ny här, reflektioner efter dag ett

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
marakatti

ny här, reflektioner efter dag ett

Inlägg av marakatti »

Hej alla "Experter"

ge gärna synpunkter på vårt kurande!
har börjat kura lilla Thelma (6,5 mån) som först började kräva bröstet varannan timme, och sedan började ligga vaken och "prata" eller vara ilsken i 1½-2 timmar per natt när jag bestämde mej för att sluta amma.

Här är rvårt schema:

7.00 vakna, byta blöja, äta
9.30 -11 första luren
11.30 lunch
13.30 -15 middagsvila
15 mellanmål
17 middag
17.30-17.50 lur
19.30 kvällsrutiner, gröt och nattamning
20 sova natt

Att få henne att sova till natten är inget problem. Men sedan...
Har bestämt att vagna henne, känns lättare än buffning. När hon väl börjar sova (förhoppningsvis innan hon blir konfirmerad) är det meningen att hon ska sova med storasyster ett tag. Nåja, vi började igår...

Natten gick inte så bra. Hon var vaken 23.30, somnade efter vagning och en ramsax4

vaknade igen 00.40 och då var det kört. somnade 1.20 – i 10 minuter och satte igång med full styrka igen. Jag vagnade och ramsade sjuttielva gånger. Men genast jag stannade vagnen och hämtade andan för att ramsa, vrålade hon igen. så jag vagnade, gick ut, ramsade, ramsade väntade, ramsade…gick in, vagnade…

ja… 2.30 fick vi sova
för att få sova till 4.20 då hon vaknade, somnade efter 10 min och sov till 5.30 då hon vaknade igen – ursinnig (den tiden har jag brukat amma, när jag "slutade" nattamma satte jag gränsen vid kl 5 och då sov vi vidare till ... 7, 8 ungefär, beroende på hur natten har varit) då hon inte fick mat den här gången, men 6.20 blev det tyst. Men då tog jag morgon. Och Thelma blev väckt klockan 7.

Trodde hon skulle vara jättetrött före vi gick ut, men det gick förvånansvärt bra fram till 9.30. men så hade hon storasyster som kompis också… Andra sovpasset måste jag väcka henne kl 15.

nu ska vi snart äta.

skriv gärna vad ni tycker

m
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej och välkommen :heart: :D ! Det jag funderade över med schemat är att det är lite i underkant med sömn, får det till 14,20. Iofs drar man ner till 14,30 vid 7 mån ålder så det kanske är ok. Jag skulle nog lägga middagen kl 18 så hon hinner jobba upp lite mer hunger, annar sär det så tätt inpå mellanmålet. Men det där känner ni bäst själva vad som funkar för er. Fungerar det bra att ha så långt till lunch efter frukost?

Äter hon bra vid måltiderna?

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
marakatti

Inlägg av marakatti »

hallå emma och tack för ditt svar

jo, schemat funkade bra igår. Hon har inte varit så hungrig på morgnarna, vill tanka på kvällen i stället. Mellanmålet är inte så stort.

Jag tycker hon äter hyfsat. C en deciliter gröt på morgonen + ammas ur båda brösten. Liknande potatis+kött till lunch och middag och gröt + amning till kvällen. Det blir ju 5 mål om dagen

I natt sov lilla damen från 20 till 4.30! Men då var hon vaken till 5.40. Känns som om jag inte har riktigt grepp om när jag bara ska ramsa och när hon skriker så vådligt att jag måste vagna. Hon blev nästan bara argare när jag försökte med ramsorna. Var in och svängde henne, solfjädrade, ramsade...

Men vid sista gången efter solfjädern blev hon tyst. Ramsade ut. Ramsade en gång till .Väntade - tystnad. Tyst bekräftelseramsa och sen sov jag sött till kvart i sju, när storasyster vaknade...

m
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag tycker det låter som ni jobbar på jättebra! Nu ska ramsan ta över mer och mer och är det första ni ska ta till. Och ge dig inte, den ska ta! Bekräfta noga även om hon skriker upp sig mellan varven. Blir det för ledset så gå in och vagna, men avvakta och avvakta!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"