Matordning vid 5 mån

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
MammaAnn

Matordning vid 5 mån

Inlägg av MammaAnn »

Skulle bli jätteglad om jag kunde få lite inspiration kring hur matordningen ser ut/såg ut för era (ca) 5 månaders. Helst från er som vid denna ålder kommit en bit på väg med smakisar... Gärna tider och vad måltiden består av. Min tjej är snart 5 mån och äter det mesta nu efter en tidig intro av smakisar (vid ca 3 mån), har dock inte ngn spikad matsedel ännu endast spikade tider. Fyller på efter varje mål med MME.
Mamma till Isa född Jan -05 o lillasyster född Juni -06.
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Hej!

Min tjej är nu snart 6 månader och har ätit ungefär som nu ett bra tag.
07.00 Amning samt påfyllning av urpumpat om hon är mer hungrig.
11.00 Lunch puré av kött/fisk/grönsaker/potatis/ris minst 1 dl. samt katrinplommonpuré till efterrätt. mellan 2msk och 1/2 dl. Sedan ammat efter men slutat den här veckan och ger endast vatten till maten.
15.00 Amning sedan fruktpuré ca 1/2-1 Dl Skall ändra ordningen på detta snart.
18.00 Gröt på minst 1 1/4 dl vatten ibland ända upp till 2 dl samt 1/4 till 1/2 banan mosad i (köpt pulvergröt)
19.00 Ammar och om hon vill ha fyller på med urpumpat.

Kanske kan det ge några idéer. Kommer så småningom att byta ut 15.00 målet mot gröt och ge mat vid 18.00 istället. Likaså välling vid 19.00 och gröt på morgonen när jag helt slutar amma.
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Kan tillägga att jag ett tag hade en andra frukost vid 8.30 och flyttade lunchen till 11.30 men det gick inte eftersom Agnes då inte var tillräckligt hungrig till lunch och vägrade äta mer än några skedar, därför gick jag tillbaks till nuvarande schema. :D
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
MammaAnn

Inlägg av MammaAnn »

Tack snälla för att du delade med dig!
Mamma till Isa född Jan -05 o lillasyster född Juni -06.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"