Vargtimmen-han somnade, men sen då?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hegro

Vargtimmen-han somnade, men sen då?

Inlägg av Hegro »

Det här med vargtimmen har vi haft problem med hela tiden trots att allt annat funkar hur bra som helst. Den senaste månaden har Emil vaknat som ett litet urverk kl.6.00 förutom några få undantag då han vaknat redan runt 5 (då har han oftast somnat om och vaknat igen vid 6) Jag själv är tvärslut av att inte få sova en enda morgon och då vet jag att han så klart är lika slut. Märks på att den annars så soliga och glada killen är på ett urvresigt humör tills efter förmiddagsluren.

Nu kände jag att jag måste ta tag i det här. Har gjort det förr, det har funkat bra, och så rätt som det är så är vi där igen.
Emil vaknade 6 -pangramsa, gråt, in och lägga till rätta (efter ca 10 min) ramsa, gråt (mycket) ca en timme senare somnade han till slut. Ramsade under den timmen 3-4 gånger. Sista gången satt jag och läste här på forumet om just vargtimmen. "ramsa med attityd, inte kärleksfullt....." Tusan också, jag är ju trött!!! -" Nu håller du igen munnen och sover!" kändes det som att jag sa istället för " Godnatt, godnatt-sov så gott" och det var nästan som att ungen satte gråten i halsen och slocknade tvärt :shock:
Vi har morgon 7 så jag väcker väl honom vid 10-15 min över. Men sen då...
Hur kommer vi vidare? Utan att trilla tillbaks igen? För han kommer säkert inte sova övar vargtimmen själv än på några dagar och det känns väldigt tungt att han ska ligga och gråta helt ensam en timme innan han somnar om: (och det är säkert det vi åker dit på om och om igen).

Hm, tyvärr så råkade jag hosta och då vaknade han själv 7.07. :roll: Hann inte väcka honom men fick till ett omsomnande iaf.
Emil 040625 och Lina 061204
Mina älsklingar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ingen fara (lätt att säga) :D Läs på i Tips på vägen om morgnarna och inskränk dina gracer - och gör dem klarare, sakligare och mer bestämda. Hans morgon ha inte kommit än. PÅ natten händer ingenting. Det är budskapen.

I SOVA HELA NATTEN (boken) har du också på sid 67-68 ett utförligt svar på samma fråga. Det här går förbi :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hegro

Inlägg av Hegro »

Tack för svaret. Läst tycker jag att jag har gjort i massor men det är nog bara att fylla på igen. Det är det där med attityden. Det känner jag ju själv. Ligger där på morgonen och tycker synd om honom för att han låter så ledsen och undrar vad han tänker egentligen där han ligger och gråter i sitt kolsvarta rum när ingen kommer och tar upp honom. Det är ingen attityd som hjälper honom precis :oops: Och så fort jag har kommit till det stadiet (där jag var i morse) att "nu jäklar räcker det" så har det slutat med att han somnar om och saker bara faller på plats. Dessutom blir jag stressad av att grannarna kanske också blir väckta. De uppskattar säkert skrikande småbarn kl.6 på morgonen ännu mindre än vad jag gör.
Mina älsklingar
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ligg inte och lyssna :!: Det är tortyr för alla. Ge honom ramsan direkt och gör andra ljud i huset. Snälla, följ råden... :D
Hegro

Inlägg av Hegro »

Japp, det ska jag! Ska ta och läsa igenom allt också ikväll sen när Emil har somnat.

En fundersam fråga bara, som jag tänkt på varje gång jag läst om det.

-"gör andra ljud i huset." För att få dagslurarna och insomningarna då att funka så körde vi stenhårt på det.
Samtidigt är budskapet -"på natten händer ingenting. Då sover man." Det rimmar ju inte riktigt. Uppenbarligen så sover man ju inte eftersom det låter därute. Hur tänker du då? (bara nyfiken)
Mina älsklingar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det är hans natt. På natten händer ingenting för honom :!:
Ni går ju inte och lägger er när han gör det på kvällen. Det är natt för honom men inte för er. Så kan det ju vara även kl 6. Pappa (eller mamma) kanske ska till jobbet. Då görs det ljud i huset, men han ska sova ändå.

Jag har börjat försöka få in i huvudet just att det är natt även om klockan är 06 på morgonen (det är lätt att haka upp sig på att det är så nära morgon). Det spelar ju egentligen ingen roll om den är 21, 03 eller 06. Det är NATT. 8)

Lite förklaringar och tankar.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Hegro

Inlägg av Hegro »

Jaha! Såklart :)
Tack för svaret.
Nu ska jag ta och läsa på vad som står om vargtimmen igen.
Mina älsklingar
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LO :D

"Nattvakten" ska/behöver inte sova. Nattvakten, som laddar bössan för faran/vargen, får visst vara vaken och uppe - göra ljud i huset - för då kan man sova lugnt. Små nattvandrare som kommer och kollar mamma och pappa undrar ofta just precis bara om det är någon som håller vakt. Utåt, bortåt - och säkrar tryggheten, precs som soldaten i fält eller sjömannen på lejdaren, som spanar efter den lede Fi för att kompaniet ska kunna sova lugnt.

Omsider, när nattsömnen sitter och barnet är tryggt i sig självt, kan det vata kolugnt på natten och becksvart och ljudlöst och barnet sover gott vidare. Då kommer barnet också självt att efter förmågra säkra tryggheten.

Så regeln är nu - på natten händer ingenting. För barnet. Och det ska höras :!:
Hegro

Inlägg av Hegro »

En liten rapport så här 2 veckor senare:

Som sagt så var det mycket gråt och tandagnisslan första morgonen.
Andra morgonen var det lite småprotester men inga stora scener.
Tredje morgonen sov Emil till 7! En morgon sen dess har han vaknat vid 6 igen men somnade ganska snabbt om igen och vaknat ganska punktligt kl.7 som han ska.
Förra söndagen vaknade jag med ett ryck kl. 7.40 :shock: Ungen sover fortfarande. Tur man har larmet för annars hade man väl fått panik då. Trodde jag ju inte att jag någonsin skulle få uppleva, att vi behöver ställa klockan för att inte försova oss :D
Nu ska vi bara se till att hålla oss kvar den här gången. Stor skillnad på Emils humör på förmiddagarna nu. Märks att han är utvilad.
Det vi behöver se över nu är schemat för dagslurarna. Känns som om han inte behöver sova riktigt på samma tider som tidigare.

En stoooor kram från mig och Emil som tack för hjälpen :thumbsup: :heart:
Mina älsklingar
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D Pris och beröm :D

Alla vinner på en coolare Attityd à la PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING (för barnet).
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"