Återkommande feber...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Lillstrumpan

Återkommande feber...

Inlägg av Lillstrumpan »

Hej,
Nu var det en evighet sen jag var här inne, men nu måste jag fråga er kloka.
Wilma har haft återkommande feber nu i tre omgångar med ungefär 2 veckors mellanrum. Febern blir ganska hög, 39 ungefär. I övrigt inga symptom. Jag blir orolig så jag vill kräkas - vad kan det vara? Att googla gör inte saken bättre dirket. Jag tänkte gå till doktorn med henne i morgon. Men det behöver väl inte vara något allvarligt väl?
Stora 0630 Lilla 0903
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Gå till doktorn tycker jag. Det skulle kunna vara urinvägsinfektion, men då borde hon klaga mer. Troligast är ett milt sommarvirus, om hon inte har andra symptom. När har du tempat? De kan faktiskt komma upp i sådana temperaturer av en dag ute i solen också, lite beroende på normaltemp.
Lillstrumpan

Inlägg av Lillstrumpan »

:D

Hej,

Det var halsfluss. Skönt, men ja ändå trist.
Det var den där Vårdguiden man kan ringa som skrämde upp mig lite när de sa att återkommande feber utan andra symptom inte är normalt och bla bla bla.
Fast nu var det ju symptom - halsont i allra högsta grad.

Tack!
Stora 0630 Lilla 0903
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ajaj, stackars liten. Vad skönt att det "bara" var det!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Hej! Lägger mig i här ...
När jag var liten (runt 10) hade jag återkommande feber ett par dagar åt gången under en period. Ingen hittade nåt fel. När jag till slut hade feber i en hel vecka och alla var i upplösningstillstånd av oro träffade vi en noggrann läkare (som vikarierade på vår vårdcentral för den ordinarie som ansågs vara en slarver... :roll: ) som gav penicillin och tog prov i halsen och en massa blodprover. Halsfluss blev diagnosen fast jag hade inte ont ett dugg nånstans. Tydligen kan man få typ blodförgiftning :shock: av såna infektioner. Sen blev jag frisk. (Och har sen dess aldrig käkat penicillin :o :lol: ).
Så återkommande feber ska alltid kollas. Det kan vara såna där halsfluss-basillusker (streptokocker eller vad heter de?) som bosatt sig nånstans.
:heart: Krya på sig nu lillstumpan!
/Karin
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"