Hej!
Vi har precis kurat vår lille kille (blir 8 månader nästa vecka) och jag har några frågor angående vårat schema som ser ut på detta sätt just nu:
7.30: Frukost
9.30-10.15: Sova
11.00: Lunch
12.30-14.00: Sova
14.15: Mellanmål
16.00-16.20: Sova
16.45: Middag
18.45: Kvällsmat
19.30: Sova
Det jag undrar är om vi kan dra ner lurarna till bara 2 stycken, dvs stryka luren kl 16.00 och istället förlänga någon av de andra lurarna? Aaron gillar nämligen inte alls att sova den sista luren men skulle nog gärna sova längre på tex morgonen, men jag läste någonstans att 3 lurar var att rekommendera för en 8-månaders bebis...
Tycker ni att vårat schema ser bra ut iövrigt eller är det någonting som vi bör ändra på?
Schemahjälp
Schemahjälp
Mamma till Aaron (26 december 2007), kurad i augusti 2008.
Hejsan och välkommen!
Jag tycker schemat ser fint ut, din gossen kommer snart att komma in i 8 månaders ångesten och då kan han verkligen behöva en tredje vila, och med vila så behöver han nödvändigvis inte sova. jag skulle lägga sista luren under en promenad med vagnen, då har han förutsättningarna för 20 min sömn, men har han då bara "vaken-vila" eller om han sover 5 min, det är ju hans sak. Men det kommer att vara en skön återhämtning för han.
Vid 9 månader brukar dom flesta gå ner till 2 lurar, men det finns dom som väljer att gå ner till 2 lurar tidigare. valet är självklart erat!
//Malin
Jag tycker schemat ser fint ut, din gossen kommer snart att komma in i 8 månaders ångesten och då kan han verkligen behöva en tredje vila, och med vila så behöver han nödvändigvis inte sova. jag skulle lägga sista luren under en promenad med vagnen, då har han förutsättningarna för 20 min sömn, men har han då bara "vaken-vila" eller om han sover 5 min, det är ju hans sak. Men det kommer att vara en skön återhämtning för han.
Vid 9 månader brukar dom flesta gå ner till 2 lurar, men det finns dom som väljer att gå ner till 2 lurar tidigare. valet är självklart erat!
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Tack för ditt svar!
Vi kommer att behålla eftemiddagsluren ytterligare en månad, men vi kommer att låta honom vila i vagnen istället för sängen framöver. Tycker det låter som en bra idé att låta honom själv bestämma om han vill sova eller bara vila 
Mamma till Aaron (26 december 2007), kurad i augusti 2008.