Dags att justera schemat? Matråd!
-
Katarina Cronqvist
Dags att justera schemat? Matråd!
Jag kurade min yngsta dotter i början av maj. ( Jag ska snart spika schemat för min äldsta född 05 men det tar jag i ett annat forum). Det har gått bra med något bakslag. Hon är nu snart åtta månader (kurad vid 5 1/2 månad). Vi har nu kommit hem från 14 dagars semester och under de sista dagarna har hon vaknat tidigare nästan varje lur. Hon har följande schema:
natt:18.30-6.30
mat 6.30 (bröstmjölk)
ensamlek 6.45-?)
7.30 frukost med familjen (1/2 portion gröt + frukt)
sova: 8.30-10.00
mellanmål:10.00 gröt + 1/2 banan
lunch: 12.oo
sova: 12.30-14.00
mellanmål: 14.30 smörgås + fruktpuré
middag.16.30
bad/skoj
nattslurk: 18.00 (välling)
sömn totalt: 15 timmar
Mina frågor:
Är det på grund av semestern som lurarna strular eller är det dags att dra ner på förmiddagssömnen? Ska jag i så fall ha den 8.30-9.15 eller ska jag skjuta fram den?
Jag har funderat mycket på vad och när hon ska äta. Jag ammar fortfarnade på morgonen och oftast en slurk efter lunch och på eftermiddagen, men har ingen rutin för det. Det känns som om vi har lagt ine ett mål för mycket i schemat. Jag har läst en hel del i barnaboken om mat och scheman, men känner mig osäker på hur många mål hon ska ha per dag. Som det är nu är hon aldrig speciellt hungrig, mer än vid mellanmålet vid 10. Det skulle vara bra tror jag nu när hon närmar sig åtta månader att matrutiner ser likadan ut varje dag. Eller? Ska jag bestämma när hon ska ha bröstmjölk eller kan jag ta till det när det behövs i samband med målen?
Kort sagt skulle jag vilja ha råd om och hur jag ska justera mitt schema och hur menyn ska se ut.
Kina mamma till Ebba 07 och Elin 05
natt:18.30-6.30
mat 6.30 (bröstmjölk)
ensamlek 6.45-?)
7.30 frukost med familjen (1/2 portion gröt + frukt)
sova: 8.30-10.00
mellanmål:10.00 gröt + 1/2 banan
lunch: 12.oo
sova: 12.30-14.00
mellanmål: 14.30 smörgås + fruktpuré
middag.16.30
bad/skoj
nattslurk: 18.00 (välling)
sömn totalt: 15 timmar
Mina frågor:
Är det på grund av semestern som lurarna strular eller är det dags att dra ner på förmiddagssömnen? Ska jag i så fall ha den 8.30-9.15 eller ska jag skjuta fram den?
Jag har funderat mycket på vad och när hon ska äta. Jag ammar fortfarnade på morgonen och oftast en slurk efter lunch och på eftermiddagen, men har ingen rutin för det. Det känns som om vi har lagt ine ett mål för mycket i schemat. Jag har läst en hel del i barnaboken om mat och scheman, men känner mig osäker på hur många mål hon ska ha per dag. Som det är nu är hon aldrig speciellt hungrig, mer än vid mellanmålet vid 10. Det skulle vara bra tror jag nu när hon närmar sig åtta månader att matrutiner ser likadan ut varje dag. Eller? Ska jag bestämma när hon ska ha bröstmjölk eller kan jag ta till det när det behövs i samband med målen?
Kort sagt skulle jag vilja ha råd om och hur jag ska justera mitt schema och hur menyn ska se ut.
Kina mamma till Ebba 07 och Elin 05
Kina
-
Gäst
Hej!
Jag tippar på att du behöver kapa förmiddagssovandet.
En 45 - minutare istället för en långkörare brukar vara en klassiker häromkring - så småningom kan du även kapa 45 -minutaren till en 20 - minutare och behålla den långa luren mitt på dagen - länge.
Senare, när bebisen är mitt inne i en väldigt krävande fysisk period kan det även vara så att det sovs två timmar mitt på dagen - utan att det påverkar nattsovandet. (Vid det laget har du nog bara en lur kvar.
)
Vad gäller tiderna skulle jag gå på bebisens preferenser: är det inte trött vid gammal sovtid använd då marginalkvarten till att förlänga vakenpasset med.
Jag tippar på att du behöver kapa förmiddagssovandet.
Senare, när bebisen är mitt inne i en väldigt krävande fysisk period kan det även vara så att det sovs två timmar mitt på dagen - utan att det påverkar nattsovandet. (Vid det laget har du nog bara en lur kvar.
Vad gäller tiderna skulle jag gå på bebisens preferenser: är det inte trött vid gammal sovtid använd då marginalkvarten till att förlänga vakenpasset med.
-
TorpSara
Och med mat skulle jag göra såhär:
4 fasta mål, plus kvällsmål är det bästa, men ibland passar en andra frukost bra också. Men det ska vara 3-3,5 timme mellan målen, du har det väldigt tätt och många mellanmål.
Morgonamning 06.30
Andra frukost 07.30
Lunch 11
Mellisamning 14.30
Middag 17
Kvällsamning 18
Vad tror du om det?
4 fasta mål, plus kvällsmål är det bästa, men ibland passar en andra frukost bra också. Men det ska vara 3-3,5 timme mellan målen, du har det väldigt tätt och många mellanmål.
Morgonamning 06.30
Andra frukost 07.30
Lunch 11
Mellisamning 14.30
Middag 17
Kvällsamning 18
Vad tror du om det?
-
Katarina Cronqvist
/Hönsmamma
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset.
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset.
-
Katarina Cronqvist
Att skjuta sovandet med marginalkvart blir också bra liksom att korta fm-luren till 45 minuter. Det prövar vi from imorgon. Det har blivit struligt med morgonsömnen från cirka 05. Jag har läst inlägg om vargtimmen och letat i shn-boken efter tips med vargtimmen. Det inleddes med pangramsa vid första pip. Hur gör jag pangramsan? Är det bestämd ramsa x 4 som jag läst om och sedan avvakta (städa köket eller spela musik). Inte ramsa mer utan solfjädra vid riktig kris? Vi har idkat överkoncentration av ramsor vad jag förstår. Slut med from nu.
Jag ska också se över mörkläggningen i rummet. Den är inte 100 %-ig men har fungerat fram till nu.
Tack för mattipsen! Bra läsning.
Jag ska också se över mörkläggningen i rummet. Den är inte 100 %-ig men har fungerat fram till nu.
Tack för mattipsen! Bra läsning.
Kina
-
ilindstrom
-
Katarina Cronqvist
Har nu kört pangramsa och musik, men hon vaknar fortfarande 05 45. Hon är inte ledsen, men ligger och pratar. Jag låter henne vara och tar upp henne enligt schemat 06.30. Någon gång har hon tystnat; någon gång inte, men hon blir inte ledsen. Hon har vänt sig från mage till rygg och sparkat av sig täcket. Är det därför hon vaknar? Eller har vi fortfarande för ljust i rummet? Kan det redan vara dags att dra ner förmiddagsluren till 20 minuter? hon är åtta månader...
En annan fundering vi har är ensamleken som hon har efter amning och ny blöja på morgonen. Hon har tålamod cirka 7-7.30 och hojtar då missnöjt och då har hon bajsat. Då byter vi och petar i henne havregrynsgröt.
Jag vill ju gärna ge henne möjlighet att förlänga passet med ensamlek så att även förmiddagsluren kan ingå längre fram. Hur gör vi? Ska jag byta blöjan och visa sakerna igen och strunta i gröten? Hon är inte speciellt intresserad av gröten utan utforskar hellre sakerna på bordet eller studerar storasyster som är 3 år. Det känns som om vi begränsar hennes möjligheter att få undersöka och utforska. Hur länge kan hon sitta om hon får tillräcklig utmaning?
Vi försöker komma ut varje för- och eftermiddag. Hon sitter oftast med på diskbänken när vi lagar maten, men jag hittar inte rätt på det här med social delaktivitet. Jag har läst mycket i barnaboken men behöver tips om hur länge och framförallt när jag kan lägga in det under dagen. Är hon delaktig genom att sitta bredvid med en visp i handen?
Det var många frågor. Tack för hjälpen så långt! Jag har börjat laga egen mat nu och det har varit uppskattat!
En annan fundering vi har är ensamleken som hon har efter amning och ny blöja på morgonen. Hon har tålamod cirka 7-7.30 och hojtar då missnöjt och då har hon bajsat. Då byter vi och petar i henne havregrynsgröt.
Jag vill ju gärna ge henne möjlighet att förlänga passet med ensamlek så att även förmiddagsluren kan ingå längre fram. Hur gör vi? Ska jag byta blöjan och visa sakerna igen och strunta i gröten? Hon är inte speciellt intresserad av gröten utan utforskar hellre sakerna på bordet eller studerar storasyster som är 3 år. Det känns som om vi begränsar hennes möjligheter att få undersöka och utforska. Hur länge kan hon sitta om hon får tillräcklig utmaning?
Vi försöker komma ut varje för- och eftermiddag. Hon sitter oftast med på diskbänken när vi lagar maten, men jag hittar inte rätt på det här med social delaktivitet. Jag har läst mycket i barnaboken men behöver tips om hur länge och framförallt när jag kan lägga in det under dagen. Är hon delaktig genom att sitta bredvid med en visp i handen?
Det var många frågor. Tack för hjälpen så långt! Jag har börjat laga egen mat nu och det har varit uppskattat!
Kina
-
ilindstrom
Om hon är glad och nöjd så ger vi inget extra för det. Låt henne vara och ta upp henne enligt schema. Har du väckarklocka till henne?
Ensamleken kan man ha upp till 1,5 timme när hon blir lite äldre. Om fm-luren ska ingå kan den vara 2 timmar. Läs gärna om ensamleken i barnaboken.
Det finns en klistrad tråd här på forum om social delktighet som är super. Där kan du få bra tips.
hälsningar
Ida
Ensamleken kan man ha upp till 1,5 timme när hon blir lite äldre. Om fm-luren ska ingå kan den vara 2 timmar. Läs gärna om ensamleken i barnaboken.
Det finns en klistrad tråd här på forum om social delktighet som är super. Där kan du få bra tips.
hälsningar
Ida
-
Katarina Cronqvist
-
ilindstrom