varför vagnen på dagen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mica82

varför vagnen på dagen?

Inlägg av mica82 »

hej!

Vi ska börka kurera nu när som helst! Är verkligen jätteladdad för detta. Men jag undrar över sömnen under dagarna. Varför måste det ske i vagnen och inte i sängen? Vår vagn är skålad så han kan inte sova på mage i den. Kan nämna att Alexander är van vid att sova på mage i sängen och på rygg i vagnen.
Hans säng har hjul så man kan egentligen vagga honom i den.

Jag är ute och går väldigt mycket under dagarna. Han gillar sin vagn o brukar somna i den trots att han nyligen sovit i 1.5 timme i sin säng. Hur ska jag göra när han somnar i vagnen om det inte är dags för sömn enligt schemat?

Tack för att du skapat SHN!!!

//Mica
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och Välkommen! :D

Man måste inte förlägga lurarna i vagn, med det brukar vara sömn främjande och så är det lite lättare att få dom att sova över skarvar med hjälp av vagning. Men är han van att sova sina lurar eller en del av dem i sin säng så ser jag inga hinder för det. F

Första dagen följer första natten dvs buff vid minsta pip, andra dagan följer andra natten osv.

Om han somnar på icket sovtid så kan du bjuda på en 5 minutare i vagnen för att sedan väcka efter exakt 5 min, eller så får du preparera dig med roliga leksaker eller någon muta.

Fyll gärna i hur gammalt barnet är, du går in under profil och lägger in under signaturen, då är det lättare för oss som ska hjälpa att snabbt få en överblick.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
mica82

Inlägg av mica82 »

Tack så mycket för välkommandet och svaret!
Va bra att det går bra att sova i sängen på dagen! eftersom den har hjul så har vi hamnat i det dumma vaggträsket...men det ska vi verkligen sluta med nu! Nu ska han få somna skönt i sin säng utan napp och utan vagg. Vår kille ska känna ro o lugn i sin lille kropp. :)
stolt mamma till Alexander :heart: 080213 :heart:
mica82

Inlägg av mica82 »

jo det här med dagslurarna

gäller bekräftelseramsan här med eller är det bara den "vanliga" ramsan?

Vårt schema

sova natt 19.30-07.30
amma 07.30
sova 9.30-10.15 45 min
äta 10.30
sova 12-13.30 1.5 h
äta 13.45
sova 16-16.20 20 min
äta 17.00
18.30-19.30 bus, bad nattslurk
19.30 sova

vad tycker ni spontant om detta schema? Det kommer nog vara jättesvårt att hålla honom vaken i början. 20 min luren på e.m känns så kort. Räcker det med så kort lur på så många timmar? Om han i början kommer vara toktrött vid denna tid kan man då låta han lite till är det ett stort NO NO? Kanske tycker ni att vi ska göra om schemat så han får en längre lur?

jättetacksam för svar! :-D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag tycker nog också att det blir lite länge på eftermiddagen. Jag skulle nog gjort så här:

sova natt 19.30-07.30
amma 07.30
gröt 9.00 (en andra frukost)
sova 9.30-10.15 45 min
äta 12.00 eller 12.30
sova 13.00-14.30 1.5 h
äta 15.00
sova 17.00-17.20 20 min
äta 18.00
18.30-19.30 bus, bad nattslurk
19.30 sova

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
mica82

Inlägg av mica82 »

tack!!!!
Schemat känns verkligen mycket bättre!!!

Men nu måste jag bekänna en sak (skäms) jag skrev att vi snart skulle börja kura...men i själva verkat började vi redan igår. jag trodde jag skulle få lite "skäll" som ställde frågor innan kurandet...alltså att jag inte läst på ordentligt. Men både jag och svärmor har läst och läst...

Första natten gick helt ok!
nattes o somnade på 15 min!!

vaknade kl 23.50 o somnade efter ca 50 min. ledsen men inte hysterisk
vaknade 1.50 somnade efter 45 min
vaknade kl 3.40 somnade kl 3.25...vaknade igen 3.40 somnade 3.45.
sov till kl 7.25!!!!
han vaknade ngn gång till men somnade om själv. (aldrig hänt innan!)

buffade knappt ngt under sista vakenperioden. bara tillrättaläggande o solfjädern +ramsor några gånger.

Under dagen har jag sovit. Pappan har inte riktigt förstått det här med ramsan och var inte så konsekvent. Jag har dn lärt upp honom ordentligt inför morgondagen.

Ikväll nattade vi honom kl 19.30
jag la honom tillrätta, buffade 4 ggr, ramsade ut, bekräftelse
lite gny
ramsade snällt 4 ggr
bekräftelse
sen sov han
DET TOG 10 MINUTER och inget gråt! (känns som jag gjort fel, så där enkelt kan det ju omöjligt vara!)

ingen napp, ingen tutte, eget rum...tror knappt det är sant...

fortsättning följer...
mica82

Inlägg av mica82 »

jo just det...det nya schemat...
vi har ju redan börjat kuren. Är det ok då att starta med dessa tider från punkt till pricka redan imorgon, eller blir det knas....?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ja, du KAN byta. Rakt av bara. Och tänk inte mer på det. Men det är förbjuuudet egentligen! :wink:
mica82

Inlägg av mica82 »

ok, då tänker jag inte mer på det då ;-)

Alexander vaknade nu kl 23.10
jag ramsar *4
han gnyr lite ledset
jag ramsar snällt *4 + 2 bekräftelseverser kl 23.13
Han somnar direkt!!!!! :sleep:
mica82

Inlägg av mica82 »

ok, rapport 2:a natten

nattningen o första vaknandet står nämnt i inlägget ovanför

2:e uppvaknandet kl 00.28 (ramsa * 4, ramsa * 4 + bekräftelse, somnar) 3 min!!
3:e uppvaknandet kl 02.55 ( samma som ovan fast med tillrätta läggning) 3 min
4:e uppvaknandet kl 4.40 ( samma som ovan fast med tillrätta läggning) 3 min
5:e uppvaknandet kl 5.25 ramsar * 4, tillrättalägger + ramsa *4, han gråter lite för första gången på hela natten men lugnar sig snabbt. ramsar *6, bekräftelse *4 ( han svarar nöjt!!) somnar 12 min

sen vaknar han pigg kl 6.45 och vill inte sova mer. Han blir uttråkad o låter arg men absolut inte hysterisk
ramsar då och då men jag ger verkligen plats för reaktion. bekräftelse när han är lugn. tillrättaläggning någongång + även lite buff (oops)
kl 7.15 bekräftelseramsa igen vilket han svarar nöjt på denna gång. Han blir tyst och det verkar som han somnade.
glad godmorgon kl 7.30!!! Han tittar frågande på oss men blir jätteglad snabbt!

nattinatti för mig...pappa tar över ;-)
mica82

Inlägg av mica82 »

tycker så synd nu om vår lille prins

det var svårt att få honom att somna n på förmiddagen.
Vi la honom 9.30 men han somnade först kl 10. Så vi lät honom sova till 10.20. Han låg och snarkade när vi skulle väcka honom å det kändes så hemskt att behöva väcka honom ur sin sömn. Räcker verkligen denna 20 min lur fram till nästa lur på 1.5 timme? Han är jätteledsen nu...
Om han hade somnat på en kvart så hade vi kunnat ta till med marginalkvarten va?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Ni gjorde helt rätt som väckte honom inom närmsta skarv (20 min) och det stämmer att du hade kunnat låta honom sova 45 min om han somnat inom kvarten.

Men nu får ni använda alla knep ni kan för att håklla han vaken och pigg, kanske ta en promenad ute i famnen och titta på världen, på löven, gräset jag allt sådant. Lite ätbara mutar kan tänkas behövas. Ni kan även bjuda på en 5 minutare vid behov.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
mica82

Inlägg av mica82 »

en fråga..
när man skriver i denna tråd. Är det då endast det sista inlägg som blir läst och besvarat? Jag har tex skrivit 2 inlägg på raken men så har bara det senaste blivit kommenterat. Kanske egentligen inte var så mycket att svara på. Jag beskrev mest 2:a natten hur den var.. :-)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej, naturligtvis läser vi alla inlägg, och svarar om det finns behov. Däremot kanske inte allt kommenteras.
Du svarade väldigt bra själv på den frågan. :wink:
mica82

Inlägg av mica82 »

hej hej...jag igen ;-)

3:e natten och nattningen gick super!
La min glada bebis i sin säng. Vände på honom och la han tillrätta. Ramsade ut * 4. Inte ett ljud fr honom. Bekräftelseramsan efter ca 2 minuter sen låg han vaken några minuter till med lite småljud fast inga missnöjda ljud o sen somnade han. Tror det gick på ca 8 min från det att vi sa godnatt. Men min fråga nu då..bekräftelseramsan... gjorde jag den för tidigt? Ska jag vänta tills jag inte hör ett knyst från honom. Ville ju inte "störa" honom när han låg där inne nöjd.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"