Vad tror du om det här istället? Anledningen till att hon idag vaknar för tidigt tror jag beror på att nattmålet kommer för tidigt. Oftast brukar juvelerna bara klara ca 3 tim sömn till efter nattmålet. Vid 3 månader kan du sedan tidigarelägga natten till 20.00, ta bort 20-minutaren och minska fm-luren. Hur går det med maten? Fungerar det med mat inom timmen ännu eller behöver hon ha längre tid på sig?mamma1970 skrev: 8,00-9.30 mat o vaken
9.30 -11.30 sova 2 tim
11.30-13.30 mat o vaken
13.30-15.30 sova 2 tim
15.30-17.30 mat o vaken
17,30-18.15 sova 45 min
18,15-21.00 mat o vaken (bad) med en 20-min inklämd och avsluta med nattslurk.
21.00 Natt
ca 04.30 Nattmål
Vad är det som har gått "fel"?? 1 1/2 vecka o vill
Re: 2 månader dags för schema
Här kommer jag med lite frågor igen. Marginalkvarten som man kan anv. sig av, om jag anv. den redan på morgonen, dvs hon vaknar eller jag väcker henne kl 8,15, ska jag flytta alla tider en kvart då?? Ffa allt undrar jag om hon somnar tidigare än vad hon ska ska jag väcka henne tidigare då så att hon sover ex 1,5 timme och inte 1 timme o 45 min som ju inte är ett naturligt sömnpass eller vad det kallas??
Sen har jag gjort lite justeringar i schemat:
8,00-9.30 mat o vaken
9.30 -11.00 sova 1.5tim
11.00-13.00 mat o vaken
13.00-15.00 sova 2 tim
15.00-17.00 mat o vaken
17,00-17.45 sova 45 min
17,45-21.00 mat o vaken (bad) med en 20-min inklämd och avsluta med nattslurk.
21.00 Natt
ca 04.30 Nattmål
Problemet här är att hon inte är riktigt trött till 21.00. 21.30 eller 22.00 skulle passa henne bättre. 20 min kuren sover hon vid ca 19.00. Efter dryga 1,5 timmen är hon inte tillräckligt trött för att sova natt 21.00. Sammanlagt bilr ju det 9-9,5 timmes vaken tid. Är det för mycket?? Samtidigt verkar hon ju inte trött nån gång på dygnet förutom när det faktiskt är dags att sova.
Och sen en sista fråga om maten. Den ska i inom en timme?? Så att man måste alltså påbörja bröst två efter 45 min om de nu äter påfyllningen i en kvart???
Vad skulle man göra utan Anna W o alla ni som svarar?? Jag trodde aldrig att det skulle vara så här njutningfullt att vara småbarns förälder första tiden. Kanske för att det inte var det med de andra två. Då tyckte jag mest att de första tre månadrena var jätte jobbiga.
Sen har jag gjort lite justeringar i schemat:
8,00-9.30 mat o vaken
9.30 -11.00 sova 1.5tim
11.00-13.00 mat o vaken
13.00-15.00 sova 2 tim
15.00-17.00 mat o vaken
17,00-17.45 sova 45 min
17,45-21.00 mat o vaken (bad) med en 20-min inklämd och avsluta med nattslurk.
21.00 Natt
ca 04.30 Nattmål
Problemet här är att hon inte är riktigt trött till 21.00. 21.30 eller 22.00 skulle passa henne bättre. 20 min kuren sover hon vid ca 19.00. Efter dryga 1,5 timmen är hon inte tillräckligt trött för att sova natt 21.00. Sammanlagt bilr ju det 9-9,5 timmes vaken tid. Är det för mycket?? Samtidigt verkar hon ju inte trött nån gång på dygnet förutom när det faktiskt är dags att sova.
Och sen en sista fråga om maten. Den ska i inom en timme?? Så att man måste alltså påbörja bröst två efter 45 min om de nu äter påfyllningen i en kvart???
Vad skulle man göra utan Anna W o alla ni som svarar?? Jag trodde aldrig att det skulle vara så här njutningfullt att vara småbarns förälder första tiden. Kanske för att det inte var det med de andra två. Då tyckte jag mest att de första tre månadrena var jätte jobbiga.
mamma m. 3 021002, 050513, 080506
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, jag tror att du har för många lurar på schemat. När de närmar sig 3 mån så är 3 lurar fördelat på kort, lång, kort mycket bättre. De små behöver ca. 1,45 vakentid på morgonen men hela 2,5-3 timmar på kvällen för att sen sova gott till natten.
Så jag tror det kan vara värt att fundera på att ta bort den där 20 min lagom till 3 mån dagen. 3+4 mån skall ha 15,5 tim sömn på schemat. Jag hade då schemat 12-45-2-45 som satt som en smäck och brukar faktiskt passa de allra flesta som en handske.
Ang marginalkvartarna så är det så att har du använt en marginal kvart någon stans så påverkar detta absolut INTE resten av schemat utan tiderna hålls endå. Man får inte ha marginal kvart för att ha sovmorgon [-X utan dessa används främst till att hålla lurens naturliga sömnpass typ 45 min eller 20. Sen kan man använda margianlkvartarna om barnet är sjukt och på så sätt kan man lägga 15 min tidigare och ta upp 15 min senare. Vid då mycket jobbig sjukdom får en liten som din hela 1,5 timme extra sömn på dagen och sen läggas upp till 30 min tidiagare på kvällen. Så använd marginalkvartar med omsorg.
Maten skall som du säger i inom en timme och då kör du påfyllningen efter 45 min precis som du säger om det är så att påfyllning tar 15 min. BRA JOBBAT!!!
Som AW säger, små barn skall njutas och njuta själva, detta får ni ju nu verkligen erfara tycker jag i sitt absolut vackraste form!
Så jag tror det kan vara värt att fundera på att ta bort den där 20 min lagom till 3 mån dagen. 3+4 mån skall ha 15,5 tim sömn på schemat. Jag hade då schemat 12-45-2-45 som satt som en smäck och brukar faktiskt passa de allra flesta som en handske.
Ang marginalkvartarna så är det så att har du använt en marginal kvart någon stans så påverkar detta absolut INTE resten av schemat utan tiderna hålls endå. Man får inte ha marginal kvart för att ha sovmorgon [-X utan dessa används främst till att hålla lurens naturliga sömnpass typ 45 min eller 20. Sen kan man använda margianlkvartarna om barnet är sjukt och på så sätt kan man lägga 15 min tidigare och ta upp 15 min senare. Vid då mycket jobbig sjukdom får en liten som din hela 1,5 timme extra sömn på dagen och sen läggas upp till 30 min tidiagare på kvällen. Så använd marginalkvartar med omsorg.
Maten skall som du säger i inom en timme och då kör du påfyllningen efter 45 min precis som du säger om det är så att påfyllning tar 15 min. BRA JOBBAT!!!
Som AW säger, små barn skall njutas och njuta själva, detta får ni ju nu verkligen erfara tycker jag i sitt absolut vackraste form!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Jag har nu tagit bort 20-min luren på kvällen o det funkar jätte bra. Tack för rådet. Har även gjort så att hon sover 1.5 på morgonen istället för 2 timmar.
Här kommer frågan: Om jag har bestämt att hon ska sova mellan 9.30-11.00, om hon somnar 9.40 så ska jag väl väcka henne 11.10.??? Men om hon vaknar mitt i passet och låt oss säga att hon är vaken i 5 min. När ska jag väcka henne. 11.15 så att hon får 1.5 timmars sömn eller 11.10 så att vi håller schemat???
Här kommer frågan: Om jag har bestämt att hon ska sova mellan 9.30-11.00, om hon somnar 9.40 så ska jag väl väcka henne 11.10.??? Men om hon vaknar mitt i passet och låt oss säga att hon är vaken i 5 min. När ska jag väcka henne. 11.15 så att hon får 1.5 timmars sömn eller 11.10 så att vi håller schemat???
Hej!
Det går ju bra att använda sig av marginalkvarten. Alltså du kan lägga på en extra kvart innan läggning om bebis är supertrött eller efter om bebis tagit lång tid på sig att somna. Så jag hade väckt 11.15 och använt hela kvarten.
Om barnet däremot är vaken en del under sin sovtid och ligger och snackar lite är en helt annan sak. Du erbjuder sömn och ger förutsättningarna men kan inte sova åt henne.
Det går ju inte heller att ha koll exakt på varje minut de sover eller inte. Håll tiderna bara men använd marginalkvarten vid behov t ex som i dessa varma dagar= trötta barn
Susanne
Det går ju bra att använda sig av marginalkvarten. Alltså du kan lägga på en extra kvart innan läggning om bebis är supertrött eller efter om bebis tagit lång tid på sig att somna. Så jag hade väckt 11.15 och använt hela kvarten.
Om barnet däremot är vaken en del under sin sovtid och ligger och snackar lite är en helt annan sak. Du erbjuder sömn och ger förutsättningarna men kan inte sova åt henne.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Slänger in en snabb fråga: Skulle gärna vilj aha tips på hur man får juvelen att ta flaska. Jag har försökt med både semper o BM. Hon har tagit flaska en gång eler två, men det var för ca två månader sen.
I övrigt funkat allt bra.
Funderar på att övergå till 3-mån schema. Är det bara att göra det? Eller säger hon till själv?
I övrigt funkat allt bra.
Funderar på att övergå till 3-mån schema. Är det bara att göra det? Eller säger hon till själv?
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, ja här verkar det helt enkelt vara så att det är "attityden" som styr. För somliga blir attityden när man byter nappar på flaskan, byter flaska osv.. Men här kommer ett svar från Susan D om samma sak.
SusanD skrev:Ser att man ropar på mig och min ooooootroliga kunskap att omvända flaskovilliga ersättningsbarn.![]()
Här hemma försökte jag först överlåta det hela åt Pappan vilket visade sig vara fel väg att gå för han var så blödig att han roade ungen tills tuttarna behagade komma hem. Sån är han (och jag älskar honom gränslöst).
Jag kopplade på attityden och sen erbjöd jag flaskan med ersättning, varsågod och ät lilla barn. Trugade och fick kanske i 10 ml, sen var det stopp. Då fick Sigge-bus lägga sig i vagnen och ta fm-luren med tom magen. Hårt kan livet vara ibland. Somnade gjorde han, sur och lite hungrig. Väckte och erbjöd flaskan med ersättning och han åt. Smart kille, först testa om man får något ännu godare och när det inte går så äter man det som serveras.
Hm, visst kändes det hårt att skjutsa ut honom att sova utan mat i magen men han överlevde ju utan problem. Gott hull gjorde att han stod sig ändå men visst var han hungrig.
Dessutom är det faktiskt så att lille Gos-Ian inte har något val för ont i magen ska han ju inte behöva ha. Så förklara spelreglerna tydligt för lilla prinsen och kör sen på.
Kram Susan
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Vi kör på me det klassika tre månaders schemat. 12-45-2-45 o det funkar bra, förutom att vi har spårat ut lite på nätterna. Hon går inte upp så bra i vikt. så jag har gett henne mat 2-3 gånger på natten när hon har vaknat, var o vägde igår o det verkade inte som det hjälpte. Hennes kurva planar fortfarande. Att få i henne mer mat på dagen känns som att det inte går. Hon äter i max 10 min, sen släpper hon. Jag erbjuder men hon vill inte ha mer, gör en lite längre paus, då han hon sen äta i ca 3min. Om jag erbjuder mat i slutet på timmen så äter hon igen i ca 10 min. Men då känns det som om hon inte är hungrig sen när nästa mål börjar och det börjar om. Kanske jag ger henne för ofta, så hon inte hinner bli hungrig och får den feta mjölken. Ja just det om jag byter bröst så kan hon äta ett tag till.
Nu till en praktisk fråga hur gör man med långluren om man tex är bortbjuden mitt i den. Tex sovtiden är emellan 12.30-14.30. du är bortbjuden kl. 13.00. Det tar ca 45 min att ta sig till kalaset i bil.????
Schemat ser ut så här:
8.00 vakna
8.00 mat byte mat
9.45-10.30 sova
11.00 mat byte mat
12.30-14.30 sova
14.30 mat byte mat
16.30-17.15 sova
17.30 mat byte mat
19.15 bad
19.30 nattslurk
20.00 sova natt
nattmålet brukar inträffa (när allt funkade) mellan 3.00 och 5.00. har inte väckt henne för detta.
Nu till en praktisk fråga hur gör man med långluren om man tex är bortbjuden mitt i den. Tex sovtiden är emellan 12.30-14.30. du är bortbjuden kl. 13.00. Det tar ca 45 min att ta sig till kalaset i bil.????
Schemat ser ut så här:
8.00 vakna
8.00 mat byte mat
9.45-10.30 sova
11.00 mat byte mat
12.30-14.30 sova
14.30 mat byte mat
16.30-17.15 sova
17.30 mat byte mat
19.15 bad
19.30 nattslurk
20.00 sova natt
nattmålet brukar inträffa (när allt funkade) mellan 3.00 och 5.00. har inte väckt henne för detta.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, här kommer mina tankar kring detta med mat, vikt och täta amningar.
Jo, barn så här små behöver faktiskt få vila magen lite och kanske även arbeta upp sin aptit. Det är därför maten skall ner inom 1 timme och spridas ut med 3,5 timmars mellanrum.
Som du märker blir ingen varken lyckligare, tyngre eller mättare av att äta mera på natten. Det blir mest ett evigt snutteri av det hela!
Nu vid 3 mån kan man om man vill faktiskt införa lite smakisar! Du kan även köra min "nattmacka" som kvällsmål för att få i mer kalorier inför natten. Men sömnen på natten är lika nödvändig som maten är om dagen.
”Nattmackan” (TorsMammas nattmacka – recept)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12225
Sen är det så att somliga små är "sparrisar" och andra är "semlor" och en tredje är "muskelbyggare". Vilket ni har kommer att visa sig, men oavsett så kan du läsa mer om detta i BB och också känna att ditt barn kommer att klara sig oavsett. Det är deras personlighet helt enkelt.
Hur har ni det sen med den sociala delaktigheten?
Utevistelse, VAKEN!
Dessa är ack så viktiga ingrediencer för att få en god aptit och äta som folk.
Jo, barn så här små behöver faktiskt få vila magen lite och kanske även arbeta upp sin aptit. Det är därför maten skall ner inom 1 timme och spridas ut med 3,5 timmars mellanrum.
Som du märker blir ingen varken lyckligare, tyngre eller mättare av att äta mera på natten. Det blir mest ett evigt snutteri av det hela!
Nu vid 3 mån kan man om man vill faktiskt införa lite smakisar! Du kan även köra min "nattmacka" som kvällsmål för att få i mer kalorier inför natten. Men sömnen på natten är lika nödvändig som maten är om dagen.
”Nattmackan” (TorsMammas nattmacka – recept)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12225
Sen är det så att somliga små är "sparrisar" och andra är "semlor" och en tredje är "muskelbyggare". Vilket ni har kommer att visa sig, men oavsett så kan du läsa mer om detta i BB och också känna att ditt barn kommer att klara sig oavsett. Det är deras personlighet helt enkelt.
Dessa är ack så viktiga ingrediencer för att få en god aptit och äta som folk.
Tor 2006
Nu måste jag ha hjälp. Jag trodde att vi var på rätt spår. Sen kom det av sig. Hon har inga problem med att somna. Och på dagarna sover hon sina lurar som hon ska. Men efter ca 1-2 timmar efter nattningen vaknar hon och är jätte svår att söva om. Ska jag in o vagna på en gång eller avvakta. JAg läste i en annan trådom "ordningen". 1. INGENTING 2.husljud 3.prat 4. Ramsa osv osv. När jag tillslut tar upp henne (jag vet att det är helt fel, men om hon får skrika länge så känns det inte bra, då blir det ju en skrik metod) blir hon jätteförbannad. När jag har lugnat henne, så ammar jag henne, sen somnar hon om, inte vid bröstet, men vaknar oftast efter några timmar. Vi har börjat med smakisar. Hon gillar gröt, så hon får ganska mycket av det nu. Kanske behöver hon mer. Hon brukar sova det långa passet ute. Om inte så försöker jag vara ute en timme med henne i vagnen. Men som igår då det regnade hela dagen blev det inte nån utevistelse alls. Social delaktighet vet jag inte om jag har fattat rätt, men hon är mycket med i köket. Sitter i babysittern när jag diskar eller lagar mat. _Babysittern står inte på golvet utan på bänken eller bordet. hon är även med då vi äter om hon är vaken. Snälla hjäpl mig.
-
Gäst
Hej!
Våra är nästan lika gamla!!
Min första tanke när jag läser om uppvaken 1-2 timmar efter nattning är MATEN. Om du vill kan du skriva ner hur hon äter (vad, när, hur lång tid tar det osv), så kan vi kolla om det verkar bero på hunger.
Annars låter det ju som att hon har jättesköna dagar, med utevistelse och delaktigheten.
Kram J
Våra är nästan lika gamla!!
Min första tanke när jag läser om uppvaken 1-2 timmar efter nattning är MATEN. Om du vill kan du skriva ner hur hon äter (vad, när, hur lång tid tar det osv), så kan vi kolla om det verkar bero på hunger.
Annars låter det ju som att hon har jättesköna dagar, med utevistelse och delaktigheten.
Kram J
-
Gäst
Abbe äter såhär:
7.30 Ersätttning, 200-280 ml
10.15 Burkmat, kanske 130 gram grönsakspure, eller grönsakköttpure, 100 gram fruktpure och 50-100 ml ersättning
14.00 Gröt, ca 1 portion plus fruktpure ca 100 gr, 100-150 ml ersättning
17.00 Burkmat som lunch, men äter mindre nu.
19-tiden Flaska med 50% välling, 50% ersättning, äter max 100 ml.
På detta sover han...hmmm...inte helgjutet. Men jag tror inte det beror på maten i vårt fall. Ville bara ge dig ett exempel.

7.30 Ersätttning, 200-280 ml
10.15 Burkmat, kanske 130 gram grönsakspure, eller grönsakköttpure, 100 gram fruktpure och 50-100 ml ersättning
14.00 Gröt, ca 1 portion plus fruktpure ca 100 gr, 100-150 ml ersättning
17.00 Burkmat som lunch, men äter mindre nu.
19-tiden Flaska med 50% välling, 50% ersättning, äter max 100 ml.
På detta sover han...hmmm...inte helgjutet. Men jag tror inte det beror på maten i vårt fall. Ville bara ge dig ett exempel.
Vad kul att våra nästan är lika gamla, skiljer ju bara två dagar.
När jag läser hur mkt din Abbe äter, så tror jag att det beror på maten i vårt fall, eller brist på mat. Jag tror inte Alice kommer upp i de mängderna inte ens i närheten.
Hon äter bara BM, förutom den där portionen gröt som inte är uppe i en portion än. Idag fick hon en halv portion vid lunch (andra målet) och sen åt hon nästan en halv vid "middagen", alltså fjärde målet. Hon erbjuds BM efter. Hon kan då äta i ca 10min. De andra målen äter hon kanske i en kvart. Vi har ju haft problem med att hon inte vill äta. Kolla tidigare frågor ifrån mig i denna tråd. Tiderna hon äter på är 8.00, 11.30, 14.30 och 17.30 och nattslurk kl 19.30. Gårnatt gick bättre. hon vaknade inte förrän 3.00, då kunde jag vagna henne till sömns, det räckte med två gånger vagning, sen vaknade hon 4.00 o då fick hon mat o sov till 7.30..
När jag läser hur mkt din Abbe äter, så tror jag att det beror på maten i vårt fall, eller brist på mat. Jag tror inte Alice kommer upp i de mängderna inte ens i närheten.
Hon äter bara BM, förutom den där portionen gröt som inte är uppe i en portion än. Idag fick hon en halv portion vid lunch (andra målet) och sen åt hon nästan en halv vid "middagen", alltså fjärde målet. Hon erbjuds BM efter. Hon kan då äta i ca 10min. De andra målen äter hon kanske i en kvart. Vi har ju haft problem med att hon inte vill äta. Kolla tidigare frågor ifrån mig i denna tråd. Tiderna hon äter på är 8.00, 11.30, 14.30 och 17.30 och nattslurk kl 19.30. Gårnatt gick bättre. hon vaknade inte förrän 3.00, då kunde jag vagna henne till sömns, det räckte med två gånger vagning, sen vaknade hon 4.00 o då fick hon mat o sov till 7.30..
Nu har ju lillan passerat 5-mån sträcket. Vi har kommit lite ur spår i vardagen.Vi har haft några läkartider som inte har gått att lägga på vakentiden. DEt svåraste är att få till schemat som hel helt. skulle gärna vilja ha råd om hur ett schema kan se ut för en 5-månaders. Hon har varit väldigt gnällig på kvällen, ätit dåligt osv. VArför?? Försalag.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, jag klistrar här in Tors 5 mån schema till dig. Tänk på att det tar 3 dagar att införa schema och upp till 1 vecka när du sätter det. Inte utvärdera inom 2 veckor och försök under denna tiden att hålla dig hemma, om du måste iväg så gör det på vakentiden är mitt råd.
(5 mån)
07.00 Morgon
07.15 Amma
08.45 Sova 45 min
09.30 Amma
10.30 Mat (pure med bröstmjölk och olja)
11.30 Sova 2 tim
14.30 Amma
15.00 mellis ute (varm välling)
15.30 Sova 20 min
16.00 Amma
16.50 Gröt (hipps gjord på bröstmjölk + 1 kapsel Lactiplus)
17.40 Bada med Pappa
18.20 Kvällsslurk (bröstmjölk med NANpulver, mosad banan)
18.50 Skratt och God Natt 19.00
(5 mån)
07.00 Morgon
07.15 Amma
08.45 Sova 45 min
09.30 Amma
10.30 Mat (pure med bröstmjölk och olja)
11.30 Sova 2 tim
14.30 Amma
15.00 mellis ute (varm välling)
15.30 Sova 20 min
16.00 Amma
16.50 Gröt (hipps gjord på bröstmjölk + 1 kapsel Lactiplus)
17.40 Bada med Pappa
18.20 Kvällsslurk (bröstmjölk med NANpulver, mosad banan)
18.50 Skratt och God Natt 19.00
Tor 2006