kur i full gång!!aktiviteter på dagen?
kur i full gång!!aktiviteter på dagen?
Är ny här på sidan.
Vi håller just på att kura vår son, Elias. Det verkar fungera jättebra! Inatt (andra kur-natten) sov han från 19.00-05.45 i ett svep och efter tre ramsor utanför dörren sov han vidare till 07.00 då vi gick in och väckte honom. Tyvärr så måste jag ta med honom till ett viktigt möte på jobbet idag. Hur "dåligt" är det med aktiviteter på dagen under kuren? Hur mycket kan jag sabba genom att göra så?
//Hälsningar,
Vanesa
Vi håller just på att kura vår son, Elias. Det verkar fungera jättebra! Inatt (andra kur-natten) sov han från 19.00-05.45 i ett svep och efter tre ramsor utanför dörren sov han vidare till 07.00 då vi gick in och väckte honom. Tyvärr så måste jag ta med honom till ett viktigt möte på jobbet idag. Hur "dåligt" är det med aktiviteter på dagen under kuren? Hur mycket kan jag sabba genom att göra så?
//Hälsningar,
Vanesa
Hej Vanesa och välkommen hit!
För att han ska kunna lära sig schemat så är det viktigt att det hålls så noga som möjligt speciellt av början i kuren. Sedan har du marginalkvartar att använda vid behov.
Du kan ju försöka att hålla tiderna så noga du kan ändå så att han får äta och sova när han ska. Kanske kan ta en promenad vid sovstunderna?
När du kommer hem så håller du schemat så noga du kan och försöker att inte se att du sabbat något utan kör bara på.
Hur ser schemat ut?
Än en gång, bra jobbat!
Kram Bea
För att han ska kunna lära sig schemat så är det viktigt att det hålls så noga som möjligt speciellt av början i kuren. Sedan har du marginalkvartar att använda vid behov.
Du kan ju försöka att hålla tiderna så noga du kan ändå så att han får äta och sova när han ska. Kanske kan ta en promenad vid sovstunderna?
När du kommer hem så håller du schemat så noga du kan och försöker att inte se att du sabbat något utan kör bara på.
Hur ser schemat ut?
Än en gång, bra jobbat!
Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
Hej!
Det gick jättebra på jobbet idag. Jobbade bara på eftermiddagen. Han fick mellanmål som vanligt och sen sov han i vagnen. Jag lade ner honom, täckte för så han inte skulle se mig och sa ramsan en omgång så somnade han. Sen gick jag på möte. Fick väcka honom efter 40 minuter, då siestan var slut
och så åkte vi hem. Tycker att det är skönt att han verkar kunna sova bra i vagnen med. Är vi hemma så sover han siestorna i sängen. Såg att AW hade skrivit att de skulle sova i vagnen under kuren, men jag tycker han sover bekvämare i sängen. Hur gör du?
Jag är helt salig över hur den ramsan fungerar. Det är som en slags hypnos
Schemat är ungefär som den varit förut:
7.00 Vaknar
7.30 Frukost
9.00 Sova 1,5 timme
11.00 Lunch
ca 13.40 Mellanmål
14.00 Sova 40 min
17.00 Middag
ca 18.40 Nattslurk
19.00 Sova 12 timmar
Du kanske tycker jag ska flytta nåt?? Hur ser Elsas ut?
Några andra frågor. Hur gör du när hon sover i vagnen, lägger du henne på mage där? Jag lade Elias på rygg, fastspänd idag, så som han brukar sova i vagnen. Han somnade ändå. Är lite rädd för att han försöker krypa ut och trillar ur om jag lägger honom på mage och han vaknar...
Alltså, nu när jag inte behöver buffa honom så låter jag honom ligga på sidan i sängen (så som han naturligt lägger sig). Det går att solfjädra ändå. Hur gör du?
Kram,
Vanesa
Det gick jättebra på jobbet idag. Jobbade bara på eftermiddagen. Han fick mellanmål som vanligt och sen sov han i vagnen. Jag lade ner honom, täckte för så han inte skulle se mig och sa ramsan en omgång så somnade han. Sen gick jag på möte. Fick väcka honom efter 40 minuter, då siestan var slut
Jag är helt salig över hur den ramsan fungerar. Det är som en slags hypnos
Schemat är ungefär som den varit förut:
7.00 Vaknar
7.30 Frukost
9.00 Sova 1,5 timme
11.00 Lunch
ca 13.40 Mellanmål
14.00 Sova 40 min
17.00 Middag
ca 18.40 Nattslurk
19.00 Sova 12 timmar
Du kanske tycker jag ska flytta nåt?? Hur ser Elsas ut?
Några andra frågor. Hur gör du när hon sover i vagnen, lägger du henne på mage där? Jag lade Elias på rygg, fastspänd idag, så som han brukar sova i vagnen. Han somnade ändå. Är lite rädd för att han försöker krypa ut och trillar ur om jag lägger honom på mage och han vaknar...
Alltså, nu när jag inte behöver buffa honom så låter jag honom ligga på sidan i sängen (så som han naturligt lägger sig). Det går att solfjädra ändå. Hur gör du?
Kram,
Vanesa
Just det, en sak till!! Har du andningslarm på Elsa? Det sägs finnas risk för PSD ända fram till 1 års ålder. Men det känns onödig nu, han kan ju själv vrida och vända sig hur han vill...
Och just det, glömde skriva att eftersom Elias har haft fasta tider väldigt länge så är schemat väl ingången sen förut. Jag försöker att aldrig rubba schemat, vart vi än är...
Och just det, glömde skriva att eftersom Elias har haft fasta tider väldigt länge så är schemat väl ingången sen förut. Jag försöker att aldrig rubba schemat, vart vi än är...
Hej! Vad bra ni har jobbat
! Visst är det härligt när ramsan tar, det är verkligen magiskt. Hur gammal är Elias? Skriv gärna det i din signatur så kan man se över schemat. Ni har bra tider för måltiderna tycker jag, han får chans att jobba upp sin hunger.
Vi hade andningslarm till ca 10 månaders ålder då han ofta kom utanför plattornas kant så larmet gick.
Kram från Emma
Vi hade andningslarm till ca 10 månaders ålder då han ofta kom utanför plattornas kant så larmet gick.
Kram från Emma
Hej! Vad bra du lyckades hålla schemat ändå! Det är ofta inte krångligare än så när man genomfört kuren och ska iväg någonstans, bara man håller tiderna så funkar det mesta.
Ramsan är superbra!
Jag tycker schemat ser bra ut. Bara en fundering varför du har 40 min-lur och inte 45? Och så kanske mellis ligger lite tätt inpå lunch. Har för mig att det ska ta 3-4 timmar mellan. Elsas schema skiljer sig lite i långluren. Jag har den mitt på dagen, tanken är att jag bara ska ha den kvar sen. Elsas schema:
07.00 Morgon
07.20 Frukost
09.30 Sova 20 min (har ändrat nyligen från 45 till 20, hon är en piggis)
10.45 Lunch
12.30 Sova 1,5 tim
14.00 Mellis
17.00 Middag
18.20 Nattslurk
19.00 Sova 12 tim
Han kan sova i sängen under kuren om du vill. Det är däremot bra med frisk luft så sova i vagn ute är ju bra. Elsa sover sina lurar inne, jag har inte jobbat tillräckligt för att få till utesovning så det blir det bara när vi är iväg. Vill också använda sele då och hon gillar ju magläget så, jag har helt enkelt inte kommit till skott med det än.
Men hon har öppet fönster inne och sover gott så.
Han kan ligga på sidan om han trivs att ligga så och sover gott på det viset. Elsa gillar magläget bäst, ända sedan hon vände sig så. Men ibland när jag tittar till henne ligger hon på sidan också. Det enda du ska tänka på när du solfjädrar på sidan är att han ligger så att han inte tittar på dig.
Kram Bea
Ramsan är superbra!
Jag tycker schemat ser bra ut. Bara en fundering varför du har 40 min-lur och inte 45? Och så kanske mellis ligger lite tätt inpå lunch. Har för mig att det ska ta 3-4 timmar mellan. Elsas schema skiljer sig lite i långluren. Jag har den mitt på dagen, tanken är att jag bara ska ha den kvar sen. Elsas schema:
07.00 Morgon
07.20 Frukost
09.30 Sova 20 min (har ändrat nyligen från 45 till 20, hon är en piggis)
10.45 Lunch
12.30 Sova 1,5 tim
14.00 Mellis
17.00 Middag
18.20 Nattslurk
19.00 Sova 12 tim
Han kan sova i sängen under kuren om du vill. Det är däremot bra med frisk luft så sova i vagn ute är ju bra. Elsa sover sina lurar inne, jag har inte jobbat tillräckligt för att få till utesovning så det blir det bara när vi är iväg. Vill också använda sele då och hon gillar ju magläget så, jag har helt enkelt inte kommit till skott med det än.
Han kan ligga på sidan om han trivs att ligga så och sover gott på det viset. Elsa gillar magläget bäst, ända sedan hon vände sig så. Men ibland när jag tittar till henne ligger hon på sidan också. Det enda du ska tänka på när du solfjädrar på sidan är att han ligger så att han inte tittar på dig.
Kram Bea
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
Det är väl jättebra att du får olika svar, visar att det inte bara finns ett sätt att göra på! Jag tänkte att det är lång tid mellan huvudmåltiderna och det är viktigt. Eftersom du har frukost en halvtimme efter godmorgon och sen har luren vid 14 så tycker jag det är helt ok med så tätt. Men det är ju jag det
. Huvudsaken är ju att han äter, så om det funkar bra för er är det bara att köra på.
Kram Emma
Kram Emma
Oj, 45 minuter ska det vara
... då ändrar vi det 
Ja, jag får väl helt enkelt flytta lite på em luren sen när han bara ska sova en om dagen. När är det förresten?
Ja, Elias är ju 9 månader, så det är nog ingen idé med larm, speciellt för att han kryper och ställer sig upp sen han var 7 månader
Larmet skulle ju gå hela tiden då 
Ja, jag får väl helt enkelt flytta lite på em luren sen när han bara ska sova en om dagen. När är det förresten?
Ja, Elias är ju 9 månader, så det är nog ingen idé med larm, speciellt för att han kryper och ställer sig upp sen han var 7 månader
Det går nog att ordna till så ni får en tid för långlur mitt på dagen när han är ca 1 år. Schemat ska ju passa er så bra som möjligt så alla väljer sitt eget schema.
Om du kikar runt lite på forumet så hittar du sömnbehovet för de olika åldrarna.
Kram Bea
Om du kikar runt lite på forumet så hittar du sömnbehovet för de olika åldrarna.
Kram Bea
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
Hej! Måste bara berätta om natten!
Jag lade honom vid 19.00, ramsan ut (tre snabba, en långsam), och så somnade han.
Sov i hela natten !!!
6.45 hörde jag i monitorn att han började vakna så då stormade jag in med ett "godmorgon!!"
Nu ligger han och sover siesta i sin säng... Ramsan ut, hörde att han var vaken och rörde sig i sängen, och sen var det tyst...
Så nu är jag ännu mera utvilad även om det känns som om jag behöver minst en vecka till av hel nattsömn för att bli av med min kroniska trötthet...
Kramar,
Vanesa
Jag lade honom vid 19.00, ramsan ut (tre snabba, en långsam), och så somnade han.
Nu ligger han och sover siesta i sin säng... Ramsan ut, hörde att han var vaken och rörde sig i sängen, och sen var det tyst...
Så nu är jag ännu mera utvilad även om det känns som om jag behöver minst en vecka till av hel nattsömn för att bli av med min kroniska trötthet...
Kramar,
Vanesa