Våran lille son Hampus har svårt med det här att sova till morgonen som vi bestämt är kl 07.00, han har verkligen tagit till sig kuren och sover från en väldigt snabb läggning kl 19.30 till som i morse kl 05.50. Därefter började han prata, göra ljud med tungan och suga på täcket, han låter alltså ganska vaken och tror nog han är utsövd. Jag ramsade direkt och låter honom sedan vara in i det längsta, i morse då höll han på så till ca 06.40 då han verkligen tyckte det var dags att kliva upp, då ramsade pappa 2ggr sen sov han ca7 min då vi hörde att han började vakna-då gjorde vi glatt morgon. Det är ofta han vaknar tidigare än tänkt och pratar. Iblang går det bra att ramsa honom till sömn igen ibland inte. Frågan är? Ska vi fortsätta som vi gör och isf ta igen den förlorade sömntiden på dagen? eller fortsätta utan att ta igen tiden? Ändra schemat till natt 19.00 och morgon 06.30 i stället? Har läst att man kan ge en extra fukost innan sova på fm, har idag gjort det så jag hoppas fm luren blir bättre av det. Han är ju så duktig att äta så det kanske har varit det som behövts, t.ex så åt han 360 ml kl 07.10 och ytterliger 140ml kl 08.30. Somnade nästan direkt efter det! Hampus är i dag 5,5 mån och en glad kille! Håller fullständigt med andra inlägg: Tack Anna W för att du finns!
Det blev några rader längre än tänkt men allt bara rinner på, vore tacksam om någon ville svra på frågorna?! Nu ska jag snart väcka sonen som sovit gott utan att vakna i 1 1/2 timme!
Mvh Hampus mamma å pappa
Ta igen timmar på dagen?
-
Hampus i Lit
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Jösses, en halv liter på 1,5 timme
Fortsätt annars som ni gör. Laborera inte med tiderna
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Hampus i Lit
Ja äta det kan han verkligen! Har också funderat på om han kan vara hungrig på morgonkulan eftersom han trots allt vaknar och "bara" pratar.Den här morgonen var exakt lika som gårdagen-och vi tog upp inom marginalkvarten båda gångerna.Fråga på det-kan man gå in och rätta till täcket och kolla hur han ligger(snabbt) medans han pratar eller är det precis vad han vill? Ska vi ramsa ngt mer alls än direkt när han vaknar? Vi har ramsat när han haft uppehåll i pratandet eller lite mer bestämt när han tonfall blivit mer ordentligt. Åter till kvällen, eftersom han lägger sig för natten 19.30 så får han första nattmålet kl 17.30 då brukar han äta 250ml sen är det mys och bad och sista slurken vid 19.00 och då slurkar han i sig ytterligare 250ml?! han verkar ju verkligen mätt då så jag vet ej hur jag ska tanka i honom ytterligare? Att tillägga så är det välling han får, alltså ej ersättning och det är välling vid alla mål förutom gröt och pureér förstås. Kanske prova med tjockare välling? Innan 17.30 målet äter han vid 14.00, kanske han ska tankas däremellan? Han behöver all mat det bara går, han är 70cm lång och väger 9kg han har dessutom genomgått en hjärtoperation! Kan det vara så att under hans första levnadstid hade han ju verkligen överlevnadsångest innan vi begrep vad som var fel, tar igen sånt nu? blev dessutom rådd att begränsa intaget med mat pga av aptiten och magknip efter operationen??!! Tack och lov för din barnabok då vi kunde läsa om "kolik" och gjorde tvärtom vad vi blev rådd. Idag mår han iaf hur bra som helst med stor aptit på både livet och maten!
Mvh Hampus föräldrar!
Mvh Hampus föräldrar!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Nejnej, hmhm, inte springa in och "kolla" - då blir det underhållning, och det är förmodligen precis vad han önskar sig eftersom han "tror", eller tycker, att norgonen säkert har kommit. Bara för att han behagar vakna, pigg som han tycker att han är. Men morgonen HAR inte kommit. Och det måste ni förmedla. I alla fall har den inte kommit för honom
Ett inte alltid så roligt besked men det måste små älsklingar rätta sig efter, och det kan de bara göra om ingenting händer alls. För dem.
Tack för varma ord
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Hampus i Lit
Tack för råden! Bara för att visa att han verkligen kan äta den lille krabaten så satte han i sig drygt 550ml nu i kväll så då skulle det vara underligt om han inte kan stå sig på det till 07.00 i morgonbitti??! Man undrar ju hur mycket det kan gå i en sån liten mage egentligen.....
Tack än en gång, må så gott, det gör vi!
Tack än en gång, må så gott, det gör vi!