Hej på er!
Jag kör standardmodellen på min lilla Emma som imorgon blir 4 veckor. Jag har ibland svårt att få henne att komma till ro. När hon har ätit från bröst 2 andra gången sover hon oftast och när jag lägger ner henne vaknar hon inom 10 minuter. Jag brukar vagna eller buffa beroende på vart hon ligger.
Vissa gånger kan jag få hålla på 4 gånger innan hon somnar och då är redan schemat spräckt. Alltså jag börjar lägga henne efter 1 1/2 timme men när vi är färdiga med hennes "uppvaknanden" så kan det ha gått 2-2.15 timmar.
När hon vaknar så här smått när hon ska sova så försöker jag få henne att äta lite till men det funkar inte alltid. SUCK
Ganska ofta vaknar hon också inom 2 timmar, sällan att hon sover mer än 1.5 timmar. Känns så hopplöst, vad gör jag för fel????? Det låter så enkelt i boken med att äta 1,5, sova 2,5..Förstår ju också att det inte funkar fläckfritt från första början men eftersom Anna påpekar hur viktigt det är att hålla schemat och dess tider så förstår jag inte hur jag ska göra när hon vaknar inom 2 timmar och skriker efter mer mat. Ska jag då ge mat eller låta henne vara ledsen tills nästa matperiod börjar ?! ?!
Tacksam för hjälp.
Varför sover hon inte efter målen enligt standard
Hej!
Så här små bebbar är lite svåra att hålla vakna under matpassen...Men det såg jag att du också märkt på ditt andra inlägg
Jag brukade ta av dom nakna en stund, då kvicknade dom till
Jag tror det är det det hänger på i ditt fall, hon äter inte tillräckligt mycket för att våga sova fulla passet ut. Orkar inte, blir för trött av själva sugandet.
Frågan är vad hon gör när hon vaknar fast det inte är dags? Är hon nöjd ändå? Eller skriker hon?
Jag minns hur min Ida gjorde. Hon vaknade, och låg och tittade, jag tog ingen notis om henne, och hon somnade faktiskt om av sig själv, men det kunde ta uppemot 20 minuter.
Eftersom du är inne på denna sidan antar jag att hon sover på mage?
Om hon inte gör det, tycker jag du ska skaffa larm och lägga henne på mage. Sömnen blir fantastiskt mycket bättre av magläget, det kan annars vara det som fattas henne.
Det är under denna månad som följer nu, du ska kunna börja utkristallisera hur hon "är". Är hon mer pigg på morgonen, eller mer på kvällen? Känn av henne, och när hon är 2 månader spikar du ett schema.
Läs även mitt svar till Saara, där kan du få lite tips.
kram anna
Så här små bebbar är lite svåra att hålla vakna under matpassen...Men det såg jag att du också märkt på ditt andra inlägg
Jag tror det är det det hänger på i ditt fall, hon äter inte tillräckligt mycket för att våga sova fulla passet ut. Orkar inte, blir för trött av själva sugandet.
Frågan är vad hon gör när hon vaknar fast det inte är dags? Är hon nöjd ändå? Eller skriker hon?
Jag minns hur min Ida gjorde. Hon vaknade, och låg och tittade, jag tog ingen notis om henne, och hon somnade faktiskt om av sig själv, men det kunde ta uppemot 20 minuter.
Eftersom du är inne på denna sidan antar jag att hon sover på mage?
Om hon inte gör det, tycker jag du ska skaffa larm och lägga henne på mage. Sömnen blir fantastiskt mycket bättre av magläget, det kan annars vara det som fattas henne.
Det är under denna månad som följer nu, du ska kunna börja utkristallisera hur hon "är". Är hon mer pigg på morgonen, eller mer på kvällen? Känn av henne, och när hon är 2 månader spikar du ett schema.
Läs även mitt svar till Saara, där kan du få lite tips.
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Hej.
Jag tror att du har lite för brått. Hon är knappt en månad och det är nu standardmodellen ska börja införas.
Gör som du gör, men stressa inte. Det låter som om du är väldigt otålig, då går det inte så lätt att lugna en liten.
Se till att hon äter enligt Bröst 1, rap, bröst 1. Blöjbyte och umgänge. Bröst 2, rap, bröst 2. inom 1,5 timmar. Efter det ska hon sova - inte äta mer. Lägg henne i vagnen och vagna så fort hon vaknar. Hon håller på att lära sig. Det är du som ska lära henne.
Så jag skulle egentligen bara vilja säga tålamod
/LO
Jag tror att du har lite för brått. Hon är knappt en månad och det är nu standardmodellen ska börja införas.
Gör som du gör, men stressa inte. Det låter som om du är väldigt otålig, då går det inte så lätt att lugna en liten.
Se till att hon äter enligt Bröst 1, rap, bröst 1. Blöjbyte och umgänge. Bröst 2, rap, bröst 2. inom 1,5 timmar. Efter det ska hon sova - inte äta mer. Lägg henne i vagnen och vagna så fort hon vaknar. Hon håller på att lära sig. Det är du som ska lära henne.
Så jag skulle egentligen bara vilja säga tålamod
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
PÅ VÄG mot standardmodellen åt vår Simon 1,5 timme och sov sen 1,5 timme. Vi förlängde sömnen efterhand - och det tog ganska länge för oss innan han sov längre än så varje gång. Totalt sett fick han sitt sömnbehov tillfredsställt så allt var frid och fröjd och vi hade ett schema...om än inte precis som skolboken från början.
Allt behöver inte vara exakt till punkt och pricka när du startar - det KAN helt enkelt inte bara gå på räls, men mycket är vunnet bara man strävar mot fasta dagar. Har ett MÅL i sikte. Tålamod som LO skriver.
Lycka till och välkommen hit!
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006.