Andra nattens i den spännande kuren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kossan

Inlägg av Kossan »

Nä ska behålla attidyden! Börjar sätta sig nu men man kan ju lätt vackla...

Men jag fick ett tips; Om han sover bra sista luren efter att ha somnat efter typ 5 minuter och han sover kanske 35, Kan jag "passa på honom" och när jag hör första pipet storma in för att "väcka honom" och göra glatt uppvak :?: På så vis skulle det bli positivt kring lur nr 3, eller är det att förvilla, jag menar det är ju inom marginalkvarten, men han SKA ju egentligen ligga 10 min till? Ja, igår var han nog arg till en början och ramsan nådde inte fram. Hmmm jag vill ju inte rucka på det vi gjort upp nu med uppföljningsveckan. Kanske ska jag hålla ut och se om det vänder och så kan jag göra sista luren i vagnen först nästa vecka? Jag känner att det är denna lur som gör mig osäker när jag inte når fram med något verktyg! Så visst skulle detta lösa sig i vagnen med vagning :?:

Lur 1 gick lysande. SÅväl som 2an, han stökade dock runt och m-made för sig själv i en halvtimme. Hade klarat något uppvak själv också. Jag lät honom vara men ramsade när han lät frågande... Gjorde glad uppvak några min för tidigt. Tänker jag helt fel här :?:

Frågorna ploppar tydligen upp längs med vägen
Lille Mil född 7/12-07, påbörjad kur 4 juni!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Den sista luren brukar vara den som spökar mest. Om jag var du skulle jag ta den i vagnen. För precis som duggan skrev så kan du då om det blir kris vagna honom. Jag skulle inte plocka upp honom efter 35 minuter utan se till att han ligger sina 45. Annars finns det en risk att han kommer vakna ännu tidigare tror jag. :roll: :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Kossan

Inlägg av Kossan »

Nu börjar det ju ta sig och lillen börjar fatta galoppen! Äntligen! Igår fick vi "fuska" lite och inte körda stenhårt på stillastående vagn som annars. Men nu åter till de "gamla" rutinerna.

Nu till en fråga om att eventuellt ändra på schemat:

Vi har natt 20-8. med stipulerande sovning med ca 2 timmars mellanrum och mat ca var tredje, 3 vilor 45, 1,5 och 45. Dels verkar det vara väldigt svårt att sova ÄNDA till 8 för lillen (visste inte att de var förinställda på typ 6-7?) Dels efter lite utvärdering känns det som att 19-7 vore bättre. Hur gör vi nu? Är det bättre att låta detta schema sätta sig under några veckor så att han vet vad som gäller och inte börjar ifrågasätta det bestämda. Eller att använda marginalkvartarna tills vi nått de nya tiderna? Hur mkt av detta märker lillen av?

tack för alla tidigare råd!det känns fantastiskt när det funkar med 5 minuters insomning! nu jobbar vi vidare mot 2 minutersnattningen!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

När började ni kura? Jag skulle köra på nuvarande schema i minst två veckor. Men jag håller med om att de flesta barn är kvällströtta och morgonpigga så jag skulle också föredra att lägga liten tidigare.

När ni bestämmer er för att ha natt 19-7 så skulle jag väcka liten 07.00 på morgonen och sedan bara köra på med det nya schemat. Så brukar jag göra när det blir sommartid och barnen verkar inte ens märka att något är annorlunda. Så strunta i att använda marginalkvartar är mitt heta tips utan kör på som om det regnar. Vad tror du om det? :roll: :wink:

Ida

www.sovgott.net
Kossan

Inlägg av Kossan »

Vi började kura 4 juni. Så uppföljningsveckan avslutas idag. mornarna har funkat sådär. Ibland somnar han om till 8 men ibland, oftast får jag ta upp honom tio minuter innan för att han blir mer o mer missnöjd. Kanske ska jag köra samma schema någon vecka till?

Tack för tips när vi nu tar beslutet att ändra tid!!! Tack!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Kör någon vecka till med samma schema innan ni utvärderar tycker jag. :wink:

Ida

www.sovgott.net
Kossan

Inlägg av Kossan »

Tack tack. Ska köra på detta ännu en vecka. Funkar ju relativt bra... Men när något funkar tillfredsställande vacklar man på något annat ställe...

Alla lurarna satt perfekt idag. Så skönt att vara två som kan varva och hjälpas åt på helgen!
Lillen somnade själv, från mellan 6 min och inte speciellt upprörd. Sista luren som strulat somnade han om mha vagning efter uppvak efter 30 min! Känns bra när han får sin behövliga sömn och skönt att kunna mysa när svärmor säger " gud, han ÄR verkligen tillfreds och lätt att ha att göra med!" haha klart han är tänker jag han soooover ju som han ska!
men sen när det blir nattning... Det var helt klart för tidigt att ha svärmor över på besök. JAg var överkoncentrerad och nervös.. och så blev också lillen upprörd och jag gick in fastän jag VET att han klarar sig och vet vad som gäller! Jag skulle hållt mig mer kall och litat på att han klarar sig. Glädjande var att han vid flera tillfällen lyssnade och tystnade/lugnades av ramsandet utifrån!!! Damsugaren fick återigen hjälpa mig... suck.
Nya tag imorgon! Ska nog läsa januarikrönikan igen... som nattning...
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

En gång ingen gång. Tänk vad attityden ställer till det ibland :wink: . Men det är ju super att du känner vad som var fel. Då har du kommit långt tycker jag. :heart:

Ida

www.sovgott.net
Kossan

Inlägg av Kossan »

Är det vanligt att något under dagen strular antingen en lur eller nattning eller uppvak? Bara så att jag vet. 2 dagar har daglurarna fungerat super. Jag har kunnat få honom att somna om mha vagning då han vaknat för tidigt. Hur länge "ska" man vagna när lillen vaknat typ en kvart för tidigt på långa luren och vaknar skrikandes? Tills han är lugn och ramsa bort eller tills han somnar och sedan ramsa? :?: ?

Kvällens nattning tog sambon och den gick på 1 min!!!!!!! Haleluja! Han fick lillen att skratta med snutten i sänge vilket vi inte fått till eller försökt med tidigar. Förespråkas det ett skratt I sängen :?: Och kan man köra någon tids ensamlek i spjälisen på dagen så att lillen inte bara förknippar sängen med sova eller är det det som är meningen :?:

Nu ska vi ut på landet och ta med våra rutiner och tider. Hoppas att lillen fattar galoppen om vi visar vägen :?:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D
Hur länge "ska" man vagna när lillen vaknat typ en kvart för tidigt på långa luren och vaknar skrikandes?
Tills han är lugn och ramsa dig bort, alternativt bara ramsa.
Förespråkas det ett skratt I sängen
Det förspråkas ett skratt till go natt, men då strax före sängen och gärna mot sängen, typ ett flygplan ner i sängen med skrattandes gosse, saklig tillrättaläggning och UT. Inte busa och stoja i själva sängen, men massor innan och på vägen gärna!
Och kan man köra någon tids ensamlek i spjälisen på dagen så att lillen inte bara förknippar sängen med sova eller är det det som är meningen
Ha gärna ensamlek i sängen på morgonen, börja första med 5 - 10 minuter och öka sedan upp 5 minuter var tredje dag eller vecka beroende på hur det går. "rädda" inte vid ledsen stund utan plocka alltid upp vid glädje. Läs om ensamleken i BB.
Nu ska vi ut på landet och ta med våra rutiner och tider. Hoppas att lillen fattar galoppen om vi visar vägen
Det tror jag alldeles säkert!! :lol: Attityden du vet! :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Kossan

Inlägg av Kossan »

Nu är vi tillbaka efter hårt jobb. Det går både bra och dåligt känns det som. Endel sovluringar går riktigt bra han somnar som en stock. Tyvärr är flertalet läggningar med en hel del gnäll och skrik. (Framför allt på kvällssåvat i sängen, dag lurarna funkar för det mesta bra och görs i vagn.) Men jag antar att man får räkna med att det kanske tar en månad till innan man kan känna sig riktigt trygg i alla läggningar. Har idagarna haft endel tvivel pga av trötthet hos både föä och Lille M

Jag tror att vi kanske verktygar för lite vi försöker att bara ramsa och går endast in när det värkligen är panik. Kanske om vi hade gått in tidigare och verktygat så hade paniken aldrig varit framme???? Lite rädda att fastna i buff el solfj- träsket. Vi har inte lyckats med någon kvällsläggning under kvarten men det är absolut inte varge gång han gråter förtvivlat.

Vårt schema ser nu ut enligt nedan:

0700 Vakna Amma

0900-0945 Sova

1015 Amma Pure

1200-1330 Sova

1330- Ammma Fruktmellis

1600-1645 Sova

1645 Amma Gröt

1800 Bad

1815 Nattslurk

1900 Sov natt

Sista luren har han ibland blivit trött redan vid tre. Funderar på att tidigarelägga den?

Lille M har inte sovit en morgon till 0700 utan brukar vakna strax efter sex du vi försöker ramsa honom lugn till upptagning brukar han hinna bli ledsen trots ramsor. Har tidigare använt köksljud då uppvaken var tidiga som vid 4 eller 5. Ska vi återgå till det i 4-5 dagar?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!
Jag tror att vi kanske verktygar för lite vi försöker att bara ramsa och går endast in när det värkligen är panik. Kanske om vi hade gått in tidigare och verktygat så hade paniken aldrig varit framme???? Lite rädda att fastna i buff el solfj- träsket. Vi har inte lyckats med någon kvällsläggning under kvarten men det är absolut inte varge gång han gråter förtvivlat.
Just vid läggningar är det lätt så att man överkoncentrerar sig på barnets sömn. Försök att inte stå och hänga utanför lillens dörr. Nu har han ju fattat vad som gäller, man sover på natten. Jag tror att ni faktiskt stör honom mer än vad ni hjälper honom på kvällen om ni ramsar och verktygar. Jag skulle helt enkelt backa mera, lämna över insomnandet till liten. Lägg kanonglad unge och ramsa ut glad och hurtig. Gå och diska städa eller vad som helst. Jag tycker att klassisk musik utanför rummet är kanon. Gör så ett par kvällar så ska du se att liten somnar med tacksamhet. Om han blir ledsen på riktigt så är det klart att ni ska hjälpa honom att bli lugn, men lyssna av ordentligt för jag tror inte han är det. :wink:
Vårt schema ser nu ut enligt nedan:

0700 Vakna Amma

0900-0945 Sova

1015 Amma Pure

1200-1330 Sova

1330- Ammma Fruktmellis

1600-1645 Sova

1645 Amma Gröt

1800 Bad

1815 Nattslurk

1900 Sov natt
En tanke är att han kanske skulle behöva skjuta fram lunchen så att han lägger sig till långluren på riktigt full mage. Kanske skulle du kunna lägga in en andra frukost strax efter åtta som var gröt? Då skulle du kunna flytta lunchen till 11.15, mellis 14.15 och middag 17.15. Vad tror du om det? :roll: :wink:
Lille M har inte sovit en morgon till 0700 utan brukar vakna strax efter sex du vi försöker ramsa honom lugn till upptagning brukar han hinna bli ledsen trots ramsor. Har tidigare använt köksljud då uppvaken var tidiga som vid 4 eller 5. Ska vi återgå till det i 4-5 dagar?
Ramsor på morgonen stör oftast mer än vad de gör nytta, så kör med en pangramsa och sedan husljud om du tycker det passar er. Det viktiga är att du bestämmer dig för en strategi och följer den. :wink:

Ida

www.sovgott.net
Kossan

Inlägg av Kossan »

Då har vi typ gjort som du föreslår. Jag har slamrat och fixat och INTE stått och hängt. Vi har däremot inte använt klassisk musik. Jag tycker helt enkelt att det är svårt att avgöra om han är arg eller ledsen, vilket försvårar för oss. :shock: Men jag läser på traådar och i erfarnas svar att barnet inte ska gråta.Detta gör mig osäker för ibland gråter/skriker han ju, ganska ofta faktiskt. Vi har inte verktygat fysiskt utan då med ramsa... hmmm. Kanonglad unge har också ofta hunnit tjura till från skratt ovanför sängen och gnäll vid nedläggning! :D komiskt. Alltså det kan ta över 20 minuter innan han somnar och då har han låtit endel.

Ändring på måltider verkar bra. Gör det nåt att han då för 5 mål plus kvällsslurk? Och är detta för att han ska sova bttre på långluren eller både natt o lur? :D

imorse körde vi pangramsa och sedan huslljud. Han var vaken 7 men glad!!!!!!!!! jippie!Fungerade mkt bra! Ska köra detta dagarna framöver!

tack så mkt för snabba svar!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Men jag läser på traådar och i erfarnas svar att barnet inte ska gråta.Detta gör mig osäker för ibland gråter/skriker han ju, ganska ofta faktiskt.
Nä gråta ledsset ska inget barn göra men utrycka sig måste de få göra. Ett litet barn förmedlar sina känslor genom att låta, så arg, sur och förbannad får man faktiskt vara men inte genuint ledsen. Så det är det du måste kunna skilja på om du förstår vad jag menar? :roll: :wink:

Om han är ledsen så ska du verktyga men om han är förbannad så låter du honom hållas. Hoppas du förstår skillanden. :roll:
Ändring på måltider verkar bra. Gör det nåt att han då för 5 mål plus kvällsslurk? Och är detta för att han ska sova bttre på långluren eller både natt o lur?
För både och. Jag tror att er lille börjar behöva mer fast föda. Så jag skulle ge frukosten under en timme dvs. amma och gröt.

Ida

www.sovgott.net
Kossan

Inlägg av Kossan »

Tack tack tack för svar!Känner mig åter laddad trots förkylning. Läggningen gick idag på 20 min men utan ledset skrik. EN gång ramsade jag då han stegrat sig och jag tolkade det som ledsamt, han lugnade sig, jag ramsade och han tystnade efter en stund! Toppen. Jag förstår att 20 minuters läggning inte är så imponerande men det är det för mig=). Jag har inte lyckats så bra på kvällsläggningar. Jag förstår att jag måste kunna skilja på lillens känslor men jag har upptäckt att det är väldigt svårt för mig. Trodde alla mammor skulle kunna sånt, men jag tror ajg börjar bli bättre. Det är lättare att höra när han är arg eller missnöjd. Jag förstår skillnaden men det är här jag har problem... :lol: Jag får öva helt enkelt.

Har jag förstått rätt med måltiderna, alltså då frukosten, 7.00 Amma vilket han är nöjd att göra högst 15 min. Därefter ger jag gröt kl 8 eller ska jag ge gröt i anslutning till amningen? Sorry att jag är lite trög :?
Och är det bara att köra på med de nya mattiderna från imorgon då? Allt för att lillen ska bli mätt och glad i magen! Med självklarheten som ledstjärna :?:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"