Har en fem månader gammal son där jag nu kört kuren helt enligt regelboken i fem dagar. Det har fungerat jättebra. Han har sovit 11,5 timma på raken alla nätter med undantag av första natten och ett uppvak tredje.
Problemet är dock att han verkligen verkar lida av att vi tagit ifrån honom nappen vid insomning på kvällen och inomning på dagarna. Vid insomning kör han in allt han får tag på in i munnen samtidigt som han gråter. Han har ockå en speldosa som har som han suger fanatiskt på eftersom ett parti påmimmer lite om en napp (fast den är gjord av tyg) Jag mår jättedåligt att se honom. Har försökt att hjälpa honom att ta tummen men tummen är typ det enda han INTE vill ha in i munnen.
Jag var inställd på att det skulle bli jobbigt men jag hoppades att det här med nappen skulle försvinna åtminstone efter ett par dagar. Är det någon som har kört kuren med napp och med bra alt. hyfsat resultat?
Jag har funderat lite om man kan göra någon variant ex. när bekräftelseramsan kommer tar man ut nappen. Eller helt helt enkelt låta nappen vara kvar vid insomning och ALDRIG sätta in den på natten och således lära honom att somna om på natten utan. Vad tror ni om detta?
Jättetacksam för råd. Vill dock inte ha råden av det slaget att han glömmer snart nappen. De råden känns inte konstruktiva just nu.
Tack på förhand.
Lider utan napp!!
Så vad vill du då ha för råd? När det är kuren du kört, och kuren du tänkt genomföra? Då använder man ju inte nappen "tyvärr"...
Det brukar vara så att det är föräldrarna som lider mest av att nappen är borttagen... Och glömmer inte NI den, så lär inte han göra det heller förmodligen!
Låt honom sutta på det han kommer åt, min Saga suttade förut mycket på sin tygkanins öra till exempel! Vill han sutta på sin speldosa så låt honom göra det då, det kanske kliar i munnen om han kanske håller på att få en tand till exempel? (Många kansken blir det
)
Det brukar vara så att det är föräldrarna som lider mest av att nappen är borttagen... Och glömmer inte NI den, så lär inte han göra det heller förmodligen!
Låt honom sutta på det han kommer åt, min Saga suttade förut mycket på sin tygkanins öra till exempel! Vill han sutta på sin speldosa så låt honom göra det då, det kanske kliar i munnen om han kanske håller på att få en tand till exempel? (Många kansken blir det
-
Gäst
-
Hampus i Lit
Jag ska faktiskt erkänna att vi använder nappen på dagtid, aldrig på natten.
Tänker inte råda dig att fortsätta med den för Sagomamma och Mammut Maria har erfarenhet och vet ju vad som är rätt.
För oss har det funkat bra men nu när han kan vända sig till rygg på natten så slår det mig att det kan vara därför som han har svårt att somna om.(sover på rygg dagtid oftast)
Så vill bara råda dig att tänka dig för, vi ska ta bort den så blir nog promlemet bättre.
Lycka till!
Tänker inte råda dig att fortsätta med den för Sagomamma och Mammut Maria har erfarenhet och vet ju vad som är rätt.
För oss har det funkat bra men nu när han kan vända sig till rygg på natten så slår det mig att det kan vara därför som han har svårt att somna om.(sover på rygg dagtid oftast)
Så vill bara råda dig att tänka dig för, vi ska ta bort den så blir nog promlemet bättre.
Lycka till!
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
Hej
Vi tog bort nappen vid drygt fem månaders ålder. Det tog två nätter att få till somnandet själv och att hon inte vaknade på natten. Efter ca 2 veckor hittade hon tummen.
Jag hade ingen tanke på att hon skulle ta den eftersom hon inte gjorde det direkt, så jag tror inte att det hjälper att du försöker trycka in tummen i munnen på honom. Det visar ju bara att ni tycker att det är något som ska in där.
Det finns gula plastbollar som piper lite när man trycker på dem och som har små runda pluttar som sticker ut. En sådan köpte vi till Vera och den sög hon rätt mycket på på dagarna, men den var ju aldrig med i sängen.
Glöm nappen!
/LO
Vi tog bort nappen vid drygt fem månaders ålder. Det tog två nätter att få till somnandet själv och att hon inte vaknade på natten. Efter ca 2 veckor hittade hon tummen.
Jag hade ingen tanke på att hon skulle ta den eftersom hon inte gjorde det direkt, så jag tror inte att det hjälper att du försöker trycka in tummen i munnen på honom. Det visar ju bara att ni tycker att det är något som ska in där.
Det finns gula plastbollar som piper lite när man trycker på dem och som har små runda pluttar som sticker ut. En sådan köpte vi till Vera och den sög hon rätt mycket på på dagarna, men den var ju aldrig med i sängen.
Glöm nappen!
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
Gäst
-
jordgumman
Jag har inspirerats av sova-hela-natten-filosofin, men inte svalt den med hull och hår. Min dotter sover hela natten på rygg och använder dessutom oftast napp för att somna. Hon vaknar ibland någon gång under natten och somnar direkt igen med nappen, det är inget problem för mig. Däremot vaknar hon lite för tidigt för min smak, kanske hänger det ihop med nappen eller något annat. Jag har tänkt att ta en separat napp-kur lite längre fram för hon gillar verkligen sin napp nu och kommer till ro direkt med den (och sugbehovet har inte avtagit drastiskt i och med att hon blev fyra månader gammal). Så det går att tänka själv, plocka det som passar en och lämna det som inte passar en därhän. Men du lär inte få några duktighetsmedaljer på det här forumet om du gör så! Lycka till och sov gott!
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
-
father of sons
Som Mammut sa någon gång: Tänk om folk hade lika mycket förtroende till sig själva som en gummipropp i munnen (kanske inte ordagrant men...typ
Jag fortsätter att citera kloka människor (Anna Wahlgren)
Självklart ska alla göra vad de tror på.På mina resor utanför västvärlden ser jag inte en enda unge som använder napp. Någonstans. I något format.
Det är vi vuxna som skapar det tystande beroende som heter napp - inte barnen
Jag tänker att barnet ska bli tryggt i sig självt, kompetent. Den tryggheten ska inte ligga i nappen. Våga tro att barnet klarar sig utan!