Alltid trösta i sängen???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ac

Alltid trösta i sängen???

Inlägg av ac »

Jag undrar om jag alltid ska trösta min dotter i sängen när hon börjat gråta, och ej ta upp henne. gäller detta även när jag vet att hon är hungrig. Är det inte bättre då att ta upp henne och ge mat så snabbt som möjligt? Eller måste jag få henne lugn först?
Emmas och Sofias mamma
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Hur gammal är din dotter?

:idea: Om det är så att hon ska ha mat så är det bättre att bestämma tider och förekomma henne INNAN hon hunnit vakna till och gråta. Alltså - du tar upp henne när hon sover och ammar/flaskar "i sömnen". Eventuellt behöver du väcka henne då för att hon inte ska "glömma bort" att äta. Om hon ger ljud ifrån sig innan "tiden är inne" så nappar du upp henne så fort du kan och ger mat.

:idea: Kontentan av detta blir då att hon inte ska ha hunnit skrika upp sig innan hon får mat och således har du ingen anledning att få henne lugn innan du tar upp henne!

:D Lycka till!
ac

Inlägg av ac »

Hej!
Tack för svaret1

Min dotter är 4 månader.
Hon har svårt att sova längre stunder. oftast bara några minuter, sen vaknar hon och är ledsen. Då (om det inte är matdags) tröstar jag henne i sängen tills hon blir lugn, då jag tar upp henne. Ibland lyckas jag få henne att somna om.

Mammut Maria skrev::D Hur gammal är din dotter?

:idea: Om det är så att hon ska ha mat så är det bättre att bestämma tider och förekomma henne INNAN hon hunnit vakna till och gråta. Alltså - du tar upp henne när hon sover och ammar/flaskar "i sömnen". Eventuellt behöver du väcka henne då för att hon inte ska "glömma bort" att äta. Om hon ger ljud ifrån sig innan "tiden är inne" så nappar du upp henne så fort du kan och ger mat.

:idea: Kontentan av detta blir då att hon inte ska ha hunnit skrika upp sig innan hon får mat och således har du ingen anledning att få henne lugn innan du tar upp henne!

:D Lycka till!
Emmas och Sofias mamma
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej ac.
Jag skulle säga att du har hamnat rätt.
Läs allt om kuren och fundera på om det är något för er. Att sova korta stunder ytligt och inte få längre sammanhängande sömn är inte bra, med största sannolikhet rent av skadligt.

Din dotter klarar av 12 timmar i sträck utan mat (förutsatt att hon får tillräckligt med mat på dagan) och ska absolut inte ha mindre än 8 timmar sammanhängande. Totala sömnen per dygn behöver vara ca 15,5 timmar.

Välkommen!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"