Läggdax för Colin 9 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nyponros

Läggdax för Colin 9 mån

Inlägg av Nyponros »

Hej på er alla!

Min underbara son Colin 9 mån har alltid varit lätt att lägga på kvällen. Men tider har förändrats... I och med att han har börjat resa sig upp i spjälsängen så har nattläggningen blivit ett litet problem. Efter några veckor med springande in och ut ur sovrummet för att lägga han tillrätta så bestämde vi oss för en ny taktik. Vi börjde för en vecka sen med att vi går in och lägger Colin, säger godnatt, sov så gott och går ut. Direkt börjar han gråta förtvivlat och gör så tills han somnar. Vi sitter utanför dörren och säger vår ramsa då och då så han vet att vi finns och att allt är lugnt och tryggt. Första kvällen tog det 45 min (somnade sittandes i sängen), andra 10 min och sen 5 min. Igår tog det dock 30 min igen (är förskyld nu oxå).

Det jag nu undrar är om vi gör rätt? :? Hjärtskärande att höra honom så förtvivlad och att han ska behöva gråta sig till sömns. Han har aldrig gjort det tidigare. Hur lång tid brukar det ta innan de förstår och är trygga i att somna själv utan gråt? Gör vi även rätt i och göra läggningsproceduren i spjälsängen kort? Ska vi sitta kvar ett ta innan vi går ut? Ska det vara helt mörkt i rummet innan han somnar? Dörren stängd, öppen eller på glänt? Gah! Behöver råd!

Hans schema ser ut så här:
6.30 Godmorgon
7.00 Frukost
10-11.30 Sova
11.30 Lunch
14.30 Mellis
15-16.30 Sova
17.30 Middag
19 Välling
19.30 Godnatt

Tack på förhand alla snälla där ute!
Kram
:heart: Mamma till Colin född 071206
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Kul att du hittat hit :heart: och vill hjälpa er son till en skön och trygg sömn . Har du läst om SHN? Det ni gör nu är inte SHN. Om man gör en SHN-kur finns det jättebra beskrivet hur man går tillväga de fyra dagar som kuren tar, samt uppföljningsveckan efter det. Man börjar inte med enbart ramsan för de har ännu inte lärt sig att ramsan är förknippad med sömn. Så jag tror din son till en början behöver mer hjälp att komma till ro än bara ramsa. Bestäm dig för om du vill göra en SHN-kur, läs och läs och läs igen och fråga gärna mer här på forumet. Finns massor av guldkorn att hitta här.

Det är olika hur snabbt de somnar utan protest, vissa är bara sådana att de gnölar lite innan de kommer till ro. Men ledsen ska han inte behöva somna länge till efter kuren.

Helt mörkt i rummet, dörren kan vara lite på glänt om ni vill men bara så att ljuset inte når honom. Läs allt om social delaktighet på dagarna, skrattet till godnattet och förhållningssättet i allmänhet. En harmonisk tillvaro finns runt hörnet!

Schemat ser bra ut. Tycker själv att 12-timmarsnatt är kanon, men med det gör ni såklart som ni vill.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Nyponros

Inlägg av Nyponros »

Hej Emma!

Ja vi har nog varit bortskämda med att inte behöva kura Colin ordentlig i och med att han alltid har sovit bra på nätterna. Nu är det dax att köra en kur tror jag. Vårt bekymmer är ju läggningen för på nätterna sover han :sleep: . Kan hända i bland att han vaknar vid 5-6 tiden och då vore det ju bra att ha kört in kur-tekniken så vi kan använda den då oxå. Den metoden vi har kört nu i några dagar har inte känts rätt. Colin brukar aldrig gråta sig tills sömn annars och jag tycker inte han ska behöva göra det nu heller! Vill ha min glada sovkille tilllbaka :lol:. Nu har han ju nästan fått panik när han ser spjälsängen och gråter innan vi ens lagt ner honom. Så i kväll gäller det.... jag har redan provat buffningen på dagsluren och det fungerade finfint. Håll tummarna för i kväll!!!

Tack för ditt snabba svar och lycka till med din kommande leverans :heart:

Kram Karin
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Ser fram emot rapport :D

Kram Emma
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

ser även jag fram emot rapport! :D
kram kompis!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Nyponros

Inlägg av Nyponros »

1:a nattrapporten.....

Ja eller JAAAA! Colin somnade efter 15 min och 4 buffningar. Somnade utan gråt men han protesterande innan. Sov tung som en stock fram till 06.00 då han vaknade av sina hostningar och började gnälla (han är förskyld nu). Jag var snabbt där (höll på att ramla på väg dit för jag var nog inte riktigt vaken :D ) och ramsade + buffade. Han somande aldrig om men var lugn de sista 2 ggr jag lämnade honom. Började gnälla efter typ 1-2 min. Vi höll på till 06.30 då det var godmorgon. Problemet var att då jag skulle gå in och säga godmorgon började han gråta när han såg mig. Försökte lugna i sängen men han var jätteledsen. Verkade vara superhungrig för när jag väl fått upp honom och gav han mat VRÄKTE han i sig. Blev en lite konstig morgon då han liksom var lugn och när jag kom in så började han stortjuta. Han trodde väl jag skulle gå ut igen och lämna honom... svårt detta innan det satt sig.

Om han vaknar typ 06.15 och jag har morgon 06.30 ska jag vara benhård med tiden eller ska jag ta upp en kvart innan i så fall?

Kram så länge!
:heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

kanske ska du påbörja eller rättare sagt fortsätta den här tråden under forumindexet på kurbarn mellan 4 och 12 månader- där finns ju just dem som håller på att kura sina älsklingar.

jag skulle försöka vara hård med 06.30 morgonen. en kvart till står man ju ut! annars har det hela en tendens att bli 06.10 som senare kan bli 06 osv... inget vidare.

häll i honom en massa gröt/välling innan sovdax ikväll så kanske han inte är vrålis imorgonbitti!

håller tummarna! :D
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

Nyponros

Inlägg av Nyponros »

Där satt den!!! :D
Colin somnade på 5 min med hjälp av 2 korta buffningar. Han somnade utan missnöje och låg och sa "dadada" i mörket innan han somnade. Trodde ej det var sant! Min kille e tillbaka! Mina ögon tårades av glädje när jag hörde hur han låg och pratade med sig själv och sen blev det knäpptyst. Jag å Anders stod bara utanför och log. Gnydde till en gång 10 min senare och då ramsade jag en gång och sen blev det tyst igen. Sov natten igenom och vaknade kl 06.25 av att gny. Jag ramsade en gång och han tystnade. Hörde hur han sen grejade inne i sängen och "dadade" så 06.30 stormade jag in glad som en solstråle (och det var jag verkligen!). Han blev så glad och verkade så nöjd! Tänk om den onda cirkeln är bruten nu?! Det känns så himla bra redan och jag är så glad att vi inte väntade längre med att kura honom fastän han sovit bra på natten. Tycker ändå det är lite svårt att dra ramsan när man går ut på kvällen men det är bara att öva, öva, öva. Känns som att man stör honom men jag vet att det är den som ska vara stöttepelare sen.

Är fortfarande väldigt hungrig på morgonen. Drack 1 1/2 flaska välling. Han är van att få mat (amma) direkt när han vaknar men nu har vi tagit bort morgonamningen i och med att han tar flaskan. Matade honom så mkt vi kunde igår kväll. Har kinkat lite med maten i och med att han är förskyld. Kan ju bero på det och att han är på bättringsvägen.

Hur flyttar man över tråden till "kurbarn"? :?

Kram
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Åh vad roligt! Vad duktiga ni är =D> :!:

Jag vet inte hur man flyttar tråden. Men du kan ju kopiera dina inlägg och starta en ny tråd på kurforum.
Kram Emma
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi ber adimn flytta, dom kan sånt! :wink:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej! :D :D :D

vad glad jg blir för eran skull! känner igen mig så väl i det i beskriver med glädjen över att det fungerar! man blir så stolt över sitt barn och sig själva!

lite bakslag får man räkna med men verktygen finns och det här fantastiska forumet att vända sig till när man behöver råd och stöttning!

kramis!

Nyponros

Inlägg av Nyponros »

Lite rapport från vår SHN-kur å lite frågor...

Hej!

Ja nu har vi kört kuren och det har gått bra och mindre bra. Colin har återigen blivit en duktig godnatt-kille och somnar själv efter ca 5-10 min. Räcker med en ramsa (ibland 2) innan han somnar. Sover hela natten till kl 05-06 då ett nytt problem dykt nu och det är just vargtimmen. Detta har tidigare inte heller varit ett problem men är extremt drygt! I måndags morse trodde jag att skulle gå av! Han gnällde till 04.30 (så tidigt har han inte vaknat sen han var typ 4 mån). Gick bara inte att få honom att somna om. Han lyssnade bara inte på ramsan och blev hysterisk tillslut (jag med bör tilläggas). Buffa hjälpte inte heller. Tillslut kl 05.30 tvivlade jag på om han blivit mer sjuk (han är förskyld) för han var väldigt tät i näsan. Gav honom näsdroppar men hjälpte det..... nej då! Blev bara värre... å tillslut tog jag upp honom och la honom hos oss å då somnade han direkt med händerna runt min hals. Vet att jag inte skulle tagit upp honom men han gjorde mig osäker. Usch, fy å blää!
Vad gör man är han inte lyssnar på ramsan och buffningen verkar "egga upp" honom i stället? Man ska ju helst inte gå in och buffa nu? Svårt att buffa kort i och med att han lyfte upp huvudet så snabb när jag slutade. Var det dumt att påbörja en kur under hans förskylning kanske? Hoppas ändå på att han nu förstått ordentligt i och med att föregående natt funkade bra. Är ändå rädd att få fler sånna tidiga morgonvrål. Tips å råd tack!

Ja lite funderingar från en mamma som SKA ha ett sovande barn även under vargtimmarna!

Kramar Karin
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Först lite förkylsningslänkar från TorsMamma http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=.

Sen: vaknar han efter 5-snåret så ge en pangramsa (hög och gladx4) och sen välj en av följande strategier (Elle har skrivit):
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Kram Emma
Nyponros

Inlägg av Nyponros »

Tack Emma å lilla Mia för bra tips och stöttning!

Colin ha de sista nätterna sovit gott och i morse fick vi väcka honom kl 07! Nu vet vi att kuren fungerar och det ska jag berätta för ALLA. Han är frisk nu oxå så det har nog bidragit till att han inte störs av sig själv på natten. Fy för förskylning!

Ramsan verkar sitta bra för han tystnar snabbt när vi säger den. Jag är så stolt över honom :D

Ha en mysig höst! Jag återkommer när det strular och jag behöver råd.

Kram :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"