Fragor innan vi kör kuren!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Jonatans_mamma

Inlägg av Jonatans_mamma »

Tack för svar!

Läggningen natt 2 tog allt som allt 35 minuter, därav var Isak tyst 15 minuter och vara rörde runt i sängen. Till slut blev han ledsen och jag la tillrätta, snabb buff, ramsa, bekräftelse 7 ggr, sen tyst! Somnade 19:05.

Jag tror han var vaken kort (i alla fall stönade han lite och rörde sig) vid 22 och 02. Förutom det hände ingenting förrän 06:20 da han vaknade och vi tjoade in och gjorde morgon :D Tio minuter innan utsatt morgon :!:

Men.... Självklart är jag supernöjd med natten men jag tror inte att han sov sa länge för att han fattat galoppen utan för att han helt enkelt var helt slut fran dagen före. Jag fick ju inte sätta ramsan nu under natten sa kommande natt ska jag agera som om det var natt 2, är det rätt :?:

En sak till, pa morgon luren somnade han 3 min efter marginalkvarten. Vad gäller da, är det en 20 min istället för 45 da :?: Jag lät honom sova 45 idag.

Och pa middagsluren tog det 20 minuter att somna. Vad händer da? Da förskjuts ju schemat 20 min om han ska sova sina planerade 1,5 timmar :?: Det blir ju lite kort sen till nästa lur menar jag.

Kanske är hjälpt av schemat...
Natt, 18:30-6:30
lur 1, 8:15-9
lur 2, 11:15-12:25
lur 3, 15-15:45

Tacksam för lite hjälp, Malin
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
Lua

Inlägg av Lua »

Kanonbra jobbat, ju :D :thumbsup: :!:
Jonatans_mamma skrev:Men.... Självklart är jag supernöjd med natten men jag tror inte att han sov sa länge för att han fattat galoppen utan för att han helt enkelt var helt slut fran dagen före. Jag fick ju inte sätta ramsan nu under natten sa kommande natt ska jag agera som om det var natt 2, är det rätt
Jag tycker att du kör från natt 3. Du kommer att hitta tillfällen att sätta ramsan.
Jonatans_mamma skrev:En sak till, pa morgon luren somnade han 3 min efter marginalkvarten. Vad gäller da, är det en 20 min istället för 45 da Jag lät honom sova 45 idag.
Man får gå lite på magkänsla när det är så där nära. Jag skulle ha gjort som du!

Jonatans_mamma skrev:Och pa middagsluren tog det 20 minuter att somna. Vad händer da? Da förskjuts ju schemat 20 min om han ska sova sina planerade 1,5 timmar Det blir ju lite kort sen till nästa lur menar jag.
De långa lurarna brukar man väcka efter klockan. Så då skulle du ha väckt 12.25, oavsett när han somnat.

Ser fram emot fler rapporter!

Kram Lua. :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Och vilket vackert namn har har, din pojke :wink: :heart:
Jonatans_mamma

Tack Lua! Nu har jag lite klarare för mig :idea:

Ja visst är Isak ett fint namn :D

Skrev fel i schemat. Har visst lite brattom pa tangenterna! Langluren ska vara 11:15 till 12:45 naturligtvis, inte 12:25 som jag skrev.

Läggningen idag tog nästan en hel timme, med mycket fragor. Vet inte om han nöjde sig med ramsan tillslut eller om han var för trött för att protestera mer...

Rapporterar om natten i morgon,
godnatt, Malin
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
Jonatans_mamma

Hej igen!

Nu har ytterligare tva nätter till gatt. Läggningen har tagit 55 respektive 40 minuter. Sen har han sovit i ett kör bada nätterna till 5:30. Natt 3 lag han nöjd och grejade med sitt till 6, sen fick jag köra nagra ramsor. "väckte" när han var tyst och nöjd. Natt 4, alltsa nu imorse fick jag jobba mer. Men han somnade tillslut och vi väckte efter marginalkvarten!

Men....Ramsan tar inte ännu, eftersom jag ju i stort sätt bara haft kvällarna att nöta in den pa. Han lugnar sig oftast till bara gnäll efter att ha reagerat pa ramsan men vi är langt ifran att han ska tystna under ramsningen.... Och varje gang jag bekräftar drar han igang igen.

Nu fragar jag igen :arrow: Ska jag fortsätta bekräfta separat tills han har gnällt färdigt och är knäpptyst, eller är lite gnäll (varken ledset eller argt) acceptabelt efter bekräftelsen? Bekräfta separat ända tills han har hajat ramsan och tystnar under den. Da först dra ihop ramsa och bekräftelse?

Knivigt det här...Storebror var liksom helt tyst eller skrek, da var det lättare att veta hur man skulle göra 8)

Jag lägger honom inne i sängen pa langluren för att fa ytterligare tillfälle att träna ramsa!!! Attityden är pa topp!

Kram
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Han sover på som en liten gris verkar det som. Det "problemet" hade jag oxå, och satte därför inte ramsan ordentligt. I det läget så är det bara att fortsätta bekräfta även ifall han drar igång igen. Oavsett hur många gånger han börjar igen, så bekräftar du en gång till. Det är ju det som sätter ramsan. Och med sådana här supersovare så kanske det tar lite längre tid, men det är ju lika viktigt att man verkligen får dit ramsan.

Det här med gnäll efter bekräftelsen tycker jag känns lite svårt att bedöma via nätet. Jag hade nog tänkt som så, att om han gnäller "utåt" så hade jag bekräftat ännu en gång. Men lägger han av ett gnäll för sig själv, typ "suck och stön, jaja det är väl bara att sova vidare då". Om det var något i den stilen så hade jag nog låtit det passera. Rätta mig någon om jag är fel ute?
Attityden på topp jajamän, det känns ju genom hela inlägget det. :D

Lycka till och hoppas att jag kunde komma med något bra råd. Andra fyller säkert i efter mig.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Jonatans_mamma

Ok, jag fartsätter tjata pa tills jag far sista ordet da :D

Igar somnade han efter 30 min, vaknade vid 3. Ramsade och han somnade om. Hörde att han vaknat 6:15. Gick in och gjorde morgon sa han inte skulle sura till!

Ikväll var han knäpptyst tills han hamnat pa rygg och inte kunde komma runt själv. Vände honom, han blev tyst direkt och jag ramsade ut och det var fartsatt tyst.... :D :D
Kanske märkte han att jag inte hade tid att sta där och hänga idag, hade en kompis pa besök som behövde prata :?

I vilket fall som helst superglad!! :D

Tack för hjälpen,
Malin
duggan

Inlägg av duggan »

Strålande jobbat! Försök ta med dig attityden om att du ska iväg till din 18 kor och dom andra 8 bejbisarna (samma som du hade igår när kompisen var där) :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Jonatans_mamma

Hej igen!

Nu har det gatt 13 nätter sen vi började kura. Nattningen sker fortfarande med protester (mest gnäll, inte riktigt ledsen) men jag sätter pa musik och later honom sköta det själv. Igar var han helt tyst efter 13 min. Jag har alltsa slutat bekräfta längre för det stör bara. Hoppas han har fattat galoppen med ramsa ända... Jag bekräftade en läggning varje gang han tystnade för att kolla vad som händer och han blev bara jättearg och jag tolkade det som "hall tyst mamma och lat mig vara". Den läggningen tog 1 timme :(

Kan jag alltsa köra vidare med musik som jag gjort nu?

En annan sak är de tidiga morgnarna.... Han har inte sovit en enda hel natt hittills. Jag vet att tidiga morgnar kan spöka länge och han är oftast inte speciellt ledsen heller utan vaknar glad och ligger och pratar och är tyst om vart annat. Har ramsat sa fort jag hört honom (men han kan ju ha varit vaken länge innan jag har vaknat). Nagra ganger har han somnat om efter 30-45 min, andra inte. Han vaknar oftast mellan 5 och 5:30. Morgon är 6:30.

Han far ju ligga vaken om han inte är ledsen men dessa tidiga morgnar gör ju att han är mega gnällig hela dagen :cry:
Han far ju inte den sömn han behöver. Innan kuren kompenserade han oftast själv sin missade nattsömn under dagen. Jag vet att man inte ska tänka innan kuren var det sa eller sa men han var inte sa gnällig innan...
Vi har använt väckarklocka sedan tredje kurnatten sa egentligen ska det ju fungera nu....???

När kan man börja utvärdera kuren? Ska jag ge det en manad innan jag ändrar schema? Jag vill ha 12 timmars natt och är skeptisk till att 11 eller 11.5 timmarsnatt hjälper problemet.

Pepp och tips bitte!
kram Malin
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Ja fortsätt du med musik om kvällarna, du kommer att se med tiden att protesterna kommer att fallera.

Välj en linje för att mota tidiga morgnar , det kan ta tid med nyckeln är att du behöver en stor skopa tålamod och en stor tilltro tilll illa barnet, att han kommer att fixa det dr sedan, jag rekomender 1 pangramsa och fastnar han i en klagan så på med höga husljud eller klassiskmusik, ställ väckarklockan på ringning samma tid varje morgon.

Han ska inte sova igen under dagarna, utan ge han enchans så allt får sätta sig, du vill väl att han ska sova rätt antaltimmar på rätt sida av dygnet? :wink:

//malin
Jonatans_mamma

Tillbaks igen....

Nu är det lite mer än fem veckor sedan vi började kura och vargtimmen och tidiga morgnar börjar bättra sig :D De sista tva morgnarna har vi väckt efter nätter utan uppvak :!:

Men...Nattningarna lämnar fortfarande mer att önska. Vi har kört pa med musik och har nästan aldrig behövt ga in till honom igen. Vid nagra enstaka tillfälle för att lägga tillrätta igen när han hamnat pa ryggen. Vi har latit honom ta hand om sig själv om han inte varit riktigt ledsen efterso vi har kännt att vi stör mer med ramsan än den gör nytta under nattningen. I regel tar det 20 min sen sover han. Men under de 20 min gnälls det och emellanat är han ledsen. Aldrig arg-skrik. Vad kan jag göra här för att fa bort detta? Har vi varit för snala med ramsandet? Känner han sig övergiven? Ska jag köra en ramsa och bekräftelse-minikur pa kvällarna?
Kan tillägga att nattningen har varit SKRIKIG sedan han blev tre veckor gammal. Visade sig sedan att han hade sned hals och ryggrad som gjort ont när han skulle sova. Han har inte ont längre men kanske hans skrikiga nattningar har gett honom mega-överlevnadsangest???
Jag vill ju bara att han ska somna lika tryggt och skönt som han sen sover hela natten :(

Dagslurarna har ocksa börjat strula lite... :evil: Han fixade dem bra och somnade efter ca 15 min men nu tar det längre och längre tid för honom att somna. Förmiddagsluren idag tog det 40 min...

Nagon som kan hjälpa tack!
Kram Malin
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Hur ser schemat ut för gossen din nu?

Gällande läggningarna måste jag från hur skrattet till go natten går?

//Malin
Jonatans_mamma

Hej!
Schema:
Natt 18:30-6:30
Sova 8:15-9
Sova 11:15-12:45
Sova 15:15-15:35

Jag tycker inte att han är trött när han ska sova pa de första tva lurarna, den tredje är alltid en prpmenad-lur sa den somnar han pa även om han inte är jättetrött. Problemet är att vi ska ha babysim kl 9:15-10 from nästa vecka, annars hade jag ju kunnat skjuta fram lurarna. För tva lurar och en 5-min är väl för tidigt fortfarande eller???? Han hade ju ända inte orkat vara vaken till 10, även om vi ändrade natten till 19-7. Hmmm, klurigt
Hur kan man ha babysim för de allra minsta vid 9 tiden, da sover väl de flesta :shock: ?

Vi skrattar varje kväll och storebror är med och busar, ca 4-5 min försöker vi halla pa, men lille Isak vet ju att skrattet leder rakt ner i sängen sa han brukar inte skratta mycket själv. Dra lite pa munnen sadär pa sin höjd.
Är det kanske bättre att busa nere och sen ga upp och lägga honom snabbt än att busa uppe där hans rum är...?

Vad tror du :?
Malin
Jonatans_mamma

Glömde skriva att bade pa förmiddagsluren och nu pa middagsluren tog det 30 min för honom att somna. Det sjöngs och gnälldes lite om vart annat. Han blev riktigt ledsen en gang och da ramsade jag pa tills han tystnade, men det tg nog sina modiga 10 omgangar. Men det är väl ok?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Ännu tycker ivarjefall jag att han är för liten för att bara ha två lurar. Så håll fast vid tre du. Ge det ett tag till så kommer det att lösa sig tror jag. Annars får du börja fundera ordentligt på schemaförändringar, men avvakta en vecka. :roll:
Glömde skriva att bade pa förmiddagsluren och nu pa middagsluren tog det 30 min för honom att somna. Det sjöngs och gnälldes lite om vart annat. Han blev riktigt ledsen en gang och da ramsade jag pa tills han tystnade, men det tg nog sina modiga 10 omgangar. Men det är väl ok?
Helt okej :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"