, skrikfria flygresor, skrikfria promenader, skrikfritt allt O:) :-({|=

LYCKA TILL :heart:

Ur Internationella Sova hela natten (kap. Säkerheten):

:arrow: "Små barn är vanedjur. Det är mycket lätt att införa rutiner för ett litet barn. Och det är mycket populärt. Redan kring två månaders ålder tar små barn tacksamt emot – och förväntar sig, vill jag påstå – den säkra ledning fasta tider och rutiner innebär.

:arrow: Själv är du kanske också ett vanedjur. Det skulle inte förvåna mig, för det är de flesta människor av kött och blod. Jag tycker mig ana att du är klart beroende av två koppar kaffe på morgonen, vill ha en stadig frukost senast klockan nio, äta lunch klockan ett, få fika på eftermiddagen och ha middag vid sju-åtta, kanhända. Men vad sysslar du med vid middagen, om jag får fråga? Äter du verkligen bara precis vad du behöver för att hålla dig vid liv? Eller smörjer du kråset med både förrätt och efterrätt runt huvudrätten? Och det goda vinet till maten, behöver du det?

:arrow: Nej då, det behöver du inte alls, rättfärdigar du dig. Du kan minsann överleva på 800 kalorier om dagen! Det kan du säkert. Allt det där goda lilla extra som du äter och dricker, som alls inte är nödvändigt för att du ska överleva, det inmundigar du ju för ditt välbefinnandes skull. Du njuter av mat och dryck. Du tycker inte det är någon påfrestning att äta. Det är inte synd om dig som måste äta.

:arrow: På samma sätt njuter du din goda sömn, den du förhoppningsvis återfår snart. Du tycker inte det är någon påfrestning att sova – det är inte synd om dig som måste sova. Detsamma gäller små barn.

:arrow: De fasta rutinerna lösgör inte bara energi utan också njutning."
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D När du förlänger sista (fjärde målet), kanske - vid kris - med en 20-minuterslur mitt i alltihop för att undvika övertrötthet, och tidigarelägger läggningen till kl 20, ger du en nattslurk det sista du gör innan du lägger barnet för åttatimmarsnatten. Då har du dina fem mål. Förstår du? Alltsammans står beskrivet i Barnaboken :wink: :lol:

Dessutom tillkommer ju nattmålet kl 4.
Iris mamma

Inlägg av Iris mamma »

Tack Anna för ett bra och utförligt svar!

Dagarna löper på mkt bra här. Precis enligt schema.
Godmorgon kl 7
sova 8.30-10.30
mål 2 10.30-12.30
sova 12.30-14.30
mål 3 14.30-16.30
sova 16.30-17.15
mål 4 17.30-19.30
20 min lur sedan nattslurk och läggdags.

Läggdags och natten ser väldigt olika ut än så länge men det är väl för att jag känner mig ganska kluven här. Kanske kan få lite feedback på mina två alternativ.

Alt. 1 Iris pappa kommer hem 18.30 så när middag, umgänge dem emellan och bad är avklarat så är en lämplig sovtid 21.00. Eftersom hon bara sover 3-4 tim i taget på natten så är jag i ärlighetens namn lite skeptisk till att det ska funka med 8 tim utan mat redan. Tänkte här kanske mat kl 03, då blir det 6 tim. och sedan god morgon kl 7.

Alt 2 God natt kl 20.00 sova 8 tim med mat 04. Pappan får lägga om sina arbetstider något. Detta förslag är ju det vi tänkte mer långsiktigt, om ngn månad kanske. Är det en dum idé att få in alt 1 för att sedan byta till alt 2 om ca en månad. Jag är som sagt lite mer skeptisk till att detta ska funka redan. Men vad säger ni med mer erfarenhet, kan man gå till detta från att bara sova 3-4 tim i stöten? Eller är det bättre att börja med 6 tim?

Det nödvändiga för båda förslagen tror jag blir att ta en tredagars kur med vagnen. Igår skulle jag testa buffningen som jag övat in. Jag la henne till rätta på mage och började buffa, Hon stoppade in handen, ibland tummen, i munnen som hon nyligen börjat med när hon känner sig lite orolig (vad gör åt det, vill inte att hon ska bli en tumsugare som jag var). (ville ej ta nappen) Det hela slutade med att hon kaskadspydde ner hela sängen. En kombination av att hon stoppade in handen för långt o buffandet tror jag. Blev riktigt rädd för hon blev högröd i ansiktet o kräktes massor. Kände mig så usel efter detta o vågar inte ge mig på buffningen på ett tag.. Så för att hon ska sova förbi något mål på natten så måste det nog bli vagnen eller vad tror ni?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"