Tinis kackeltråd

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
kiki

Inlägg av kiki »

ilindstrom skrev: Gotlandsmamman, ursäkta att jag lägger mig i igen :oops: , men i mina öron låter det precis som om du är gravid :shock: :roll: . Antar att du har koll på det men endå, trötthet, ont i magen, ingen ork, precis så brukar jag känna det. :wink:
Den tanken har jag också haft :lol: Gottis, kan det vara så :?:
ilindstrom skrev: Idag är jag rätt mör. Storbarnen och en kompis till Storbus har varit med mig på naturhistoriska hela dagen. Är helt snurrig i huvudet av dinosaurier, bergarter, människans utveckling m.m. Det blev lite kaosartat när det var dags för lunch. Resturangen var stäng ända till oktober och där stod jag med tre hungriga barn som ville ha mat nu. Så det fanns en atomat med mackor och risifrutti. Kanske inte så bra med tanke på sockert men det gjorde så att vi orkade ett par timmar till. Sedan köpte vi varmkorv på vägen hem. Båda barnen slocknade som klubbade sälar här på kvällen.
Automat mackor och risifrutti är väl utmärkt som nödlösning, vi vill ju inte att barna ska svälta ihjäl :wink:
Vad mysig med en museie dag, Felix älskade att gå på museum, han åkte varje torsdag till stockholm för att träffa sin mormor när han var 7-8 år för att gå på museum, de höll på i över ett år.

Idag har Mio fått nya glasögon, sötingen.

Jag kom inte iväg på någon student idag för det ösregna, maken var ju ansvarig för hela spektaklet så bröllopskostymen var genomblöt. Blöta var också några ungdomar som trillade i vattnet när provisoriska bron över hamnen gav vika. Ingen skadades allvarlig, men det var bara tur. 5 personer fördes till sjukhus. För några veckor sedan var det stor ungdomsfest i parken och bron var ofta packad med folk, tur i oturen kan man tycka.

Nu ska maken och jag äta en god middag, som vanligt har vi olika menyer :lol: Han får strömming, jag får röding :lol: Det är maken som är "spara" och för att ha balans i familjen är jag "slösa"

kramar Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
blomman

Inlägg av blomman »

Gotlandsmamma skrev:Är supertrööööööööööööööööött.
Du är inte pollenallergiker, va?
Jag kan bli jättejättetrött under pollensäsongen. Hela kroppen känns som gelé, utan ork..

Mina barn är också helt tokiga i museér. vi som bor nära Göteborg har ju tillgång till Universeum! Det går inte att jämföra med något annat, och vi ääälskar det, hela familjen.
Men Stockholms Historiska museum är jag otroligt förtjust i! Stenåldersdelen där är ju fantastisk.
Jag tänkte läsa till arkeolog en gång i tiden, när jag precis blivit allergisk mot stallmiljön. Men gissa vad jag inte fixade?
Allt tvättande av skelett, lerskärvor etc. För mycket vatten och lera funkar inte. Min kropp har satt käppar i hjulet för mig mer än en gång :evil:
Fast sen är det rätt svårt att få jobb också, så det var nog lika bra!

Oj, en hel bro som gick sönder? :!:
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

God morgon alla kacklare! :heart:

Idag är en ny bra dag! :-({|= TACK för att ni bryr er, vad glad jag känner mig. Jag är inte gravid och jag har ingen pollenallergi. Jag har sovit för lite under en längre tid, sitter uppe vid datorn eller sörplar te med maken på altanen o vips så är klockan jättemkt. Klockan ringer ju 07 så man kan ju inte direkt sova ut när man skulle behöva. Jo, visst ger vi varann den möjligheten om man vill, men det blir inte samma sak som förr när man var utan barn, sovmorgon till 10...man vill ju upp o träffa småglina åsså ju, de är ju så goa på morgonen när de sitter vid frukostbordet och mumsar välling och macka.
Jag tror att Pevaryl hjälper, skönt! Idag gör det inte ont i magen iaf. :thumbsup:

Gud vad mysigt med museum Ida. Tufft av dig att åka iväg med alla barn! Impad! Konstigt att restaurangen är stängd ända till oktober. Mysko. Hur har det gått med planteringen förresten? Vad har du planterat för något? Blommor, odlingar, tomater? :?: :!: :D

Kiki, vad gött att Felix är på plats. Vilken grej. Gud vad stark o modig han ÄR som beger sig såå långt vid 16 års ålder. Jag tyckte att jag var tuff som for till Skåne med tåg själv när jag var 16 år...men det är ju ingenting. Han kommer växa minst en meter! :!:

Hur går det med översättningen Kajsa? Börjar du bli klar?
Vet du, jag tror att du skulle behöva promenera minst 60 min varje dag, eller varannan, så skulle du fart på kroppen vilket medför att sockersuget avtar, sakta men säkert. Man blir inte lika sugen på onyttigheter när man är fysiskt aktiv, och då räcker INTE tandborstning! :shock: :lol:

Blomman - vad kul att du tittar in! :D

Maken har åkt till sina päron med kidsen - detta innebär egentid vilket jag verkligen behöver. Man behöver det, punkt slut. Ska röja lite hemma men också passa på att läsa i boken Kajsa berättat om samt promenera lite.
I em ska vi handla lite, bl a de första jordgubbarna. Gotländska sådana! Mums. Idag är det moln, regnat i natt. Puuh säger nog bönderna.

Är det nån som ser Brottet på tv? Jag missade torsdagens program. Vem tror ni mördaren är??
:roll:
På återseende! Kram! :wink:
Gotlandsmamma

Blomman - varför funkar inte din hemsida? Jag som tycker att det är så kul med er som har hemsidor o få kika på bilder å så...vem är din mamma förresten, som huserar här...läste det i ett annat inlägg. :wink: :?:
Gotlandsmamma

JAG har haft en härlig dag. Behövligt med egentid. Jag strosade omkring i huset och fixade lite, dammsög och lyssnade på radion, rensade lite papper o åt lasagne a la vego, solade lite och surfade lite. Hade det gott i min ensamhet så att säga. Sen gick jag i rask takt 7 km in till Visby och mötte upp mina grabbar, därefter for vi till Willys och shoppade för 1200 spänn. Tjo ho. Det är dyrt, jo minsann.
Inhandlade lite rödtjut åsså. Det är ju lördag.

Köpt första jordgubbarna o de var rejält vattniga. Det hjälpte inte med grädde o chokladsås...maken han äter med creme fraiche o honung.

På mån ska jag ringa en privat läkare o få bukt med alla besvär. Nu jäklar.

Hungrig som en varg. Men har ingen aptit ändå. Ekvation som inte går ihop.

Hoppas att ni har haft en skön lördag!

Kramis :wink:
kiki

Inlägg av kiki »

KaisaIE, kanske LCHF skulle passa dig, kolla in www.fetbobba.net och www.kolhydrater.ifokus.se

Om du är sockerberoende med definition "missbruk" så är det Bitten Jonsson som är proffs på det :lol:

Idag har jag haft en lungt och härlig dag hemma hos TorsMamma och Pappa :lol: Mios pappa var hemma och städade :lol: Jag tror ärlig att det är första gången han har varit ensam hemma så länge sen Mio föddes :shock: Han har städat garderober och klädkammaren, så nu har vi "lite" mindre prylar i lägenheten.

TorsMamma bjöd på lunch, stekt strömming och mellis, kokosvåfflor mums. Mio fick sova middag i Tors säng :lol: :heart: :heart: tack Tor. TorsPappa monterade Mios bilstol RÄTT då den här MioMamman hade monterat fel. Så går det när man "kan själv" LÄS BRUKSANVISNINGEN - KRISTINA
Tack TorsPappa

Nu förlorar nog sverige låter det som :cry:

Kramar Kristina

Social delaktighet
blomman

Inlägg av blomman »

[quote="Gotlandsmamma"]Blomman - varför funkar inte din hemsida? quote]

Tack för det varma välkomnandet! Alltid skönt att bli sedd.. :lol:
Jag hade en blogg förut, men jag la ner den. Den är kanske i återupplivningsfasen, men vi får se.
Hoppas du får ordning på din trötthet och hur du mår!

Jordgubbar.. mmmm..
En kompis bror odlar världens godaste jordgubbar, nån sort som är såå söt. Man tror nästan nån har sockrat dem..

Kiki, vad skönt att få städat i garderober och sånt.. man har ju en förmåga att samla på sig såå mycket skräp. Med "man" menar jag mig själv :roll: :wink:

Kram på er!
kiki

Inlägg av kiki »

blomman skrev: Kiki, vad skönt att få städat i garderober och sånt.. man har ju en förmåga att samla på sig såå mycket skräp. Med "man" menar jag mig själv :roll: :wink:
Ja visst gör man, men för att underlätta för mig själv :lol: så skyller jag på maken :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Jag har nog kastat otroligt mycket dom senaste åren, men problemet jag har är att jag hela tiden köper nytt :oops: Blir lite lite bättre ibland men sen är det något jag MÅSTE ha så är jag igång igen, kallas shopoholic :oops: :oops:

kram

Social delaktighet
blomman

Inlägg av blomman »

Jag skyller också lite på sambon. Jag är ruskigt snål.. eller ekonomisk som det så fint heter, så det tillkommer inte så mycket grejer ändå. Men det slängs desto mindre.. Bra att ha grejer. Typ en 30x30 cm gipsskiva och en skokartong med gamla sladdar. Kan säkert vara bra att ha, men de senaste fem åren är det ju inget som behövt grejerna.. :roll:

Jag är en röjar-människa. Går och laddar länge och sen river jag ut allt och gör en superstädning.. och sen dräller jag grejer omkring mig igen i ett halvår, tills nästa gång jag röjer.
så skyller jag på maken

Man ska alltid skylla ifrån sig om man kan, har jag hört! 8)
blomman

Inlägg av blomman »

Och just det: Min mamma är "Mormor Eva". Hon är bäst! :lol:
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Tack snälla för era tips och råd!

Gjorde pilates nyss och DET VAR SÅÅÅÅ SKÖNT!!! Jag hållit på med pilates mycket förut men hamnat i en dum "latperiod"- men magen som hänger rätt ner talar om att nu är det STOPP!!!

Jag är sån person som alla säger är så SMAAAL...gud va smal du är säger de, MEN det är INTE sant! Jag borde ha mycket mindre fett runt magen och rumpan. Jag förstår helt enkelt inte hur andra kan tycka att jag är smal...Energi är lika med NOLL och äter väldigt lite grönt! Tack kiki, jag ska kolla på dessa länkar och det är alldeles rätt, jag ska ut och gå igen, som jag brukade göra!

Vilken pojk du har förresten kiki, men jag förstår hur mammas hjärta känner sig.... 8-[

Vilken härlig dag Gottis du måste haft, önskar mig en sån " vara alldeles själv dag"! Men jag ska få åka iväg på lite roligheter på måndag, så det känns rätt bra! :wink:

blomman: Vem är mormor eva? har jag missat ngt? :oops:

Nu blir det säng och synd för Sverige, jag hoppades in i det sista... :(
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej allihopa!

gotlandsmamman, skönt att du bestämt dig för att ta reda på varför du är så trött. Vilken härlig dag det låter som om du haft. Synd på jordgubbarna. :cry: :heart:

kiki, synd att jag inte kunde komma till TorsMamma när du och Mio var där. Hade varit så roligt att få träffa er igen. Får bli en annan dag :heart:

blomman, vilken härlig mamma du har. Har läst en del av hennes inlägg. Ser fram emot början av augusti när ni kommer hitåt. Vi får bestämma någon dag när vi kan träffas.

kajsaIE, ofta är det nog så att man tittar på sig självmed mer kritiska ögon än vad man tittar på andra med. Men visst är det bra att äta mer sunt och att träna framförallt för energins skull tycker jag. Önskar jag hade mer tid och kraft till just träning. Men nu kanske det blir mer av den varan. Håller på att trappa ner lillbus amning och då blir ju spelrummet lite större :wink:

Själv har jag varit på fotbollsskolevaslutning och tittat på storbus. Har hänt hur mycket som helst på det här veckorna. Men han är lite rolig, Des pelade skojmatch och storbus stog i mål. Helt plötsligt sitter han ner och bygger grushögar och bollen schvichar in i mål, men han var lika glad för det, hihi.

Igår på eftemiddagen var jag och lillbus hos en kompis som har en 17 månaders pojke och en nyfödd. En flicka påå 15 månader var där också. Det gjorde mig så ont att se hur de uppförde sig mot barnen. Det skreks NNEEEEJJJ, FY och AJA BAJA, konstant. Min lille blev helt förstör. Satt mest i mitt knä och sög på tummen. De andra två barnen bankade mest spadar och bilar i huvudet på honom. Här var det inte tal om någon handen om handen inte. Hur är det med era vänner gör de också så? Ville bara ställa mig upp och skrika stopp ser ni inte vad ni gör mot barnen. 17-månaderspojken fick hjälpa mig att plocka in i diskamskinen. Var nog första gången. Först ville han slänga ut allt på golvet men med handen om handen och glada tillrop fattade han galoppen och var så stolt över sig själv. Hoppas föräldrarna så det. Faktiskt lite svårt att umgås när man har så olika syn på barn, ellerär det jag som är överkänslig?

Kramar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Gotlandsmamma

Jag förstår att du tycker att det är tufft Ida att umgås med människor som har en sådan inställning gentemot barn. Det är som att folk glömmer bort att barn också är människor o ska behandlas med just det ja; respekt. Vem skulle vilja att någon hänger över en i vått o torrt och säger nej o aja baja...vilken vuxen vill det? INGEN och inget barn heller. Min kära make har en tendens att säga lite för mkt nej, försöker peppa honom at thitta andra ord eller att låta bli att kommentera allt, låt barna få ha sin lust o nyfikenhet framme, vad gör det om de är vid tunnan och häller med vatten, det är ju jättekul och spännande. Men många föräldrar säger med en gång; NEJ. Dödar lusten för barn med en gång. Usch vad trist. Så jag håller med dig Ida, det ÄR jättetråkigt och ledsamt. Varför skaffar en del barn undrar jag?

Jag har haft en skön dag med mina grabbar. Maken har varit iväg med kollegor och åkt mc till Fårö, haft trevligt. Här hemma har vi bakat jordgubbstårta tillsammans, och bjudit in grannarna med barn och myst tillsammans. Spontant och härligt. Ibland har man lite energi till sånt!

Sorkarna har idag börjat busa mer tillsammans. Glädjer mig att C inte längre är ett plåster på samma sätt. Att han är trygg tillsammans med sin lillebror.

Fick ju inget svar ang planteringen Ida!
Har du fyllt 30 i mars Ida??? :?: :!: :D

Sommarkram på er godingar! 8)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Gotlandsmamma skrev:Fick ju inget svar ang planteringen Ida!
Har du fyllt 30 i mars Ida??? :?: :!: :D
Det gick bra med planteringarna och det var bara blommor till krukor och amplar. Vi har en gammal trädgård så det finns bärbuskar, smultron och rabarber redan. Hade väl tänkt att så lite sallad och morötter men vi har inte kommit så långt än. Blir nog bara några krokor med småtomater i år tror jag.

Jovisst fyllde jag 30 i mars. Hur vet du det? :shock: :roll:

Härligt lät det med jordgubbstårta och att barnen börja leka mer och mer med varandra. Tänk vilken tur de har som får växa upp tillsammans och bli de bästa vännerna för livet :heart:

Ja ledsen blir man när man ser hur vuxna behandlar barn ibland. :cry:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
blomman

Inlägg av blomman »

ilindstrom skrev: Ser fram emot början av augusti när ni kommer hitåt. Vi får bestämma någon dag när vi kan träffas.

Faktiskt lite svårt att umgås när man har så olika syn på barn, ellerär det jag som är överkänslig?

Ser fram emot det med! Vi kommer upp mellan 9 och 15 augusti, så får vi se när det passar både dig och Torsmamma!

Jag tycker inte du är överkänslig, jag reagerar också på sånt där. Tyvärr kan/bör man ju inte lägga sig om man inte blir tillfrågad.. Man får väl bara föregå med gott exempel och många brukar ju komma och fråga efter råd när de själva upptäcker vad som funkar och inte. Att göra som du gjorde, ta med barnet i en uppgift och visa hur man kan göra, på ett annat sätt utan "fy" och "nej", är väl jättebra. Kanske trillar polletten ner..
Eller så får man välja att umgås med de som tycker att barn är värda respekt. Man kan inte frälsa hela världen och "rädda" alla barn..
Jag är sån person som alla säger är så SMAAAL...gud va smal du är säger de, MEN det är INTE sant! Jag borde ha mycket mindre fett runt magen och rumpan. Jag förstår helt enkelt inte hur andra kan tycka att jag är smal..
Ja, du Kajsa, nån sanning ligger det säkert i vad andra säger, även om du inte ser det så. Jag tyckte inte jag var jättemal innan jag fick barn, men när jag ser på foton från den tiden så förstår jag varför folk tyckte det.. precis som Ida säger är man ofta alltför kritisk mot sig själv.
Men jag har ingen fixering vid vikt, men däremot en rejäl muskel-fixering. Jag vill vara STARK! Jättestark! Och för att uppnå styrka krävs träning och bra kost.. något som är lätt att slarva med. :oops:

Vilken kul kackel-tråd, här ska jag hänga ett tag! :lol:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"