fick svar på peptidtestet...

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
Skriv svar
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

fick svar på peptidtestet...

Inlägg av Mata »

Testet visade "noe forhöyet".
Sen står det att "Ett slikt funn kan i en del tilfeller tyde på proteinintoleranse. Det kan da vaere nyttig å foröke en diett. Kan også förekomme hos friske etter inntak av större mengder melk/gluten."

Mycket hade hon inte ätit, rätt lite tiden innan faktiskt. Så det är väl bara att prova? Lite jobbigt att inte vara mer säker för det är ju en så stor sak att ändra dieten så mkt. Särskilt som hon har två syskon och jag har inte så stor lust att utesluta för hela familjen dessa saker...
:roll:
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Gäst

Inlägg av Gäst »

hej! :)

Vi har inte uteslutit för hela familjen.

Jag köper sempers finmix (finns på den glutenfria hyllan) som är naturligt glutenfri och bakar bröd till Hugo. Går snabbt, inget bök. Han äter sitt bröd och vi äter vårt. Inga problem.

Sedan finns det naturligt glutenfri pasta att köpa. Det är rätt så dyrt, men jag kokar inte två olika slags pasta. :? Vilket leder till att vi inte äter pasta jättemycket.

Recept som är bra för GF/CF - ätande barn:

köttfärssås (akta buljongerna! hitta några som det inte står E 621 eller monoGLUTAmat på!)

risotto (jag tar bort Hugos portion innan jag lägger i osten :wink: )

stekt currykyckling med pasta/ris/stekta grönsaker till

hamburgare (lätt att hitta utan E 621!) utan bröd - med exempelvis haricorverts stekta i olivolja och vitlök

grytor av olika slag

Idag skall jag laga lasagne! :shock: Jag hittade naturligt glutenfria lasagneplattor på Willys! :D Då tar jag fram två former - i den stora har jag mjölk- och ostsås i den lilla har jag bara köttfärssås och lasagneplattor. :wink:

Lycka till! :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

hitta några som det inte står E 621 eller monoGLUTAmat på
Monoglutamat har inget med gluten att göra. Glutaminsyra är en aminosyra och glutamat är glutaminsyrans salt. Eller finns det kanske en orsak att undvika glutamat i sin helhet?
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Hoppsan!
Vi är laktovegetarianer förstår du. Mjölken är viktig för oss... Och det där med glutenfria produkter. Jag är lite osäker, men vad jag förstått så räcker det inte med att det är glutenbefriade produkter när det gäller peptider.
Har ni gjort peptid-test eller testar ni utan test?
På kursen så rekommenderade de att hela familjen lägger om för annars blir det ofta svårt att få barnet att följa.
Det har jag märkt med socker, som vi sen en tid uteslutit, men min man är digestive-kex-beroende och våra barn lyckas hitta dem vart han än gömmer
dem ...
Och när man är bortbjuden så är det också svårt att undvika. Och om det då blir även mjölk och glutenprodukter...suck.
Skulle varit lättare om testet gav lite glasklarare svar.

På kursen rekommenderade de att undvika en lista med olika födoämnen i 6 månader och sen introducera dem en efter en med ett par veckors mellanrum om jag inte missminner mig.

Lite pessimistisk idag...
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det skall vara bra att utesluta monoglutamat från autister har jag läst - skall återkomma med länk. :)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

spännande!
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

TorpSara skrev:
hitta några som det inte står E 621 eller monoGLUTAmat på
Monoglutamat har inget med gluten att göra. Glutaminsyra är en aminosyra och glutamat är glutaminsyrans salt. Eller finns det kanske en orsak att undvika glutamat i sin helhet?
Sambandet hyperaktivitet och mononatriumglutamat är ju en av orsakerna (an annan är allergiska reaktioner) bakom den stora debatten kring glutamat. Och som i sin tur har lett till att de största matvarukedjorna i Storbritannien plockat bort tusentals produkter ur sina hyllor. Glutamat tillför inget som vi BEHÖVER. Därmed är det ju inte särdeles svårt att avstå. Ju snabbare svenska livsmedelsproducenter lär sig detta, desto lättare för flertalet konsumenter som inte finkammar innehållsförteckningarna.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Om monoglutamat... Sånt har vi nog aldrig ätit eftersom vi inte köper färdiglagade saker. För det finns väl inte i "hela" produkter antar jag?
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Gäst

Inlägg av Gäst »

buljongtärningar... :roll: Mekka för E 621. :roll:

Tycker den här listan är rätt så intressant... :roll:

http://www.dansverige.se/forum/index.ph ... t;start=10
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Mata skrev:Om monoglutamat... Sånt har vi nog aldrig ätit eftersom vi inte köper färdiglagade saker. För det finns väl inte i "hela" produkter antar jag?
Skinka, leverpastej, korv...
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Vi är ju vegetarianer... :lol:
Jag köper sällan saker som har mer än en ingrediens i sig, och slipper därmed kolla alla E-nummer och konstiga kemiska namn.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"