vaknar för tidigt - pigg och glad

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
marakatti

vaknar för tidigt - pigg och glad

Inlägg av marakatti »

hej

Började kura lilla Thelma (snart 7 mån) förra veckan. Det går...hyfsat. De två första nätterna mindre bra, i går natt vaknade hon till kl 5, somnade om efter två ramsor och sov till halv sju - inte till sju, som hon borde.
(Schema:
7.00 god morgon
7.20 grötfrukost, amning
9.30-11 lur ute i vagn
11.30 lunch
13.30 -15 lur ute i vagn
15 mellis
17 middag
17.30 -17.50 lur
19.30 kvällsgröt
20.00 gonatt)

Natten innan vaknade hon 6.15, sjöng och jollrade - och bajsade. Pappa böt blöja och inte somnade hon ju om mera då. Hon sjöng och kvittrade och var pigg och glad.

I morse vaknade hon 5.50 och låg och kvittrade och var glad. Jag ramsade - utan verkan. Sedan bajsade hon - och blev arg. Jag ramsade och ramsade till 6.45, då fick hon ta morgon.

Förslag. "Får" vi ta morgon 6.45 (marginalkvart) och sen då när hon varit vaken över en timme längre än vi "ska". Ska hon ändå läggas 9.30 enligt schemat?

Och om hon vid 20 min-luren tar 7 minuter på sig att somna, ska hon iaf sova enligt schema, el ska man ta 20 min från att hon somnat?

Tacksam för råd

m
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan!

Det låter som att ni är på spåret! =D> Att gullungarna vaknar i vargtimmen eller lite tidigare än vad det var tänkt är inget ovanligt - speciellt inte i början av kuren. Ni har ju kommit långt redan nu, så misströsta inte! :) Jag skulle nog inte kalla ert resultat för enbart hyfsat utan rent av bra :wink: .

Hon verkar ju vakna glad i de flesta fall och det är okej. Hon kan behöva lite egentid på morgonen så se det inte som något negativt. Det viktiga är inte att hon sover varje minut utan att ni ger henne förutsättningarna att sova det hon behöver. Ni kan ta upp henne inom marginalkvarten, men försök att hålla er inom den bara då det behövs. Av egna erfarenhet vet jag att om man börjar ta upp lite tidigare och tidigare så blir det bara tok av allt :roll: .

Ni ska hålla schemat trots att hon vaknar "för tidigt" på morgonen.
Vid 20-minuters och 45-minuters lurar tar ni tid från det hon somnar. Tänk på att om det tar längre än 15 minuter för prinsessan att somna så blir 20-minuters luren bara 5 minuter den gången, och 45 minuters blir en 20-minuters just den gången.

/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"