Vardag med Ivar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

...att doktorn klippte det skulle jag skriva ju... :P
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nä, korkat nog bad jag inte henne kolla det :roll: Menhon ska ringa idag. Får höra med henne då.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Låter som vå historia /LO. Jag var tre vändor för "tilläggning" hos amningsmottagningen (dvs inte amningshjälpen).
Jo, jag vet att barn inte vägrar något... Men det är som han inte KAN. Han gapar stort, men så fort bröstet kommer in i munnen så kniper han ihop hårt och med underläppen inåt. OMÖJLIGT att få ut.
Jag tror visst att de inte kan riktigt. För oss vände det ordentligt när Ed blev tre veckor och hade vuxit till sig lite mer. Då var jag på min sista träff hos dem och efter det flöt det bra. Det är en teknik även för de små. För mig var det så skönt att bara få känna att det gick att få en smärtfri amning, det fick mig att inte helt ge upp. Amningenapp gick åt skogen, annars hade jag haft det hela tiden utan att blinka. Jag slet hårt på pumpen istället, ammade varannat mål ungefär.
Mitt tips är att gå dit fler gånger, det ger så gott resultat, på riktigt.
Jag fick för övrigt guldpepp från amningshjälpen också, men över telefon.

Tror inte att det är tungbandet, då skulle han inte ha tagit ett bra tag där.

Du vet var du når mig, jag har 1000 tips... :?
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack!
Idag har jag ammat två mål + en extra nattslurk som jag fick avbryta skrivandet för. Jag är jättestolt över det.

Maken sa att, så här i efterhand, kanske inte det smartaste beslutet var att försöka amma inatt. Och det har han ju såklart rätt i.
Jag får se hur jag gör nu kommande natt. Jag har mat i kylskåpet om det behövs. Ska ladda en flaska.

Jag frågade BM om tungbandet och hon sa att är det kort sitter det fast långt fram på tungan. Jag har faktiskt lyckats se Ivars tungband idag. Det ser hur bra ut som helst. Tungspets när han sticker ut den. Och den sitter fast ganska långt in i munnen, så jag är inte orolig för det. Han har helt enkelt lärt sig olika sugtekniker, eftersom vi gav flaska så tidigt. Nu får vi jobba oss sakta in på banan igen.

Vi är på väg :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
wifsta
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Heja, heja!
Bra jobbat - snart är ni där :thumbsup:
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Åh, jag blir så extra glad när jag får inlägg från dig, wifsta. Dels för att du hade skrivit att du bodde i Hockeymetropolen - och det var ju lite tokigt, för det gör ju jag ;) :lol:
Men framför allt såklart, för att du har en lite Vera. Jag har ju en stor, helt underbar :heart:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Glad blir jag för alla som vill läsa och kommentera om Ivar och mig. Såklart, men det fattar ni va?

Tack för alla tips och råd på vägen!

Kram och gonatt alla forumvänner!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

/LO skrev:Åh, jag blir så extra glad när jag får inlägg från dig, wifsta. Dels för att du hade skrivit att du bodde i Hockeymetropolen - och det var ju lite tokigt, för det gör ju jag ;) :lol:
BAH! Nu har du ju glömt alltihop, /LO. wifsta bor visst i Hockeymetropolen. Du bor i bibelältet, inte alls lika rockigt. :D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hade vi varit på kackelforum hade jag skrivit SM-guld SM-guld SM-guld --- SM-guld SM-guld SM-gu-uld --- SM-guld SM-guld SM-guld --- SM-gu-uld --SM-guld!
Men nu är vi ju inte det, så jag hoppar över det ;) :lol:

Natten har flutit på. Ivar har ätit på mig med påfyllning från flaska. Det var vi båda nöjda med. För sedan sov han i sex timmar. Eller det gick sex timmar från mål till mål. Och då var klockan nästan 8.30. Så då gick jag upp och satte mig i mitt favvo-hörn i soffan. Där går det bättre.

Även här känns det som att jag har ett barnaboksbarn - eller om han har en barnaboksmamma. För jag har inte mycket mjölk på natten. :D Han sover gärna ett pass på fem-sex timmar på natten redan så det gäller bara att tima in det så småning om så att det passar oss båda.

Nu ska vi sova en stund båda två. Vera och maken gräver i trädgården, så de har att göra en stund - typ hela semestern...

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt jobbat Lotta, vilken underbar rapport! :heart:

Ja jag tror det är en kombination av BB mamma och SM barn, det kan bara bli bra! :lol: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Det flyter på här i vardagen. Ivar är lite mer vaken än tidigare. I flera omgångar på dagen. Men aldrig länge. Han slocknar och sover många timmar.

Igår trodde jag nog att maten inte räckte till. Att det var alldeles för lite mjölk, för han åt och åt och det kom liksom inget - eller lite. Så han fick både utpumpad mjölk och tillägg för att somna till kvällen.

MEN! Igår gick jag och la mig i någorlunda tid. Jag har ätit mer och oftare idag och jag har varit mer avslappnad. Dessutom har jag sovit nu på eftermiddagen. Idag har jag mjölk så det räcker. :)
Tack TorsMamma, för jag har läst andra tips och råd från dig. Att det är så viktigt med vila när man ammar. Och trots att jag inte är någon ambitiös hushållerska, så har jag inte kommit i säng på kvällarna och haft svårt att ta mig tid att sova på dagen.

Nu ska jag göra det i fortsättningen! Lyssna på kroppen! I alla fall bättre än hittills.

Ivar växer och frodas. Idag var vi på mätning, 3600 gram (3440 vid födsel) och 52,5 cm. Han har vuxit 2,5 cm på två veckor :shock: 8) Inte undra på att ungen inte har råd att skita 8) :lol: Allt går ju åt. Skulle man växa så mycket hela livet skulle jag vara sådär 24,5 meter vid dethär laget :D Tur att man slutar i någorlunda tid.

Vera och Björn bygger sandlåda. De jobbar hårt och tillsammans. Helt juvligt att se och höra. Hon är så glad över att få vara med och göra riktiga saker, som dessutom kommer bli till henne (och Ivar).

Nu ska jag göra lite nytta - men bara lite :)

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tack TorsMamma, för jag har läst andra tips och råd från dig.
Tack själv för att du läser och använder dem och finner att de faktiskt funkar. :D :thumbsup: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Yepp, LO, det tar lite tid detta med amningen.
Jag tror visst att dom måste lära för att få ihop allt!

Med Allan var det en liten kamp för oss båda, tusen tricks utvecklade jag, tusen miljoner funderingar hade jag, några tårar grät jag :? ... och hela tiden medan jag höll på med DET höll han på att lära!
Och se, efter en sådär 2 månader kunde han perfekt!
Nemas problemas, han äter när han är hungrig och spottar ut när han är mätt.
Dit kommer dom flesta. Det är jag övertygad om.
(Och fet mat. Och vila.)

KRAM!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack kattklo, jo jag är övertygad om att det blir bra :D

Glömde skriva att jag hade finbesök i förrgår. SusanD var här med sin jättebebis ;) Sigge. Tur att Vera var hemma, för jag kände mig otroligt asocial. Satt mest och glodde ut i det blå...
Hoppas du tyckte det var kul att träffa mina barn. Vera hade hoppats på att få träffa Emil, men det får bli till hösten.

Idag har farmor och hennes man varit på besök. Mysigt. De hade middag med sig och paket till båda barnen. Och farmor opererade lite på Ivars stortå. Nageln har varit varig och irriterad ett tag. Hon tog bort sårskorpan, pillade ur varet med en pincett och tvättade med alsol. Hoppas den håller sig frisk nu.

Det har varit en snuttardag av rang. Han äter och somnar, äter och somnar. Fortfarande smekmånad, så det får vara, om det inte blir en vana.

Det som jag tycker är jobbigt nu, vilket är en bagatell i sammanhanget, är att han äter LÅNGSAMT! Mål 1 från första bröstet, inkl. rap tar en timme. Finns det något knep att ändra på det, eller ökar hastigheten med åldern?

Nu är det rapdags.

/LO

PS. Heja Nancy! som är så duktig!
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hastigheten ökar med åldern. :D
Du kan förstås sätta dig på så sätt att det rinner fortare ur brösten, men då kanske han blir sur? 8)
Låånga ätpass gör ju också att dina bröst ökar produktionen. Vilket dom behöver göra just nu.

Men du, det låter så gött!
Heter han mer än Ivar?
Luktar han gott i håret?'
Vad är det sötaste han har i klädväg?
Smeknamn?

Kram le chat
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"