Stor sannolikhet att bli den "elaka" sonhustrun...

Samtalsforum med barnen i fokus
gnillis

Stor sannolikhet att bli den "elaka" sonhustrun...

Inlägg av gnillis »

Hej
Hoppas på lite råd om hur jag ska lösa följande:
Jag är på kollisionskurs med svärmor inom kort om jag inte gör något-men vad? Saken är den att jag inte begriper hur farmor och farfar tänker o agerar.Vi tar ett exempel:Igår ringde de på förmiddagen efter att inte ha hörts av på över en vecka för att fråga om vi kan komma över om en timme??Det var såååå långe sedan vi sågs osv blablabla.
Vi hade planerat redan i förra veckan att vi skulle åka och handla lite tillsammans på söndagen-lite "bra att ha grejor" och lite skönt att komma iväg och gör något annat än det vanliga hemma.
Jag svarade att vi var uppbokade och att det fick bli en annan dag-förslog 2 dagar i kommande vecka isället för att bestämmma något.Men då var de uppbokade med annat vikitgare än sitt barnbarn :?
Det slutade med att vi ska ses en kortis ikväll och att mitt dåliga samvete gnagde under hela "utflykten" igår. :roll:

Kanske skulle ha avbokat det hela och låtit de träffa liltjejen istället.
Det är över huvud taget alltid :!: så att de kan planera allt :!: annat än tid med oss.
Det är resor, saker med jobbet,middagar,umgås med allt o alla o plötsligt dyker det upp en liten lite lucka i almanackan och då gör sig barmbarnet påmint och man måste ses genast. :x
Varför ska vi hoppa när de hojtar? Förra gången var det med 20 minuters varsel-mitt i sovtiden som vi bara måste träffas för att de råkade ha vägarna förbi.
Farmor har varit ensam hemma i knappt 2 veckor och jag föreslog att hon kunde komma över ngn av de dagarna och umgås en längre stund än en halvtimme-för promenad eller annat mysigt.Hon hade inte tid ngn av dagarna för det var frissan och gräsklippning vid stugan och studenter och f.n och hans moster.Tycker att jag försökt bjuda till och förklara hur våra dagar ser ut med rutiner och varför jag tycker det är viktigt att hålla tider och vanor.
De missar såååå mycket och det känna somom det inte känner gosemaja på riktigt-de har ingen som helst inblicj i hennes vardag.

Det ska väl tilläggas att vi inte varit superaktiva med att åka till de men det är ju helt enketl för att det är enklare att de kommer hit.
Hur ska jag göra?Ska jag prata med de om hur jag känner,ska min man prata med de,ska jag skita i alltihop och inte bry mig,eller vad?
Känner bara att läget inte håller-jag blir ent ut sagt förbannad över att vi ska rätta oss efter de hela tiden och bli överkörda.

Praktexemplet är väl dopet då vi hade bestämt oss för en speciell efterrätt och dagen innan ringde vi för att stämma av lite;då har männsikan ändrat alltihop och gjort tårtor!! :shock:
Inte kunnat ringa och fråga utan bestämma över huvudet på oss-hur i häll vete i en påse-skulle gästerna orka äta tårta ovanpå all mat verkade knappast genomtänkt.
Ska tilläggas att det blev 1.5 av 2 tårtor över!! :roll:
Nu har jag gnällt lite och jag hoppas det är oki på detta forum.
Snälla ni som varit i liknande sits hur har ni löst det? :?:
Kram
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Hej Gnillis!

Jag tycker du skall ta tag i "problemet" hellre snarare än för sent. Risken om du väntar är bara att du "laddar" upp så mycket negativ energi att du bara exploderar och då kanske de har svårt att ta till sig ditt budskap och bara tycker att du överreagerar. (Hade en liten urladdning med min svärfar häromdagen :evil: :wink: )

Jag tycker du skall skriva ner tjejens schema och lämna över till dem berätta hur bra hon mår av era rutiner och hur kul hon tycker det är att träffa farmor och farfar men att det måste ske efter hennes förutsättningar. 8) Haka inte upp dig på det som varit (då går de garanterat i försvar och ni har inte uppnått något ändå) utan utgå ifrån hur ni vill att det skall vara framåt, låtsas som du bara fått idén :shock: att berätta mer om lilltjejens dagar för att skapa förutsättningar för dem att ses oftare.
Mitt råd är att lämna dig själv och era tidigare "sammanstötningar" utanför, bara utgå från lilltjejens och deras relation.
Känn dig stark av att hon mår bra av era rutiner oavsett vad farmor och farfar tycker. :D
Lycka till! :D :D
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Ja, "here we go again" med svärmödrarna! :twisted: :wink:
Varför kan de inte fatta att tiderna är så viktiga????

Ni skulle ialla fall INTE ställt in eran handling! ABSOLUT inte!
Att föreslå komma med en timmes varsel är inte fint att göra!

Jag tycker Mamma Mias förslag att överlämna ett schema är lysande!
Då kan man som hon skriver låta diplomatisk och även nästa gång de plötsligt kommer på att de ska träffas hänvisa till att "Tyvärr, ni fick ju schemat, hon sover nu, men klockan....? DÅ vaknar hon, då kan ni komma!" :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen, var tvungen att avbryta innan, fortsätter mer nu :wink:

Jo, det var ju jag som bollade svärmödrar med dig om dopet, som du kanske kommer ihåg :wink:

Det där med tårta är ju ett dilemma hos oss med, mat och bjudningar överhuvudtaget! Jag tror det kan vara generationsfråga helt enkelt.
När vi hade dop för flickorna höll svärmor på i veckor och tjata om att hon skulle baka det ena och det andra så jag skulle slippa.
Jag ville verkligen inte det! Jag ville ha det på mitt sätt! Sa till sambon att jag tyckte det räckte med att göra smörgåstårta, och tårta efter det, inget mer.
Han höll med! Så vi gjorde så. Då skulle svärmor nödvändigtvis PÅPEKA detta inför hela sällskapet "-Ja, det var Anna som tyckte det räckte med smörgåstårta och tårta, jag erbjöd mig att baka, men det ville hon inte"
Jag blev så ARG, men höll tyst i vanlig ordning :twisted: :twisted:
Min släkt är nämligen lite mer "enkla" av sig. I deras ögon BETYDER "Vi tar det lite enkelt" just det! I svärmors ögon betyder lite enkelt "Jag gör en Jansson, och köttbullar, korv, och smör, ost & kex, nybakat bröd. Det räcker, och så en bulle, och 3 sorters kakor...och så tårta, det räcker så gott, det behöver inte vara så märkvärdigt" :shock: :roll: :twisted:
FATTA vilken kardinalsynd jag begått när jag glömt köpa KAFFESERVETTER till dopet!! Jag lade fram vanliga servetter och svärmor roterade runt sin egna axel av missnöje, och kom efter några dagar med några paket kaffeservetter så jag inte glömde till nästa gång! Vad kan det skilja, 3-4 centimeter i storlek på vanliga och kaffeservetter, SJUKT!
Nä, nu börjar jag också ilskna till!!! :twisted: :wink:

Tyvärr, tyvärr, är jag av den sorten att jag bara inte KAN käfta emot... :cry:
Men jag småjäklas lite ibland. Alla förslag hon kommer med ratas och så... LITE måste jag, annars exploderar jag en dag. I övrigt är jag ett riktigt mjäk... :roll:
Men just tiderna har jag varit rak med! Hon får anpassa sig!

kram igen!

anna
Emmas Mamma

Inlägg av Emmas Mamma »

Hej!

Det är nog inte alltid så lätt att vara svärmor eller svärdotter.
Själv har jag hamnat i den situtationen att min svärmor gärna vill att jag ska vara hennes riktiga dotter - eftersom hon "bara" fått 2 pojkar själv,,,, :wink: Kan ju tyckas låta gulligt och bra,,,men även detta kan få en att bli lite trött - framförallt när jag redan har en mamma och inte behöver en till (än så länge,, :wink: ).

Iaf mitt tips är att be din man/sambo prata med sin mamma om situationer ni vill ha ändrat på. Jag läste i någon bok någonstans att "kritiken" är lättare att ta/acceptera om det kommer från samma håll/släkt. Dvs det uppfattas inte som kritik utan snarare som information :roll:

Själv blev JAG (inte min man) överröst med MASSA barnkläder som svärmor handlat begagnat. Vi pratar sopsäckar, stora, svarta,,,,
Detta upprepade ungefär en gång månad :cry:
När jag vänligt men bestämt sa till att alla dessa kläder inte var nödvändigt -blev hon ganska så stött och besvärad. Jag nämnde även ngt att det även var sonens barn och han kunde lika väl ta emot kläderna som jag,,, :)
Detta var inte så populärt,, :-&
så jag bad min man ta upp detta med sin mor - och det fungerade bra!

Så Lycka till!
Mamma till Emma f?dd 03-09 och Måns 05-11
Emma kurad 04-03, Måns 06-03
T.P

Inlägg av T.P »

hej..ja inte är du ensam om att ha en svärmor som vill ha kontrollen över ens liv..själv har min pojkvänn försökt förklara för henne vad som gäller..men tycks bara hjälpa en vecka under "å vad det är synd om mig" (svärmor alltså)
och det värsta är att om man blir överkörd gång på gång är det ju för att man själv tillåter det!! :oops:
Man måste helt enkelt vara stenhård och rak..sätta gränser vilket inte är det lättaste om man inte varit det från början :cry:

Jag finner inte heller ngn riktig väg ut ur denna karusell..
kanske du får mer tips/råd även jag kan ta del av
barn födda 04/06/08
gnillis

Inlägg av gnillis »

Jaa ni det verkar ju inte vara bara jag som har problem med vargen-oops jag menar förstås svärmor. :wink:
Som mamma mia skrev så borde jag nog ta tag i detta bums då jag känner att urladdningen är på g med stort G :!: O oftast så känner jag mig just stark av att veta att gosegurkan mår bra av våra tider,rutiner och vanor.men ibland är det svårt att ta "kritiken" jag tycker jag får sakligt och inte personligt och jag hamnar ju då i försvarsställning och laddar då jag bara tänker tanken på svärpäronen. :roll:
Har funderat på detta med att ge dem schemat-men det är ju just det faktum att vi öht har ett schema som de verkar störa sig mest på.Helst ska hon vara vaken hela tiden de är här och förhoppningsvis behöver hon inte äta heller just då för då går det ju bort en massa "umgåstid" i deras pressade almanacka.....Nu var jag inte snäll men jag orkar helt enkelt inte vara snäll och foglig längre. :evil:
Visst,anna,kommer jag ihåg vårt tidigare bollande-det var väl då vi kom fram till att hon var vargen..... :D Hur kunde du bara missa kaffeservetterna???? :shock: De var väl det viktigaste på hela dopet? :D
Tack o lov har jag inte fått en till mamma iaf som Emmas mamma och sopsäckar med kläder är vi oxå förskonade från. :D Skönt att det gick att prata med henne,Emmas mamma,-det ligger nog mkt i det där med att det är lättare att ta en diskussion "inom släkten".
Tyvärr funkar min svärmor så att alltsomoftastverkar det som om hon inte hör vad man säger.Exempelvis så har hon väl fyra ggr sista månaden sagt att om vi ska ut med båten finns ett paraply vi kan ha till lilltjejejn.VArje gång har vi svarat att vi inte ska ut med båten i år!Vid de tillfällen min man verkligen sätter sig ner och diskuterar ngt aktuellt ämne och hon faktiskt lyssnar så tar hon isället så himla illa vid sig att man nästan backar igen... :cry:
De var här igår ialla fall-vi hade berättat att lilltjejen brukar vakna vid 4 och att de kunde komma lite tidigare så de skulle hinna ses lite innan nästa lur vid 6.De kom kvart i fem! :shock: Ska tilläggas att ingen av de jobbade så det fanns inga hinder att komma i tid.. :roll:
Det var nu 2 månader sen de var här trots att det bara är 45 minuters bilväg emellan och mini var klart reserverad. :cry: Solklart då hon börjar vara försiktig med "främlingar".Nåväl de hann ju träffas en liten stund inna det var grötdags.-Ska hon få äta sådär mycket-konstigt att hon väger nästan 10 kg då-men det springer hon väl förhoppningsvis av sig framöver... :roll:
-Va,ska du amma också!?Ska hon verkligen äta sådär mycket?? :roll:
-Jaså ska hon sova redan?Hon bara sover o sover,måste ju få vara uppe lite också....Ut o titta i vagnen.-Men hon har ju redan somnat var hon sååå trött? :shock:
Vid halv sju står svärmor på altan igen och skriker :shock: in genom dörren att blommorna minsann borde vattnas varpå ngn i vagnen naturligtvis vaknar med ett bröl.-nej men åå nu är hon vaken! :shock: Ska hon komma upp nu?
NEEEJ-hon ska sova till halv åtta! :cry: Jag tog vagnen och gick en sväng-när hon precis håller på att somna vid ytterdörren slits dörren upp och farmor undrar om hon ska "dra vagnen" en stund med smma höga röst som förra gången?-Ojdå hade hon nästan somnat?Vad tokigt då? Bang i dörren igen!

Jag höll på att skjuta hela proppskåpet!Dj...s hon eller tänker hon inte? :? Hur som helst så gick det inte att få liten att somna om igen och jag gick runt med vagnen till altan och lämnade över alltihop till min man-gick in i källaren o grinade! :shock: :roll: :cry: :oops: Det rann över alltihop och jag kände mig ifrågasatt i hur jag är som mamma och det kändes fel att de inte visar sig här på så länge och när de väl dyker upp kommer med en massa åsikter och pikar och kommentarer.
Samtidigt blir jag arg på mig själv att jag inte säger ifrån!Men som sagt jag vet ju hur illa hon tar vid sig...
Det var skönt när de åkte hem igen! :oops:
Kram
br

Inlägg av br »

Sett från barnens perspektiv är det ju såklart viktigt att det finns en bra relation till de närmaste. Min erfarenhet är att det bästa är att vara ärlig och berätta hur man vill ha det. När vårt första barn var litet ville mina svärisar komma och hälsa på antingen lördageneller söndagen. Så halva vår lediga helg tillsammans gick åt till att vara med dem. och de kom de hem till osss vid ca 13 och stannad 3, 4 timmar, förväntade sig att bli servade med fika och att lillan var vaken o pigg glad och så gick de hem och lämnade oss med disken! Efetr ett tag berättade vi att vi inte ville att de skulle komma så ofta eftersom vi ville ha den tiden bara vår lilla familj

jaja, alla här kommer naturligt vis att bli de allra bästa svärmorsor som skådats :D

eller hur :wink:
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen!

Men HERREGUD detta måste du/ni ta tag i! :shock:
Som Emmas mamma skrev, är det nog det bästa om din man tar tag i det, förutsatt förstås att han stör sig lika mycket på det som du. (Det är inte möjligtvis så att han är enda barnet... 8) så är det här)
Såhär kan du ju bara inte ha det! :shock: :twisted:
INGEN som helst hänsyn eller respekt för vad ni gör i era rutiner!
Ja, man undrar ju om hon gör det medvetet eller inte tänker sig för... :twisted: Säkert VILL hon att ungen ska vakna så hon kan "smätta dig på näsan" med att hon inte alls behövde sova nu när farmor var där... :twisted:

Det där med lassen mat känner jag också igen att det klagades på! :twisted: Och det gälla höga tonläget också... :twisted: VARFÖR!?

Nej, säg ifrån, och gör det nu!

kram anna
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jadu br...eftersom jag har flickor blir jag mormor, och jag tror mormödrar har det lättare än farmödrar :wink:
Men vi kanske blir för jävliga hela bunten, vem vet... 8)

kram anna
gnillis

Inlägg av gnillis »

Mm som br skriver är det ju viktigt med en bra relation-men jag begriper bara inte varför det ska vara så svårt att få dem att förstå. :cry:
O jooo han är det enda barnet! :roll: tyvärr! :roll:
Måste som ni säger ta tag i detta. Det är ju bara det att det blir så sura miner när min man försöker förklara hur vi vill ha det.Hon tar så illa vid sig de gånger hon äntligen lyssnar.Känns superjobbigt just nu-brukar annars inte ha så svårt att få in den rätta attityden... 8) :wink: Men känner mig somöverkörd av en ångvält när svärpäronen går på i sina ullstrumpor.

Skulle jag göra som jag brukar i andra lägen där man inte är lika mån om relationen hade jag bitit ifrån för länge sen:jag är inte känd för att svälja och ta åt mig särskilt hårt.Men men.
Det är så mkt saker man till slut stör sig på som igår då jag satt och amma och svärmor nästan kryper upp i knät på mig och lilltjejen naturligtvis inte kan fortsätta äta utan måste glo på farmor.Varför säger jag inget i såna lägen? :shock: Är väl för försiktig och för angelägen om att inte bli just den elaka sonhustrun.
Blir bara så förvånad att de uppenbarligen glömt preciis allt om hur det är att ha småbarn....Ska det vara så erbarnligt svårt att tänka sig in i vår situation-om hon själv skulle vilja bli bemött som hon behandlar mig?
Nä måste spotta i nävarna nu och ta tag i detta innan jag spricker.
Kram och tack för stöd
Självklart br kommer alla här bli de allra bästa svärmammor som någonsin vandrat på denna planet.... :wink: 8)
Emmas Mamma

Inlägg av Emmas Mamma »

tja - det här låter inte speciellt roligt! :(
Gillis du skriver att du inte vill trampa din svärmor för mkt på tårna och när din man väl säger ifrån tar hon illa vid sig,,,
Fast under hela denna tiden är det ju du som mår dåligt :cry: och det verkar inte som om svärmor "ger sig".
Jag tycker att du och din man ska sätta er ner och prata igenom med varandra vilka rutiner ni har - därefter får han ta ett ordentligt snack med sin mamma. :!:
Om jag var din man skulle jag nog påpekat att du ( dvs min "fru") inte mår bra och känner sig, precis som du skrev, ifrågasatt.

ps det skulle vara intressant om Anna W hade ett svar på detta hon är ju både mamma och svärmor :roll:

Än en gång lycka till. O:)
Mamma till Emma f?dd 03-09 och Måns 05-11
Emma kurad 04-03, Måns 06-03
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen! :D

Sådär gjorde min svärmor också när jag ammade!!!
Herregud, vi skulle nog kunna prata en hel helg om detta!!!
Men just det med amningen löste jag genom att till slut få nog, och säga "-Jag går undan och ammar lite nu, hon äter alltid bättre när jag ligger ner i lugn och ro" Och så smet jag iväg till sängkammaren med orden "-Kommer strax" Det funkade, för hon följde inte med in i sovrummet :wink:

Åter bra tips från Emmas mamma!!

När min sambo någon enstaka gång fått nog och pratat med svärmor om hur hon är/gör slutar det med att hon ringen MIG och säger "-Ja, Per var sur på mig, riktigt ilsk var han, man jag bryr mig inte om det, det rinner av mig som vatten på en gås!" Då är hon sur.
Informationen går inte in.
Hon är änka dessutom, och skulle klappa ihop fullständigt om vi blev osams...

kram anna
Therese

Inlägg av Therese »

Jag lider med dej gnillis. Har själv inga sådana problem med varken föräldrar eller svärföräldrar, men jag förstår dej ändå. Det bästa råd jag kan ge dej är som många andra också varit inne på, Var rak o ärlig med hur ni vill ha det. Att gå runt o ladda upp så mkt negativ energi är absolut inte bra och ni måste ta tag i det hela. Jag tror det hela handlar om att det dels är en generationsskillnad, det är så många nya råd o metoder sedan de själva fick barn tex det här med mat o amning. Och JA det är skrämmande nog många som "glömt" hur det är att vara småbarnsföräldrar. Dessutom är den gamla "bullmormorn" long gone, TYVÄRR. Alla ska ha så mkt om sej o kring sej som möjligt o det är inte bara barn som kan bli överstimulerade av det. Så oops blev det en liten lucka i schemat o den måste vi fylla -vad står i tur på listan?
Det bästa ni kan göra (o ni måste vara överrens om att ni tycker lika då blir ni ett starkt team du o din man) är att konfrontera svärföräldrarna. Informera om vad som gäller för ert barn och för er. (Det är viktigt att man inte bara gör det för barnets skull utan även för sin egen) Var sakliga och raka utan inlindningar. Att de tar illa vid sej kan inte ni ta ansvar för, de är vuxna o vet att man måste anpassa sej efter olika situationer. Försök oxå leta upp något possitivt o håll fram det. När man får kritik är det lättare att ta det till sej om man får lite beröm oxå. Kanske blir du framhållen som den elaka sonhustrun på deras kaffekalas, men det bottnar i att svärmor skäms för att hon inte visste bättre. Jag tror oxå att osäkerhet är en stor faktor här, hon vet inte hur hon ska vara till lags. Ge henne guidning o var tydlig helst med en gång när något inträffar som är mindre bra.
Egentligen tror jag att man kan tillämpa AW:s filosofi på svärförälrar oxå, - oj då! det här blev inte så bra, gör så här istället så funkar det bättre. Det kan ta tid men det borde bli en förändring. Försök att inte ta det hela så personligt (inte lätt), men jag tror det mesta ligger hos svärföräldrarna som har svårt att anpassa sej till sin nya situation. Försök sen gå vidare med en rak men trevlig attityd. Så småningom blir det lättare med spontana besök, när barnet blivit lite äldre och tex sover mindre på dagarna.
Lycka till o hoppas jag kunnat vara till nån hjälp.
tallo

Inlägg av tallo »

Hej! När jag läser allt som sagts så tänker jag att det inte kan vara så bra för er lilla dotter att mamma känner sig ledsen. :shock: :cry: Stå på sig och säg vad du tycker direkt i de situationer som du tycker dom gör fel i. Direkt alltså varför vänta? :idea: :?: Ska din man prata med dem så tar det längre tid innan det "blir gjort" i och med att ni ska prata samman er och så...eller? :? Tycker inte att du ska vara rädd att "trampa dem på tårna" det är i slutändan er dotter som far illa av detta. :evil: Detta är min åsikt och nu menar jag inte att ni är ute efter att skada er underbara tös :D

Hoppas det löser sig för er SNART/tallo
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"