Frågor kring schema för 6 veckors tjej

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jo, det är så här att vi håller på att arrangera om hela forum en aning så verktygslådan m.m. ligger för tillfället längst ner men kommer att bakas in under SHN rubriken snart. Vi väntar på att Alex skall komma från midsommar ledigheter och få tid på sin egen fritid också. Detta forum drivs nämnligen HELT ideellt och därför är vi inte lika snabba som alla andra, men och andra sidan tjänar inte någon av oss en enda krona utan jobbar enbart för barnets bästa.

Ang. 45 min lurar osv.. Här gäller en STOR skopa tålamod. Du behöver "lära henne" tror jag att sova lite längre på just första luren, hon får absolut lite för lite sömn tycker jag. Och då gäller vagning, men enbart som "svar på frågor" numera. Sen skall hon lära sig att nu somna själv utan hjälp.

Vaknar hon efter 5 eller 20 min skulle jag absolut testa i några få dagar och se om inte lite mer mat skall ner i magen.(ta upp amma på snabbt och lägg igen som inget hänt) Och efter det utvärdera läget. Om hon vaknar efter 45 min skulle jag snabbt vagna som besked eller ännu hellre, skaka i handtaget som besked, sen kan jag avslöja att Tor krävde MYCKET husljud genom HELA luren för att sova gott. Jag har gjort allt från storstädning, till tittat på TV, till pratat i telefonen osv.. Än idag vill han gärna att vi sätter på TVn för ljud att sova till.
Vad tror du om det?

:?: Läste du om Lucine och hur Nancy jobbar där med vagningen och skak i handtaget?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Jag tycker att ni är fantastiska! Tänk hur många ni hjälper! Inte bara barnen och föräldrarna det berör utan hela deras familj också! Massor av tack för att ni finns! :heart: :heart: :heart: :heart: Och tänk att det förmodligen föds fler barn efter att ni hjälpt till att reda ut fnurror :)

Jag läste om Lucine och Nancy, det är bara och medge att man själv har en dans på rosor utan vare sig rullstol eller sjuk make :wink:

Hon brukade ha 1½ timme på fm men sen har hon sovit ca 30 min längre på morgonen och då när hon började vakna efter 45 min helt plötsligt fick jag för mig att kanske gör jag fel som framhärdar att hon ska sova längre. Men hon är uppenbarligen en riktig tröttmössa. Helt fantastiska nätter dock (efter en första son som skrek dygnet runt det första året) och en andra son som sov väldigt ryckigt tills Anna fått fason på hur mamman skulle reda ut det det hela :wink:

Jag tror att jag är för snabb för att rycka in och hjälpa till. Jag ska helt enkelt visualisera att jag har trillingar och måste hjälpa de andra två först :)

Tack snälla för din hjälp! :heart: :heart: Ibland känns det bättre bara man fått skriva av sig!

Och återigen tack till er alla som hjälper till att råda oss! :thumbsup:
Kajsa
Mamma till Oscar född -97, Oliver född -00 kurad i Gastsjön 2000 och Smilla född 080502 i vecka 43, Säker Sovare sen 3½ månad
Elle

Inlägg av Elle »

Kajsa D skrev:Jag tycker att ni är fantastiska! Tänk hur många ni hjälper! Inte bara barnen och föräldrarna det berör utan hela deras familj också! Massor av tack för att ni finns! :heart: :heart: :heart: :heart: Och tänk att det förmodligen föds fler barn efter att ni hjälpt till att reda ut fnurror :)
TACK Kajsa :heart: Vilka fina ord, det värmer!
Kajsa D skrev: Jag tror att jag är för snabb för att rycka in och hjälpa till. Jag ska helt enkelt visualisera att jag har trillingar och måste hjälpa de andra två först :)
Vilken insikt :thumbsup:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tack Kajsa och BRA JOBBAT!! :D :oops: :D :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Hej hej igen!

Smilla fortsätter sova kanon på nätterna och är en glad och nöjd liten bebis. Hon är nu 2 månader och fortfarande en trött tjej som verkar behöva mycket sömn. Schemat som vi följer ser ut så här:

07.00 Vaknar - amning + flaska, sen vakentid
08,30-10 Sova lur
10-12 Vakentid, äter kl 11 - flaska
12-14 Sova lur
14-15,30 Vakentid, äter kl 15 - flaska
15,30-16,30 Sova lur (jag försöker använda en marginalkvart och stretcha hennes vakentid till 15,45)
16,30-19 Vakentid, äter 17,30 - flaska, bada, kvällslurk amning
19,00 Sova natt
22,00 Äter en flaska i sömnen
04,30 Äter

Min fundering är kring 04,30-målet då hon trilskas och har sig, man får i henne kanske 50-60 ml, nån gång kanske 100 ml men oftast inte så mycket. Hur kommer det sig? Jag plockar ju i och för sig bort detta mål först hellre än 22-målet, trots att det inte är enligt SM. 22 äter hon glupskt 150 ml i sömnen och sover sen fint hela vägen till 04,30 och ibland till strax efter 5, och då äter så pluttelite och det mesta under protester och sparkar och mycket utspottat. Så det känns ju som att det är det målet som kommer försvinna först. Någon som har erfarenhet av detta? :?: Trots att hon inte ätit mycket somnar hon snällt om till 7.

Kajsa
Mamma till Oscar född -97, Oliver född -00 kurad i Gastsjön 2000 och Smilla född 080502 i vecka 43, Säker Sovare sen 3½ månad
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Kajsa!

Vad härligt att allt går så bra för er :D Jag är en stor förespråkare av att behålla 04 målet fram till ca 4 mån. Då "motar man Olle i grind" med ev vargtimmeskrångel. Jag skulle satsa på att få i så mycket som går ner vid nattslurken och sedan väcka vid ca 04. Vid 3 mån hade vi natt 20-07.30 med ett nattmål kl 04. Fungerade kanon :thumbsup: MEN du gör ju så som det passar er, jag beskriver bara min erfarenhet :D

Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Tack Elle! :D

Då kämpar vi på med 4-målet och har kvar det så länge vi kan. Det låter ju helt klokt att man genom detta minskar vargtimme-problem!

Ha en fin sommarkväll och tack för ditt svar!
Kajsa
Elle

Inlägg av Elle »

Tack detsamma :D

Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Elle!
Inatt "försov" vi oss, Smilla vaknade inte alls för nattmål vid 4-5 som hon brukar utan sov hela vägen till kl 7. Hon har natt 19, sen väcker jag henne vid 22.30-tiden så det är alltså sen dess hon sovit. Bra jobbat av henne visserligen, med 8,5 timmar. Men jag skulle ju fortsätta ge vid 4-5, för jag tycker det du skrev om vargtimmar verkar himla vettigt. Men skulle jag alltså ha ställt klockan på typ 4? Jag var liksom inte beredd på att hon inte skulle vakna. Eller gör det inget om de själva sover över ibland? :?: :?:

Kajsa
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Kajsa!

Jag skulle göra natt 19 och ställa klockan på 04 och ta upp för mat. Det gör inget att du matar en halvsovandes bebis, det är ju bara en liten påfyllning för att kunna sova till 07. Alltså skulle JAG inte ge 22.30 utan låta henne få sammanhängande sömn till 04. Men det är ju JAG det, för det sättet har jag den bästa erfarenheten av. Vi har efter att ha följt det sättet inte haft några vargtimmesproblem sedan vi satt den hela natten :D Hur känns bäst för er?

Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Tack för ditt snabba svar! Jag ställer klockan!

Tycker du att jag redan nu ska slopa 22,30-målet alltså eller ska jag behålla det ett tag till? Hon är 9 veckor precis. Det gör mig inget alls att behålla det. Hon vaknar ju inte till det utan jag väcker henne och matar henne sovandes. Men jag är ju lite rädd att om jag tar bort det målet så vaknar hon inte 4 och äter utan 2... Och då är det vagnande som gäller fram till 4 antar jag.

Ett skäl att behålla 22,30-målet ett tag till kan vara att hon äter inte så där oerhört jättemycket på dagarna, ca 770 ml har jag fått ihop det till när jag räknat. Hon vill bara äta när hon är hungrig och sen får du inte i så mycket mer när du trugar, då vänder hon bara bort huvudet och gråter. Men kanske kompenserar hon genom att äta mer på dagarna om vi tar bort 22,30?

Oj, så många frågor det blev helt plötsligt! :?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det vanliga är att de kompenserar genom att äta mera dagtid jag lovar. Det brukar ta ca 3 dagar för kroppen och knoppen att fatta detta fenomen.

Med tanke på att hon faktiskt inte är 3 mån än kan du gott vänta tycker jag lite till med att ta bort 23 målet. Men ställ klockan så du verkligen vaknar 04. Annars får du det jobbigt tror jag. :wink:

Klokare?
Tor 2006

Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Absolut! Tackar för så snabba svar! Ni är så duktiga! =D>

Klockan ställs från och med nu och så håller jag kvar 22,30 målet en månad till, då är hon 3 månader.

Tack för att ni finns! :heart:

Kajsa
Elle

Inlägg av Elle »

Tack TorsMamma, räknade fel och trodde Smilla var över 3 mån. Du jobbar på strålande Kajsa!

Kajsa D

Inlägg av Kajsa D »

Några frågor har dykt upp. Hon sover så fint på nätterna så jag njuter varje morgon jag vaknar!

Dock har hon vaknat två nätter vid 03,35 och 03,31. Mitt alarm är ställt på 04. Jag har inte riktigt vetat om jag ska försöka vagna om henne eller ge henne mat när hon vaknat så lite tidigare. Vad tycker ni? Jag har i alla fall givit henne mat nu när hon vaknat och så har vi somnat om tills det blivit morgon kl 7.

Men när jag började tänka på om det var fel, så började jag fundera vidare. Hon vaknar ju rätt ofta under sina lurar så det blir ju en del vagnande, framförallt för att jag inte vagnar till sömns och då tar vagnandet längre tid av luren så att säga. Hon vaknar sen oftast 5-10 min före slut och eftersom det är inom marginalkvarten brukar jag låta henne vakna då. Väldigt sällan väcker jag henne för hon har liksom redan vaknat. Är det ett problem eller är det inte ett problem? Att jag nästan aldrig väcker henne menar jag? Skulle hon sova mer än en kvart för länge väcker jag henne, men det händer väldigt sällan.

Frågvis Kajsa!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"