Vad är det som hänt???

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Pip

Vad är det som hänt???

Inlägg av Pip »

Hej!
Behöver hjälp med tips eller förslag på vad det är som hänt i vår lilla dotters stora värld? :?:

Hon är ca 15 månader och har väl sovit lite si och så i sitt liv men på det hela taget har hon sovit bra. Hon är lätt att lägga och somnar oftast nöjd och glad.

Hon är ute i stort sett hela dagarna och har följande schema:
8:00 Frukost
12:00 Lunch + frukt
13:00-15:00 Sova
16:00 Middag + frukt
19:00 Gröt med frukt
20:00 Sova natt

Nu till det som hänt. På senaste tiden har hon börjat vakna vid 00-01 tiden. Hon börjar med att åla och gnälla i sömnen för att så småning om sätta sig upp och gåta hysteriskt. Hon gråter och gråter (sitt värsta "jag har ont", "jag är rädd" gråt). Till sist får hon ingen luft och börjar nästan kräkas. Det hjälper inte om vi tar upp henne för då börjar hon åla och åma sig i famnen och gråter än mer. Det enda som hjälper är att ta fram något kul så at hon kommer på andra tankar och slutar skrika/gråta. Men sen är det nästan omöjligt att få henne att somna om efter detta. Hela familjen är uppe två timmar mitt i natten... :sleep:

Hon är inte hungrig för vi har testat att ge henne mat. Kan det vara allergi? Drömmar? Tander? Nåt tips hur vi kommer ur denna onda cirkel?

TACK
/Pip
En Stockholmsboende norrl?nning med trollunge f?dd -04
Emmas Mamma

Inlägg av Emmas Mamma »

Hej Pip!

Vi hade samma "problem" med vår Emma när hon närmade sig 1½ år. Från att ha sovit nätterna igenom vaknade hon och var jätte-ledsen!!! Jag fick tipset (härifårn forumet) att bara börja om från början med kuren.. :cry:
Och det fungerade och har fungerat sedan dess! :D

:idea: Anna W kallade detta för "första trotsåldern" - då de gärna vill ha garantier på "ska det verkligen vara såhär" och ger man bara de rätta svaren så litar dem på att allt är precis som det ska.

Om ni inte har gjort SHN (sova hela natten kuren) rekommenderar jag den - det finns att läsa mer om på webben, barnaboken eller i boken sova hela natten (tror att boken heter så).

Lycka till med! Hoppas att det går bra!
Mamma till Emma f?dd 03-09 och Måns 05-11
Emma kurad 04-03, Måns 06-03
Pip

Jo men....

Inlägg av Pip »

Hmm.... Vi tillhör ju den där lilla skaran som inte tycker att shn passar vår familj. :oops: Men vi tycker att många andra ideér som Anna har är utmärkta!

Jag kan inte tänka mig att något ramsande eller buffande eller solfjädrande kommer att lugna henne i det hysteriska tillstånd hon är i.

Hur reagerade erat barn rent praktist på verktygen när hon vaknade och var såååå lessen?

Tack
/Pip
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

SJÄLVKLART hjälper verktygen i hennes tillstånd hon är i då.
Men det kan ta tid, eftersom ni lyft upp henne och underhållt mitt i natten...Hon vet inte alls vad som gäller nu ju.

Men, alldeles som du säger, tycker man inte sova-hela-natten-kuren passar sin familj ska man inte tillämpa den :!:
Man måste ju nämligen vara övertygad om att det är det enda rätta sättet att göra. Tvivlar man, eller inte ens gillar metoden kan man heller inte genomföra det på ett sätt som ungen "godkänner" :wink: .
Jag tror tyvärr inte du hittar några genvägar inne på detta forumet i alla fall.

Så...Ha det som ni har det... :? , eller genomför total-laddade en kur :wink:

kram anna :D
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Emmas Mamma

Inlägg av Emmas Mamma »

Hej Pip!

Som svar på din fråga hur Emma regagerade rent praktiskt när vi körde ramsa och buffning var: hon blev arg och frågade (skrek) ett par gånger, där emellan var det tyst, hon kunde resa sig upp och "fråga " igen :cry: - men redan efter 5 dagar (mindre än en vecka) var hon tillbaka i sin gamla "goa" rutin. Dvs sov som en stork på natten! :D

De första nätterna satt jag faktiskt hos henne, eller rättare sagt la mig ner på en madrass på golvet och ramsade (en liten klapp på ryggen kanske som extra tröst),, eftersom hon var såååå ledsen. Just för att hon skulle få tillbaka tryggheten som hon haft innan. När det väl fungerade rörde jag mig utåt och ramsade utanför dörren och därefter ramsade jag från vårt sovrum och till slut räckte det med en ramsa när hon skulle lägga sig.
Men jag tog aldrig upp henne, när jag väl bestämt mig för att nu var det dags att sova.

Tyvärr kan jag inte rekommendera ngt annat till dig - mer än att läs och fråga här på forumet. Här finns all hjälp man behöver! :D
Mamma till Emma f?dd 03-09 och Måns 05-11
Emma kurad 04-03, Måns 06-03
Pip

I min enfald....

Inlägg av Pip »

Jag trodde i min enfald att man kunde få lite andra råd än shn-råd här på samtalsforum. Men jag misstog mig visst! :wink: Som sagt tillhör jag den (ur er synvinkel "svaga" skara) som inte tycker om att höra mitt barn gråta i sin ensamhet vare sig det kallas frågor, gråt eller ilska! Sorry! :?

Provar att fråga nån annanstans......

Tack ändå!
/Pip
br

Inlägg av br »

trot eller ej men vår lillgris somnar efter ramsa och ibland har vi behövt ta till solfjäder osv vid kris. Du skriver att du inte vill att ditt barn ska skrika men at det skriker så att den kräks! Det är just det som är det fina med verktygen i SHN, barnet hinner inte bli så ledsen för man har verktygen att lugna ner med. Och det brukar vara ganska smidigt att komma tillbaka i gamla gängor.

De flesta som hänger här använder annas verktyg eller har kurat och då kan det ju vara svårt att få andra tips här. Det här är ett forum dä man oftast inte få höra det man gör på andra fourm, dvs "det går över när barent är tonåring" "det är spåhär jobbigt att ha barn" "det är en fas som går över".

Jag tycker inte (och inte att ngn annan här heller tror jasgs) att du är svag för att du inte har tagit till dig annas filosof och SHN kuren, alla få ju göra som de vill. Men de flesta här inne tycker nog att det inte är så konstigt att dottern inte somnar när ni tar fram leksaker el dyl ( hur ska hon veta att det är dags att sova när det verkar vara lekdags 8) )

Hoppas du får mer konkreta tips ngn annan stans!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
ciri

Re: Vad är det som hänt???

Inlägg av ciri »

Hej! Precis samma sak för oss när Isac var runt samma ålder!! Isac är inte kurad men sov bra ändå, det enda som hjälpte när det här hände var att ta upp honom och sätta sig o titta på tv och prata som vanligt! Det var aldeles som att han vaknade till då. Det här hände ungefär varannan natt i nån månad men sen har det bara hänt nån enstaka gång.
Det fixar nog till sig snart!
mamma till Isac okt-01, Arvid aug-04 & Herman jan-06
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, alla :D

Små barn tycks vara av den uppfattningen att antingen är man nöjd med sakernas tillstånd - eller också förändrar man saker och ting.

Här vill du höra, kära Pip, hur man hjälper ett litet barn i ro utan att hjälpa det i ro. Hittar du den goda cigarren så tipsa gärna :lol:

Tar man upp ett litet barn mitt i natten och bedriver underhållning ett par timmar, är nog det enda raka att gilla läget :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Pip

Hittat nåt som funkar!

Inlägg av Pip »

:D

Nu hittade vi något som fungerade......

HIttade några artiklar om nattskräck på nätet och fann tipset att väcka henne precis innan hennes "skrik-period". Det fungerar utmärkt. Hon vaknade upp ett par sekunder, somnade om snabbt utan gnöl och sov sedan resten av natten! :lol:

Ciri jag förstår att du förstår problemet då ni varit tvugna att sätta på TVn för att lugna. Ni som inte förstår, det handlar inte om att lugna ett upprört barn, det är värre än så. Ren hysteri. (läs lite om nattskräck)

Tack
/Pip
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hoppas ingen tar till sig den här smörjan, förlåt att jag säger det :D

Nattskräck, Pip, vet väl du som läst på, sitter i ungefär sex år och kan, för att inte säga bör, medicineras, exempelvis med Theralen. Fråga farbror doktorn :!:

Ursäkta utbrottet.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Pip

Inte nattskräck!

Inlägg av Pip »

Nej, jag tror inte att det är nattskräck mitt barn har. Det stämmer inte helt överens med beskrivningarna ang. det men det finns många likheter samt att min tjej vid ett tillfälle faktiskt har gått (och hämtat en bok) i sömnen. Dessutom tror jag att så små barn inte kan ha nattskräck, att det kommer senare i livet....

Likheterna var dock så många att jag beslöt mig för att testa "väckning" och det fungerar faktiskt. Snabb väckning, snabbt omsomnande och sedan sova restan av natten. Fungerar JÄTTE-BRA och min dotter behöver inte gråta, inte skrika tills hon nästan kräx och inte ligga ensam i sitt rum och ropa och alla får sova!!! :D

Min familj är glad och vi får sova. ("Vem är du att dömma andra....?")

Ha det bra
/Pip
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"