När sitter standardmodellen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Saara

När sitter standardmodellen?

Inlägg av Saara »

Hej! En ny fråga, som "nybörjare" har jag massor med frågor om standardmodellen.

Jag läste just den uppmuntrande stickyn- livet efter SHN-kuren och det lät ju positivt :)

Nu undrar jag hur länge det tar innan det med hjälp av standardmodellen planerade schemat "sitter"? Och ska det då funka så bra att bebin inte alls vaknar till under sovpassen eller är det för bra för att vara sant?

Vi har nu hållit på i ca en vecka med standardmodellen och det har gått ganska bra på så sätt att vi kom ifrån bröstcirkusen som ofta ägde rum på eftermiddagen (= 15 min. vid bröstet, 15 min på axeln i väntan på rap, 15 min i sängen sen bröst igen).

Kvällen är dock ännu trasslig. Dagstid går det bättre men rätt ofta tycker jag att hon inte sover sina 2-2,5 timmar av sig själv utan jag måste hjälpa till (vagnar). Att 45 min. är ett klassigt sovpass märks tydligt, likaså 90 min. Jag har lagt henne klockan 22.00 varje kväll och då har hon behövt vagnas upprepade gånger. Jag försöker vara noga med att inte fastna i vagnandet, slutar innan hon somnat in ordentligt.

Hur bra skall standardmodellen funka? Är det realistiskt att vänta sig att de inte vaknar upp alls under sovpassen eller skall man vara nöjd med att man får dem att somna om på nytt?

Hoppas på svar av de klokare, det här är ett underbart forum :D
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Vad bra att du har börjat direkt, då är risken minimal att din lilla tjej drar på sig någon sömnbrist, och inte ni föräldrar heller.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av standardmodellen. Eller jag kanske inte ska säga tyvärr, för det funkade så bra i början så jag behövde inte söka någon hjälp. Vi införde schema och andra verktyg först vid 5-6 månaders ålder.

Däremot finns det andra som har svarat på liknande frågor ganska nyligen:
http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2631
http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2627

Du fick ju själv en del svar på dina frågor förra gången.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Saara

Inlägg av Saara »

Tack Lotta! Jo, jag försöker att inte stressa och ha för bråttom. Det var mest för nyfikenhets skull som jag undrade när standardmodellen sätter sig, jag tänkte vänta lite med att försöka få bort första nattmålet tills vi har dagarna i skick. Det är väl bara tålamod som gäller, skall vänta tills 8 veckor, hade missat MammutMarias inlägg som du hänvisade till.

Hade annars min ömma mor här på besök då flickebarnet vaknade efter 1,5 timme. Gick ut och vagnade och när jag kommer in säger mormor: Men så du kör med vagnen, den stackarn blir ju sjösjuk! Då frågade jag henne: Tror du att de som är sjösjuka sover gott? Hon sov nämligen 1 timme till och då hon vaknade var hon glad och åt med god aptit, hon åt nästan så bra att hon höll på att somna på nytt :P
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!
Vi körde standardmodellen från början och det funkade bra nästan från början. Kvällarna kom jag ihåg var svåra. Sonen hade ofta ett längre vakenpass på kvällen. Han ammad länge på kvällen och skrek en del just på kvällen första 1-2 månaderna. Han hade svårt att komma till ro inför natten. Vi vagnade aldrig däremot buffade vi lite på honom(inte Annas buffning). Har också för mig att vi försökte få honom att ha napp just vid insomnandet. Han använde aldrig napp och tror att det gjorde att han hade lite svårt att komma till ro. Vi tog bort det hel sedan och han använder numera tumme.
Jag försökte se till att ha honom uppe 1,5-2 timmar med umgänge, social delaktighet, mat , byte, egen tid ganska tidigt. Så var han ett barn som gärna ville greja med sitt och inte så mkt för att vara i famnen annat än när det var matdags. När det gäller sömpassen försökte jag följa hans rytm när det gäller längden på dem. Det jag styde upp var vakentiden och tiden för natt. Han sov över det första nattmålet vid kl. 1 vid 1 månad utan att vi behövde göra något.
Marie
Saara

Inlägg av Saara »

Ja det där hur mycket jag bör styra sovpassen har jag funderat på. Jag har försökt sikta på ca 2 timmar. Vaknar hon efter 20 min eller 45 min har jag nästan alltid gått ut och vagnat och för det mesta efter 90 min också, beroende lite på hur länge hon varit upp. Försöker alltså gå enligt principen att varje mål skall börja ungefät var fjärde timme. Hon somnar ganska lätt om med vagning. Idag var jag tvungen att lägga henne inne i sin säng och då vakna hon efter 45 min. så där sprack det passet :cry: Skall försöka lägga in en 45 minutare lite senare i kväll.

Kvällsläggningen har gått bättre. Jag försöker inte längre amma henne till sömns utan lägger henne 22.00 varje kväll (efter att hon fått ordentligt med mat) och först lägger jag henne till rätta. Går ut och hör hur hon börjar böka, sen kommer första grymten och efter en stund första skriket. Då går jag in och vagnar tills hon är lugn men slutar innan hon somnar. Det där får jag upprepa några ggr under ca 15 min. innan hon somnar in. Idag då jag läste här på forumet insåg jag att jag inte genast skall gå in och vagna utan stå och lyssna på skriket först. Det där hade jag missat, ikväll skall jag försöka lyssna och tolka noggrannare.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"