Lite nya frågor...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Rosander

Lite nya frågor...

Inlägg av Rosander »

Har nu gått 1,5 måndag sedan vi började kura vår dotter och det är helt fantastiskt :D Hon sover hela natten (även om hon drömmer mycket och vaknar till av det så somnar hon om själv eller med hjälpav ramsan). Framförallt märker vi skillnad på hennes aptit, äter som en häst gör hon :P

Det har dock dykt upp en del nya frågor :?:

Lovisas schema ser nu ut:
7.30 vakna
8.00 frukost
10.15 sova 30-45 min
11.30 lunch
13.30 sova 1,5 h
15.00 mellanmål
18.00 middag
19.30 sova

1. Vi har använt oss av väckarklockan på morgonen och det har gjort att hon för det mesta sover tills vi får gå in och väcka henne vid 7.30 då hon ska vakna. Ibland händer det dock att hon vaknar innan och ligger och pratar eller knäller lite. Ska vi ändå vänta till halv åtta då och låta henne ligga och prata eller ska man gå in tidigare (inom marginalkvarten) och göra glad morgon?

2. Så småningom (när hon fyller ett år) kommer vi att behöva ändra hennes sovtider från 19.30-7.30 till 19-07 för att anpassa oss till dagis. Hur gör man detta enklast? Ändra successivt genom att flytta en kvart i taget, eller ändra helt och håller med en gång? Är det enklast att börja på kvällen eller morgonen?

3. När vi ändrar sovtiden tänkte vi även passa på att flytta middagsluren (för vid ett år kan man väl ta bort den korta luren på förmiddagen?) Är det dumt att göra denna ändring samtidigt?

Tack för ett superbra forum! :D
Lovisa född nov -07, kurad juni -08
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycket att ni har morgon samma tid, varje dag. Det brukar bli bäst. :wink: Annars är det lätt att flytta en kvart till, och en till, och en till...

Natten är lättflyttad för en så stor. Jag skulle börja med att väcka 30 minuter tidigare och låtsas som det regnar. Hon kommer inte att märka en sån lite förändring. Kanske tar det längre tid att somna första kvällen, men troligtvis inte.
Ändra daglur samtidigt. Men hon kommer nog att vilja sova förmiddagslur ibland. Många vill det ända uppåt 1,5 år. Inte varje dag, men ibland.
Rosander

Inlägg av Rosander »

Tack för snabbt svar :D

Kom på en fråga till!
Lovisa sover för det mesta 1,5 h på eftermiddagen och om hon vaknar efter 45 minuter så somnar hon om när man ramsat. De senaste gångerna hon har vaknat efter 45 min har hon dock blivit jätteledsen när hon hör ramsan och det går inte att få henne att komma till ro igen. Detta är aldrig några problem på natten. Efter att ha ramsat ett par gånger idag och hon fortfarande inte somnat efter 15 minuter så gick jag in för att lägga henne till rätta (jag hör när hon står upp). Jag la henne till rätta, solfjädrade en stund och gick ut med ramsan. Hon blev då ännu ledsnare och gallskrek (precis som hon ibland gör när man lämnar rummet när hon sitter och leker -lider av åttamånadersångest). Ska man då fortsätta att försöka få henne att somna om eller är det ok att hon bara sovit 45 minuter? Hon har ju fått möjligheten att sova längre om hon vill :?:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Jag skulle göra som vid för tidiga mornar. En pangramsa och sedan husljud eller musik. Bestäm dig för antingen eller och så kör du stenhårt på det. Ta inte upp för tidigt. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Rosander

Inlägg av Rosander »

Tack, ska prova detta i morgon :D
Märkte ju idag att jag absolut inte ska gå in iaf, det förvärrade verkligen det hela :!:

Kommer på nya frågor hela tiden. Måste vara för att jag får så snabba och bra svar :D :D :D :D :heart: :heart: :heart: :heart:

Lovisa har redan från börjat lekt väldigt bra ensam. Vi har dock aldrig haft ensamlek i sängen utan hon har haft sin hörna med leksaker i vardagsrummet. Nu efter semstertider (med en mormor och morfar som hållt låda) så är det inte så kul att vara hemma med mamma längre. Ensamleken fungerar inte alls lika bra längre. Hon blir ledsen när jag lämnar henne själv och hon kryper efter mig. Är det för sent att införa ensamlek i sängen? Har lite svårt att komma tillbaka till våra vanliga rutiner :( :? Tips mottages gärna
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej, det är inte för sent! Kolla på Problem, sysselsättning i Barnaboken. Anna beskriver strålande hur man gör där! :D
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Min lilla gosse började ha ensamlek vid 9 månader så jag kan vittna om att det går toppen. :lol: Och nu när han snart är 2 år, så springer han och påminner mig om jag är ite för seg på morgonen, han är ju så leksugen! :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"